گیر کردن فن لپ تاپ

گاهی ممکن است که فن لپ تاپ شما به صدا بیوفتد، قسمت‌های متحرک داخل سخت افزار لپ تاپ مثل هارد، لولا یا فن می‌توانند عامل این صدا باشند. فن لپ تاپ از جمله متحرک‌ترین قسمت‌های لب تاپ می‌باشد که می‌تواند گاهی به صدا بیفتد. صدا دادن یا اصطلاحا گیر کردن فن لپ تاپ ، باعث کاهش بازدهی فن می‌شود و در نهایت سیستم و اجزای آن، دیگر به خوبی خنک نمی‌شوند. از نحوه تشخیص مشکلات تا روش‌های تعمیر و هزینه‌ تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت. امیدوارم به شما کمک کنیم تا با مشکلات فن لپ‌تاپ خود آشنا شده و بتوانید آنها را به راحتی و با اطمینان حل کنید.در صورت نداشتن دانش فنی در خصوص عیب‌یابی، تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک با خدمات متنوع مثل عیب یابی رایگان آماده خدمت‌رسانی‌ است

نقل قول

دلایل رایج کار نکردن فن لپ تاپ اچ پی به نقل از سایت hplaptopservicecentres

اگر فن لپ تاپ HP شما کار نمی کند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا چند دلیل رایج وجود دارد که باعث می شود فن لپ تاپ HP شما به درستی کار نکند:

  1. ممکن است فن کثیف باشد و باید تمیز شود.
  1. فن ممکن است توسط چیزی مسدود شود و مانع از چرخش آزادانه آن شود.
  1. فن ممکن است معیوب یا خراب باشد.
  1. تنظیمات بایوس لپ تاپ HP شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد تا فن دوباره به درستی کار کند.
  1. ممکن است مشکلی در منبع تغذیه فن وجود داشته باشد.

عوامل به صدا افتادن و گیر کردن فن لپ تاپ

به صدا افتادن فن لپ تاپ عوامل مختلفی دارد ولی در صورت رسیدگی به موقع، هیچ کدام به سیستم‌های حیاتی لپ تاپ آسیب نمی‌زنند. اگر زمان بگذرد و رسیدگی توسط یک متخصص انجام نگیرد، به مراتب هزینه‌ی بیشتری به کاربر وارد می‌شود.

از عوامل به صدا افتادن فن لپ تاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستن پره‌‌های فن لپ تاپ
  • جابه جایی لپ تاپ و آسیب به محفظه فن
  • ضربه به لپ تاپ
  • افتادن تکه‌ای پلاستیکی یا فلزی داخل فن
  • پرز و گرد و غبار ورودی به فن
  • جابه جا شدن فن از جای خود
  • شکستگی قاب یا فشار قاب به فن
  • خرابی هیت سینک لپ تاپ

دلیل اصلی گیر کردن فن لپ تاپ

کثیف شدن فن معمولا باعث تضعیف عملکرد فن و بالا رفتن دمای سیستم می‌شود. اما اگر اوضاع حاد شود، همین پرزها و گرد و غبار سبک می‌توانند باعث گیر کردن فن یا کار نکردن فن لپ تاپ هم بشوند. همچنین، اگر سیم‌هایی داخل فن رفته باشند، می‌توانند مانع پره‌های فن شوند و از چرخش آن جلوگیری کنند.

بهترین روش برای حل مشکل فن لپ تاپ در این حالت، باز کردن درب دستگاه و تمیز کردن فن است. که پیشنهاد می کنیم این کار را به متخصص بسپارید و یک برنامه ریزی منظم برای سرویس دستگاهتان تنظیم کنید تا به همچین مشکلاتی برخورد نکنید. دقت کنید که لپ تاپ را روی فرش یا پتو قرار ندهید زیرا با خرابی فن لپ تاپ روبرو می شوید. پرز و گرد و غبار وارد فن می شود و قطعا فن گیر می کند.

اثرات منفی گیر کردن فن لپ تاپ

گیر کردن فن لپ تاپ، اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری که از جمله آن‌ها می‌توان به اثرات منفی بر سیستم‌های سخت افزاری لپ تاپ اشاره کرد منجر شود. زمانی که فن لپ تاپ به صدا درآید ممکن است با گذشت زمان، صدای فن بیشتر شود که این موضوع می‌تواند علاوه بر ایجاد ناخوشایندی برای کاربر، به خطرات جدی برای سخت‌افزارهای داخلی لپ تاپ، از جمله سی پی یو و گرافیک آن، منجر شود.

وقوع این مشکل می‌تواند باعث کاهش عمر مفید این قطعات باشد. زیرا افزایش دما  در سیستم داخلی لپ تاپ به تدریج می‌تواند به آسیب‌های جدی در سخت‌افزارها منجر شود و در نتیجه نیاز به تعمیر یا حتی تعویض آن‌ها را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، در صورتی که انتقال حرارت به خارج از لپ تاپ به دلیل گیر کردن فن مختل شود، این مسئله ممکن است منجر به افزایش دمای داخلی دستگاه شود که باعث کاهش کارایی کلی لپ تاپ و حتی افزایش خطر احتراق سیستم می‌شود.

بنابراین، نادیده گرفتن مشکلات گیر کردن فن لپ تاپ می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگینی برای کاربران شود، همچنین این مسئله می‌تواند به طرز چشم‌گیری عملکرد و کارایی دستگاه را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت، به خرابی و نیاز به تعمیرات جدی در آینده منجر شود. بنابراین، بهتر است که هرگونه مشکلی که در فن لپ تاپ رخ دهد، به سرعت شناسایی و رفع شود تا از این تأثیرات منفی جلوگیری شود و عملکرد لپ تاپ به بهترین شکل حفظ شود. پیشنهاد مجموعه تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک سرویس لپ تاپ به صورت دوره‌ای و تقریبا هر یک سال یک بار است که خدماتی همچون تعویض خمیر سیلیکون و سرویس فن را شامل می‌شود و این کار می‌تواند سلامت لپ تاپ شمارا در طی سالهای متوالی تضمین کند.

تشخیص مشکلات فن لپ تاپ

راه‌های تشخیص معیوب بودن فن لپ تاپ می‌توانند به شکل زیر باشند :

صدا و نویز غیرعادی:

اگر فن لپ تاپ صدای ناشی از گیر کردن ذرات یا مواد خارجی را تولید می‌کند که متمرکز و معمولاً بیشتر از حالت معمول است، این ممکن است نشانه‌ای از مشکل در عملکرد فن باشد.

افزایش دما لپ تاپ:

اگر دمای لپ تاپ شما نسبت به حالت معمول بیشتر از انتظار است این ممکن است به مشکل در خنک کننده فن اشاره داشته باشد.

کاهش عملکرد سیستم:

اگر لپ تاپ شما با کاهش عملکرد و سرعت کارایی مواجه شده و عملکرد برنامه‌ها و سیستم به طور قابل توجهی کاهش یافته است، این نیز ممکن است نشانه‌ای از مشکل در فن باشد که به دلیل عدم خنک کردن صحیح قطعات، سیستم دچار افزایش دما و در نتیجه کاهش کارایی شده است.

بررسی دیداری:

با چک کردن دریچه‌ها و تست خروج هوا می‌توانید متوجه کار کردن یا کار نکردن فن لپ تاپ بشوید

استفاده از نرم‌افزارها:

استفاده از نرم‌افزارهای مانیتورینگ سیستم که دمای قطعات و سرعت فن را نشان می‌دهند، می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد فن لپ تاپ را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، اقدام به تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ کنید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به راحتی مشکلات فن لپ تاپ را شناسایی کرده و اقدامات مناسبی برای رفع آن‌ها انجام دهید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، می‌توانید با آرتک تماس بگیرید و از مشاوره تکنسین‌های ما کمک بگیرید همچنین در مراجعه حضوری نیز عیب یابی این مجموعه رایگان می‌باشد.

گیر کردن فن لپ تاپ

با توجه به مشکلاتی که ممکن است برای لپ تاپ شما به وجود بیاید، از جمله صدای بیش از حد آن که ممکن است از قسمت‌های متحرک داخلی مانند هارد، لولا یا خود فن ناشی شود، می‌توان به نقص در عملکرد و گاهی حتی تعطیلی سیستم منتهی شود. صدا دادن یا گیر کردن فن لپ تاپ می‌تواند باعث کاهش کارایی فن و در نتیجه افزایش دمای داخلی و عدم خنک شدن مناسب سیستم گردد. در اینجا، اصول تشخیص مشکلات، روش‌های تعمیر و هزینه‌های مرتبط با تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ را بررسی کردیم تا بتوانید به راحتی و با اطمینان از مشکلات فن لپ تاپ خود آگاه شوید و در صورت نیاز، به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه نمایید، که با خدمات متنوع تعمیرات و فروش لپ تاپ همچنین عیب یابی رایگان بهره‌مند شوید. ضمنا تمامی خدمات آرتک تا شش ماه ضمانت خدمات و گارانتی قطعات دارند. تماس با ما

سوالات متدوال

بله، مشکل در سیستم خنک کننده لپ تاپ می‌تواند موجب داغ شدن بیش از حد و آسیب به قطعات دیگر مانند سی پی یو و یا گرافیک لپ تاپ شود.

در اطراف و یا زیر لپ تاپ دریچه هایی برای خروج هوای فن وجود دارد اگر خروج هوا از این دریچه هارا حس می‌کنید می‌تواند به معنای درست کار کردن فن لپ تاپ شما باشد

عواملی مانند گرد و خاک، سرویس نکردن، ضربه خوردن، شکستن پروانه فن

شکستن پره‌‌های فن لپ تاپ
جابه جایی لپ تاپ و آسیب به محفظه فن
ضربه به لپ تاپ
افتادن تکه‌ای پلاستیکی یا فلزی داخل فن
پرز و گرد و غبار ورودی به فن
جابه جا شدن فن از جای خود
شکستگی قاب یا فشار قاب به فن
خرابی هیت سینک لپ تاپ
برای جلوگیری از افزایش دما و حفظ عملکرد بهینه سخت افزار، لپ تاپ نیاز به فن برای خنک کردن قطعات داخلی دارد.

تعویض فن لپ تاپ نیاز به تخصص دارد اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید می‌توانید به مرکز تعمیرات تخصصی آرتک مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sima
sima
1 سال قبل

سلام لپ تاپ من فنش صدا میده مدل لپ تاپم ایسر هستش فنش صدای بدی میده و گیر میکنه
باید فن لپ تاپمو تعویض کنم یا تعمیر ؟؟باید هرچه سریع تر درست بشه بنظر شما دلیل این صدا ممکنه از چی باشه؟

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام