عیب یابی نرم افزاری

عیب یابی نرم افزاری

اولین گام در تشخیص یک پدیده، یافتن دلیل آن است. بارها شده که کاربران با سیستم خود به مشکلاتی برمی خورند که دلیل آن را نمی دانند و نمی توانند و آن را حل کنند. سرچ کردن مشکل می تواند تا حدودی دلیل را برای کاربر مشخص کند اما این همه ماجرا نیست. حل مشکل نیز خود چالشی گاه سخت و دشوار است. عیب یابی سخت افزاری مهم ترین گام در تعمیر یک لپ تاپ است. چرا که تا وقتی مشکل و دلیل آن مشخص نشود نمی توان اقدام به تعمیر نمود.

عیب یابی خود یک مرحله حساس است. چرا که ممکن است یک مشکل ایجاد شده برای سیستم چندین دلیل داشته باشد و تشخیص اینکه کدام سخت افزار یا نرم افزار عامل این مشکل است، نیازمند بررسی توسط یک متخصص تعمیرات لپ تاپ است. اگر عامل خرابی به اشتباه تشخیص داده شود، موجب خرابی‌های بیشتری می‌شود. بنابراین عیب یابی باید توسط یک متخصص انجام شود.

به نقل از سایت techopedia راجب عیب یابی نرم افزاری

کد منبع و مشکلاتش، یکی از دلایلی است که برای آن باید نسبت به عیب یابی نرم افزاری اقدام کرد.البته ممکن است این کار در حقیقت فایده‌ای نداشته باشد و غیر کاربردی باشد. شناسایی مشکل و بررسی مسائل احتمالی که می‌تواند باعث بروز یکسری مشکلات شود در حقیقت جز اولین مراحل فرایند عیب یابی نرم افزاری هستند. در ادامه کار وقتی که متوجه شدیم که مشکل نرم افزاری در کجاست، باید به اقدامات متوالی و جایگزین خود ادامه دهیم تا بتوانیم مشکل را به طور کلی ریشه کن کنیم. یکسری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های توسعه دهنده یا آزمایش گر که همان troubleshooting حل می‌شوند. این نرم‌ افزارها می‌توانند تمام باگ‌ها و خطاها را از کد منبع حذف کنند. البته که بروزرسانی مکرر برنامه‌ها توسط توسعه دهندگان یک اپلیکیشن می‌تواند در از بین رفتن یک ارور نرم افزاری بسیار کمک کننده باشد.

عیب یابی نرم افزاری چیست؟

گاهی اوقات ممکن است که در هنگام کار با سیستم خود، چه لپ تاپ باشد و چه کامپیوتر، ممکن است به یک مشکل یا ارور بسیار اعصاب خورد کن برخورد کنید که به هیچ وجه از بین نمی‌رود. صرف نظر از اینکه چرا این ارور رخ می‌دهد، باید متوجه شد که این مورد یک مشکل سخت افزاری است یا نرم افزاری. گاهی ممکن است با یک آپدیت ساده مشکل حل شود و شما بتوانید به کار روزمره خود رسیدگی کنید. اما ممکن است مشکل به این راحتی‌ها حل نشود. در این صورت باید به یک مرکز تعمیراتی مراجعه کرد. ابتدا در این مراکز متوجه می‌شوند که آیا مشکل از نرم افزار است یا اینکه قطعه‌ای سخت افزاری از دستگاه شما است که باعث این مسئله شده است. اگر متوجه شوند که مشکل سخت افزاری نیست، به رویکرد عیب یابی نرم افزاری روی می‌آورند. در طول این روند متخصصین متوجه می‌شوند که مشکل در کدام قسمت است و اقدام به رفع آن می‌کنند. در حقیقت عیب یابی نرم افزاری تعیین علت اصلی یک مشکل است که ارتباط با نرم افزارهای دستگاه دارد و باید برای حل آن یک معادله چیده شود.

مراحل عیب یابی نرم افزاری

عیب یابی نرم افزاری ممکن است در حقیقت ساده به نظر برسد اما اینطور نیست که به نظر می‌آید. عیب یابی از هر برنامه‌ای که در سیستم شما است، از ویندوز گرفته تا اپلیکیشن‌های کوچک و بزرگ، ممکن است ساعت‌ها به طول انجامد. این موضوع مسئله‌‎ای نیست که بتوان به طور مختصر به یک نرم افزار خاص نسبت داد و ممکن است چندین مسئله در این موضوع گریبان گیر شما شوند. اما عیب یابی نرم افزاری در حقیقت به چه صورت است؟ چه مراحلی باید پیش گرفته شود تا عیب یابی نرم افزاری به سرانجام برسد؟ در این قسمت به این موضوعات خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

مراحل عیب یابی
شناسایی مشکل نرم افزاری

شناسایی مشکل نرم افزاری

در حقیقت مهم ترین قدم در عیب یابی نرم افزاری، این است که ابتدا متوجه شویم که اصلا مشکل از بخش نرم افزاری دستگاه است یا سخت افزاری؟ سپس وقتی که مطمئن شدیم مشکل از بخش نرم افزاری است باید اقدام به شناسایی آن کنیم. مهم ترین نکته همین است. زیرا اگر بخش مورد نظر به اشتباه درگیر شود، علاوه بر گرفته شدن وقت، ممکن است مشکلات دیگری نیز بوجود آید. شناسایی مشکل نرم افزاری اولین قدمی است که باید در راستای عیب یابی نرم افزاری برداشته شود. خطاهای سیستمی و مشکل در عملکرد و خراب شدن یک برنامه و خطاهای سیستمی از اعم مشکلاتی هستند که می‌تواند بخش نرم افزار سیستم شما را درگیر کند.

تشخیص مشکل نرم افزاری

تشخیص مشکل نرم افزاری

هنگامی که متوجه شدید که باگ بوجود آمده در سیستم شما چه سر منشایی دارد، آنگاه باید متوجه شدید که چه چیزی ممکن است موجب خطا در آن قسمت شده باشد. برای مثال کار نکردن اسپیکر. ممکن است این مشل برای شما پیش آمده باشد که اسپیکر دستگاه شما به یکباره از کار افتاده و دیگر قادر به کار کردن با آن نیستید. در ابتدا مطمئن می‌شوند که این مشکل، سخت افزاری است یا نرم افزاری. اگر مشکل سخت افزاری نبود پس سر منشا پیدا شده است. ممکن است حذف شدن درایور کارت صدای دستگاه شما موجب این قضیه شود، شاید هم مسائل نرم افزاری دیگر. این قسمت است که باید با برررسی پیام‌های خطا که ممکن است پدیدار شوند و یا بررسی گزارش دادن‌های سیستم و تنظیمات نرم افزارو دیگر تست‌های سر منشا مشکل نرم افزاری پیدا شود.

حل مشکل سیستمی

حل مشکل سیستم

بعد از اینکه مشکل شناسایی شد و سر منشا آن پیدا شد، باید متخصص بدنبال پیدا کردن یک راه حل مناسب برای آن باشد. این راه حل‌ها ممکن است متفاوت باشد ولی مسلما یکی ازآن‌ها جواب قطعی ماست. راه حل‌های مشکلات نرم افزاری ممکن است بروزرسانی برنامه و نرم افزار و ویندوز باشد. گاهی هم ممکن است نصب مجدد ویندوز و یا برنامه مورد نظر، راه حل مشکل ما باشد. شاید این پروسه کمی طول بکشد ولی در روند حل مشکل نباید خللی ایجاد شود زیرا ممکن است مشکل به طور کامل برطرف نشود.

پیشگیری از مشکلات سیستمی

پیشگیری از مشکل

هنگامی که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، باید بسیار مراقب آن باشید. علاوه بر حل مسائل و مشکلات بوجود آمده باید به سرعت پیگیری شود، باید اقداماتی را صورت دهید که دیگر این مشکلات بوجود نیایند. امام این اقدامات چه چیزهایی هستند؟ مسائل نرم افزاری گاها به صورت یکدفعه به وجود می‌آیند و نمی‌توان دلیل اصلی آن را پیگیری کرد؛ اما مشکلات و مسائلی اعم از ویروس‌ها و بدافزارها ممکن است مشکلات نرم افزاری را برای دستگاه شما به وجود بیاورند. به روز نبودن سیستم و یا برنامه‌ها و نرم افزارها از دیگر علائم این هستند که ممکن است روزی دستگاه به مشکل بر بخورد. پس باید اپدیت‌های ویندوز و برنامه‌های دستگاه خود را جدی گرفت.

مزایای عیب یابی نرم افزاری

مزایای عیب یابی نرم‌افزاری

زمانی که دلیل اصلی ایراد به وجود آمده مشخص نباشد، اهمیت عیب یابی نرم افزاری مشخص می‌شود. اگر شما یا فرد تعمیرکار بدون دانستن دلیل اصلی مشکل، اقدام به ایجاد تعمیرات یا تغییرات نرم افزاری بکنید، ممکن است حتی دامنه‌ی آسیب را افزایش دهید و باعث بدتر شدن مشکل شوید. بنابراین یکی از عمده مزایای عیب یابی، عدم وارد شدن آسیب بیشتر به دستگاه شما است. برای مثال تصور کنید که لپ تاپ یا کامپیوتر شما دائماً ارور صفحه آبی یا صفحه مرگ را نشان می‌دهد. این ارور دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد که اعم از اشکالات سخت افزاری و نرم افزاری است. در این حالت حتما باید یک متخصص مجرب لپ تاپ و کامپیوتر، سیستم شما را بررسی کند و دلیل اصلی خطا را مشخص کند. اگر مشکل از سخت افزار باشد، معمولا علت را در رم های دستگاه یا هارد آن جست و جو می‌کنند و اگر مشکل نرم افزاری باشد، با تغییر ویندوز مشکل رفع می‌شود. در این قسمت برای شما از مزایای عیب یابی نرم افزاری خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

پویایی دستگاه

اگر دستگاه شما دچار مشکل نباشد مسلما سرزنده تر و پویا تر است. مشکلات نرم افزاری از اعم مشکلاتی هستند که بسیار روی سیستم شما اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند سرعت عملکرد سیستم پایین بیاید. گفتنی است که عیب یابی نرم افزاری بهتر است هر چند وقت یکبار برای بهترشدن عملکرد سیستم به مرکز تعمیراتی آرتک مراجعه کنید. اینکه مشکل سیستمی دستگاه شما حل شود به شما کمک می‌کند تا از دستگاهتان برای مدت طولانی استفاده کنید و مشکلی پیش نیاید.

پویا شدن عملکرد لپ تاپ

بهتر شدن عملکرد سیستم

همانطور که گفتیم عیب یابی نرم افزاری به شما کمک می‌کند که بتوانید از دستگاهتان بهتر و بیشتر و پویا تر استفاده کنید. شناسایی مشکل نرم افزاری و اقدام به رفع کردن آن باعث می‌شود دیگر کمتر مشکلی بتواند به سیستم شما آسیب برساند. با حل مسائلی که بر سرعت، پاسخگویی یا پایداری کلی تأثیر می گذارد، عیب یابی قابل اطمینان تر شدن سیستم کمک می کند. همچنین بهتر شدن عملکرد محاسباتی سیستم، یعنی عملکرد هارد و رم شما، اگر مربوط به نرم افزار باشد، بسیار کمک می‌کند.

پیشرفته تر شدن کار با سیستم

به هر حال اگر مشکلات سیستم شما برطرف شود مسلم است که سرعت کار با دستگاه بهتر و بیشتر می‌شود. ممکن است بخواهید با یک برنامه طراحی کار کنید ولی کندی سیستم یا ارورهای نرم افزاری این اجازه را به شما نمی‌دهند. البته ممکن است این مشکلات به علت وجود برنامه‌های مخرب یا ارورها نباشد و سیستم سخت افزاری شما دچار ایراد شده باشد یا برنامه اجرایی شما سنگین باشد؛ اما در حالت کلی اگر مشکل از سمت قسمت نرم افزاری دستگاه شما باشد با حل کردن آن به راندمان سرعت کاری خود می‌توانید بیافزایید.

پیشرفت در کار با سیستم

اطمینان از عملکرد سیستم

شاید ارورهای سیستمی شما را کلافه کرده باشد. البته این امکان وجود دارد که از فرط زیاد بودن این ارورها دیگر نتوانید کارهای زیادی را با دستگاه خود انجام بدهید. شاید دستگاه شما بسیار کند شده باشد و عملکردش به طور قابل توجهی کاهش یافته باشد. در این وضعیت تعویض ویندوز بسیار به شما کمک خواهد کرد و احتمال زیاد مشکل کم بودن سرعت دستگاه شما به طور کامل رفع می‌شود. هنگامی که مشکلات دستگاه شما برطرف شود مسلما اطمینان بیشتری از زیر ساخت‌های اطلاعاتی و عملکردی دستگاه خواهید داشت و بر این اساس می‌توانید کار خود را به خوبی پیش ببرید.

اطمینان به نرم افزار

استفاده بهینه از لپ تاپ

شاید شما جزو آن دسته از عزیزانی باشید که در زمینه لپ تاپ هزینه زیادی کرده‌اید تا بتوانید یک دستگاه با کیفیت تهیه کنید. اگر برای شما این موضوع که دستگاهی قدرتمند داشته باشید اهمیت دارد، مسلما لپ تاپی خریداری کرده‌اید که قطعات سخت افزاری قدرتمندی دارد و همین موضوع باعث دلگرمی شما شده است. اما تنها یک مشکل نرم افزاری می‌‎تواند شما را به طوری از دستگاهتان دلسرد کند که دیگر نتوانید از دستگاه خود به خوبی استفاده کنید. بهینه کردن تنظیمات سیستم و تخصیص کردن منابع، جزو آن دسته از اقداماتی است که در عیب یابی نرم افزاری به آن پرداخته می‌شود. زمانی که دستگاه شما در زمینه نرم افزاری مشکلی نداشته باشد، عملا می‌توانید بهترین استفاده را از قطعات قدرتمند آن ببرید.

تعمیر ال سی دی لپ تاپ

سیستمی پایدار

رویکردی که برای مراقبت از دستگاه خود انتخاب می‌کنید مسلما باید بی نقص باشد. این رویکرد  باید سیستماتیک باشد و شامل عیب یابی، تجزیه و تحلیل مشکل، مستند کردن مشکل (برای اینکه دفعات بعدی که این اتفاق رخ داد بتوان آن را سریع حل کرد) باشد که به پایدار بودن عملکرد دستگاه شما کمک کند. لپ تاپ شما باید از نظر نرم افزاری پایدار باشد تا بتوان به عنوان یک دستگاه کارآمد روی آن حساب کرد و کارهای اساسی خود را به راحتی با آن انجام دهیم و تا سالیان دراز بتوانیم به پایدار بودن عملکرد آن اطمینان داشته باشیم.

سیستمی پایدار

امنیت

موردی که ممکن است بسیار در نظر سازمان‌های کوچک و بزرگ گرفته شود این است که چطور می‌توانند از داده‌ها و اطلاعات خود در برابر نفوذ هکرها و دزدان سایبری حفاظت کنند. مسلما امنیت سایبری رابطه مستقیم با مشکلات نرم افزاری دارد. اینکه دستگاه شما از نظر امنیتی قابل تایید باشد یا نه را باید تایید کرد. ممکن است یک فایل آلوده را دانلود کرده باشید یا به یک پیوند مسموم رفته باشید. فلش‌های آلوده یکی دیگر از روش‌هایی است که از طریق آن بدافزارها به دستگاه شما نفوذ می‌کنند. عیب یابی نرم افزاری به شما کمک می‌کند تا بدافزارهای احتمالی موجود در دستگاه خود را شناسایی کنید و آن‌ها را از بین ببرید.

امنیت نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری رایج

با تمام مواردی که خدمتتان عرض کردیم، از مزایای عیب یابی نرم افزاری که خدمتتان عرض کردیم گرفته تا مراحل عیب یابی نرم افزاری، ممکن است موارد مختلفی را شامل شوند. دقیقا مانند مواردی که در این قسمت برای شما بررسی خواهیم کرد. در این قسمت از متن براش شما مشکلات رایج نرم افزاری ویندوز را برای شما بررسی خواهیم کرد. اگر شما از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، ممکن است مشکلات نرم افزار مختلفی را تجربه کنید. البته این مسائل فقط مخصوص ویندوز نیست و در سیستم عامل‌های مختلف نیز ممکن است این مشکلات بروز یابند. مشکلات نرم افزاری ممکن است کار شما را ساعت‌ها و یا روزها عقب بیاندازند. با دانستن این مشکلات و پیشگیری از بروز آن‌ها می‌توان از طیف وسیع مشکلات جلوگیری کرد. پس با ما باشید تا با مشکلات رایج نرم افزاری آشنا شوید.

مشکلات رایج نرم افزاری

سازگار نبودن سیستم عامل

سیستم عاملی که روی سیستم خود نصب می‌کنید مهم ترین بخش نرم افزاری لپ تاپ شما است. سیستم عاملی که مد نظر قرار داده‌اید باید چند فاکتور اساسی را داشته باشد. اولین فاکتور این است که باید سیستم عامل مد نظر با بخش سخت افزار شما سازگاری داشته باشد. برای مثال دستگاه‌هایی که عمری بالای 15 سال دارند معمولا ویندوزی بالاتر از ویندوز 7 روی آن‌ها پاسخگو نیست. پس حتما باید شرایط سخت افزار خود را با ویندوزی که می‌خواهید تطبیق دهید.            

نصب نرم افزار

مشکل در نصب نرم افزار

تا به حال این مشکل برای شما پیش آمده که بخواهید یک نرم افزار نصب کنید و با مشکل مواجه شوید. این مشکل بیشتر در بازی‌های رایانه‌ای یافت می‌شود. برای مثال تمام مراحل نصب یک بازی را درست پیش رفته‌اید ولی بازهم ارورهای نرم افزاری دست از سر شما بر نمی‌دارند. در این صورت باید به یک مرکز تعمیرات مراجعه کنید تا مواردی مانند عیب یابی نرم افزاری روی آن صورت بگیرد. البته ممکن است خراب بودن ویندوز هم باعث این مشکل شوند.

هنگی و کندی سیستم

چه چیزی اعصاب خورد کن تر از هنگ بودن لپ تاپ است. کند بودن لپ تاپ در هنگام کار با آن باعث می‌شود نتوانید کار زیادی را پیش ببرید. هنگ بودن لپ تاپ با سخت افزار دستگاه شما رابطه تنگاتنگ دارد. برای مثال پایین بودن حجم هارد یا استفاده نکردن از یک هارد ssd و یا رمی با  حجم پایین و دیگر قطعاتی که ضعیف تر هستند می‌توانند به طور مستقیم به هنگی و کندی سیستم مربوط باشند . اما اگر از این موضوع مطمعن هستید که سیستم دستگاه شما قدرتمند است، پس مشکل از بخش نرم افزار شما است. باید با عیب یابی نرم افزاری متوجه شوید که مشکل در کدام قسمت از بخش نرم افزار است و سپس برای از بین بردن آن اقدام کنید.

درایور ها

درایور ها

درایور‌ها به صورت یک موتور برای اجزای داخلی دستگاه شما است. برای مثال اگر درایور کارت صدا برای دستگاه شما نصب نباشد، دیگر نمی‌توان از اسپیکر دستگاه خود استفاده کنید. البته ممکن است قطعات داخلی از لحاظ  فیزیکی هم مشکل داشته باشند. پس اگر درایور درست را نصب کردید ولی باز هم مشکل شما حل نشد، باید به یک مرکز تعمیرات مراجعه کنید تا مشکل شما حل شود. ممکن است بعضی از درایورهایی که نصب می‌کنید قدیمی یا ناسازگار باشند. در این صورت باید اقدام به نصب درایورهای جدید بکنید.

بدافزار ها

یکی از بزرگترین مشکلات و دشمنانی که در سیستم شما می‌تواند بروز کند، بدافزارها هستند. بدافزار نقطه مقابل نرم افزار است که توسط هکر‌ها و دزدان سایبری ساخته و پرداخته می‌شوند. بدافزار در حقیقت برای این موضوع توسعه می‌یابد که اطلاعات و داده‌های شما را به سرقت ببرند. تخریباتی که یک بدافزار روی سیستم شما می‌گذارد ممکن است بسیار جدی باشد. بدافزار علاوه بر از بین بردن داده‌‎های می‌تواند باعث مشکلاتی اعم از کند شدن سرعت سیستم و دسترسی غیر مجاز هکر‌ها به سیستم شما نیز بشوند.

بدافزار
آپدیت شدن نرم افزار

بروز شدن و مشکلات نرم افزاری جدید

گاهی در هنگام بروز شدن یک نرم افزار یا سیسستم عامل ممکن است یک خرابی جدید ایجاد شود. اگر هنگام آپدیت شدن ویندوز یا یک نرم افزار خاص اروری ایجاد شود مشکلی است که باید با عیب یابی نرم افزاری حل شود. البته که پایداری کلی سیستم بسیار به این موضوع مربوط است. در هنگام نصب یک آپدیت باید به این مسائل توجه داشته باشید.

پارتیشن بندی اشتباه

در هنگام نصب ویندوز باید به یکسری مسائل بسیار توجه شود. یکی از این مسائل میزان حجم اختصاص داده شده به درایو C است. درایو C درایوی است که ویندوز روی آن نصب می‌شود. این درایور مکانی است که باید حجم خالی بالاتری را نسبت به دیگر درایو‌ها داشته باشد. اگر درایو C حجم بالایی را در خود داشته باشند، باعث کند شدن سیستم می‌شود. کندی سیستم در نهایت باعث می‌شود نتوان مانند حالت عادی با لپ تاپ کار کرد.

اعتماد به متخصص عیب یاب

شما می بایست به متخصصی که سیستم خود را نزد او می‌برید اعتماد داشته باشید. این اعتماد هم باید شامل عدم سوء استفاده از اطلاعات شما باشد و هم باید از لحاظ انصافی و قیمتی با شما صادق باشد و دستمزد کاری که انجام داده است را بگیرد! متخصصین تعمیرات لپ تاپ ما در مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک به مراجعین گرامی و همه مشتریان خود در این سال‌ها متعهد است که با صداقت تمام برخورد کند و تمام دستمزدهای خود را طبق اتحادیه دریافت کند.


عیب یابی نرم افزاری

عیب یابی نرم افزاری یکی از انواع خدماتی است که می‌توانید آن را از مرکز خدماتی آرتک دریافت کنید. در عیب یابی نرم افزاری باید وقت و حوصله بسیاری را به آن اختصاص داد. مشکلات بسیاری ممکن است برای دستگاه شما به وجود بیاید که دلایل نرم افزاری و سخت افزاری زیادی را شامل شود. ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که مشکل دقیقا از کدام قسمت است؟ باید در ابتدا بررسی شود که قطعات سخت افزاری مشکل دارند یا خیر. قطعاتی مانند هارد و رم خرابی‌هایی که ایجاد می‌کنند بسیار شباهت دارد به مشکلات نرم افزاری. برای مثال خرابی هارد مشکل کندی سیستم را پدید می‌آورد. خرابی نرم افزاری هم ممکن است این مشکل را ایجاد کند پس باید به طور دقیق بررسی شود که مشکل دقیقا در کدام قسمت است؟ تیم تعمیراتی لپ تاپ آرتک برای شما زمینه‌ای ایجادکرده تا بتوانید مشکلات و خرابی‌های دستگاه خود را با خیال راحت به ما بسپارید. با تشکر.

سوالات متداول

برنامه‌هایی که نوشته می‌شوند و هر کدام یک نیازی را از کاربران برطرف می‌کنند هرکدام به نوعی نرم افزار هستند و در کنار یکدیگر که قرار می‌گیرند بخش نرم افزاری سیستم را تشکیل می‌دهند.

به قطعات مختلف لپ تاپ اعم از ال سی دی، کیبرد، تاچ پد، هارد، رم و غیره که تمام آن‌ها روی قطعه مادربرزد سوار می‌شوند، سخت افزار محسوب می‌شوند و در کنار یک دیگر بخش سخت افزاری دستگاه را تشکیل می‌دهند.

صفحه آبی اروری در سیستم است که معمولا یک خطای غیر منتظره و قدرتمند را نمایش می‌دهند. صفحه آبی که نمایش داده می‌شود باید اقدام به برطرف کردن آن کرد تا مشکلات بیشتری را شامل نشود.

ارور صفحه آبی چند مفهوم دارد. ممکن است مشکلی نرم افزاری باشد که باعث خرابی شده باشد و صفحه آبی مرگ ایجاد شود. ممکن هم هست که یک مشکل سخت افزاری را گزارش دهد برای مثال خرابی فن که باعث داغی بیش از حد دستگاه و در نتیجه خرابی آن می‌شود.

عیب یابی نرم افزاری به عملیاتی گفته می‌شود که در آن مشکل نرم افزاری دستگاه چک می‌شود و راه حل‌های مختلف برای حل آن مشکل در نظر گرفته می‌شود.

به طور کلی داغ شدن دستگلاه یک مشکل سخت افزاری است که خبر از خرابی فن دستگاه می‌دهد. اما ممکن است یک مشکل نرم افزاری هم باشد. اما چطور؟ هنگامی که یک بدافزار وارد دستگاه شما می‌شود ممکن است طوری برنامه ریزی شده باشد که به سیستم تهویه شما آسیب برساند و به این ترتیب باعث خرابی فن دستگاه شما می‌شود.

هنگامی که مشکلی برای دستگاه شما پیش می‌آید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند ممکن است مشکلی سخت افزاری باشد. اما برای مثال کندی لپ تاپ هم می‌تواند دلیلی سخت افزاری داشته باشد و هم دلیلی نرم افزاری. پس باید در هنگام بروز مشکل دستگاه خود را پیش یک متخصص کاربلد ببرید.

عیب یابی نرم افزاری دارای چند مرحله است:

شناسایی مشکل نرم افزاری

تشخیص مشکل نرم افزاری

حل مشکل سیستم

بعد از اینکه مشکل نرم افزاری دستگاه شما حل شد باید حتما از مشکلات بعدی نرم افزاری پیشگیری شود.

یکی از روش‌هایی که می‌توان سرعت لپ تاپ را با آن افزایش داد، هارد ssd است که می‌تواند سرعت دستگاه شما را بعه شدت افزایش دهد. اما اگر هارد ssd  روی دستگاه شما قرار گرفته و باز هم مشکل دارد، پس مشکل ما نرم افزاری است. باید برای حل این مشکل ویندوز دستگاه عوض شود.

یکی از دلایلی که سیستم شما دچار مشکل می‌شود و ارور می‌دهد شاید پایین بودن قدرت سخت افزار است اما اگر از این مسئله و نصب درست برنامه مطمئن هستید پس مشکل نرم افزاری است و باید برای چک نرم افزاری برود.

به طور کلی خرابی ویندوز نمی‌تواند به سخت افزار مربوط باشد اما اگر در هنگام بالا آمدن ویندوز به ارور صفحه آبی برخوردید باید بررسی کنید که مشکل در قسمت نرم افزار است یا سخت افزار.

خرابی نرم افزاری می‌تواند دلایل و علائم مختلفی داشته باشد. برای مثال مواردی مانند بدافزار و درایور خراب و یا تاریخ گذشته و برنامه مخربی که نصب می‌شود از برجسته ترین مواردی است که خرابی نرم افزاری از آن نشات می‌گیرد.

بله برای کار کردن اسپیکر باید درایور کارت صدا حتما روی سیستم نصب شود اما اگر با این کار هم صدا از اسپیکر شما پخش نشد دیگر مشکل ربطی به کارت صدا ندارد و احتمال زیاد اسپیکر دستگاه خراب شده است.  

درایو c مکانی است که ویندوز داخل آن قرار می‎‌گیرد. اگر قصد نصب یک بازی یا برنامه سنگینی را دارید باید در درایوی غیر از درایو c قرار دهید که این درایو پر نشود و در  راستای آن به ویندوز شما آسیبی نرسد.

اگر شما می‌خواهید برای دستگاهتان عیب یابی نرم افزاری انجام دهید، باید خدمتتان عرض کنیم که تیم لپ تاپ آرتک دارای بهترین متخصصان در این زمینه است و به شما اطمینان می‌‎دهیم که این خدمات را برای شما با بهترین کیفیت انجام خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام