فرمت های هارد

فرمت هارد

وقتی برای یک شرکت تعمیرات لپ تاپ کار می‌کنید، سؤالات زیادی از مردم در مورد فرمت های هارد درایو دریافت می‌کنید – به‌ویژه در مورد اینکه کدام فرمت‌ها با رایج‌ترین پلتفرم‌های سیستم عامل، Windows و Mac سازگار هستند. بنابراین فکر کردیم یک توضیح کوتاه در مورد فرمت هایی که هارد دیسک ها با و بین این دو سیستم عامل اصلی استفاده می کنند ارائه کنیم.

منظور از فرمت درایو چیست؟

  1. هنگام ارجاع درایوهای رایانه، معمولاً هارد دیسک، فرمت درایو نوعی سیستم فایل روی هارد دیسک است. سه مورد از رایج ترین فرمت ها یا سیستم های فایل عبارتند از FAT، FAT32 و NTFS. فرمت FAT قبل از ویندوز 95 استفاده می شد. FAT32 با ویندوز 95، ویندوز 98 و ویندوز ME استفاده می شد. NTFS برای سیستم عامل های ویندوز 2000 به بعد استفاده شد.
  2. فرمت درایو همچنین می تواند به پاک کردن تمام داده های یک درایو ذخیره سازی، مانند هارد دیسک یا درایو فلش USB اشاره داشته باشد. یک فرمت اولیه فقط نشانگرهای فایل های درایو را حذف می کند. خود فایل ها هنوز از نظر فنی وجود دارند، اما دیگر قابل مشاهده نیستند و به راحتی قابل بازیابی نیستند. برای حذف واقعی همه فایل‌ها، باید یک نوع فرمت به نام پر کردن صفر(Zero Filling) را انجام دهید.

NTFS، HFS+، FAT

اینها فرمت های اصلی هستند که امروزه توسط کاربران رایانه شخصی استفاده می شوند. یکی برای ویندوز، یکی برای مک، و یکی برای هر دو (اما با محدودیت های خاص خود).

ویندوز

با ظهور ویندوز NT، مایکروسافت فرمت درایو بهینه شده خود را به چیزی به نام NTFS (سیستم فایل فناوری جدید) منتقل کرد. این فرمتی است که در تمام نسخه های فعلی ویندوز استفاده می شود. اگر رایانه شخصی با سیستم عامل ویندوز دارید (NT روشن، از جمله ویندوز 7)، درایو سیستم شما به احتمال زیاد با فرمت NTFS فرمت شده است.

مک

از زمان Mac OS 8.1، Mac از فرمتی به نام HFS+ استفاده می‌کند که به فرمت Mac OS Extended نیز معروف است. این فرمت برای به حداقل رساندن فضای ذخیره سازی درایو مورد استفاده برای یک فایل بهینه شده است (نسخه قبلی به طور ضعیفی از پارتیشن ها استفاده می کرد که منجر به از دست رفتن سریع فضای درایو می شد). این فرمت مورد نیاز برای یک هارد درایو مک قابل بوت است. برای استفاده از هارد دیسک با Time Machine (Mac OS X 10.5 و جدیدتر)، درایو باید در HFS+ Journaled فرمت شود (Journaled یک عنصر اضافی به فرمت استاندارد HFS+ اضافه می کند).

قابلیت دوگانه

اکنون برای بخش گیج کننده: فرمت های درایو با چه سیستم عامل هایی کار می کنند. در حالی که ویندوز می تواند در درایوهای فرمت شده NTFS بخواند و بنویسد، در درایوی که HFS+ فرمت شده است نه می تواند بنویسد و نه بخواند. (در اینجا باید توجه داشته باشم که چندین درایور نرم افزار ثالث در بازار وجود دارد که به هر یک از سیستم عامل ها اجازه می دهد فرمت های دیگری را بخواند و بنویسد – اما همه عملکردها پشتیبانی نمی شوند و هر دو در هنگام استفاده از چنین برنامه ای عملکرد را کاهش می دهند)

مک می تواند یک درایو فرمت شده NTFS را بخواند – فقط نمی تواند روی آن بنویسد (مگر اینکه از یک درایور نرم افزار ثالث استفاده کنید).

FAT

هنوز فرمت درایو سومی وجود دارد که می تواند در این دو سیستم عامل بدون نیاز به درایورهای شخص ثالث خاص استفاده شود. به آن FAT می گویند. FAT اشکال و انواع مختلفی دارد که جدیدترین آنها FAT32 است.

اکثر اشکال سخت افزارهای قابل جابجایی (کارت های حافظه برای دوربین های دیجیتال، درایوهای USB و غیره) از فرمت FAT استفاده می کنند، زیرا ظرفیت اکثر این دستگاه ها به طور قابل توجهی کمتر از هارد دیسک است و فرمت های قوی تر دو سیستم عامل غالب، ضروری نیست.

یکی از مزایای ساده فرمت FAT امروزه این است که می توان آن را از هر یک از سیستم عامل های مورد بحث در اینجا خواند و نوشت. بنابراین در رایانه شخصی ویندوزی، می توانید در یک درایو فرمت FAT بخوانید و بنویسید. و شما می توانید همین کار را در مک انجام دهید. این فرمت به شما این امکان را می دهد که به راحتی یک درایو را بین دو پلتفرم محاسباتی جابجا کنید.

یک محدودیت قابل توجه برای این وجود دارد – یک درایو فرمت شده FAT32 نمی تواند فایلی بزرگتر از 4 گیگابایت را بگیرد. پیام خطایی که در صورت تلاش برای کپی کردن یک فایل بزرگتر از 4 گیگابایت در درایو گزارش می شود گمراه کننده است – می گوید فضای کافی برای فایل وجود ندارد. این شما را به این باور می رساند که درایو پر است. درایو ممکن است کاملا خالی باشد و هنوز جایی برای فایل نداشته باشد – به سادگی نمی تواند فایلی با آن اندازه را مدیریت کند.

نحوه فرمت کردن هارد دیسک ها

اگر نمی توانید فایلی را در هارد دیسک خود کپی کنید، احتمالاً برای سیستم عاملی که استفاده می کنید فرمت نشده است. این امر در مورد درایوهای جدیدی که اغلب برای رایانه های ویندوزی با فرمت NTFS فرمت می شوند رایج است که با سیستم عامل مک قابل مقایسه نیست. برای کپی کردن فایل ها در درایو، باید آن را با استفاده از نوع دیگری از قالب بندی دوباره فرمت کنید. این فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما همه فایل‌های موجود در درایو را پاک می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از قالب‌بندی مجدد، فایل‌های مورد نیاز خود را کپی کنید.

قالب خود را انتخاب کنید!

ExFAT

سازگار با سیستم عامل های ویندوز و مک. اگر از هر دو پلتفرم استفاده می کنید گزینه خوبی است.

سیستم عامل Mac Extended (Journaled)

فرمت استاندارد فقط MAC

NTFS

فرمت استاندارد فقط ویندوز

دستورالعمل های فرمت های درایو

دستورالعمل های MAC

برای فرمت مجدد یک هارد دیسک یا USB، ابتدا Disk Utility را باز کنید. برای یافتن سریع آن، “Disk Utility” را در نماد نورافکن (ذره بین) در سمت راست بالای صفحه جستجو کنید. ابزار Disk Utility را پیدا کرده و باز کنید. سپس مراحل زیر را در Disk Utility کامل کنید

  • درایوی را که می خواهید فرمت کنید از لیست انتخاب کنید.
  • برگه “Erase” را انتخاب کنید.
  • نوع قالبی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید و به درایو یک نام بدهید.
  • روی پاک کردن کلیک کنید. حذف همه فایل ها و تغییر فرمت دیسک مدت کوتاهی طول می کشد.

دستورالعمل های سیستم عامل ویندوز

از منوی شروع برای جستجو و باز کردن ابزار مدیریت دیسک – «ایجاد و قالب‌بندی پارتیشن‌های دیسک سخت» استفاده کنید. مراحل زیر را در مدیریت دیسک انجام دهید:

  • درایوی را که می خواهید فرمت کنید از لیست انتخاب کنید.
  • روی درایو کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید.
  • یک نام برای درایو در برچسب Volume وارد کنید و نوع قالب را در کادر کشویی File system انتخاب کنید.
  • روی OK کلیک کنید. حذف همه فایل ها و تغییر فرمت دیسک مدت کوتاهی طول می کشد.

گاهی ممکن است شما لازم داشته باشید که فرمت هارد خود را عوض کنید. این برای زمانی است که بخواهید هارد خود را هم به ویندوز هم به مک متصل کنید. متخصصین نرم افزاری ما در مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک می توانند شما را در این امر یاری کنند. این مرکز با داشتن به روز ترین ابزار به منظور بازیابی و تغییر و فرمت انواع هاردها، آماده ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری به شما مشتریان گرامی است. 

Rate this page
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام