سخت افزار

تعمیرات سخت افزار لپ تاپ

هر رایانه ای ممکن است مشکلاتی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری داشته باشد. مشکلات سخت افزاری می‌تواند معیوب بودن رم، هارد، سی پی یو، مادربرد و عدم درست کار کردن فن باشد. برخی از این مشکلات قابل تشخیص بوده و برخی از آن ها غیر قابل تشخیص بوده و برای شناسایی مشکلات نیاز به یک کارشناس مجرب می‌باشد. در مرکز تخصصی لپ تاپ آرتک تمامی خدمات سخت افزاری اعم از تعمیر و تعویض قطعات داخلی صورت می‌گیرد.

جدول خدمات تعمیرات لپ تاپ آرتک در سال 1402

خدمات سخت افزاری

            

        

         قیمت (ریال)  

به نقل از سایت Dummies سخت افزار لپ تاپ را اینگونه شرح می‌دهد

تجربه محاسباتی شما از تعامل با سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. سخت افزار تمام تجهیزات محسوس رایانه است، مانند بدنه لپ تاپ شما حاوی هارد دیسک، صفحه کلید و صفحه لمسی برای اشاره و کلیک کردن روی موارد روی صفحه. سخت افزار مانند قلب یک رایانه و نرم افزار مانند روح رایانه است.

 

مشکلات سخت افزاری لپ تاپ

از آن‌جایی که تعمیر سخت افزار لپ تاپ اصولاً مهم‌ترین مرحله از پروسه تعمیرات هر دستگاهی به حساب می‌آید. تکنسین‌های این مرکز، دقت بالایی را صرف عیب‌یابی لپ تاپ شما می‌کنند تا مشکل اصلی آن را پیدا کنند و تشخیص دهند که قطعه معیوب قابل تعمیر است یا نیاز به تعویض آن است. سپس براساس همین اطلاعات هزینه تعمیر لپ تاپ را برآورد کرده و به کاربر اطلاع می‌دهد. پس از آن اگر کاربر تمایل داشت، پروسه تعمیرات تخصصی لپ تاپ را آغاز می‌کنند؛ درنهایت نیز با تست و بررسی نهایی سیستم، از رفع مشکل آن اطمینان حاصل می‌کنند و لپ تاپ کاربر را مانند روز اول در اختیارش قرار می‌دهند. اگر شما هم با مشکلی در لپ تاپتان مواجه شده‌اید می توانید به این مرکز مراجعه نمایید.

تعمیر سخت افزاری لپ تاپ
ال سی دی لپ تاپ

تعمیرات تخصصی لپ تاپ

تعمیرات لپ تاپ دغدغه‌ی بسیاری از کاربرانی است که از این دستگاه استفاده می کنند. برای تعمیر لپ تاپ بهترین گزینه یک متخصص حرفه ای ایست زیرا تعمیر سخت افزار لپ تاپ نیاز به دانش تخصصی دارد. در ادامه به تعدادی از مشکلات رایج که کاربران با آنها مواجه می‌شوند و ریشه سخت افزاری دارند، می‌پردازیم.

ال سی دی لپ تاپ

فرقی نمی‌کند که ال سی دی لپ تاپ شما از چه برندی باشد. در صورت با هر مشکلی که در صفحه نمایش خود، می‌توانید از خدمات تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ این مرکز، استفاده کنید. این مرکز، تعمیر و رفع کلیه مشکلات و عیوب ساختاری انواع صفحه نمایش و تعویض ال سی دی لپ تاپ در بالاترین سطح کیفی را، انجام می‌دهد. تمامی صفحه نمایش‌های CRT، LCD، LED و OLED برندهای مطرح در این مرکز قابل ترمیم و بازیابی می‌باشند. تکنسین های مرکز ما با به کارگیری ابزارآلات فنی مدرن و سازگار با مدل مانیتور مورد نظر، ایرادات دستگاه را برطرف می نمایند.

به طور کلی LCD لپ تاپ دارای قطعات سخت افزاری متعددی می‌باشد که خرابی هر یک می‌تواند روند کاری این تجهیزات را مختل سازد. خاطرنشان می‌نماییم که تمامی مراحل بازیابی قطعات LCDهای معیوب در این واحد براساس پارامترهای استاندارد و اصولی شکل می‌گیرند.

کابل فلت لپ تاپ

کابل فلت یکی از قطعات قابل تعمیر بکار رفته در انواع لپ تاپ است که وظیفه آن انتقال تصاویر و داده‌ها از مادربرد لپ‌تاپ به LED و LCD یا همان صفحه نمایش لپ تاپ است. خرابی فلت لپ تاپ علائمی دارد که با مشاهده آنها می‌توان پی به معیوب بودن این قطعه برد.

برخی از نشانه‌های خرابی کابل فلت لپ تاپ عبارت اند از:

  • مشکی بودن صفحه نمایش علی‌رغم روشن بودن آن
  • تاریک بودن صفحه نمایش علی‌رغم کار کردن لپ تاپ
  • تیره شدن صفحه نمایش پس از چندبار چشمک
  • سیاه و سفید شدن صفحه نمایش
  • ظاهر شدن خطوط راه راه افقی و عمودی

چیپ وای فای و شبکه لپ تاپ

وایرلس لپ تاپ یا چیپ وای فای یک ماژول الکترونیکی است که روی مادربورد لپ تاپ قرار دارد. این ماژول از یک چیپست مرکزی به همراه دیگر قطعات الکترونیکی مثل خازن و مقاومت و سلف و غیره تشکیل شده است.

چیپ وای فای لپ تاپ به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به سیم، به مودم وای فای وصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. دوکلمه wire به معنی سیم و less به معنی فقدان، کلمه وایرلس(wireless) را تشکیل داده اند.

در واقع به ارتباطات بی سیم، وایرلس می‌گویند و وای فای نوعی از ارتباط وایرلس است. کارت وایرلس لپ تاپ یک ماژول الکترونیکی است که روی مادربرد لپ تاپ نصب می‌شود.

فن لپ تاپ

فن لپ تاپ، یک سخت افزار لپ تاپ مهم می‌باشد که وظیفه خنک نگه‌داشتن قطعات داخل را در حین کار دارد. زمانی که دمای لپ تاپ بالا رفته و گرم می‌شود، فن شروع به‌کار می‌کند. گرمای چیپ های CPU و GPU (پردازنده و گرافیک) از طریق هیت سینک گرفته‌شده و فن آن را به بیرون منتقل می‌کند. فن برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات، دستگاه را خنک نگه می‌دارد. در بسیاری از موارد، افراد در نگهداری، تعمیر و تعویض خنک‌کننده لپ تاپ سهل‌انگاری کرده و با بالا رفتن دما و عدم عملکرد صحیح فن، دستگاهشان آسیب می‌بیند. پس اگر فن لپ‌تاپ شما مشکل دارد، هر چه زودتر به آن رسیدگی نمایید.

مهم­ترین علت خرابی قطعات سخت افزاری داخل لپ تاپ در ابتدا گرما و سپس رطوبت و نوسان الکتریکی است. سازندگان لپ‌تاپ برای مقابله با افزایش دمای قطعات سخت افزاری از قطعه­‌ای به نام فن لپ‌تاپ استفاده می­‌کنند. این قطعه در تمامی لپ تاپ­ ها وجود دارد و وظیفه آن خنک کردن اجزای درونی و تهویه هوای داخل لپ تاپ است.

باطری لپ تاپ

منبع تأمین انرژی دستگاه هنگام عدم اتصال شارژر، باتری لپ تاپ است که می‌تواند برای چند ساعت برق لازم، برای فعالیت لپ تاپ را تأمین کند. جنس اغلب باطری لپ‌تاپ‌ها از لیتیوم یونی هست که قدرت و قیمت مناسبی دارند. باتری لپ تاپ‌های ایسوس و لنوو از جمله باتری هایی هستند که بیشتر نیاز به تعویض و تعمیر پیدا می‌کنند. البته تعمیر و تعویض باطری های این برندها هزینه و قیمت کمتری دارند.

شارژر لپ تاپ

اولین و مهمترین عامل آسیب رساندن به آداپتور لپ تاپ نوسانات برق است. از این رو پیشنهاد می‌شود در درجه اول از یک محافظ برق به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آسیب به شارژر لپ‌تاپ استفاده کنید. تا کردن کابل و گره گره شدن مداوم شارژر، عامل دیگری است که به آن آسیب می‌رساند. قطع شدگی های کوچک ممکن است پدیده اتصال کوتاه ایجاد کند و در نتیجه مقدار جریان زیادی را از آداپتور شارژر جذب می‌کند. وقتی این جریان بیش از حداکثر جریان خروجی شارژر لپ‌تاپ باشد، به سادگی شارژر می‌سوزد.

به همین دلیل است که کاربرانی که شارژر لپ تاپ خود را هر روز با خود حمل می‌کنند و ناچارند که روزانه چندین بار آن را مچاله کرده در کیف بگذارند و دوباره باز کنند، بیشترین احتیاج به تعویض شارژر لپ‌تاپ خود را دارند.

نکته سوم استفاده از کابل برق بی کیفیت است! گاهی سازندگان در ساخت کابل شارژرها آلیاژ مس استفاده نمی‌کنند که این کار کیفیت این کابل ها را پایین می‌آورد. 

لولای لپ تاپ

لولا در لپ تاپ جزء قطعات مکانیکی و پر استهلاک این دستگاه به شمار می‌رود. این امر به دلیل فشار و وزن زیادی است که این بخش از دستگاه به طور روزمره تحمل می‌کند. جهت پیشگیری از خرابی لولا‌ی لپ تاپ می‌بایست هر از چند گاهی این قطعه را از بابت سفتی، شلی، لقی و باقی موارد بررسی و تعمیر کرد.

بیش از حد سفت یا شل بودن لولا منجر به شکستن لولا می‌شود. همچنین در بیشتر موارد به بخش‌های پلاستیکی بدنه لپ تاپ نیز آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد می‌کند. گاه به دلیل مطلوب نبودن وضعیت لولا، کابل انتقال تصویر(فلت) پاره می‌شود و باعث ایجاد اتصال و آسیب فراوان در مادربورد لپ تاپ می‌شود. کابل انتقال تصویر(فلت) معمولا از کنار یکی از لولاها می‌گذرد.

رم لپ تاپ

رم لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد که داده های کوتاه مدت را برای دسترسی سریع تر ذخیره کند.

دریافت ماژول های رم لپ تاپ مناسب، کلید افزایش عملکرد، در حال ساخت یا ارتقاء لپ تاپ است. هر نسل جدید حافظه DDR، از نظر تاریخی، با برخی از مشکلات و ناکامی ها شروع شده است. در همین حال، DDR4 سابقه هفت ساله دارد و در بازار مصرف کننده رایانه های شخصی تغییرات طولانی را پشت سر گذاشته است. اما آشنایی طولانی ما با DDR4 باعث نمی‌شود که ارتقای حافظه امروز کمتر پیچیده شود.

قاب لپ تاپ

قاب لپ تاپ جزو قسمت هایی از لپ تاپ است که دائماً در معرض شکستگی و آسیب قرار دارد.

این قسمت از لپ تاپ مانند یک بستر است که اجزای مختلف لپ تاپ درون آن قرار دارند. به همین دلیل مهم است که اجزای قاب سالم نگه داشته شوند تا هم آسیبی به اجزای داخلی لپ تاپ نرسد و هم تا جای ممکن از نفوذ گرد و غبار و مایعات جلوگیری شود.

کیبورد لپ تاپ

یکی از اجزای پر کارکرد لپ تاپ، کیبورد آن است. کیبورد در واقع یکی از رابط‌های ارتباطی(مانند موس) با سیستم کامپیوتری است. صفحه کلید کامپیوتر یک دستگاه ورودی است که برای وارد کردن کاراکترها و عملکردها به سیستم رایانه با فشار دادن دکمه ها یا کلیدها استفاده می‌شود.

کیبورد کامپیوتر یک دستگاه ورودی است که برای وارد کردن کاراکترها و عملکردها به سیستم رایانه با فشار دادن دکمه ها یا کلیدها استفاده می‌شود. این دستگاه اصلی است که برای وارد کردن متن استفاده می‌شود. یک صفحه کلید معمولاً حاوی کلیدهایی برای حروف، اعداد و کاراکترهای خاص و همچنین کلیدهایی برای عملکردهای خاص است. صفحه کلید با استفاده از کابل یا اتصال بی سیم به یک سیستم کامپیوتری متصل می‌شود.

پورت لپ تاپ

پورت‌ لپ تاپ

پورت ها به عنوان رابط برای انتقال صدا یا تصاویر هستند. امروزه همه لپ تاپ ها دارای پورت های مختلفی هستند که هر یک از این پورت ها کار مشخصی انجام می‌دهند. پورت های USB برای اتصال به موس یا فلش مورد استفاده قرار می‌گیرند و پورت های HDMI برای انتقال تصاویر لپ تاپ به مانیتور یا تلویزیون و پورت های تایپC که برای شارژ کردن گوشی موبایل و اتصال آن ها به لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به هر دلیلی پورت های لپ تاپ شما کار نکنند باید تعمیر یا تعویض شوند.

مادربرد لپ تاپ

مادربردهای لپ تاپ، برد مدار مرکزی در لپ تاپ ها هستند که تمام اجزای داخلی را به هم متصل می‌کنند. این اجزا شامل پردازنده، حافظه، حافظه، کارت گرافیک و سایر لوازم جانبی است.

اگر مادربرد شما خراب باشد، ممکن است با این مشکلات روبرو شوید:

لپ تاپ شما روشن نمی‌شود.

به صورت خودکار و تصادفی خاموش می‌شود.

زمان و سرعت راه اندازی بیش از حد طول می‌کشد.

بایوس لپ تاپ

BIOS یک قطعه بسیار کوچک است که روی یک تراشه در برد سیستم شما قرار دارد. هنگامی که لپ تاپ خود را راه اندازی می‌کنید، بایوس اولین نرم افزاری است در لپ تاپ شما اجرا می‌شود و فرآیند بوت صورت می‌گیرد. همچنین شناسایی موس و کیبورد به وسیله بایوس انجام می‌شود.

اگر لپ تاپ شما روشن می‌شود و ویندوز آن بالا نمیاد قطعا مشکل از بایوس لپ تاپ شما خواهد بود.

هارد لپ تاپ

هارد لپ تاپ

هاردها وظیفه اصلی خواندن و نوشتن و همچنین ضبط کردن اطلاعات لپ تاپ را بر عهده دارند. انواع مختلفی از هاردها وجود دارد مثل SSD و HDD که سرعت هارد های SSD نسبت HDD بسیار بیشتر می‌باشد و سرعت لپ تاپ شما چندین برابر افزایش می‌دهند.

وجود اخطار های نرم افزاری مثل صفحه آبی، عدم ذخیره شدن فایل ها می‌تواند از نشانه های معیوب بودن هارد لپ تاپ باشد.

تعمیر سخت افزار لپ تاپ

مدل لپ تاپ شما چیست؟ آیا از لپ تاپ ایسوس استفاده می‌کنید یا لنوو، سونی، سامسونگ، ایسر. چه مشکلی برای لپ تاپ شما به وجود آمده است؟ آیا روشن نمی‌شود، هنگ می‌کند، دائم ریستارت می‌شود یا اینکه خیلی داغ می‌کند؟ لپ تاپ شما از هر برند و مدلی که باشد و هر مشکلی که برای آن به وجود آمده باشد، تکنسین‌های متخصص ما در مرکز تعمیر تخصصی لپ تاپ آرتک، با عیب‌یابی دقیق و تعمیرات تخصصی لپ تاپ مشکل آن را برطرف می‌کنند.

  • مشکی بودن صفحه نمایش علی‌رغم روشن بودن آن
  • تاریک بودن صفحه نمایش علی‌رغم کار کردن لپ تاپ
  • تیره شدن صفحه نمایش پس از چندبار چشمک

چیپ وای فای لپ تاپ به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به سیم، به مودم وای فای وصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. دوکلمه wire به معنی سیم و less به معنی فقدان، کلمه وایرلس(wireless) را تشکیل داده اند.

مهم­ترین علت خرابی قطعات سخت افزاری داخل لپ تاپ در ابتدا گرما و سپس رطوبت و نوسان الکتریکی است. سازندگان لپ‌تاپ برای مقابله با افزایش دمای قطعات سخت افزاری از قطعه­‌ای به نام فن لپ‌تاپ استفاده می­‌کنند.

اولین و مهمترین عامل آسیب رساندن به آداپتور لپ تاپ نوسانات برق است. از این رو پیشنهاد می‌شود در درجه اول از یک محافظ برق به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آسیب به شارژر لپ‌تاپ استفاده کنید. تا کردن کابل و گره گره شدن مداوم شارژر، عامل دیگری است که به آن آسیب می‌رساند.

لولا در لپ تاپ جزء قطعات مکانیکی و پر استهلاک این دستگاه به شمار می‌رود. این امر به دلیل فشار و وزن زیادی است که این بخش از دستگاه به طور روزمره تحمل می‌کند. جهت پیشگیری از خرابی لولا‌ی لپ تاپ می‌بایست هر از چند گاهی این قطعه را از بابت سفتی، شلی، لقی و باقی موارد بررسی و تعمیر کرد.

گاه به دلیل مطلوب نبودن وضعیت لولا، کابل انتقال تصویر(فلت) پاره می‌شود و باعث ایجاد اتصال و آسیب فراوان در مادربورد لپ تاپ می‌شود. کابل انتقال تصویر(فلت) معمولا از کنار یکی از لولاها می‌گذرد.

رم لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد که داده های کوتاه مدت را برای دسترسی سریع تر ذخیره کند.

این قسمت از لپ تاپ مانند یک بستر است که اجزای مختلف لپ تاپ درون آن قرار دارند. به همین دلیل مهم است که اجزای قاب سالم نگه داشته شوند تا هم آسیبی به اجزای داخلی لپ تاپ نرسد و هم تا جای ممکن از نفوذ گرد و غبار و مایعات جلوگیری شود.

پورت ها به عنوان رابط برای انتقال صدا یا تصاویر هستند. امروزه همه لپ تاپ ها دارای پورت های مختلفی هستند که هر یک از این پورت ها کار مشخصی انجام می‌دهند. پورت های USB برای اتصال به موس یا فلش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بایوس اولین نرم افزاری است در لپ تاپ شما اجرا می‌شود و فرآیند بوت صورت می‌گیرد. همچنین شناسایی موس و کیبورد به وسیله بایوس انجام می‌شود.

 

اگر مادربرد شما خراب باشد، ممکن است با این مشکلات روبرو شوید:

لپ تاپ شما روشن نمی‌شود.

به صورت خودکار و تصادفی خاموش می‌شود.

زمان و سرعت راه اندازی بیش از حد طول می‌کشد.

هاردها وظیفه اصلی خواندن و نوشتن و همچنین ضبط کردن اطلاعات لپ تاپ را بر عهده دارند.

هارد SDD سرعت بیشتری نسبت به هاردHDD دارد و برای ذخیره کردن فایل ها برخلاف هارد HDD نم‌چرخد و متحرک نیستند که به هاردهای جامد نیز معروف هستند.

وجود اخطار های نرم افزاری مثل صفحه آبی، عدم ذخیره شدن فایل ها می‌تواند از نشانه های معیوب بودن هارد لپ تاپ باشد.

سرویس کردن لپ تاپ شخصی

سرویس لپ تاپ

لپ تاپ شما می‌تواند عمر مفید بسیار بیشتری داشته باشد. می‌تواند شبیه به روزهای اول به شما رندر بدهد و استفاده‌های سخت و سنگین شما را پاسخگو باشد. اما چگونه؟
سرویس لپ تاپ یکی از مواردی است که باید به صورت دوره‌ای انجام دهید. در این مقاله برای شما از سرویس لپ تاپ خواهیم گفت. با ما باشید.

ادامه مطلب »
تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای لپ تاپ اچ پی شما رخ بدهد ، بوجود آمدن عیب های مختلف فن لپ تاپ است ، که می تواند شما را مجبور کند به فکر تعمیر فن لپ تاپ HP خود باشید . در این مقاله می خواهیم توضیحاتی راجع به تست فن لپ تاپ و بررسی ارور فن لپ تاپ اچ پی بپردازیم .

ادامه مطلب »

تعمیر ال سی دی لپ تاپ لنوو

یکی از مهم ترین اجزای لپ تاپ ‌ال سی دی‌ها می‌باشند که استفاده از آن تجربه بصری را برای ما ممکن می‌کند.قطعا آسیب دیدن این قطعه مهم یک اتفاق ناگوار است

ادامه مطلب »
سوختن لپ تاپ

سوختن لپ تاپ

گرچه سوختن لپ تاپ از نظر کاربران لپ تاپ یه مشکل لاینحل و نقطه پایان لپ تاپ دانسته شده، اما با این وجود، تعمیر لپ تاپی که دچار سوختگی شده، چندان سخت و غیر ممکن نیست.

ادامه مطلب »
قیمت تعمیر لپ تاپ

قیمت تعمیر لپ تاپ

پس از مواجهه با خرابی لپ تاپ، قیمت تعمیر لپ تاپ اولین دغدغه هر کسی میتواند باشد. قیمت و هزینه تعمیر لپ تاپ با توجه به برند و مدل، سال ساخت و قسمت نیازمند تعمیر و تعویض میتواند در بازه بسیار گسترده ای متغیر باشد. برای آگاهی اجمالی از قیمت تعمیر لپ تاپ، با ما در این مقاله همراه باشید.

ادامه مطلب »

از کار افتادن فن لپ تاپ

فن لپ تاپ یکی از مهم ترین اجزای اصلی لپ تاپ به شمار می‌آید. یکی از اصلی ترین دلایل خرابی سیستم خنک کنده لپ تاپ می‌توان به وجود گرد و غبار اشاره کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم با بررسی علل های مختلف از کار افتادن فن لپ تاپ و نحوه تعمیر و تعویض آن بپردازیم.

ادامه مطلب »
بهترین تعمیرکار لپ تاپ

بهترین تعمیرکار لپ تاپ

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت لپ تاپ و قطعات آن در سال های گذشته؛ یافتن یک تعمیرکار خوب و قابل اعتماد برای لپ تاپ بسیار مهم است.
در این مقاله به برخی خصیه های یک تعمیرکار خوب لپ تاپ اشاره شده.

ادامه مطلب »

تعمیر فن لپ تاپ سونی

یک از مهم ترین اجزا و قطعاتی که به بهبود عملکرد فن لپتاپ شما بسیار کمک می‌کند فن لپ تاپ است. فن لپ تاپ، وظیفه خنک کردن و انتقال گرمای لپ تاپ را به بیرون دارد. لپ تاپ سونی یکی از شرکت هایی است که فن بسیاری خوبی دارند. در ادامه این مقاله به تعمیر فن لپ تاپ سونی و راهکار های جلوگیری از خرابی فن لپ تاپ می‌پردازیم با ما همراه بوده تا از این مقاله بهره مند شوید.

ادامه مطلب »
فن-لپ-تاپ-لنوو-1

تعمیر فن لپ تاپ لنوو

فن لپ تاپ یکی از اصلی ترین اجزای سازنده لپ تاپ است که در صورت کار نکردن درست آن باعث اختلال در عملکرد سیستم می‌شود. یکی از علائم خرابی فن لپ تاپ می‌توان به صدای زیاد آن و کندی سیستم شما اشاره کرد.

ادامه مطلب »
استفاده از لپ تاپ در حال شارژ

استفاده از لپ تاپ در حال شارژ

استفاده کردن از لپ تاپ در حال شارژ یک از مهمترین سوالات کاربران است که آیا استفاده از آن ممکن است به سلامت باتری لپ تاپ آسیب بزند یا خیر؟ باید بگوییم که استفاده بیش از حد ار لپ تاپ در حال شارژ ممکن است که نه تنها به سلامت باتری لپ تاپ بزند بلکه ممکن از باعث ایجاد مشکلات دیگری نیز بشود که در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

ادامه مطلب »
5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام