نحوه نگهداری باتری های داخلی و خارجی لپ تاپ

باتری لپ تاپ از جمله اجزایی است که نیاز به دقت در مراقبت و استفاده بهینه دارد. نحوه نگهداری باتری های داخلی و خارجی لپ تاپ، جز سوالات پر تکرار کاربران لپ تاپ‌ها است. باتری، جز بخش‌های مصرفی و اکثرا گران قیمت لپ تاپ است. بنابراین نگهداری از آن باعث صرفه جویی بسیار در هزینه‌های کاربران می‌شود.

باتری های داخلی و خارجی

به عنوان یک کاربر لپ تاپ شما باید بدانید که نوع باتری لپ تاپ شما چیست. باتری‌هایی که قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارند باتری‌های خارجی نام دارند. باتری‌هایی که درون قاب خود لپ تاپ قرار دارند و برای جدا کردن آن‌ها از دستگاه نیاز به باز کردن پیچ‌ها و قاب دستگاه است، باتری داخلی می‌گویند. اساسا باتری‌های داخلی لپ تاپ بهتر هستند و عمر بالاتری دارند. باتری‌های خارجی به دلیل قابلیت جداشدن از دستگاه، حمل دستگاه را راحت‌تر می‌کنند و وزن دستگاه کاهش می‌یابد. همچنین این باتری‌ها کمتر موجب گرم شدن سیستم می‌شوند.

نکات و نحوه نگهداری باتری های داخلی و خارجی لپ تاپ

  • استفاده از شارژر اورجینال لپ تاپ

حتما از شارژر اورجینال برای لپ تاپ خود استفاده کنید. آمپر و ولتاژ شارژرهای متفرقه مطابق کمیت‌های تعریف شده برای دستگاه و باتری شما نیستند به باتری لپ تاپ شما آسیب وارد می‌کنند.

  • جلوگیری از کاهش شارژ باتری به کمتر از 15 درصد

وقتی شارژ باتری کم می‌شود، فشار بیشتری به باتری برای تامین انرژی دستگاه وارد می‌شود. زیرا یون‌های حامل الکتریسیته در سلول‌های باتری توان کمتری برای حرکت دارند. بنابراین حتما از کاهش شارژ باتری لپ تاپ به زیر 15 درصد جلوگیری کنید.

  • عدم کار کردن با دستگاه هنگام شارژ شدن

این نکته شاید آنقدر مهم نباشد ولی بی‌تاثیر نیست. کار کردن با لپ تاپ هنگام شارژ شدن، از عمر مفید باتری لپ کم می‌کند اما گاهی این کار اجتناب ناپذیر است. بهترین کار این است که بعد از پر شدن شارژ تا حدود 90 درصد، شارژر را جدا کرد.

  • جلوگیری از دائم پر نگه داشتن باتری و پر و خالی کردن آن هر 2 الی 3 هفته

دائم پر نگه داشتن باتری شاید در ظاهر شاید عمل درستی باشد اما این کار به باتری آسیب می‌رساند و اصطلاحاً باتری را تنبل می‌کند. باتری دارای یون‌هایی است که در صورت دائم فول شارژ ماندن، توانایی خود را برای انتقال انرژی از دست می‌دهند.

  • خنک نگه داشتن دستگاه و باتری لپ تاپ

قاعدتاً گرمای کمتر یعنی اتلاف انرژی کمتر. چرا که اگر باتری دائماً در معرض گرما باشد، توانایی باتری در انتقال انرژی کم می‌شود. پس سعی کنید تا حد ممکن دمای دستگاه خود را پایین نگه دارید.

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Y@si
Y@si
1 سال قبل

سلام من یک لپ تاپ ایسوس گرفتم که الان باطریش خراب شده برای نگهداری بهتر باطری لپ تاپ باید بنظرتون چیکار کنم که خراب نشه و باد نکنه؟

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  Y@si

سلام همونطور که در مطلب بالا اشاره کردیم جلوگیری از شارژ و دشارژ شدن کامل باطری، تخلیه کامل باتری هفته ای یک بار و سایر موارد میتونه در ارتقا عمر باتری لپ تاپ موثر باشه.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام