های ولتاژ

های ولتاژ

های ولتاژ برد کوچکی است که معمولا در زیر LCD قرار می‌گیرد و از یک سو به کابل تصویر و از سوی دیگر به لامپ فلورسنت متصل می‌شود و فرمان ها و ولتاژ تولید نور را از روی برد اصلی گرفته و با تبدیل ولتاژ DC به ولتاژ AC ولتاژ بالا (HIGH VOLTAGE) لامپ فلورسنت را تغذیه می‌کند. عمده دلیل خرابی های ولتاژ لپ تاپ های سونی و ایسر و دل و تچ پی و توشیبا و ایسوس ناشی از طول عمر آن می‌باشد و انواع مختلفی دارد. تست و تعمیر و تعویض های ولتاژ در این مرکز به صورت تخصصی انجام می‌گیرد. ولتاژ خروجی این برد بسیار بالا است و رعایت ایمنی برای جلوگیری از خطر شوک الکتریکی الزامی است.

بنا به وظایف مهم فوق، آسیب به این برد، نور پس زمینه یا تصویر را قطع می‌کند یا تصویر به سختی پیدا خواهد بود. لازم به ذکر است که LEDها، برد های ولتاژ ندارند و توسط LED نور پشت زمینه را تامین می‌کنند.

تامین نور پس زمینه

های ولتاژ LCD لپ تاپ برای مرئی شدن تصویر در مانیتورهای LCD نیاز به نور پس زمینه یا BACKLIGHT است. دو روش برای تامین نور پس زمینه وجود دارد. مانیتورهای قدیمی، لامپ فلورسنت داشتند. این نوع لامپ که از نظر ساختار شبیه لامپ مهتابی می‌باشد دارای معایبی از جمله مصرف انرژی زیاد، آسیب پذیری و شکنندگی در اثر ضربه، تولید حرارت و عمر مفید کم است به طوری که به مرور زمان نور آن کم شده و تغییر رنگ می‌دهد و پس از مدتی به پایان عمر کاری می‌رسد. برای رفع این معایب سازندگان از لامپ های LED برای تامین نور پس زمینه استفاده کردند.

عوامل ایجاد نور زمینه (BACKLIGHT) در LCD ها

  • برد اصلی

ولتاژ تغذیه و فرمان های لازم جهت ایجاد نور پس زمینه توسط برد اصلی ایجاد می‌شود. فرمان های ارسالی شامل دو فرمان می‌شود: یکی فرمان قطع و وصل نور پس زمینه و دوم فرمان دیمر (کنترل شدت روشنایی). در صورتی که عوامل ایجاد این ولتاژ آسیب ببینند نور پس زمینه مانیتور قطع و تصویر به سختی دیده می‌شود.

  • کابل فلت

کابل فلت یا کابل تصویر که انتقال سیگنال های تصویر و ولتاژهای تغذیه و کنترل INVERTER را از روی برد اصلی به عهده دارد. این کابل از میان لولاهای درب لپ تاپ می‌گذرد و ممکن است در اثر بازو بسته شدن مکرر درب لپ تاپ و به مرور زمان، برخی از رشته های آن قطع شوند که باعث بروز اشکال در تصویر و یا نور پس زمینه می‌گردد.

  • (SCREEN INVERTER (HIGH VOLTAGE

برد کوچکی است که معمولا در زیر LCD قرار می‌گیرد و از یک سو به کابل تصویر و از سوی دیگر به لامپ فلورسنت متصل می‌شود و فرمان ها و ولتاژ تولید نور را از روی برد اصلی می‌گیرد و با تبدیل ولتاژ DC به ولتاژ AC ولتاژ بالا (HIGH VOLTAGE) لامپ فلورسنت را تغذیه می‌کند. ولتاژ خروجی این برد بسیار بالا است و رعایت ایمنی برای جلوگیری از خطر شوک الکتریکی لازم است. بنا به وظایف مهم فوق، آسیب به این برد، نور پس زمینه یا تصویر را قطع می‌کند یا تصویر به سختی پیدا خواهد بود.

  • (CCFL (COLD CATHODE FLOURECENT LAMP یا به طور خلاصه فلورسنت

فلورسنت اصلی ترین قسمت تامین کننده نور پس زمینه است که معمولا در لبه پایین LCD قرار دارد و نور پس زمینه آن را ایجاد می‌کند. در برخی از LCD ها دو لامپ فلورسنت وجود دارد که باعث درخشندگی بیشتر (کیفیت بالاتر) تصویر می‌شود. در صورت خرابی فلورسنت BACKLIGHT قطع می‌شود که در این صورت باید ماژول LCD عوض شود.

مانیتورهای LED، برد (INVERTER (HIGH VOLTAGE و لامپ فلورسنت ندارند. بنابراین، خرابی نور پس زمینه، بیشتر به برد اصلی و یا کابل تصویر مربوط می‌شود. در نتیجه قطع نور پس زمینه در LCDها در اثر یکی از این چهار عامل  رخ می‌دهد. برای تشخیص عیب نیاز به ابزار و دانش فنی است و خطر شوک ولتاژ بالا وجود دارد.

خرابی های ولتاژ LCD

مشکلات برد های ولتاژ LCD لپ تاپ خیلی شبیه به مشکل BACKLIGHT است. مثلا اگر یکی از آنها مشکل پیدا کنند تصویر نمایشگر کدر و کم نور خواهد شد. اگر مشکل از اینوِرتر و یا همان های ولتاژ باشد، می‌توانید با چک کردن آن از سالم بودن برد های ولتاژ مطمئن شوید. بدین صورت که یک بک لایت سالم به های ولتاژ وصل کنید و ببینید که روشن می‌شود یا نه. بردهای های ولتاژ در دو طرف خودشان کانکتور دارند و معمولا داخل پنل مانیتور و در زیر LCD قرار دارد. سمت چپ به کابل LCD که از مادربرد می‌آید و سمت راست به ورودی بک لایت که در LCD قرار گرفته وصل می‌شود. برای اینکه بفهمیم که ولتاژ ورودی از مادربرد به های ولتاژ می‌رسد، می‌توانیم از یک مولتی متر استفاده کنیم.

اگر لپ تاپ شما دچار اختلالاتی در نمایش تصویر است و نور پس زمینه خوبی به شما نمی‌دهد، می‌توانید با مراجعه به این مرکز، با خیالی راحت، سیستم خود را به دست متخصصین ما بسپارید. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار و تجهیزات بروز، آماده ارائه خدمات خود به شما کاربران گرامی است. تمام خدمات ارائه شده توسط این مرکز شامل 6 ماه گارانتی می‌باشند و عیب یابی در این مرکز به صورت رایگان انجام می‌شود. این مرکز همه روزه، حتی روزهای تعطیل از ساعت 9 الی 21 به شما کاربران گرامی خدمات ارائه می‌کند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Bahar
Bahar
11 ماه قبل

سلام لپ تاپ سونی وایو دارم که نور بک لایت اون رفته هست و یه صدای سوت هم از قسمت پایین ال سی دی شنیده میشه میخوام بدونم آیا مشکل از های ولتاژ هست یا ال سی دی مشکل پیدا کرده و این که های ولتاژ قابل یا ال سی دی قابل تعمیر هست یا خیر؟

محمد
محمد
3 ماه قبل

نور نمایشگر لپ تاپ من مدتی است که بسیار کم شده؛ به نظرم دلیل این ایراد در خرابی های ولتاژ لپ تاپ است. آیا تعویض های ولتاژ لپ تاپ این ایراد برطرف خواهد شد؟

پویا الهیار
3 ماه قبل
پاسخ به  محمد

به نظر بسیار بعید می آید که این ایراد به دلیل خرابی های ولتاژ ایجاد شده باشد.
دلیل این ایراد به احتمال زیاد خرابی لامپ لامپ فلورسنت و یا پنل ال ای دی نمایشگر لپ تاپ شماست.

علی رمزی
2 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام ارادت، باید بیارید تا حضوری چک کنیم ولی به احتمال میتونه از های ولتاژ باشه.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام