دلایل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

این مطلب متداول‌ترین روش‌های حل دلایل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ، از جمله گزینه‌هایی برای کمک به بازکردن مکان‌نمای ماوس را پوشش می‌دهد. اگر بعد از امتحان راه حل های موجود در این صفحه نمی‌توانید مشکلات صفحه لمسی لپ تاپ خود را حل کنید، ممکن است مشکل سخت افزاری باشد. در این صورت توصیه می‌کنیم لپ تاپ را برای بررسی بیشتر به تعمیرگاه کامپیوتر ببرید.

مهم: برای انجام بسیاری از گزینه های عیب یابی در این صفحه، باید یک ماوس خارجی USB را وصل کنید. اگر نمی‌توانید یک ماوس خارجی را به کار ببندید، ببینید: چگونه ویندوز را با استفاده از صفحه کلید هدایت کنیم.

دلایل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

عدم پاسخ سیستم عامل

اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا رایانه و سیستم عامل به خوبی پاسخ می‌دهند یا خیر. ممکن است کامپیوتر هنگ کرده باشد، به این معنی که به هیچ دستوری که شما به آن می‌دهید پاسخ نمی‌دهد. در این حالت، تاچ پد نیز کار نخواهد کرد. برای بررسی این مشکل، کلید ویندوز را فشار دهید تا ببینید آیا منوی Start باز می‌شود یا خیر.

کلید ترکیبی Fn

برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای یک ترکیب «کلید Fn + کلید عملکرد» برای فعال و غیرفعال کردن تاچ پد هستند. اگر لپ تاپ شما این ویژگی را دارد، دکمه یا کلیدهایی را فشار دهید تا تاچ پد چند بار روشن و خاموش شود. کلید های عملکرد یا Function در بالای کیبرد واقع هستند و با حرف F و اعداد 1 تا 12 نشان داده می‌شوند.

دستگاه خارجی

برخی از دستگاه های ورودی USB هنگام اتصال به طور خودکار صفحه لمسی را غیرفعال می‌کنند. به عنوان یک مرحله عیب‌یابی، رایانه را خاموش کنید، همه دستگاه‌های خارجی را جدا کنید، سپس رایانه را دوباره راه‌اندازی کنید تا مطمئن شوید یکی از آنها صفحه لمسی را خاموش نکرده است. اگر با این کار مشکل شما برطرف شد، می‌توانید دستگاه USB را مجدداً وصل کنید تا به عیب‌یابی یا تغییر تنظیماتی که در بخش‌های بعدی بحث شده است ادامه دهید.

فعال کردن تاچ پد در تنظیمات

توجه داشته باشید که برای انجام مراحل زیر، یک ماوس خارجی USB وصل کنید یا از TrackPoint لپ تاپ (در صورت وجود) استفاده کنید. اگر نمی‌توانید یک ماوس خارجی را به کار ببندید، ببینید: چگونه ویندوز را با استفاده از صفحه کلید هدایت کنیم. به تنظیمات موس/تاچ پد خود نگاه کنید، زیرا ممکن است از کارکرد تاچ پد شما جلوگیری کنند یا آن را به طور کامل غیرفعال کنند. برای دسترسی به تنظیمات ماوس مراحل زیر را دنبال کنید.

تنظیمات صفحه لمسی کاربران ویندوز

کلید Windows را فشار دهید، Touchpad را تایپ کنید و گزینه Touchpad Settings را در نتایج جستجو انتخاب کنید. یا کلید Windows+I را فشار دهید تا Settings باز شود، سپس در قسمت Devices، روی Touchpad کلیک کنید. در پنجره صفحه لمسی، مطمئن شوید که کلید روشن/خاموش صفحه لمسی روی روشن تنظیم شده است. اگر خاموش است، آن را به حالت روشن تغییر دهید. تاچ پد را تست کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

تنظیمات ماوس برای کاربران ویندوز

کلید Windows را فشار دهید، Control Panel را تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید. اگر گزینه Control Panel View by روی نمادهای کوچک تنظیم شده است، روی گزینه Mouse کلیک کنید. در غیر اینصورت، روی گزینه Hardware and Sound کلیک کنید. در قسمت Devices and Printers، روی گزینه Mouse کلیک کنید.

در پنجره ویژگی های ماوس که باز می‌شود، تنظیمات صفحه لمسی خود را پیدا کنید. آنها معمولاً در زیر زبانه سمت راست در کنار Hardware قرار دارند (نام برگه از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است). اطمینان حاصل کنید که علامتی در کادر کنار فعال کردن تاچ پد وجود دارد. هر تنظیمات دیگری را مطابق میل خود تنظیم کنید، سپس روی Apply و سپس OK کلیک کنید. تاچ پد را تست کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

اگر تب صفحه لمسی را در پنجره ویژگی های ماوس نمی‌بینید، این مراحل را امتحان کنید. در پنجره Mouse Properties، روی تب Hardware کلیک کنید. به دنبال یک ورودی در لیست دستگاه ها به نام HID-complaint mouse بگردید. اگر یک ماوس USB برای اهداف عیب‌یابی به لپ‌تاپ خود متصل کرده‌اید، ممکن است دو ورودی HID-complaint mouse را مشاهده کنید. روی هر ورودی کلیک کنید تا موردی که USB ندارد را در Location Property پیدا کنید.

هنگامی که HID-complaint mouse را برای صفحه لمسی (ورودی غیر USB) پیدا کردید، روی دکمه Properties کلیک کنید. در پنجره ویژگی‌های HID-complaint mouse، وضعیت دستگاه را بررسی کنید تا ببینید «این دستگاه به درستی کار می‌کند یا خیر». اگر چیز دیگری بیان می‌کند، پس تاچ پد مشکل دارد.

اگر تاچ پد به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید درایورها را به روز کنید. روی دکمه Change settings کلیک کنید، روی تب Driver کلیک کنید، سپس روی دکمه Update Driver کلیک کنید. روی گزینه Search automatically کلیک کنید تا ویندوز به دنبال درایور به روز شده در رایانه و اینترنت باشد.

توجه داشته باشید که اگر دستگاه HID-complaint mouse غیر USB را در برگه Hardware نمی‌بینید، صفحه لمسی ممکن است در BIOS غیرفعال باشد. اگر تاچ پد در بایوس غیرفعال نباشد، ممکن است ویندوز مشکلاتی داشته باشد.

تنظیمات موس برای کاربران macOS اپل

برای macOS، در منوی Apple در بالای صفحه دسکتاپ به System Preferences دسترسی پیدا کنید. برایMacBook Pro، روی نماد System Preferences در پایین صفحه دسکتاپ کلیک کنید. در پنجره System Preferences، روی نماد Trackpad کلیک کنید تا تنظیمات Trackpad باز شود. تنظیمات ترک پد را که ترجیح می‌دهید تغییر دهید، تنظیم کنید و ترک پد را تست کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

ریست تنظیمات تاچ پد

اگر صفحه لمسی از قبل روشن یا فعال است، بازنشانی تنظیمات تاچ پد ممکن است مشکلات تاچ پد را برطرف کند.

کاربران ویندوز

کلید Windows را فشار دهید، Touchpad را تایپ کنید و گزینه تنظیمات صفحه لمسی را در نتایج جستجو انتخاب کنید. یا کلید Windows+I را فشار دهید تا Settings باز شود، سپس روی Devices، Touchpad کلیک کنید. در پنجره تاچ پد، به قسمت Reset your touchpad بروید و روی دکمه Reset کلیک کنید. تاچ پد را تست کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

کاربران macOS اپل

در macOS، راهی برای ریست تمام تنظیمات پیش‌فرض Trackpad وجود ندارد. با این حال، می‌توانید با انجام کارهای زیر، چند تنظیمات Trackpad را ریست کنید. برنامه Terminal را باز کنید. دستورات زیر را وارد کنید و بعد از هر دستور کلید Return یا Enter را فشار دهید.

defaults delete .GlobalPreferences com.apple.trackpad.scaling

defaults delete .GlobalPreferences com.apple.trackpad.scrolling

می‌توانید تنظیمات دیگر ترک‌پد را به‌صورت دستی تنظیم کنید تا ببینید آیا تغییرات در تنظیمات مشکل را برطرف می‌کند و ترک‌پد دوباره کار می‌کند. برای دسترسی و تنظیم تنظیمات تاچ پد از مراحل بالا در بخش تنظیمات ترک پد macOS استفاده کنید.

بررسی Device Manager و بروزرسانی درایورها

توصیه می‌کنیم برای انجام مراحل زیر یک ماوس خارجی USB استفاده کنید. اگر صفحه لمسی همچنان کار نمی‌کند، Device Manager ویندوز می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد مشکلات سخت افزاری به شما بگوید و به شما در بروزرسانی درایورها کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک علامت تعجب زرد یا X قرمز در کنار آن وجود دارد، مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری وجود دارد. برای پیدا کردن صفحه لمسی در مدیریت دستگاه، مراحل زیر را دنبال کنید.

کلید Windows را فشار دهید و device manager را تایپ کنید، سپس Enter را فشار دهید. در Your PC، صفحه لمسی در Mice and other pointing devices یا Human Interface Devices فهرست شده است. اگر در قسمت Human Interface Devices ذکر شده باشد، احتمالاً به عنوان HID-compliant touchpad یا موارد مشابه نامگذاری شده است. برای یافتن صفحه لمسی، روی یکی از این دو دوبار کلیک کنید. صفحه لمسی را پیدا کنید، روی نماد کلیک راست کرده و Update Driver Software را انتخاب کنید. برای نرم افزار درایور به روز شده جستجوی خودکار را کلیک کنید و مراحل را دنبال کنید (اگر درایورها قدیمی هستند).

اگر دو ورودی به نام HID-compliant mouse را مشاهده کردید، روی هر کدام راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. در پنجره Properties، در تب General، مقدار Location را علامت بزنید. اگر مکان «روی دستگاه I2C HID» است، این دستگاه تاچ پد روی لپ‌تاپ شما است.

با کلیک راست روی نماد Touchpad، بسته به وضعیت دستگاه، این امکان را به شما می‌دهد که آن را فعال یا غیرفعال کنید. اگر غیرفعال است، صفحه لمسی را دوباره فعال و تست کنید. اگر قبلاً فعال شده است، آن را به غیرفعال تغییر دهید، سپس آن را دوباره فعال کنید. گاهی اوقات تغییر دادن این تنظیم، “ریست” و تعمیر تاچ پد است. اگر دستگاه تاچ پد را در فهرست device manager نمی‌بینید، ممکن است در BIOS غیرفعال شده باشد. اگر تاچ پد در بایوس غیرفعال نباشد، ممکن است ویندوز مشکلاتی داشته باشد.

بررسی تنظیمات BIOS

مطمئن شوید که تاچ پد در تنظیمات بایوس غیرفعال نیست. پس از راه اندازی بایوس، تنظیمات سخت افزاری دستگاه را بررسی کنید و اگر تاچ پد غیرفعال است، آن را دوباره فعال کنید و لپ تاپ را مجدداً راه اندازی کنید.

فایل های خراب سیستم عامل

یکی دیگر از دلایل احتمالی خرابی تاچ پد فایل های سیستم عامل خراب است. در حالی که به دلیل خرابی فایل‌های سیستم، متوجه مشکلات دیگری نیز می‌شوید، این می‌تواند منجر به کار نکردن تاچ پد شود. رفع این مشکل مستلزم آن است که در تاریخی قبل از توقف کار تاچ پد، نقطه بازیابی را فعال کنید، یا ممکن است نیاز به نصب تعمیر سیستم عامل داشته باشید. نصب تعمیر مستلزم دسترسی به پارتیشن بازیابی در هارد دیسک یا استفاده از دیسک نصب سیستم عامل است.

سخت افزار معیوب

در نهایت، اگر صفحه لمسی پس از امتحان گزینه‌های عیب‌یابی بالا همچنان به درستی کار نمی‌کند، ممکن است معیوب باشد. برای پیشنهادات بیشتر با سازنده کامپیوتر تماس بگیرید یا لپ تاپ را به تعمیرگاه کامپیوتر ببرید. ممکن است نیاز به تعویض خود تاچ پد یا اجزای سخت افزاری دیگری داشته باشد. اگر صفحه لمسی قابل تعمیر نیست، می‌توانید به عنوان راه‌حل، یک ماوس خارجی را متصل کرده و از آن استفاده کنید.

رفع دلایل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ

همانطور که ملاحظه کردید، انواع روش ها برای به کار انداختن تاچ پد لپ تاپ گفته شد. معمولاً از کار افتادن تاچ پد دلیل نرم افزاری دارد و به ندرت پیش می‌آید که تاچ پد لپ تاپ خراب شده باشد. زمانی که شما تمامی این روش ها را اجرا کردید ولی نتیجه‌ای نگرفتید، می‌توانید به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ ارتک مراجعه کنید. متخصصین ما با ابزارهای بروز خود، تاچ پد لپ تاپ شما را از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بررسی می‌کنند و دلیل مشکل را به شما کاربران گرامی ارائه می‌دهند. 

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام