چیپ گرافیک لپ تاپ

عکس کارت گرافیک اصلی لپ تاپ

چیپ گرافیک لپ تاپ چیست

چیپ گرافیک واحد پردازش گرافیک است که بخشی از کارت گرافیک را به خود اختصاص می دهد. چیپ گرافیک لپ تاپ معمولا بر اثر فشار بیش از حد و داغ شدن زیاد خراب می شود. عمده دلایل سوختن گرافیک ها برای لپ تاپ دل (dell) مدل 5010 می باشد همچنین لپ تاپ هایی که از گرافیک amd استفاده میکنند زودتر دچار خرابی گرافیک لپ تاپ خود می شوند. مانند مدل های زیادی از لپ تاپ ایسوس و لنوو که بنا به شرایط گرافیک و مدل لپ تاپ هزینه و قیمت های مختلفی دارند. کارت گرافیک یک کارت توسعه برای لپ تاپ شما است که وظیفه نمایش تصاویر را بر روی صفحه نمایش دارد. پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته برای بازی، تولید گرافیک و حتی استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند.

پردازنده‌های گرافیکی به دو شکل عمده وجود دارند

نوع اولGPU  یکپارچه ای است که در مادربرد جای گذاری شده است و نمی توان آن را ارتقا داد یا جایگزین کرد. نمونه آن را در لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی ارزان قیمت پیدا خواهید کرد. این گرافیک ها معمولاً عملکرد متوسطی دارند و برای کارهایی مانند بازی یا تولید گرافیک حرفه ای عملکرد خوبی ندارند. نوع دوم یک GPU مجزا بر روی یک کارت گرافیک نصب شده است که به شکاف توسعه رایانه روی مادربرد می رود. این نوع چیپ گرافیک قابل تعویض است، بنابراین می توان آن را با توسعه کارت های گرافیک جدیدتر ارتقا داد و به جلوگیری از منسوخ شدن لپ تاپ کمک می کند.

کارت‌های گرافیک مدرن دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که از جهاتی مانند رایانه‌های مستقل عمل می‌کنند. آنها تعداد زیادی محاسبات را انجام می دهند و معمولاً پیچیده ترین اجزای یک رایانه هستند. به ویژه کارت های گرافیک سطح بالا که برای بازی و پردازش گرافیکی پیشرفته بهینه شده اند.

در گذشته لپ تاپ های دارای کارت گرافیک بسیار نادر بودند، اما هم اکنون این موضوع در حال تغییر است و ما شاهد تعداد مناسبی از لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیک اختصاصی نسبت به قبل هستیم. در حال حاضرمیان کاربران لپ تاپ های دارای کارت گرافیک اختصاصی نسبت به لپ تاپ های دارای کارت گرافیکی یکپارچه محبوبیت کمتری دارند. به این دلیل است که لپ تاپ با کارت گرافیک نسبتاً گران تر از لپ تاپ با کارت گرافیک یکپارچه است. اما با توجه به این موضوع بسیاری از علاقه مندان به عملکرد و گیمرها وجود دارند که لپ تاپ با کارت گرافیک اختصاصی را ترجیح می دهند.  کارت گرافیک لپ تاپ از نظر اندازه بسیار کوچک است و می توان گفت که نسخه مینیاتوری کارت گرافیک رایانه شخصی آنها است. اما چند تفاوت عمده بین کارت گرافیک دسکتاپ و کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد.

چند مدل چیپ گرافیک لپ تاپ عرضه می شوند

کارت گرافیک لپ تاپ یک کارت گرافیک اختصاصی کوچک است که به اسلات PCI Express لپ تاپ مادربرد شما وصل شده است. هنگام خرید روی لپ‌تاپ نصب می‌شود، زیرا تقریبا غیرممکن است که آن را جداگانه بخرید و خودتان آن را نصب کنید . خنک سازی کارت گرافیک لپ تاپ دقیقاً مانند پردازنده لپ تاپ انجام می شود که در آن هیت سینک توسط یک لوله مسی به طرفین کشیده می شود که در آن یک فن برای خنک کردن هیت سینک وصل شده است.

کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ نیز در مدل‌های مختلفی از جمله ارزان‌قیمت، میان‌ رده تا رده بالا عرضه می‌شوند. لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیک های میان رده و رده بالا گران هستند و عموماً برای اهداف بازی استفاده می شوند. لپ‌تاپ‌ هایی که با کارت‌های گرافیکی گران قیمت عرضه می‌شوند، به لپ‌تاپ‌های گیمینگ معروف هستند و در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌ها، به‌ویژه لپ‌تاپ‌ هایی که کارت گرافیک پایین‌ رده دارند، بسیار گران هستند

شرکت های اصلی تولید کننده کارت گرافیک

دو شرکت اصلی تولید کننده کارت گرافیک در جهان وجود دارد، Nvidia  و AMD/ATI . آن‌ها همچنین کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ را برای تولیدکنندگان مختلف لپ‌تاپ می‌سازند که شامل Asus، Dell، HP، Acer، MSI، Toshiba و غیره می‌ باشد. لازم به ذکر است که تفاوت قابل توجهی بین کارت گرافیک دسکتاپ و کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد حتی اگر از یک مدل باشند.

حتی اگر هر دو کارت گرافیک دارای مدل یکسانی یعنی 780 باشند، اما مشخصات آنها نیز با توجه به عوامل اصلی دخیل مانند هسته های Cuda و رابط حافظه کاملاً متفاوت است Cuda Cores نیروگاه یک GPU کارت گرافیک هستند. این واحد اصلی است که تمام محاسبات گرافیکی پیچیده را انجام و اجرا می کند و نقش اصلی را در عملکرد یک کارت گرافیک ایفا می کند. هرچه هسته های Cuda بالاتر باشد، پردازنده گرافیکی و در نتیجه کارت گرافیک قدرتمند خواهد بود. AMD / ATI از پردازنده‌های Stream برای GPU خود استفاده می‌کنند و مانند Nvidia که تعداد آنها بیشتر باشد، کارت گرافیک قدرتمند خواهد بود.

اما از آنجایی که انویدیا و AMD/ATI از معماری گرافیکی متفاوتی استفاده می کنند، واحدهای پردازشی آنها قدرت و عملکردهای متفاوتی دارند. بنابراین نمی‌توانیم همان مقدار Cuda Cores را با پردازنده‌های جریانی برابر بدانیم.

بهترین چیپ گرافیک لپ تاپ کدام است؟

این مساله به بودجه و نیاز شما بستگی دارد. اگر یک گیمر معمولی هستید، مدل های کارت گرافیک پایین تر برای شما کافی است، اما اگر گیمر حرفه ای هستید، باید به سراغ مدل های بالاتر کارت گرافیک لپ تاپ از Nvidia و AMD/ATI بروید.

آیا می توان چیپ گرافیک را به لپ تاپ اضافه کرد؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است. اگرروی  لپ تاپ شما چیپ گرافیک نصب نکرده باشند، نمی توانید چیپ گرافیک اختصاصی را به لپ تاپ خود اضافه کنید.

حتی اگر مادربرد لپ تاپ شما دارای اسلات PCI Express باشد. به دلیل بسیاری از عوامل فنی، اضافه کردن کارت گرافیک به آن تقریبا غیرممکن است.

آیا می توان چیپ گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد؟

ممکن است بتوانید چیپ گرافیک لپ تاپ فعلی خود را ارتقا دهید، اما این اقدام با مشکلات زیادی همراه است. زیرا ابتدا باید یک کارت گرافیک لپ تاپ را پیدا کنید که در مقایسه با کارت گرافیک دسکتاپ به راحتی در دسترس نباشد.  بعد از آن باید مادربرد لپ تاپ خود را باز کنید و نصب آن به علم و مهارت زیادی نیاز دارد.  برای استفاده معمولی یا متوسط انجام این کار غیرممکن است.

آیا می توانم از کارت گرافیک خارجی برای لپ تاپ استفاده کنم؟

آداپتور USB گرافیکی ویدئویی در بازار موجود است که می توانید در پورت USB لپ تاپ خود را برای اضافه کردن مانیتورهای اضافی به لپ تاپ خود وصل کنید، اما به خاطر داشته باشید که آنها اصلاً برای اهداف بازی نیستند. آداپتور یو اس بی گرافیک همچنین راهی برای اضافه کردن کارت گرافیک دسکتاپ به لپ تاپ خود به صورت خارجی برای اهداف بازی وجود دارد.این کار را می توان با استفاده از یک آداپتور خارجی PCIe x16 برای اتصال کارت گرافیک دسکتاپ به PCIe لپ تاپ یا پورت مشابه انجام داد.  یکی از این آداپتورها PE4C V3.0 است و از اسلات mPCIe، PCI-E و Express Card لپ تاپ شما پشتیبانی می کند.

برای متصل کردن کارت گرافیک دسکتاپ با اندازه کامل به لپ تاپ، ابتدا کارت گرافیک را در اسلات PCIe x16 کانکتور PE4C V3.0 اضافه کنید. سپس کارت گرافیک خود را با یک SMPS/PSU خوب روشن کنید. کابل PE4C V3.0 را به لپ‌تاپ به اسلات mPCIe، PCI-E و Express Card لپ‌تاپ خود متصل کنید و سپس از بازی‌های تمام عیار با لپ‌تاپ لذت ببرید. این نوع تنظیم به عنوان eGPU یا GPU خارجی شناخته می شود.

چرا چیپ گرافیک خراب می شود؟

واحد پردازش گرافیکی (GPU) اغلب به عنوان کارت گرافیک یا کارت نمایش نام گذاری می شود. صرف نظر از اینکه چه نامی دارد، زمانی که کار نمی کند می تواند مشکل بزرگی باشد. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید و چگونه می توانید کارت گرافیک خود را عیب یابی کنید می تواند به شما کمک کند از داشتن یک دستگاه غیرقابل استفاده جلوگیری کنید. علل رایج خرابی کارت ویدیو چندین چیز می تواند باعث از کار افتادن کارت گرافیک شما شود. اغلب، گرمای بیش از حد ناشی از گرد و غبار یا پرز در رایانه شما مقصر است. عوامل دیگر می تواند شامل نصب معیوب روی مادربرد، اورکلاک مکرر، یا افزایش برق ناشی از قطع برق باشد.  درست مانند هر چیز دیگری در سیستم شما، GPU  شما در معرض فرسودگی است. این علائم هشدار معمولاً نشانگرهای اولیه مشکل در GPU شما هستند.

1. اشکالات یا اختلالات صفحه نمایش

چنانچه متوجه ظاهر شدن رنگ ها یا اشکال عجیب و غریب روی صفحه نمایش خود شدید و حس کردید کارت گرافیک شما تحت استرس است (مانند اجرای یک بازی ویدیویی یا پخش یک فیلم) این اتفاق می افتد، ممکن است مشکل از GPU شما باشد. راه‌اندازی مجدد ممکن است این مشکل را برطرف کند، اما اگر چیپ گرافیک شما خراب شده باشد، انتظار داشته باشید که این مشکل زودتر ظاهر شود.

2. فریز

اگر صفحه نمایش لپ تاپ شما به طور مکرر فریز می شود، فریم ها را پایین می آورد یا لگ می اندازد، ممکن است نشان دهنده خرابی چیپ گرافیک باشد. با این حال، این علامت همچنین می تواند ناشی از مشکلات مربوط به هارد دیسک، رم یا حتی مربوط به بدافزار باشد. اگر با مشکلات نمایشگر دیگری مرتبط با خرابی کارت گرافیک مواجه هستید، احتمالاً دلیل آن همین است

3. سرعت فن

اگر صدای فن شما بیشتر از حد معمول است، می تواند نشانه گرم شدن بیش از حد کارت باشد. گرمای بیش از حد می تواند به سرعت به قسمت های داخلی سیستم شما آسیب برساند، بنابراین سعی کنید آن را در حالت غیرفعال قرار دهید تا ببینید آیا خاموش می شود یا خیر. اگر کار نکرد، باید دستگاه را بررسی و تمیز کنید تا ببینید چه چیزی باعث ایجاد گرما شده است

4.صفحه سیاه یا آبی:

خرابی های ناشی از خرابی کارت می تواند از یخ زدن سیستم شما تا راه اندازی مجدد کامل که در آن دستگاه شما خاموش یا راه اندازی مجدد شود، متفاوت باشد. موارد دیگر می تواند باعث خرابی دستگاه شما شود، بنابراین باید عیب یابی کنید تا تشخیص دهید که آیا GPU شما مقصر است یا خیر. اگر هنگام انجام فعالیت های گرافیکی فشرده، خرابی یا سیاهی صفحه همچنان اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد به کارت گرافیک شما مربوط می شود. در نتیجه کابل ها یا کانکتورهای معیوب، مشکلات نرم افزاری یا حتی CPU یا RAM شما همگی می توانند مقصر باشند.

 روش آخر جهت تست کارت گرافیک

با این حال، اگر کاملاً مطمئن هستید که مشکل GPU است، می توانید مراحل زیر را امتحان کنید.

  1. درایورهای مادربرد را به روز کنید. در رایانه ویندوزی، می‌توانید نام سازنده مانند NVIDIA،Intel  و غیره را در Device Managerپیدا کنید.
  2. در مرحله بعد، بررسی کنید که آیا کارت گرافیک شما نیاز به به روز رسانی درایورهای نمایشگر خود دارد یا خیر.
  3. در نهایت، به داخل دستگاه خود نگاه کنید تا گرد و غبار را پاک کنید و مشکلات اتصال را جستجو کنید. اگر متوجه شدید که کارت گرافیک دلیل خرابی سیستم شماست، احتمالاً وقت آن است که یک کارت جدید بخرید. چنانچه مطمئن نیستید که آیا GPU شما خراب است یا نه بهترین اقدام این است که به متخصصان عیب‌یابی کامپیوترمراجعه کنید.

تعمیر چیپ گرافیک لپ تاپ

ممکن است لپ تاپ شما دچار مشکلات غیرعادی شود و  تصویر ال سی دی شما بپرد. در چنین مواقعی احتمال بالایی می رود که گرافیک لپ تاپ شما خراب شده باشد و نیاز به تعمیر و ریبال چیپ گرافیک پیدا کند. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار و تجهیزات بروز، در هر روز هفته آماده ارئه خدمات به شما کاربران گرامی است. این مرکز به پشتوانه اعتبار خود، روی تمامی خدمات خود، 6 ماه گارانتی ارائه می کند.

5/5 - (3 امتیاز)
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام