قیمت لولای لپ تاپ

لولای لپ تاپ دارای دو قطعه فلز است که با الگوی خاصی برش خورده­ و در کنار هم قرار گرفته‌اند. لولا ها دارای یک پین گرد در محل اتصال هستند که به آن‌ها اجازه  می‌­دهد تا به مقدار محدودی قابل چرخش باشد. لولای لپ تاپ نسبت به تنوعی که دارد با قیمت های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال لولای لپ تاپ ایسر، ایسوس، دل، سونی، لنوو و لولای لپ تاپ ام اس آی(MSI)، ولی جای آنها در لپ تاپ ها یکسان است. این بدان معنی است که تمامی لولا های لپ تاپ به LCD و یا LED متصل می‌شوند و در قسمت نوار فلزی آنها در کناره پیچ می‌شوند و پس از آن قاب B لپ تاپ روی آن قرار میگیرد و لولا را می‌پوشاند. قابل توجه این که لولا از دو قسمت تشکیل شده است که یک قسمت آن به داخل قاب A و LCD و سمت دیگر آن به کف قاب D پیچ می‌شود. در ادامه درباره قیمت لولای لپ تاپ با شما صحبت می‌کنیم.

نقش لولا در  لپ تاپ چیست؟

لولای لپ­ تاپ قطعه‌ای است که هنگامی لپ تاپ شما باز است آن را به صورت ایستاده، ثابت نگه می‌دارد. همچنین باعث می‌شود لپ تاپ به راحتی باز و بسته شود. بنابراین لولا بخش مهمی به شمار می‌رود. حساسیت لولا علاوه بر موارد ذکر شده، در این است که کابل‌هایی مانند کابل فلت تصویر، کابل فلت وبکم و کابل‌های آنتن وای فای از کنار آن عبور می‌کنند و در صورت خرابی لولا، این کابل‌ها صدمه می‌بینند. لولا همچنین یک نوع سوییچ برای لپ تاپ است که وظیفه خاموش کردن تصویر با بستن لپ تاپ را دارد. در مواقعی لولاها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث افزایش قیمت لولای لپ تاپ می‌شود.

انواع لولای لپ تاپ

لولای لپ تاپ ایسر Acer

لپ­ تاپ­ های ایسر با وجود قیمت مناسب قابل تقدیر است. یکی از ویژگی­های مهم این برند این است که برای هر دامنه­ قیمت محصولی را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین تعداد کمی از لپ­ تاپ­ های این برند بعد از مدتی با مشکلاتی در لولا مواجه می­شوند که معمولاً به دلیل استفاده نادرست از لپ­تاپ است و مشکل خاصی در لولای لپ­ تاپ­ های ایسر acer وجود ندارد.

لولای لپ تاپ لنوو Lenovo

این مدل از لولا یکی از برند­های برتر لپ ­تاپ است و کیفت بسیاربالایی دارد و از عملکرد خوبی نیز برخوردار است. این لولاها انعطاف پذیر هستند و همین امر باعث می شود مدت طولانی تغییری در استحکام  آن ها به وجود نیاید. بنابراین این لولا نسبت به برند های دیگر گران تر است.

لولای لپ تاپ ایسوس Asus

ایسوس تمام قطعات، لوازم جانبی و اجزای سازنده هر یک از محصولات خود را تولید و برای فروش ارائه می­دهند تا کاربران به راحتی بتوانند دستگاه خود را تعمیر کنند. بنابراین قیمت لولای لپ تاپ ایسوس بسیار در دسترس‌تر است.

لولای لپ تاپ دل Dell 

این مدل لولا ضعیف است و به مرور زمان شل می­شود و ممکن است بر اثر فشار از طرف LCD  لپ­تاپ لولا ترک بخورد و در نهایت ثابت ماندن صفحه­ لپ­تاپ امکان­ پذیر نباشد و درنتیجه باید لولای لپ تاپ تعویض گردد.

لولای لپ تاپ سونی  Sony 

در موارد خاصی صفحه نمایش ­ها به سختی روی لولاها ثابت می‌شوند و در دراز مدت نیاز به تعویض آن پیدا می‌کنید. قیمت لولای لپ تاپ سونی معمولا زیاد است و لپ تاپ‌های این برند معمولاً بسیار بدقلق هستند.

لولای لپ تاپ ام اس آی MSI

ام­ اس­ آی یک مدل برتر و مشهور در زمینه تولید لپ تاپ های مخصوص گیم است. لپ­ تاپ­ های ام اس آی معمولاً بسیار گران هستند. اما کیفیت ساخت آن بی نظیر است.

طراحی لولای لپ­تاپ ام اس آی msi نیز به صورت کشویی است تا صفحه­ نمایش و صفحه­ کلید در بهترین حالت ممکن برای گیمرها قرار بگیرند؛ همچنین کیفیت و جنس ساخت آن باعث می‌شود لولای لپ تاپ به سختی دچار آسیب می‌شود.

لولای لپ تاپ اپل apple

اگر لولا بشکند باید در اولین فرصت اقدام به تعویض آن کنید، زیرا استفاده از لولای شکسته باعث آسیب رساندن به صفحه­ نمایش لپ­ تاپ می‌شود. جهت انجام  اینکار از چسب مخصوص  استفاده کنید، اما در برخی موارد نیاز به تعویض کامل لولا می‌باشد. لولای لپ ­تاپ اپل apple لرزش بسیار کمی دارد و اصولا کمتر دچار خرابی می‌شود.

قیمت لولای لپ­ تاپ

قیمت لولا بستگی به مدل و قطعات لولا و کیفیت لولا دارد. اکثر مدل های لپ تاپ دارای لولاهای خاص خود هستند و چنانچه مدل آن قدیمی باشد پیدا کردن مدل لولای آن دشوار می‌شود. باعث می‌شود قیمت آن تغییر کند. لولاها به طور معمول در دو طرف چپ و راست تعویض می­شوند. مجموعه­ قطعات لولا شامل قسمت اصلی متصل به قسمت پایین لپ­تاپ و ریل­ های لولایی است که صفحه را نگه می‌دارند و محکم می­کنند و بسته به قطعاتی که شما نیاز دارید قیمت آن متغیر است. قطعا هر چه کیفیت لولایی که تهیه می‌کنید بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

هنگام خرید لولای لپ­ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

1. جنس لولا : جنس لولایی که انتخاب می­کنید بهتر است کیفیت بالایی داشته باشد و حتما اصل باشد زیرا لولای تقلبی با قیمت ارزان عمر کمتری دارد. در نهایت با فرسایش و خرابی لولا روبرو می‌شوید. پس ناچارید لولا را تعمیر یا تعویض کنید.

2. مدل لولا : نسبت به مدل لپ تاپی که داریم باید لولای متعلق به همان مدل را پیدا کنیم زیرا هر دستگاه لولای خاص خود را دارد. پس هنگام خرید به مدل و سری لپ تاپ توجه کنید.

3. استحکام لولا : در هنگام خرید لولا دقت کنید که لولا استحکام لازم را جهت نگه داشتتن صفحه لپ تاپ شما را  داشته باشد.

درباره لولاهای LCD  بیشتر بدانیم

 لولاهای LCD لپ تاپ جزء فیزیکی است که از LCD در هنگام باز بودن لپ تاپ پشتیبانی می‌کند، به نمایشگر LCD اجازه باز و بسته شدن می‌دهد و به محافظت از کابل‌های حیاتی که از مادربرد لپ تاپ وارد صفحه نمایش LCD لپ تاپ می‌شود کمک می‌کند. در اکثر لپ‌تاپ‌ها یک لولای LCD در سمت چپ و راست لپ‌تاپ پیدا می‌کنید و در بسیاری از موارد لولای LCD بخشی از قاب فلزی است که از خود LCD پشتیبانی می‌کند و به آن متصل می‌شود.

همانطور که قبلاً گفته شد اکثر لپ‌تاپ‌ها با دو لولا عرضه می‌شوند و هر کدام 50 درصد وزن نمایشگر لپ‌تاپ را نگه می‌دارند. آنها همچنین در هنگام باز و بسته کردن صفحه به عنوان یک تیم عمل کنند و هر طرف مکانیزمی را انجام دهد که به نمایشگر اجازه می‌دهد در صورت نیاز با خیال راحت باز و بسته شود. با گذشت زمان، لولاهای LCD  آرام آرام دچار ساییدگی می‌شود. دانستن مراحل سایش لولای LCD و نحوه عملکرد صحیح نمایشگر برای حفظ سلامت کلی لپ تاپ و جلوگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات بسیار مهم است.

انواع لولاهای LCD

  1. لولاهای LCD خوب یا سالم: هنگامی که یک لپ‌تاپ نو می‌خرید، لولاها در شرایط کارخانه‌ای عالی قرار دارند و می‌توانند از نمایشگر لپ‌تاپ در هر زاویه ‌ای پشتیبانی کنند و همچنین هنگام باز و بسته کردن نمایشگر، مقاومت خوبی ارائه می‌دهند. این مدل لولاها ال سی دی را محکم نگه می‌دارند و حرکت جزئی لپ تاپ در هنگام باز شدن نمایشگر را تکان نمی‌دهد.
  2. لولاهای ال سی دی فرسوده: لولاهای LCD که شروع به فرسودگی می‌کنند، مقاومت پایین تری دارند و باعث می‌شوند درب لپ تاپ شل باز و بسته شود زمانی که لپ تاپ را جابجا می‌کنید لولا تکان بخورد و هیچ گونه مقاومتی از خود نشان ندهد.
  3. لولاهای LCD خراب: این مدل لولاها در هنگام باز بودن از نمایشگر پشتیبانی نمی کنند و نیاز به نگه داشتن نمایشگر دارند، خراب محسوب می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. لولاهایی که از نظر فیزیکی شکسته است و صفحه نمایش لپ تاپ از پایه لپ تاپ جدا می‌شود نیز لولاهایی هستند که نیاز به تعویض دارند، حتی در مواردی که تنها یک لولا شکسته است زیرا لولاها طوری طراحی شده‌اند که به عنوان یک جفت کار کنند. پس در این مواقع اقدام به بستن درب لپ تاپ نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به LCD، کابل فلت صفحه نمایش یا لولای سالم می‌شود.

دلیل رایج شکستن لولای لپ تاپ

یکی از رایج‌ترین دلایل شکستن لولاها در مرور زمان این است که هنگام باز کردن لپ‌تاپ از دستتان بیفتد. اگر لولا بشکند، کابل نمایشگر در معرض گرد و غبار و کثیفی قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به خروجی صفحه نمایش نادرست شود. اگر همچنان به لولای لپ‌تاپ آسیب می‌رسانید، جایگزینی آن باید در لیست اولویت‌های شما باشد. لولای شکسته لپ تاپ می‌تواند لپ تاپ شما را به حالتی برساند که دیگر قابل استفاده نباشد. تعویض لولا در این مواقع عمر طولانی‌تری به لپ‌تاپ شما می‌دهد.

چگونه می‌توان از شکستن لولاهای لپ تاپ جلوگیری کرد؟

  1. هرگز هنگام باز کردن یا بستن نمایشگر از نیروی بیش از حد استفاده نکنید.
  2. هرگز لپ تاپ را با نمایشگر LCD بلند نکنید یا نچرخانید.
  3. نمایشگر لپ تاپ را همیشه از وسط نمایشگر یا از چپ و راست با دو دست باز و بسته کنید تا بار بین هر دو لولا متعادل شود.
  4. هرگز لپ تاپ را با نمایشگر باز حمل نکنید.
  5. اگر شما یک لپ تاپ ارزان قیمت دارید، بهترین پیشنهاد ما این است که روی میز با دستگاه کار کنید وسعی کنید زیاد آن را جابجا نکنید زیرا عمر لولای لپ تاپ در هنگام تکان خوردن زیاد کم می‌شود. بنابراین همیشه پیشنهاد می‌شود دستگاهی کمی گرانتر بخرید تا کیفیت لولای آن نیز بالاتر باشد.

در ادامه

6. کاغذ یا هیچگونه وسیله ای را بین صفحه نمایش و صفحه کلید خود نگذارید چون هنگام بستن درب به لولاها فشار وارد می‌شود و این موضوع یکی از رایج ترین دلایل شکستن لولای لپ تاپ می‌باشد. لپ تاپ ها کاملا ظریف هستند و بنابراین بستن درب آن با عجله اصلاً ایده خوبی نیست.

7. از حمل نادرست خودداری کنید، یکی از بزرگترین دلایلی که باعث می‌شود افراد در نهایت باعث آسیب یا شکستن لولاهای لپ تاپ خود شوند، حمل نامناسب است. اگر کار شما نیاز به جابجایی دائمی دارد، باید درب لپ تاپ خود را به درستی ببندید و آن را در کیف قرار دهید.هنگامی که افراد لپ تاپ خود را در حالی که صفحه نمایش را در دست دارند حمل می‌کنند، فشار زیادی به لولاها وارد می‌شود که باعث خراب شدن آن می‌شود.

تعمیر لولای لپ تاپ

جنس این نوع لولاها ، ترکیبی از فلزات و آلیاژهای متفاوت است پس عملیات جوشکاری برای آن چندان کارساز نیست. به علاوه اینکه جوشکاری آن می‌تواند به ضخیم شدن و یا حجیم شدن لولا منجر بشود و بدترین حالت ممکن این است که این قطعه به صورت صحیح در جای خودش قرار نمی گیرد. در چنین شرایطی به جای تعمیر لولا باید به فکر تعویض آن با یک نمونه سالم باشید.

تعویض لولای لپ تاپ

اولین قدم در تعمیر این قطعه، عیب یابی کاملا صحیح و همچنین تشخیص درست نوع خرابی لپ تاپ است و باید به این نکته توجه کنید که تمامی متخصصینی که در حوزه تعمیرات لپ تاپ به خصوص تعمیر لولای لپ تاپ فعالیت می‌کنند، عملیات تعمیر را بعد از تشخیص درست و به موقع مشکل شروع می‌کنند و از همه مهم تر اینکه در این مرحله تا قبل از تشخیص دقیق، از دستکاری و تعمیر سایر بخش های لپ تاپ خودداری می‌کنند.
یکی از تجربیاتی که در این طور مواقع می‌توان بیان کرد این است که تعمیر و یا جوشکاری این قطعه در برخی موارد امکان پذیر نمی باشد و دلیل آن هم نوع شکستگی این قطعه است. اما این نکته را فراموش نکنید که جوشکاری می‌تواند این وسیله را از حالت اولیه خارج کند و قطعاً به مرور زمان لولای لپ تاپ آسیب پذیرتر و ضعیف‌تر خواهد شد.

تعویض لولا بهتر است یا تعمیر آن

موردی دیگری که می‌توان در مورد جوشکاری این لولاها بیان کرد این است که این لولاها از فلزات و آلیاژهای متفاوت و در برخی موارد هم از آلیاژهای مخصوصی ساخته می‌شود و به همین دلیل لولاهایی که جوش می‌خورند، پایداری مناسبی نخواهند داشت و امکان اینکه با کوچکترین حرکتی دوباره شکسته شوند، وجود دارد.

حتی گاهاً دیده می‌شود که برخی از لپ تاپ ها بسیار ظریف و نازک طراحی و ساخته شده و همین مورد موجب شده که به درستی نتوان لولای جوش خورده را سر جای خودش قرار داد و بروز این مساله، به دلیل ضخیم شدن و حجیم شدن بخش جوشکاری قیمت لولای لپ تاپ است. پس تصمیم درست این است که در این طور مواقع این لولا را تعویض کنید. پیشنهاد می‌کنیم که به هنگام تعویض و یا تعمیر لولا از قطعات استاندارد استفاده نمایید که قطعاً این مورد در قیمت لولا تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

علائم رایج شکستگی لولا در لپ تاپ

 زمانی که لولا شل می‌شود در ابتدا متوجه خواهید شد که باز شدن لپ تاپ برایتان راحت است. نیروی کمی که همیشه برای باز کردن لپ تاپ لازم است، ممکن است دیگر مورد نیاز نباشد. نشانه های زیادی از آسیب لولا وجود دارد. برخی قابل دیدن است در حالی که برخی دیگر پنهان هستند. ممکن است آسیب فیزیکی در قسمت لولا وجود داشته باشد. اینها به راحتی قابل مشاهده هستند. احتمال دارد شما نتوانید صفحه نمایش را روی 90 درجه تنظیم کنید یا در جایی که می‌خواهید قرار دهید.

اگر به موقع آن را تعمیر نکنید، قسمت محفظه لولا در صفحه نمایش خیلی زود می‌شکند. هنگامی که می‌خواهید صفحه را حرکت دهید، صدای خش خش ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است هر زمان که لپ‌تاپ را می‌بندید، چند صدای ناهنجار را بشنوید. چنین علائمی نشان می‌دهد که یکی از پیچ ها دیگر محکم نیست. لولا کاملاً پلاستیکی است. پیچ ها در این پلاستیک‌ها قلاب می‌شوند. با گذشت زمان سوراخ پلاستیکی پیچ جا باز می‌کند و در نتیجه پیچ شل می‌شود.

چسب کاری لولا
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

مراحل تعمیر لولای لپ تاپ

  1. به سادگی یک جسم سخت را در پشت لپ تاپ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بخش صفحه نمایش لپ تاپ روی جسم سخت قرار دارد تا در هنگام استفاده جابجا نشود.
  2. همچنین تعدادی لنت اصطکاکی وجود دارد که می‌توان آنها را در لولاها ثابت کرد. این لنت های اصطکاکی لرزش و میزان باز شدن آزادانه بخش صفحه نمایش را کاهش می‌دهند.
  3. با استفاده از چسب یک لوله اپوکسی چسب تهیه کنید. سپس آن را دوباره به هم بچسبانید تا بتواند آن را نگه دارد. اگر در آینده باز هم دچار شکستگی شد، مجدد از چسب برای رفع آن استفاده کنید.

قیمت لولای لپ تاپ

چنانچه شما کاربر گرامی قصد تعمیر یا تعویض لولای لپ تاپ خود را داشتید به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کرده و از خدمات ما بهره مند شوید. متخصصین مجرب ما در این مرکز، با در اختیار داشتن بروز ترین ابزار و تجهیزات آماده خدمت رسانی و تعمیرات کامپیوتر و لپ تاپ شما می‌باشند. قابل توجه اینکه در این مرکز عیب یابی به صورت رایگان انجام می‌شود و تمامی خدمات به مدت شش ماه گارانتی می‌گردد. ضمنا همه روزه حتی در ایام تعطیل، از ساعت 9 الی 21 آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

3/5 - (2 امتیاز)
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام