هزینه نصب ویندوز

فهرست مطالب پنهان کن

تعویض ویندوز از جمله مواردی است که کاربران ممکن است به آن نیاز پیدا کنند. این که کاربر بتواند تصمیم بگیرد چه نوع ویندوز 7 یا 8 یا 10 یا 11 را روی لپ تاپ ایسوس یا لنوو یا ایسر یا دل یا اچ پی خود بر اساس نوع کار یا استفاده ای که دارد بیابد مهمترین مسئله و شروع این پروسه هست. با توجه به استفاده روزمره کاربران از لپ تاپ خود، ممکن است به مرور زمان ویندوز کند شود یا مشکلات دیگری برای آن به وجود بیاید. ویندوز 10 تغییر بزرگی را در تاریخچه پلتفرم محاسباتی مایکروسافت رقم زد. با یک رابط کاربری کاملاً اصلاح‌شده که کاربران قدیمی ویندوز احتمالاً آن را تشخیص نمی‌دهند و انبوهی از ویژگی‌های جدید برای به روز کردن آن، چیزهای زیادی برای هیجان‌انگیز کردن وجود دارد. اما واقعا هزینه نصب ویندوز چقدر است؟

ویندوز 10 اولین نسخه از این سیستم عامل است که هم به صورت آنلاین و هم به صورت CD یا USB قابل بوت، در دسترس است.

آدرس: تهران امیرآباد خیابان کارگر شمالی بالاتر از بیمارستان قلب خیابان چهارم (کنارگذر گمنام) پلاک 32

تخفیف تعمیرات بعدی

شما کاربران گرامی در صورتی که لپ تاپ خود را در این مرکز تعمیر کرده باشید، در صورت نیاز به تعمیر قطعات دیگر لپ تاپ خود یا دستگاه های دیگر، از تخفیف مشتری مداری ما بهره مند می‌شوید.

کمترین زمان تحویل

مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک علاوه بر تلاش برای ارائه بهترین کیفیت در خدمات خود، سعی می‌کند در کوتاه ترین زمان ممکن لپ تاپ را به شما مشتریان گرامی تحویل دهد. به همین دلیل است که اکثر تعمیرات ما به صورت «یک روزه» انجام می‌گیرد.

قطعات لپ تاپ های نایاب

مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک علاوه وارد کردن قطعات مختلف لپ تاپ‌ها، به تمامی همکاران وارد کننده قطعات و سخت افزار کامپیوتری دسترسی دارد و می‌تواند در کمترین زمان قطعات مورد نیاز لپ تاپ شما را تامین کند.

نحوه نصب ویندوز 10

نصب ویندوز به طور کلی هم از طریق خود ویندوز امکانپذیر است و هم از طریق ابزارهای بوت شده مثل دی وی دی یا USB فلش. این به شما بستگی دارد که از کدام روش کار را انجام دهید. در ادامه می‌خواهیم نحوه نصب ویندوز 10 از طریق یک USB فلش بوت شده را به شما آموزش دهیم. قبل از این که آموزش نصب ویندوز 10 را شروع کنیم، ابتدا باید ابزارهای زیر را داشته باشیم:

  • فلش حداقل 8 گیگ

یک عدد فلش ترجیحاً USB 2.0 به ظرفیت حداقل 8 گیگ که هیچ اطلاعاتی روی آن نباشد. دلیل استفاده از یو اس بی 2 این است که بعضی از لپ تاپ‌ها با وجود داشتن USB 3.0، قابلیت بوت از این درگاه‌ها را ندارند و نمی‌توان نصب ویندوز را روی آن‌ها انجام داد.

  • RUFUS

برنامه RUFUS که برای ایجاد فلش قابل بوت استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید از سایر برنامه های بوت سازی فلش نیز استفاده کنید یا اینکه ابزار مخصوص بوت DVD را تهیه کنید. حتی نسخه Portable این برنامه‌ها هم کار شما را راه می‌اندازند و نیازی به نصب آن‌ها نیست.

  • به دست آوردن اطلاعات ویندوز فعلی

برای مثال 32 یا 64 بیت بودن آن و نوع فرمت هارد(GPT یا MBR). گاهی ممکن روی سیستم شما یک ویندوز 32 بیت نصب شده باشد ولی توانایی نصب سیستم عامل 64 بیت را داشته باشد. در این صورت کافیست با اعمال تغییراتی در منوی بایوس، ویندوز 64 بیت نصب کنید. همچنین نوع فرمت هارد بسیار مهم است؛ ویندوز با فرمت MBR روی هارد با فرمت GPT نصب نمی‌شود. اگر هم نصب شود بعدها ویندوز به مشکل می‌خورد و با داینامیک شدن فرمت هارد، اطلاعات شما در معرض خطر پاک شدن قرار می‌گیرند.

  • فایل iso ویندوز 10

فایل iso ویندوز 10 که می‌توانید آن را از وبسایت های معتبر داخلی دانلود کنید. فایل ویندوز انواع مختلفی دارند پس مطمئن شوید نسخه مطابق با سیستمتان را دانلود می‌کنید. البته همیشه می‌توانید DVD نصب ویندوز را تهیه کنید و یک راست وارد مراحل نصب ویندوز شوید. البته در این صورت به هزینه نصب ویندوز شما اضافه می‌شود. به یاد داشته باشید که باید فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید.

  • برداشتن اطلاعات درایو C

برداشتن تمامی اطلاعات خود از درایو C یا همان درایور ویندوز که برای یک کاربر عمومی شامل اطلاعات پوشه‌های Desktop، Downloads، Documents، Musics، Videos، Pictures، OneDrive و غیره می‌باشد. با تعویض ویندوز این اطلاعات از روی درایو C حذف می‌شوند و غیر قابل بازیابی هستند.

  • شناسایی پارتیشن‌های اصلی ویندوز برای حذف آن‌ها و نصب ویندوز.

در صورتی که این کار به درستی انجام نشود و پارتیشن‌های مختص به ویندوز قبلی حذف نشوند یا پارتیشن‌های غیر سیستمی حاوی اطلاعات خودتان حذف شوند، نصب ویندوز به درستی انجام نشده و اطلاعات شما در معرض خطر پاکسازی قرار می‌گیرد.

نحوه ساخت فلش قابل بوت برای نصب ویندوز 10

1) انتخاب فایل ویندوز

ابتدا نرم افزار RUFUS را که دانلود کرده‌اید باز کنید و فلش موردنظر در دستگاه وارد کنید. همانطور که گفته شده لازم نیست آن را حتما نصب کنید و کافیست نسخه پرتابل آن را دانلود کنید. سپس با باز کردن کردن صفحه‌ای به شکل مقابل برای شما باز می‌شود. در قسمت Device نام فلش شما نوشته می‌شود که معمولاً این قسمت را به صورت خودکار پر می‌کند. در هنگام آغاز عملیات بوت، سعی کنید فقط یک فلش در دستگاهتان قرار دهید تا به اشتباه فلش را انتخاب نکنید. در قسمت Boot Selection فایل iso ویندوز 10 را که دانلود کرده‌اید، باید انتخاب کنید.

2) GPT یا MBR؟

در قسمت Partition Scheme باید نوع پارتیشن بندی خود را انتخاب کنید. در سیستم‌های جدید با فریمویر به روزتر، قطعا باید GPT را انتخاب کرد اما به هر حال باز باید از آن مطمئن شد. در قسمت Disk Management ویندوز فعلی خود بررسی کنید که آیا از سمت چپ، دو پارتیشن کم حجم و یک پارتیشن حجم بالا دارید یا خیر. اگر همینطور باشد، فرمت هارد شما GPT است و در صورتی که تنها دو پارتیشن داشته باشید، فرمت هارد شما MBR است.

3) UEFI یا Lagacy؟

در قسمت Target System شما نوع رابط کاربری بایوس سیستم خود را مشخص می‌کنید. سیستم های جدید دارای رابط کاربری UEFI هستند در صورتی که سیستم های قدیمی از رابط کاربری Lagacy استفاده می‌کنند. اگر این مورد را به درستی وارد نکنید، فلش در سیستم بوت نمی‌شود و با ارور مواجه می‌شوید. در ادامه مقادیر دیگر را به همان حالتی که هستند رها کنید و دکمه START در پایین پنجره را کلیک کنید. پس از آن با یک پیغام مواجه می‌شوید که به شما هشدار فرمت شدن فلش را می‌دهد. اوکی کنید و اجازه دهید که فلش بوت ایجاد شود. این فرآیند بین 5 تا 10 دقیقه زمان می‌برد و پس از پر شدن نوار سبز رنگ و نوشته شدن کلمه Ready روی، بوت فلش شما کامل شده‌است.

مراحل نصب ویندوز 10

1) بوت کردن فلش ویندوز در دستگاه

پس از ایجاد فلش بوت شده و انجام کارهایی که در بالا گفته شدند، سیستم خود را خاموش کنید و فلش بوت شده را به یکی پورت‌های USB خود بزنید. ترجیحاً به یک USB 2.0 بزنید تا اختلالی در روند نصب ایجاد نشود. حالا لپ تاپ یا کامپیوتر خود را روشن کنید و آن را از USB بوت کنید. در دستگاه های مختلف، بوت کردن و مشاهده لیست انتخاب‌های بوت و وارد منوی بایوس شدن با هم فرق می‌کنند.

برای مثال در لپ تاپ های ایسوس، اگر وقتی که لوگوی ایسوس را مشاهده کردید، کلید Esc را پشت هم فشار دهید، وارد منوی BOOT OPTIONS می‌شوید و از آنجا می‌توانید دستگاه مدنظرتان برای بوت را انتخاب کنید. در صورتی که اگر این کار را در لپ تاپ HP انجام دهید، وارد منوی بایوس می‌شوید و از آنجا هم می‌توانید BOOT Menu را انتخاب کنید. از طریق این لینک می‌توانید کلیدهای بوت هر برند لپ تاپی را مشاهده کنید.

2) نصب ویندوز و پارتیشن بندی

حال پس از بوت کردن فلش، منتظر بالا آمدن صفحه‌ای برای نصب ویندوز خود می‌شوید. در ادامه با طی مراحل به مرحله پارتیشن بندی برسید. در پارتیشن بندی باید دقت داشته باشید که درایوهایی که اطلاعات شخصی در آنها قرار دارند را نباید حذف کنید. فقط و فقط پارتیشن‌هایی را که دارای اطلاعات ویندوز هستند را حذف کنید و ویندوز را روی آن نصب کنید. بعد از اینکه پارتیشن بندی را انجام دادید وارد مراحل نصب می‌شود.

هزینه نصب ویندوز بسته به سیستم شما، بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد.

3) تعریف مشخصات و تنظیمات ویندوز

پس از اتمام نصب ویندوز، لپ تاپ یا کامپیوتر شما چند بار ریستارت می‌شود و در نهایت به قسمتی می‌رسید که باید مشخصات ویندوز مثل USER، منطقه زمانی، تنظیمات و غیره را انجام دهید. دقت داشته باشید که هنگام هزینه نصب ویندوز به اینترنت متصل نباشید! پس از اینکه این مشخصات را تعریف مدتی طول می‌کشد تا آنها اعمال شوند و در نهایت شما وارد صفحه اصلی ویندوز می‌شوید. در ادامه شما باید درایورهای کامپیوتر و لپ تاپ خود را نصب کنید.

نصب ویندوزهای 7 و 8 و 11 نیز به همین صورت انجام می‌شود و هیچ تفاوتی ندارند. تنها هنگام پارتیشن بندی باید دقت کنید پارتیشن‌های ویندوزی را به درستی حذف کنید.

فعالسازی ویندوز

زمانی که شما سیستم عامل لپ تاپ یا کامپیوتر خود را عوض می‌کنید، لایسنسی که روی ویندوز قبلی نصب بوده، از بین می‌رود. بنابراین باید یک لایسنس جدید از شرکت مایکروسافت یا شرکت ارائه دهنده سیستم عامل تهیه کنید. ویندوز 11 پرو مبلغی حدود 200 دلار هزینه لازم دارد تا بتوانید آن را اکتیو کنید؛ اما مسلما این هیچ کس این کار را نمی‌کند! اما چه باید کرد؟

شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار های فعالسازی، اقدام به فعال کردن ویندوز و البته محصولات شرکت مایکروسافت مثل آفیس کنید. این نرم افزار ها بدون هزینه ویندوز شما را اکتیو می‌کنند و شما می‌توانید از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید. نرم افزار KMS Ratiborus یکی از این فعالسازها است که به شما امکان فعالسازی ویندوزهای 8، 10 و 11 را می‌دهد. همچنین با این فعالساز می‌توانید تمام نسخه‌های دیگر محصولات شرکت مایکروسافت را نیز فعال کنید.

این نرم افزار با استفاده از کدهای فعالسازی که برنامه نویسان درون آن تعبیه کرده‌اند، اقدام به فعالسازی می‌کند. شما می‌توانید در دو حالت آنلاین و آفلاین فعالساز را ران کنید. فقط دقت داشته باشید که آنتی ویروس خود ویندوز غیر فعال را غیر فعال کنید، چرا که این برنامه وارد فایل‌های سیستمی شما می‌شود تا کار خود را انجام دهد و این برخلاف پروتکل‌های امنیتی سیستم عامل ویندوز است و از آن جلوگیری می‌کند.

این فعالساز چندین بار اقدام به فعالسازی ویندوز شما می‌کند و با استفاده از روش آزمون و خطا، از پروتکل‌های امنیتی ویندوز عبور می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از این فعالساز نرم افزارهای دیگری مثل آفیس، آنتی ویروس و غیره را فعال کنند. باز هم تاکید می‌شود که هنگام اجرای فعالساز، Windows Defender را خاموش کنید که در ادامه نحوه انجام آن آورده شده است.

نحوه غیرفعال سازی آنتی ویروس ویندوز

وارد منوی Setting شوید(Win+I) و به مسیر زیر بروید:

Setting > Privacy & Security > Virus & Threat Protection > Manage Settings

در این پنجره گزینه کنار Real-time Protection را خاموش کنید تا آنتی ویروس ویندوز شما غیرفعال شود. پس از خاموش روشن کردن سیستم، این گزینه به طور خودکار مجدداً فعال می‌شود.

نصب درایورها

پس از نصب ویندوز بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر، نوبت به نصب درایورهای سیستم می‌رسد. درایورها همان رابط های بین سخت افزار و نرم افزار در سیستم عامل ها هستند که وظیفه تطبیق این دو حوزه به یکدیگر را دارند. با نصب درایورهای هر دستگاه، تطابق آن با سخت افزار بیش از پیش می‌شود و بهینه ترین حالت سیستم شما در دسترستان قرار می‌گیرد.

اگر درایورهای سیستم شما نصب نباشند، یا سیستم شما به خوبی کار نمی‌کند و یا نمی‌توانید از همه توانایی لپ تاپ یا کامپیوتر خود بهره ببرید. اساساً درایورهای اصلی که لپ تاپ شما باید آن‌ها را نصب کند، شامل دسته های زیر می‌شوند:

درایور گرافیک

از جمله مهمترین اجزای هر دستگاهی گرافیک آن است که وظیفه ارتقای کیفیت وتصاویر و انجام پردازش‌های گرافیکی را بر عهده دارد. زمانی که درایور کارت گرافیک شما نصب نباشد، سیستم شما برای انجام وظایف گرافیکی که چیپ گرافیکی آنبرد استفاده می‌کند که قدرت پردازشی بسیار کمتری دارد. همچنین گزینه‌های Sleep و Hibernate در منوی خاموشی سیستم غیرفعال خواهند بود. زیرا این موارد با استفاده از درایور کارت گرافیک می‌توانند سیستم را در حالت آماده به کار نگه دارند.

از کجا بفهمم که درایور کارت گرافیک نصب شده است؟

راه های مختلفی برای فهمیدن این امر وجود دارد. ما به شما کاربران پیشنهاد می‌دهیم که همه‌ی آن ها را امتحان کنید تا مطمئن. اگر حتی یکی از این راه هعا به شما جواب نداد یعنی درایور کارت گرافیک نصب نشده است.

  • Device Manager

به Device Manager بروید و Display Adapters را بررسی کنید. اگر در این قسمت نام درایور کارت گرافیک شما نباشد، یعنی درایور شما نصب نشده است.

  • منوی خاموشی

در منوی خاموشی دستگاه بررسی کنید که آیا گزینه‌های Sleep یا Hibernate وجود دارند. در صورت نبودن این گزینه‌ها یا درایور گرافیک نصب نشده است و یا درایور گرافیک به صورت اشتباه نصب شده است.

  • Display Settings

روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید و گزینه Display Settings را انتخاب کنید. در پنجره باز شده ببینید که می‌توانید رزولوشن صفحه نمایش خود را به میزان قابل توجهی افزایش و کاهش دهید یا خیر. البته این راه معیار مطمئنی نیست!

درایور وای فای و کارت شبکه

این درایور به لپ تاپ شما اجازه اتصال به شبکه بیسیم را می‌دهد. همچنین این درایور شامل تطبیق دهنده‌های شبکه برای اشتراک گذاری دیتا و اطلاعات نیز می‌شود. این درایور از جمله درایورهای ضروری هر دستگاهی است که در صورت نصب نبودن یا بروز نبودن، شما را برای اتصال با دنیای مجازی دچار مشکل می‌کند.

درایور کارت صدا

این درایور، همانطور که از نام آن پیداست، وظیفه پخش صدای لپ تاپ را بر عهده دارد. همچنین این درایور وظیفه فعالسازی سوکت‌های AUX را نیز دارد که می‌توانند صدا را از پورت AUX به هندزفری یا هدفون منتقل کنند. گاهی ممکن است در اثر تداخل درایور، صدا از اسپیکر پخش نشود که در این صورت باید با تعمیر سخت افزاری و تعویض AUX مشکل را رفع کرد.

درایورهایی مثل Hotkeys برای کلیدهای Function

این درایورها مخصوص کلیدهای Function یا همان F1 تا F12 هستند که با استفاده از آن ها و کلید Fn، می‌توانید تغییراتی مثل کم و زیاد کردن صدا، نور صفحه نمایش و بک لایت کیبرد را اعمال کنید.

 درایور بلوتوث

معمولا دستگاه های نسل دو به بعد، از ماژول بلوتوث بهره می‌برند. بلوتوث همانطور که می‌دانید از جمله تکنولوژی‌های منحصر بفرد است و به وسیله آن می‌توانید به دستگاه‌های دیگر متصل شوید و فایل انتقال دهید.

درایور پرینتر

دستگاه‌های چاپگر و اسکنر از جمله سخت افزارهایی هستند که حتما به درایور نیاز دارند. این دستگاه‌ها با توجه به اینکه قابلیت اتصال به دستگاه‌ها با سیستم عامل‌های مختلف را دارند، پس باید تطبیق دهنده‌ای برای آنها تعریف شود تا بتواند دستورات را از سیستم عامل دریافت و اجرا کند. بعضی از دستگاه‌ها خود حاوی فایل نصبی درایور در حافظه خود هستند اما بعضی دیگر این قابلیت را ندازند و باید از وبسایت سازنده درایور آنها تهیه شود.

درایور پ‎ورت HDMI

پورت HDMI هم مانند سایر قطعات لپ تاپ نیازمند نصب درایور خود است. این درایور عموماً وابسته به درایور گرافیک لپ تاپ است و همزمان با آن نصب می‌شود اما در مواردی نسبتاً باید درایور آن به صورت جداگانه نصب شود. این پورت بسیار مهم، همزمان صدا و تصویر را از لپ تاپ به گیرنده دیگری منتقل می‌کند بنابراین درایور آن بسیار خاص عمل می‌کند و حتما باید با دستگاه سازگار باشد.

درایورهای ریزچیپ های داخل لپ تاپ

روی مادربرد لپ تاپ یا کامپیوتر، ریزچیپ‌هایی تعبیه شد‌ه‌اند که هر کدام وظایف منحصر بفردی دارند. نصب درایور این ریزچیپ ها بسیار مهم است و حتی گاهی پلی بین سایر دستگاه‌ها و درایورهای آن‌ها هستند.

درایور پورت USB 3.0

درگاه USB 3.0 در بعضی از دستگاه‌های نسل پایین‌تر نیاز به نصب دارد. یعنی تا وقتی که درایور را نصب نکرده‌اید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. البته این بدین معنی است که این پورت تا قبل ‌نصب درایور آن، اصلا کار نمی‌کند. درایور این قسمت با اسم Universal Serial Bus controller در Device Manager ظاهر می‌شود.

درایور وب کم

وبکم هم از اجزای مهم لپ تاپ است که نیاز به درایور مخصوص خود دارد. درایور این دستگاه نسبت به دستگاه‌های دیگر حساس‌تر است و اگر به صورت اشتباهی نصب شود، می‌تواند شما را دچار مشکل کند و شاید مجبور شوید ویندوز خود را عوض کنید. بنابراین بهترین کار این است درایور این بخش را مستقیما از وب سایت سازنده سیستم خود دریافت کنید.

درایور دستگاه های خارجی

ممکن است شما دستگاه‌های دیگری مثل موس، کیبرد، وبکم خارجی، هارد اکسترنال، فلش درایو و غیره به لپ تاپ خود متصل کنید. این دستگاه‌ها همه دارای درایوری هستند که در هنگام اتصال به صورت خودکار روی لپ تاپ شما نصب می‌شود. اگر سیستم شما نتواند درایورهای این دستگاه‌ها را شناسایی کند، در این صورت به اجبار باید از جای دیگری این درایورها را تهیه کنید.

نحوه نصب درایور های لپ تاپ

برای نصب درایورهای لپ تاپ راه‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام از این راه‌ها به نوبه‌ی خود مزایا و معایبی دارند اما برای کامل کردن درایورهای سیستم شما باید از آن‌ها بهره ببرید. در ادامه این راه ها را برای شما آورده‌ایم:

Windows Update

یکی از راه‌های نسبتا مطمئن و کم هزینه، دریافت درایورهای سیستم، است. ویندوز آپدیت همیشه با استفاده از الگوریتم‌های خود، به دنبال وجود نقص سیستمی و نرم افزاری در دستگاه شما می‌گردد. با پیدا کردن درایورهای نصب نشده در سیستم، آنها را از دیتابیس شرکت مایکروسافت دانلود و به طور خودکار نصب می‌کند.

درایورهای نصب شده از Windows Update معمولاً صحیح و بروز هستند و از جهت ویروسی هم کاملاً امن هستند. البته گاهی در اندک مواردی ممکن است درایوری که توسط این قابلیت نصب می‌شود، با سخت افزار سازگار نباشد و آن را نشناسد.

نرم افزار Driver Pack Solution

یکی از نرم افزارهای مطمئن برای نصب درایورهای دستگاه‌های مختلف، Driver Pack Solution است. زمانی که این نرم افزار را روی دستگاه خود اجرا می‌کنید، به صورت خودکار تمام سیستم شما را اسکن می‌کند و درایورهای آن‌ها را برای شما نمایش می‌دهد. شما می‌توانید درایورهای مدنظر خود را نصب کنید. در آخر پس از پایان نصب، نرم افزار از شما می‌خواهد که لپ تاپ یا کامپیوتر خود را ریستارت کنید تا نصب ها را به بهترین نحو روی ویندوز اعمال کند.

همچنین شرکت ارائه دهنده این نرم افزار، روی سایت خود یک نسخه آنلاین رایگان هم قرار داده که می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید. این نسخه به صورت آنلاین درایورهای شما را شناسایی می‌کند و فایل‌های آنها را دانلود می‌کند. این نسخه بدون هزینه است و تنها هزینه برای شما ترافیک لازم برای دانلود درایورها است.

دانلود مستقیم از وبسایت سازنده لپ تاپ

سازندگان لپ تاپ‌ها تمامی درایورهای مختص محصولات خود را با در نظر گرفتن نوع سیستم عامل روی دستگاه‌ها، روی وبسایت خود، به صورت رایگان و بدون هزینه، قرار می‌دهند. شما تنها باید مدل لپ تاپ خود و نوع سیستم عامل نصب شده روی آن از لحاظ 32 یا 64 بیت بودن، را بدانید تا بتوانید به درایورهای بخش‌های مختلف لپ تاپ خود دسترسی پیدا کنید. با اینکه این روش بدون هزینه و تقریباً مطمئن است، اما کمی زمان گیر است و باید کاربری حرفه‌ای باشید.

ارتقا ویندوز

شما می‌توانید ویندوز 10 را به طرق مختلف نصب کنید. که یکی از آنها، یک نصب کاملاً تمیز که همه چیز را از رایانه شما حذف می‌کند تا تجربه ای کاملاً تازه و فوق العاده داشته باشید. فقط سیستم عامل را نصب کنید و همه فایل ها و پوشه ها و برنامه های خود را در جای خود نگه دارید. اگر این تعمیرات اساسی را انجام ندهید، می‌توانید سیستم عامل خود را تا زمانی که ظرف 30 روز از نصب ویندوز جدید می‌گذرد، تنزل دهید.

نصب یک نسخه جدید از یک سیستم عامل در گذشته یک فرآیند دردناک بود، اما خوشبختانه ویندوز 10 انجام آن را بسیار آسان تر می‌کند. ما چند روش برای انجام این کار را شرح داده‌ایم، که برخی از آنها ساده‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر سریع‌تر هستند، اما ممکن است کار بیشتری داشته باشند. لطفاً به یاد داشته باشید که اگر نسخه Retail ویندوز 7 یا 8 را دارید، می‌توانید مجوز خود را با نصب ویندوز 7 و 8.1 بر روی رایانه دیگری و سپس ارتقاء به ویندوز 10 با استفاده از یکی از روش های زیر به رایانه جدیدی منتقل کنید.

اعلان های ارتقا را برای همیشه غیرفعال کنید

هنگامی که ویندوز 10 برای اولین بار منتشر شد، این شرکت اشتباه بزرگی را مرتکب شد که به طور خودکار نرم افزار را بدون اجازه بر روی رایانه شخصی همه دانلود کرد. جای تعجب نیست که این شرکت به خاطر این موضوع مورد انتقاد شدید قرار گرفت و بعید است که دیگر شرکت هرگز از چنین تاکتیک های صعودی برای ارتقاء رایانه ها استفاده کند.

اما مایکروسافت هنوز به همه توصیه می‌کند که به روز رسانی جدیدی در دسترس باشد. می‌دانید، فقط در صورتی که بخواهید آن را به روز کنید. در واقع، حتی پس از شکست ارتقاء خودکار قیمت و هزینه نصب ویندوز 10، برخی از کاربران گزارش دادند که اعلان ارتقاء را با کلیک بر روی ضربدر بسته اند اما مایکروسافت به هر حال ارتقا را دانلود می‌کند.

اما، اگر از یادآوری‌های مداوم خسته شده‌اید، از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که مایکروسافت اکنون گفته است که دیگر شما را برای ارتقاء ناراحت نمی‌کند و امیدواریم که یادآوری‌ها به گذشته بپیوندند. در اینجا روش‌های برتر برای ارتقای دستگاه ویندوزی خود به آخرین نسخه سیستم عامل آورده شده است.

روش اول: ابزار رزرو ویندوز و مراحل آن

  1. تهیه نسخه پشتیبان

قبل از انجام هر کاری، از فایل ها و پوشه های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگرچه بعید است مشکلی وجود داشته باشد، اما می‌خواهید مطمئن شوید که هنوز همه داده‌های خود را در جایی غیر از رایانه شخصی ذخیره کرده‌اید، فقط برای اینکه در امنیت باشید.

    2. آپدیت ویندوز فعلی

قبل از هزینه نصب ویندوز 10، باید مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی های موجود برای نصب ویندوز فعلی شما (7 SP1 یا 8.1) نصب شده است. به مسیرهای زیر بروید و دستورات روی صفحه را دنبال کنید تا همه به‌روزرسانی‌های مهم موجود را نصب کنید.

Control Panel\All Control Panel Items\Windows Update (Windows 7)

Control Panel\System and Security\Windows Update

  1. پس از نصب این به‌روزرسانی‌ها، یک نماد کوچک ویندوز را در Taskbar سیستم خود مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید و اعلان‌های روی صفحه را دنبال کنید – یک Wizard شما را از نظر سازگاری بررسی می‌کند و ویندوز 10 شما را در صف دانلود قرار می‌دهد.
  2. وقتی کپی رزرو شده ویندوز شما آماده شد، کادری را مشاهده می‌کنید که از شما می‌خواهد نصب کننده را دانلود کنید. Accept را بزنید و صبر کنید. اندازه دقیق نصب کننده بسته به تنظیمات موجود شما متفاوت است، اما در کل حداقل 2.5 گیگابایت خواهد بود.
  3. هنگامی که نصب کننده دانلود شد، کادر محاوره‌ای دیگری از شما می‌خواهد که در نهایت نصب را شروع کنید. پس از دانلود طولانی، مرحله آماده سازی برای نصب به همان اندازه طولانی خواهد بود، بنابراین برنامه ریزی برای نصب ایده خوبی خواهد بود. برای شروع هزینه نصب ویندوز، دستورات روی صفحه را دنبال کنید. این یک فرآیند طولانی اما با ارزش است.

روش دوم: ابزار ایجاد رسانه ویندوز

  1. تهیه نسخه پشتیبان

در حالی که در طول نصب هیچ مشکلی نداشتیم، همیشه ایده خوبی است که قبل از نصب هر نرم افزار جدید از رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید – به ویژه چیزی به اندازه یک سیستم عامل جدید. اگر مشکلی پیش بیاید، حداقل، شما همچنان از همه فایل های خود نسخه های تکراری خواهید داشت.

    2. آپدیت ویندوز فعلی

قبل از هزینه نصب ویندوز 10، باید مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی های موجود برای نصب ویندوز فعلی شما (7 SP1 یا 8.1) نصب شده است. به مسیرهای زیر بروید و دستورات روی صفحه را دنبال کنید تا همه به‌روزرسانی‌های مهم موجود را نصب کنید.

Control Panel\All Control Panel Items\Windows Update (Windows 7)

Control Panel\System and Security\Windows Update

4. ابزار Windows 10 Media Creation Tool را دانلود کنید.

اگرچه در اصل برای بوت یک DVD نصب ویندوز یا USB در نظر گرفته شده است، اما می‌توانید از آن برای ارتقاء ویندوز در محل نیز استفاده کنید. مطمئن شوید که نسخه مناسب را برای رایانه شخصی خود دانلود کرده اید – یا نسخه 32 بیتی یا نسخه 64 بیتی.

    5. شروع نصب!

هنگامی که ابزار دانلود شد، آن را اجرا کنید و برای دانلود و نصب ویندوز 10 از دستورات روی صفحه پیروی کنید. دانلود و نصب ممکن است زمان زیادی ببرد، بنابراین اگر عجله دارید این کار را انجام ندهید. اندازه دقیق نصب کننده بسته به تنظیمات موجود شما متفاوت است، اما در منطقه حداقل 2.5 گیگابایت خواهد بود.

روش سوم: اجرای یک نصب ویندوز تمیز

فرآیند ارتقا در ویندوز 10 فایل‌ها، تنظیمات و برنامه‌های قدیمی را از سیستم قبلی به سیستم جدید می‌برد. با این حال، می‌توانید با انجام یک نصب تمیز، رایانه خود را به‌طور کامل بازخوانی کنید. با این حال، فرآیند فعال سازی می‌تواند پیچیده تر باشد.

اگر می‌خواهید از تعداد زیادی bloatware که سازندگان نصب می‌کنند، اجتناب کنید، نصب تمیز می‌تواند مفید باشد. همچنین زمانی که هارد دیسک را تعویض کرده اید ضروری است.

تا حد زیادی ساده ترین راه برای انجام یک نصب تمیز، استفاده از عملکرد ریست ویندوز 10 است. این با عملکرد ریست ویندوز 8 متفاوت است زیرا این ویژگی از یک تصویر بازیابی از سازندگان استفاده می‌کرد که برای نرم‌افزار آنها سفارشی شده بود. مطمئناً، این شامل درایورهای خاص آنها می‌شود، اما این شامل نرم افزارهای bloatware و در برخی موارد نرم افزارهای نامطلوب مانند Superfish نیز می‌شود.

ظاهراً هزینه نصب ویندوز 10 دارای سیستمی است که بدون نیاز به تصویر بازیابی جداگانه، ویندوز را بازسازی می‌کند. این تصویر، سیستم را پاکسازی می‌کند و آخرین فایل ها را نگه می‌دارد. این همچنین به این معنی است که شما مجبور نیستید Windows Update را مستقیماً پس از تنظیم مجدد اجرا کنید. مایکروسافت ادعا می‌کند که این ریست، «دستگاه‌های ویندوز را به حالت اولیه بازمی‌گرداند» تنها با نصب فایل‌های ویندوز.

برای ریست ویندوز 10 لپ تاپ خود، برنامه تنظیمات را باز کنید، Update & Security را انتخاب کنید، Recovery را انتخاب کنید و روی دکمه «شروع به کار» در زیر Reset this PC کلیک کنید. “حذف همه چیز” را انتخاب کنید. با این کار تمام فایل‌های شما پاک می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که نسخه پشتیبان دارید.

و برای نصب ویندوز فراموش نکنید!

بسیاری از مردم نمی دانند که پس از نصب ویندوز 10، نسخه قبلی سیستم عامل هنوز در پس زمینه باقی مانده و فضای ارزشمندی را اشغال می‌کند. هنگام ارتقاء، نسخه قدیمی ویندوز شما فقط در هوا ناپدید نشد و هنوز هم در پشت سیستم شما با نام windows.old وجود دارد و فضای دیسک را اشغال می‌کند. این به این دلیل است که مایکروسافت شما را مجبور نمی‌کند سخت‌افزار خود را به‌روزرسانی کنید. فایل‌های مهمی را که سیستم عامل قبلی شما را تشکیل می‌دادند را در درایو C نگه می‌دارد، در صورتی که هزینه نصب ویندوز 10 را دوست نداشته باشید و تصمیم بگیرید به نسخه قبلی خود برگردید.

در حال حاضر، دو چیز ممکن است در این نقطه اتفاق بیفتد. می‌توانید فهرستی از فایل‌ها را فوراً حذف کنید، که باید گزینه «پاک کردن فایل‌های سیستم» را انتخاب کنید.  ویندوز محاسبات بیشتری انجام می‌دهد و جعبه‌ای بسیار مشابه را در اختیار شما قرار می‌دهد، این بار با گزینه‌ای برای حذف نصب(های) قبلی ویندوز. ممکن است مجبور شوید برای پیدا کردن آن به پایین اسکرول کنید، اما باید مقدار قابل توجهی از فضای درایو را اشغال کند، تقریباً 5 گیگابایت. این گزینه را علامت زده و OK کنید. در کادر پیام جداگانه‌ای از شما می‌پرسد آیا مطمئن هستید که روی حذف فایل ها کلیک کنید.

هزینه نصب ویندوز

به طور کلی هزینه نصب ویندوز در همه جا یکسان نیست اما حدود آن بین 100 تا 300 هزار تومان است. این هزینه شامل نصب درایورها و نرم افزارهای عمومی نیز می‌شود. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، ارائه دهنده خدمات تعمیرات لپ تاپ و نوت بوک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب، ابزار به روز و دسترسی سریع به تامین کنندگان قطعات لپ تاپ، است. شما کاربران گرامی می‌توانید با مراجعه به این مرکز نسبت به تعویض ویندوز خود اقدام کنید و از خدمات ما استفاده کنید. این مرکز برای خدمات ارائه شده خود، 6 ماه گارانتی به شما مشتریان گرامی نیز ارائه می‌کند عیب یابی را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

سوالات متداول نصب ویندوز

باید ابتدا به مشخصات دستگاه خود نگاه کنید. این مشخصات شامل پردازنده و نسل آن مقدار رم و حافظه دستگاه شما می‌شود. اگر دستگاه شما نسل کمتر از چهار دارد و رم آن کمتر از چهار است، بهترین انتخاب ویندوز 7 است. البته با ارتقا رم و نصب هارد SSD می‌توانید ویندوز 10 را نیز نصب و استفاده کنید. عموما هزینه نصب ویندوز های مختلف با هم یکسان هستند.

بله. بهترین راه داشتن دو ویندوز روی یک لپ تاپ یا کامپیوتر، نصب یک ماشین مجازی است. روی ماشین مجازی شما می‌توانید هر سیستم عامل دیگری که بخواهید را نصب کنید. ماشین مجازی VMware Workstation یکی از ماشین‌های مجازی است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. شما پس از نصب این نرم افزار می توانید به ویندوزی که می‌خواهید نصب کنید میزان حافظه و رم اختصاص دهید.

ویندوز 11 دارای یک ماژول حفاظتی به نام Trusted Platform Module یا TPM است که از نصب ویندوز 11 بر روی سیستم های با پردازنده کمتر از نسل 8 جلوگیری می‌کند. سیستم‌هایی که مادربرد آن‌ها دارای این ماژول هستند و آن را ساپورت می‌کنند می‌توان این سیستم عامل را روی آن‌ها نصب کرد

ویندوز ها هر کدام قابلیت خاص خود را دارند که برای هر کاربر مناسب است و واقعا نمی‌تواند گفت که کدام ویندوز بهتر است. ویندوز 7 دارای رابط کاربری بسیار راحتی است و کاربرانی که کارهای خیلی خاصی با سیستم خود انجام نمی‌دهند، می‌توانند بهترین استفاده را از سیستم عامل ببرند. البته ناگفته نماند که بعضی از نرم افزارهای خاص فقط بر روی سیستم عامل ویندوز 7 نصب و اجرا می‌شوند. ویندوز 10 یک ویندوز حرفه‌ای با رابط کاربری بسیار پیشرفته و در عین حال ساده است که کاربران از استفاده از آن‌ها بسیار لذت می‌برند. 

زمانی که نوشته‌ای کمرنگ در پایین سمت راست صفحه نمایش شما با عنوان Activation Needed نمایان می‌شود به این معنی است که سیستم شما از حالت فعال خود خارج شده و باید با استفاده از نرم افزارهای موجود فعال شوند. همچنین ویندوزهایی که دارای مدت زمان محدود لایسنس هستند، پس از اتمام لایسنس، هم پیامی مشابه در همان گوشه پایین سمت راست نشان می‌دهند.

زمانی که شما فلش خود را با فریم ویر UEFI بوت کرده‌اید، اما لپ تاپ یا کامپیوتر شما آن را پشتیبانی نمی‌کند، لپ تاپ فلش را شناسایی نمی‌کند. همچنین زمانی که شما فرمت فلش را مغایر با فرمت هارد دستگاه تعیین می‌کنید، نیز چنین مشکلی به وجود می‌آید. یعنی اگر فرمت هارد شما GPT باشد، فلش با فرمت MBR را نمی‌خواند یا اگر هم بخواند، آن را به درستی پشتیبانی نمی‌کند. 

بزرگترین قابلیتی که ویندوز 11 نسبت به ویندوز های دیگر دارد، نصب و اجرای نرم افزارهای با فرمت APK است. علاوه بر این ویندوز 11 از Play Store نیز پشتیبانی می‌کند و همچنین با دسترسی به Microsoft Store تمام برنامه‌ها و بازی‌های آندرویدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

5/5 - (6 امتیاز)
5 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی احسانی مزینانی
مهدی احسانی مزینانی
1 سال قبل

سلام درقسمت نصب ویندوز هاردو میخوایم بخش بندی کنیم چه کاری انجام بدیم که فایل هارو قاطی نکنیم

mehdi
مدیر
1 سال قبل

سلام قبل از وارد شدن به مراحل نصب ویندوز، در خود محیط ویندوز قبلی خود وارد Disk Management شوید و 2 یا 3 پارتیشن اول هارد خود را بررسی کنید. همچنین به طور کلی می توانید پارتیشن ها را به یاد داشته باشید تا بدانید هنگام نصب ویندوز کدام را باید حذف کنید.

Pedram
Pedram
11 ماه قبل

سلام من روی لپ تاپم ویندوز ۱۱ دارم و میخوام همزمان ویندوز ۷ و ۸ رو هم داشته باشم آیا این قضیه امکان پذیر هست و این که ترتیب نصب ویندوز ها به جه صورت می باشد؟ آیا این کار رو شما انجام میدین؟ ممنونم

mehdi
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  Pedram

سلام بله امکانش هست و ما میتونیم این کار رو براتون انجام بدیم. ویندوز اصلی شما ویندوز 11 خواهد بود و بقیه ویندوز ها به صورت پارتیشن های متمایز، روی هارد نصب می شوند و هنگام بوت از شما برای بوت سیستم عامل مورد نظر پرسیده می شود. همچنین می توان از نصب نرم افزار ویندوز مجازی هم استفاده کرد.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام