ریبال کردن چیپ گرافیک

ریبال چیست؟

ریبال چیپ گرافیک به معنی توپ‌ گذاری قلعی دوباره است. با پاک کردن تمامی توپ های قلعی قدیمی و تعویض آن ها با توپ های جدید عمل ریبال انجام می‌شود. ریبال کردن بر روی مادربرد لپ تاپ ها، کامپیوترها و کنسول های بازی انجام می‌شود. روی صفحه تراشه های مختلف سیستم توپ هایی با جنس قلع در ردیف‌های منظم به صورت خطوط عمودی و افقی قرار دارند. کار این قلع‌ها برقراری ارتباط الکترونیکی لازم است و بسیار نقش حیاتی در دستگاه دارند. گاهی اوقات اتصالات لحیمی دچار خرابی می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. از آنجایی که بعضی از این اتصالات لحیمی بسیار ریز هستند پیدا کردن اتصال مشکل دار سخت می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید تمام مادربرد را ریبال کرد.

رایج ترین مشکل پردازنده گرافیکی ذوب شدن توپ های لحیم کاری تراشه اصلی است که در اثر استفاده زیاد یا عدم تهویه در کارت گرافیک ایجاد می‌شود که در نتیجه باعث صفحه نمایش سیاه می‌گردد. همچنین ریبال کردن یک راه حل تضمینی نیست و ممکن است جواب ندهد. در این صورت مادربرد بلااستفاده است و باید برای دستگاه مادربرد جدیدی تهیه کرد. نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر یک مادربرد ریبال شود و باز هم همان مشکل قبلی برای آن در آینده تکرار شود، انجام دوباره ریبال، بی فایده خواهد بود و مادربرد دیگر قابل تعمیر نیست.

RESOLD کردن چیپ لپ تاپ

در حقیقت این کلمه به معنای حرارت دادن و یا گرما دادن زیاد به چیپ در حدی که پایه های قلع آن آب شود و پایه ها به طور کامل از روی برد لیز بخورند می‌باشد. توجه داشته باشید که تکان دادن چیپ بر روی برد بسیار کار حساسی می‌باشد زیرا با کوچکترین اشتباه ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای برد بوجود بیاید. از فواید این اقدام می‌توان گفت که در بعضی از مواقع پایه های قلع بر روی برد قرار نمی‌گیرد و با برد اتصال ندارد و یا بر اثر لحیم سردی و یا بر اثر ضربه از برد فاصله گرفته اند و با این کار پایه ها دوباره بر روی برد می‌نشیند و اتصال برقرار می‌شود. لازم به ذکر است که برای انجام این کار حتما از مایع فلکسی استفاده کنید.

Rework کردن چیپ لپ تاپ

این عمل پس از ریبال کردن چیپ می‌باشد. قراردادن چیپ بر روی برد پس از ریبال کردن چیپ Rework نام دارد. دقت کنید که جهت چیپ را از یک سمت و جانمایی آن از چهار سمت در کادر سفید رنگ درست انجام شود. زیرا در غیر این صورت چیپ بر روی برد به خوبی قرار نمیگیرد و ممکن است اتصالی برقرار نشود. در حین انجام کار استفاده از خمیر فلکسی فراموش نشود.

 در اصطلاح، Reball فقط برای چیپ ها استفاده میشود ولی کلمه ی  Resold در مورد آی سی و سایر المان های دیگر به کار می‌رود. انجام این کار نیازمند تجربه و مهارت کافی می‌باشد. علاوه بر آن داشتن تجهیزات بروز و حرفه ای سبب میشود این کار بهتر صورت گیرد و این ها مواردی است که باید به آنها توجه کرد.

دلایل ریبال کردن کارت گرافیک

توپ‌‍‌های قلعی تراشه‌ها، به دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شوند. در این صورت، عملکرد قطعه با مشکل روبرو می‌شود. ممکن است دستگاه در حین کار، هنگ کند. عدم حفظ ارتباط پیوسته، می‌تواند از عوارض آسیب‌دیدگی توپ‌های قلعی تراشه‌ها باشد. در این شرایط، با روش ریبال کردن، می‌توان به تعمیر قطعه پرداخت. به‌طور کلی، دلایل آسیب‌دیدگی توپ‌های تراشه‌ها را باید در موارد زیر جستجو کرد:

1.آسیب‌دیدگی بر اثر گرما: در صورتی که تراشه، برای مدت زمان طولانی، بیش از حد داغ شود، احتمال آسیب‌دیدگی به توپ‌های قلع وجود دارد. به همین دلیل، کارت گرافیک بیشتر از سایر قطعات، با مشکل در توپ‌های قلع و نیاز به ریبال کردن، مواجه می‌شود.

2.آسیب دیدگی ناشی از ضربه: ممکن است بر اثر ضربه به دستگاه، ارتباط لایه قلعی قطع شده باشد. لایه قلعی باید به درستی روی پایه‌های تراشه، سوار شود تا ارتباط برقرار شود.

3.ترک‌خوردگی و فرسودگی: ایجاد ترک‌های ریز در توپ‌های قلع، می‌تواند بر اثر فرسودگی قطعه و استفاده طولانی مدت، ایجاد شود. در این حالت نیز با ریبال کردن، قطعه تعمیر می‌شود.

لیست ابزارهایی که برای ریبال کردن چیپ نیاز دارید:

1.هویه: ابزار دستی می‌باشد که برای لحیم کاری استفاده می‌شود این دستگاه گرما را برای ذوب شدن قلع فراهم می‌کند.

2.خمیر لحیم: خمیر لحیم کاری ماده‌ای است که جهت برقرار ساختن اتصالات بین پایه قطعات و سطح مسی در مدار های چاپی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.قلع کش مسی: از جنس مس است و کار اصلی آن این است که کل سطح لحیم را از یک اتصال لحیم کاری شده جدا کند.

4.نگهدارنده چیپ BGA: این فقط یک پایه معمولی است که جهت نگهداری چیپ برای عمل ریبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5.شابلون BGA: تکه ای از ورق فلزی است که سوراخ های زیادی بر روی آن برای توپ های لحیم وجود دارد. به طورکلی از جنس استیل با کیفیت بالا ساخته شده است و می‌توان آن را مستقیما با سشوار صنعتی و یا دستگاه BGA  گرم کرد تا فرایند گذاشتن توپ های قلع سریع و آسان انجام شود.

6.توپ های قلع: توپ های کوچکی هستند که به طور تصادفی در سطح SMT پراکنده می‌شوند کار اصلی این توپ ها فراهم کردن ارتباط بین چیپ و برد مدار چاپی است.

7.دستگاه BGA این یک دستگاه تامین گرما است که عمدتا برای اتصال و یا از بین بردن چیپ های BGA استفاده می‌شود.

نحوه ریبال کردن چیپ گرافیک

1.بیرون آوردن مادربرد و چیپست

2.جداسازی هیت سینک

3.پاک کردن سطح چیپ(بهتر است از الکل ایزوپروپیل 90 درصد برای این کار استفاده شود)

4.زدن خمیر لحیم مایع در چهارگوشه چیپست

5.پوشاندن دیگر قطعات مادربرد با استفاده از ورق فویل

6.چسباندن سیم سنسور حرارت به فویل اطراف چیپ

7.قرار دادن مادربرد در دستگاه BGA برای شروع عملیات ریبال کردن

8.تنظیم دستگاه در حرارت متوسط

9.جداسازی چیپ لپ تاپ پس از شروع ذوب شدن لحیم

10.برداشتن قلع باقی مانده روی چیپست

11.گذاشتن خمیر لحیم روی سطح چیپست برای تثبیت قلع های جدید

12.قرار دادن کاور پایین، شابلون و در نهایت کاور بالای کیس نگهدارنده روی چیپست

13.قرار دادن توپ های قلع روی صفحه فلزی و پر کردن سوراخ ها

14.باز کردن کاور و جداسازی آن (بدون جدا شدن توپ های قلعی)

15.گرما دادن توپ های قلع

16.نصب مجدد هیت سینک پس از خنک شدن کامل برد و چیپست

17.تست کردن دستگاه

ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال کردن چیپ گرافیک لپ تاپ ریبال ریبال ریبال ریبال ریبال ریبال

علائم اتصال نادرست در توپ های قلعی

ممکن است در حین بازی در کنسول بازی و یا در لپ تاپ خود، ناگهان با تصویر سیاه روبرو شوید و دستگاه در عمل دیگر کار نکند. مشاهده مشکلات عمودی و یا افقی در تصویر می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که نتیجه خرابی در اتصال توپ های قلعی چیپست گرافیکی است.

1. با گرم شدن بیش از حد دستگاه، توپ قلع جا به جا شده و در نهایت اتصال بین پایه ها بوجود می‌آید.

2.دلیل دیگر می‌تواند خرابی در خود چیپ گرافیک باشد. در این صورت برای نصب چیپ جدید نیاز به ریبال کردن می‌باشد.

3.ارتقاء چیپ نیز دلیل دیگر جا به جایی و نیاز به ریبال کردن چیپ است.

4.آسیب به اتصالات چیپ در اثر ضربه و یا سقوط (به خصوص در گوشی ها)

ریبال کردن چیپ گرافیک

شما کاربران گرامی لپ تاپ و کامپیوتر ممکن است با مشکلاتی در ارتباط با گرافیک خود رو به رو شوید. گرافیک جزئی از لپ تاپ است که تعمیرات آن بسیار سخت و تخصصی است و ابزار بروزی نیاز دارد. در این صورت شما می‌بایست لپ تاپ خود را نزد یک متخصص مجرب تعمیرات لپ تاپ ببرید. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز عیب یابی، به شما در حل مشکلتان می‌تواند کمک کند. ما در این مجموعه سعی داریم تا رضایت و اعتماد شما کاربران گرامی جلب کنیم. لذا تمامی خدمات این مجموعه با 6 ماه گارانتی ارائه می‌شوند و این دلیلی بر اطمینان ما از کیفیت کارمان است. همچنین در این مرکز تمامی خدمات مرتبط به عیب یابی، به صورت رایگان ارائه می‌شوند. 

5/5 - (7 امتیاز)
5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهره
زهره
1 سال قبل

خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون بسیار عاااالی بود

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  زهره

متشکرم خیلی ممنون از حمایتتون🙌

زهره حیدری
زهره حیدری
1 سال قبل

بسیار عاااالی و مفید بود

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  زهره حیدری

متشکرم خیلی ممنون از حمایتتون🙌

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام کارت گرافیک لپ تاپ من به مشکل خورده وسط کار با سیستم شطرنجی یا پارازیتی میشه، قطعا باید ریبال بشه؟

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  محسن

سلام بله احتمال خیلی زیاد باید ریبال گرافیک انجام بشه ولی قبلش باید یه سری تست ها انجام بدیم

Shiva
Shiva
1 سال قبل

مطلبتون واقعا عاااالیه مرسی واقعا مفید بود

مجید
مجید
1 سال قبل

چرا چیپ گرافیک هم مثل پردازنده مادربرد با سوکت نصب نمی‌شه که تو دمای بالا باعث ذوب شدن قلع نشه.
بنظرم پایه های قلعی برای‌ کارت گرافیکی اصلا ايده جالبی نيست و ۹۹ درصد مشکلات کارت گرافیک بخاطر همين نقطه ذوب پایین قلع هست که پایه چیپ کارت گرافیک رو شکل میده و قاعدتا در دمای ۷۰ درجه شروع به ذوب شدن خواهد کرد.

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  مجید

سلام
قلع و متریالی که در ریبال گرافیک استفاده میشه با قلع و لحیم های عادی فرق داره. در ریبال از آلیاژ قلع استفاده میشه که نقطه ذوب اون به بیش از 300 درجه سانتیگراد میرسه. این آلیاژ میتونه با مواد مختلف مثل سرب شکل بگیره. اما به طور کلی طراحی بعضی از بردها معیوب است و این دستگاه ها قطعا دچار مشکلات گرافیکی میشن؛ مثل لپ تاپ های دل سری 5100

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

سلام با عرض ادب و احترام آیا میتوان به جای استفاده از دستگاه BGA با هیتر پردازنده ی گرافیکی یا چیپست گرافیکی را نیز از برد جدا کرد و ریبال کرد یا خیر با تشکر.

Mohsen
Mohsen
11 ماه قبل

سلام لپ تاپ من دل هست و هنگام روشن کردن ۸ تا بوق میزنه و تصویر نمیدهد آیا قطعا گرافیک آن به مشکل خورده و مشکل دیگری ندارد. هزینه تعویض یا تعمیر گرافیک چقدر هست؟

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام