کابل فلت لپ تاپ

کابل فلت لپ تاپ

کابل فلت یکی از قطعاتی است که تعمیر یا تعویض می گردد و  وظیفه آن انتقال تصاویر و داده‌ها از مادربرد لپ‌تاپ به LED و LCD یا همان صفحه نمایش لپ تاپ است. پارگی یا قطعی کابل فلت لپ تاپ های ایسوس و لنوو و ایسر و دل باعث می شود با باز و بست شدن درب لپ تاپ تصویر قطع شود. خرابی فلت لپ تاپ علائمی دارد که با مشاهده آنها می‌توان پی به خرابی این قطعه برد. برخی از نشانه‌های خرابی کابل فلت لپ تاپ عبارت اند از:

  • مشکی بودن صفحه نمایش علی‌رغم روشن بودن آن
  • تاریک بودن صفحه نمایش علی‌رغم کار کردن لپ تاپ
  • تیره شدن صفحه نمایش پس از چندبار چشمک
  • سیاه و سفید شدن صفحه نمایش
  • ظاهر شدن خطوط راه راه افقی و عمودی

عوامل خرابی کابل فلت

کابل صفحه نمایش، از جمله قطعات حیاتی در لپ تاپ است که وظیفه انتقال تصویر از مادربورد به صفحه نمایش را برعهده دارد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث خرابی این قطعه شوند که در پایین به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شل شدن کابل
  • استحلاک و تمام شدن عمر کابل
  • شکستن قاب و لولای لپ تاپ
  • کشیدگی کابل در اثر استفاده نامناسب
  • تعمیر نادرست لولای لپ تاپ و فشار آمدن به فلت
  • خرابی های ولتاژ و آسیب رساندن به فلت
  • ضربه خوردگی به لپ تاپ

مشکلاتی که پاره شدن کابل فلت لپ تاپ ایجاد می‌کند

کابل تصویر لپ تاپ، کابلی نازک است که وظیفه انتقال تصویر از مادربورد به صفحه نمایش را بر عهده دارد. این کابل از کنار لولای لپ تاپ عبور می‌کند، در نتیجه پس از مدتی که دچار استحلاک می‌شود، روی تصویر لپ تاپ شما اثر می‌گذارد. تعدادی از این مشکلات در ادامه آورده خواهند شد:

  • پرپر زدن تصویر

ممکن است تصویر لپ تاپ شما دچار پدیده‌ای به نام پر پر زدن شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کابل فلت لپ تاپ شما دچار پارگی در نقاط مختلف خود شده باشد. این پارگی‌ها ممکن است در ظاهر خود کابل به چشم نیایند اما تصویر را مختل می‌کنند. معمولاً این حالت در اثر استحلاک کابل به وجود می‌آید. همچنین اگر شما کابل صفحه نمایش لپ تاپ خود را با یک کابل بی‌کیفیت عوض کرده باشید، دیر یا زود این مشکل یا مشکلاتی دیگر، برای شما ایجاد می‌شوند.

  • قطع و وصل شدن تصویر

اگر زمانی که شما لپ تاپ خود را باز و بسته می‌کنید، تصویرتان دچار تغییراتی می‌شود یا قطع و وصل می‌شود، کابل فلت لپ تاپ شما عامل این مشکلات است. کابل فلت همانطور که گفته شد، به مرور زمان در اثر باز و بسته کردن لپ تاپ مستحلک می‌شود و دیگر سلامت و قابلیت خود را از دست می‌دهد.

  • راه راه شدن تصویر

یکی دیگر از مشکلاتی که عامل آن می‌تواند کابل فلت لپ تاپ باشد، راه راه شدن تصویر است. در این مورد ممکن است عامل مشکل، خرابی خود ال سی دی لپ تاپ هم باشد اما در اکثر موارد کابل فلت به عنوان عامل شناخته می‌شود. راه راه شدن تصویر لپ تاپ می‌تواند به صورت افقی یا عمودی روی صفحه لپ تاپ ظاهر شود. عامل مشکل هرچه باشد، به سختی قابل تحمل است و حتما باید رفع شود.

  • کم شدن نور پس زمینه صفحه نمایش

نور پس زمینه صفحه نمایش یا همان Backlight، نوری است که تصویر را روشن می‌کند و به وضوح به چشمان کاربر می‌رسد. اگر اتصال کابل فلت به درستی صورت نگیرد یا قطعی در آن ایجاد شده باشد، می‌تواند موجب کم شدن نور پس زمینه صفحه نمایش شود. این ایراد همچنین ممکن است از های ولتاژ باشد؛ چرا که های ولتاژ در ال سی دی وظیفه تامین نور پس زمینه آن را دارد. بنابراین تشخیص علت اصلی آن بر عهده متخصص تعمیرات لپ تاپ است.

انواع مختلف درگاه اتصال کابل تصویر

درگاه اتصال کابل فلت در واقع همان قسمتی از کابل فلت است که به ال سی دی یا نمایشگر لپ تاپ متصل می‌شود. بسته به نوع لپ تاپ، برند آن، اندازه صفحه نمایش و سایر خصوصیات دیگر لپ تاپ، تعداد پین‌های آن متفاوت هستند. معمولا این درگاه‌ها 30 پین و 40 پین هستند اما در برخی برندها و مدل‌ها، ممکن است 25 پین وجود داشته باشد.

دلیل رفتن تصویر با باز و بسته کردن لپ تاپ

کابل فلت لپ تاپ از کنار لولا عبور می‌کند و به مرور زمان با باز و بسته کردن درب لپ تاپ دچار استحلاک می‌شود. همچنین بی‌احتیاطی و بد و باز کردن درب لپ تاپ، وارد شدن ضربه به لپ تاپ، شکسته شدن قاب‌های لپ تاپ و فشار وارد شدن به لولا نیز می‌توانند آسیب‌های شدیدی به کابل فلت وارد کنند. به همین دلایل زمانی که درب لپ تاپ خود را باز و بسته می‌کنید، موجب قطعی تصویر لپ تاپ می‌شود.

ناگفته نماند که ممکن است مشکل ایجاد شده از ال سی دی لپ تاپ شما نیز باشد. عموماً مشکلاتی که مربوط به صفحه نمایش لپ تاپ هستند، می‌توانند گول زننده باشند و با توجه به دخالت عوامل مختلف در خرابی آن، لازم است عیب یابی صحیحی در این خصوص انجام شود. پس از اینکه لپ تاپ به طور کامل عیب یابی شد، متخصص می‌تواند به شما کاربران گرامی، دلیل اصلی مشکل لپ تاپتان را اعلام کند.

کابل فلت لپ تاپ ایسوس (ASUS)

یکی از قدرتمندترین برندهای طراحی و تولید لپ تاپ در دنیا، ایسوس است. این برند هم ازنظر طراحی بسیار پیشرو است و هم از مرغوب‌ترین قطعات لپ تاپ برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. کمتر پیش می‌آید که قطعه‌ای مانند کابل فلت در لپ تاپ‌های ایسوس دچار مشکل و خرابی شود. البته این معضل در لپ تاپ‌های سری G موسم به لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس کمی شایع است که اغلب به دلیل استفاده بیش‌ازحد کاربران و ضربه‌هایی که به این لپ تاپ‌ها در حین بازی وارد می‌شود رخ می‌دهد. به‌هرحال اگر فلت لپ تاپ ایسوس شما نیاز به تعویض داشته باشد می‌توانید بسته به مدل لپ تاپ کابل فلت مناسب را خریداری کرده و آن را توسط یک متخصص تعمیرات لپ تاپ تعویض کنید. قیمت فلت لپ‌تاپ ایسوس بسته به مدل آن ، متغیر می باشد.

کابل فلت لپ‌تاپ لنوو (Lenovo)

برنامه نویسان، توسعه‌دهندگان وب و اغلب مهندسان طرفدار لپ‌تاپ‌های لنوو هستند. این گروه افرادی هستند که لپ تاپ خود را زیاد جا به جا می‌کنند. اما همین موضوع جابه‌جایی زیاد سبب می‌شود که امکان ضربه خوردن به لپ‌تاپ و خرابی فلت تصویر افزایش یابد. قیمت فلت تصویر لپ‌تاپ لنوو در مقایسه با سایر برندهای دیگر، مناسب تر می باشد. تعویض کابل فلت لپ‌تاپ لنوو برای شما کار سختی است اما برای یک متخصص دشوار نخواهد بود. ضمن آنکه بازار مملو از فلت تصویر برای سری‌های مختلف لپ تاپ‌های لنوو است.

 

کابل فلت لپ تاپ اچ پی (HP)

اچ‌ پی همیشه برند محبوبی در بین ایرانیان بوده است. لپ تاپ‌های متنوع این برند با طراحی‌های زیبا و ارگونومی سبب شده است که اقشار مختلف، از دانشجویان گرفته تا کسانی که کارهای محاسباتی خیلی پیچیده انجام می‌دهند طرفدار این برند باشند. به همین دلیل است که قطعات جانبی این برند در بازار به‌راحتی پیدا می‌شوند. یعنی درصورتی که نیاز باشد فلت تصویر لپ‌تاپ اچ پی خود را تعویض کنید، می‌توانید به‌سرعت کابل فلت متناسب با مدل لپ تاپ خود را پیدا کرده و آن را عوض کنید.

کابل فلت لپ‌تاپ سونی (Sony)

سونی همیشه برند خوش نامی بوده است. لپ‌تاپ‌ های سونی هم سابقه حضور طولانی در بازار کامپیوتر ایران را دارند. اگر فلت تصویر لپ‌تاپ سونی شما دچار مشکل یا خرابی شد، می توانید به این مرکز برای تعمیر مراجعه کنید.

کابل فلت لپ‌تاپ ایسر (ACER)

ایسر در ایران به‌عنوان برندی شاخص است که لپ‌تاپ های مقاوم با قیمت مناسب ارائه می‌کند. همین ویژگی در قطعات جانبی آن نیز وجود دارد. یعنی اگر فلت تصویر لپ‌تاپ ایسر شما دچار مشکل شود و نیاز به تعویض داشته باشد می‌توانید مدل کابل تصویر مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کرده و آن را تعویض کنید.

برآورد هزینه تعمیر و تعویض فلت تصویر لپ‌تاپ

با توجه به عبور کابل فلت از کنار لولا در اکثر لپ تاپ‌ها و باز و بست مکرر لپ‌تاپ، خرابی این قطعه در بسیاری از مدل‌های قدیمی اجتناب ناپذیر است. برآورد هزینه تعمیر و تعویض کابل فلت لپ‌تاپ، بر اساس سال، مدل و برند لپ تاپ متفاوت است. در مدل‌های قدیمی تر برندهای ایسوس، اچ پی، دل، لنوو و ایسر، این هزینه در حدود 400 هزار تومان است. بالطبع در مدل‌های جدیدتر و برندهای خاص‌تر مثل اپل، این هزینه بیشتر خواهد بود.

تعمیر و تعویض کابل فلت لپ تاپ

وجود اختلال در تصویر لپ تاپ، یکی از بدترین و کلافه کننده ترین اتفاق هایی است که ممکن است برای یک کاربر لپ تاپ اتفاق بیفتد. در صورتی که شما کاربر گرامی در مورد صفحه نمایش لپ تاپ خود، به مشکلی برخورد کردید، می توانید برای عیب یابی رایگان به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید. این مرکز با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز، آماده ارائه خدمات خود، در هر روز هفته از ساعت 9 الی 21، می‌باشد. همچنین این مرکز به پشتوانه اعتماد به متخصصین خود، به همراه تمامی خدمات، 6 ماه گارانتی ارائه می‌کند.

5/5 - (5 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yeganeh
Yeganeh
11 ماه قبل

لپ تاپ لنوو مدل g5070 دارم که با تکون دادن صفحه اون تصویر ال سی دی قطع و وصل میشه و پرش پیدا میکنه آیا مشکل از کابل فلت هست یا مانیتور؟

آزیتا رضایی
آزیتا رضایی
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر باشه. سیاه شدن تصویر ال سی دی ربطی به کابل فلت دارد؟

حامد رضازاده
3 ماه قبل
پاسخ به  آزیتا رضایی

این موضوع بیشتر به خرابی ال سی دی دستگاه شما مربوط است و ممکن است ال سی دی شما ضربه خورده باشد و پیکسل‌های آن سوخته باشد.

مهران
مهران
3 ماه قبل

آیا امکان داره که کابل فلت با ضربه خوردن خراب بشه؟؟

حامد رضازاده
3 ماه قبل
پاسخ به  مهران

با سلام. بله این موضوع ممکن است. البته ممکن است که کابل فلت با باز و بسته شدن لولا باعث پارگی کابل فلت شود.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام