دی وی دی رایتر

DVD Writer
DVD Writer
تعمیر و تعویض DVD Writer

DVD Writer

DVD Writer یا درایو نوری یا optical Drive یا بلوری سخت افزاری است که امکان نوشتن و خواندن اطلاعات از روی انواع DVD و CD را برای شما فراهم می‌کند. این نوع درایو از پرکاربردترین درایوهای مورد استفاده است. اندازه و شکل این درایو مشابه یک کتاب ولی با ضخامت بیشتر است و در تمام مدل های لپ تاپ ایسوس و لنوو و ایسر و دل و اچ پی و سونی 3 مدل کلی وجود دارد که نرمال و اسلیم و سوپر اسلیم نامیده می شود.معمولا تعمیر دی وی دی رایتر غیر ممکن است و به دلیل قیمت کمی که دارد ترجیح به تعویض آن می باشد.

LG، Memortex، NEC، پایونیر، سونی و ایسوس از جمله شرکت های معروف سازنده درایو نوری هستند. روی این درایوها دکمه ای برای باز و بسته شدن آن وجود دارد. نوع دیگری از درایوهای نوری، درایوهای نوری مکشی هستند. این نوع درایوها دکمه ندارند و دیسک را بصورت مکشی به داخل می برند.

درایوهای نوری به دو صورت اکسترنال و اینترنال موجود هستند. درایو نوری اکسترنال مانند هارد به دستگاه شما معمولا از طریق USB وصل می شود و امکان خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی CD و DVD را فراهم می کنند.

مشکلات رایج DVD Writer

  • شناسایی نکردن CD یا DVD

این مشکل به دو دلیل بروز می کند: آلودگی لنز یا کند چرخیدن موتور گرداننده. که البته در بیشتر مواقع دلیل دوم مطرح است. مکانیسم کاری درایو نوری یا DVD رایتر به گونه ای است که CD یا DVD بایستی با سرعت مشخصی بچرخد تا لنز بتواند اطلاعات روی آن را بخواند و اگر به هر دلیلی موتور قادر به تأمین این سرعت نباشد، کار DVD Writer به مشکل می خورد.

  • باز نشدن درب درایو

از اصلی ترین دلایل باز نشدن درب درایو نوری، خرابی موتور و شل شدن تسمه آن است. شستن و یا تعویض موتور می‌تواند این مشکل را رفع کند ولی در صورتی که سفت نبودن تسمه لازم است آن را تعویض کنید. لازم به ذکر است که به دلیل پلاستیکی بودن این تسمه، به مرور زمان چرب و یا شل می شود که هر دو مورد بر روی عملکرد درب درایو تأثیرگذار هستند. مشکل دیگری که برای درب دی وی دی رایتر پیش می‌آید قفل کردن آن است که با یک سوزن می توانید در را موقتی باز کنید.

به مرور زمان گرد و غبار باعث کند شدن موتور می شود که اگر به موقع رسیدگی کنید می‌توانید موتور را دوباره به کار بیاندازید. برای تمیز کردن موتور استفاده از اسپری‌های الکل یا اسپری های خشک گزینه مناسبی هستند. با تمیز کردن موتور خیلی از ایرادها ، مانند وقتی که سی دی را می خواند ولی دی وی دی نه یا رایت نکردن دی وی دی رایتر که اگر نرم افزاری نباشد، حل می شوند.

  • باز شدن و فورا بسته شدن درب درایو نوری

این مشکل می تواند منشأ نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشد که دلایل سخت افزاری آن محتمل تر هستند. دو پلاک کوچک در اطراف موتور قرار دارند که تمیز کردن آنها، اغلب مشکل را حل می‌کند.

  • عدم شناسایی دی وی دی رایتر لپ تاپ یا درایو نوری اکسترنال

این مشکل اغلب به برق رسانی دستگاه مربوط است که باید توجه داشت که هر دو پورت آن متصل باشند. در برخی از موارد وجود ایراد یا قطعی در کابل درایو نوری اکسترنال نیز سبب بروز این مشکل می شود.

درایو Blue-Ray

این نوع از درایوها برای پردازش اطلاعات بر روی دیسک‌های Blue-Ray کاربرد دارند. Blue-Ray پیشرفته‌ترین دیسک برای ذخیره اطلاعات است. تفاوت Blue-Ray و DVD در دقت اطلاعات صوت و تصویر است که در Blue-Ray بالاتر است.

تعویض دی وی دی رایتر

در صورت رویت مشکل در درایو نوری خود به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید تا سیستم شما به دست متخصصین مجرب و کار آزموده بررسی و در اسرع وقت تعمیر شود. تمام خدمات در این مرکز با گارانتی 6 ماهه کیفیت ارائه می‌شوند و عیب یابی به صورت رایگان انجام می شود.

5/5 - (4 امتیاز)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad
Milad
1 سال قبل

سلام من لپ تاپ دل دارم و دی وی دی رایتر اون سی دی رو میخونه ولی دی وی دی نمیخونه آیا مشکل از دی وی دی رایتر هست یا از ویندوز و آیا قابل تعمیر هست یا باید حتما تعویض بشه

Marziyeh
Marziyeh
11 ماه قبل

سلام من یه لپ تاپ سونی دارم که دی وی دی رایترش بلوری هست و موقع روشن شدن دائما جابجا میشه و صدا میده و اصلا هم کار نمیکنه آیا این نوع دی وی دی قابل تعمیر هست؟

میعاد
میعاد
3 ماه قبل

سلام من برای لپ تاپ ideapad 300 میتونم دستگاهمو بیارم برای تعویض دی وی دی رایتر؟؟

حامد رضازاده
3 ماه قبل
پاسخ به  میعاد

بله حتما. ما همه روزه از ساعت 9 الی 8 در خدمت شما هستیم.

محمد حسن رضایی
محمد حسن رضایی
3 ماه قبل

آیا لپ تاپ مک بوک هم به دی وی دی رایتر اکسترنال متصل میشود؟

حامد رضازاده
3 ماه قبل

بله لپ تاپ مک بوک هم به دی وی دی رایتر اکسترنال متص می‌شود.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام