آب خوردگی لپ تاپ

آب خوردگی لپ تاپ از معدود دلایلی است که برای لپ تاپ می‌افتد و کاربر دچار دردسر می‌شود. لپ تاپ و مایعات با هم ترکیب بدی را تشکیل داده و آب خوردگی لپ تاپ بسیار خطرناک است. اگر به آب رفتگی توجه نشود منجر به سوختگی قطعات لپ تاپ می‌شود. یکی از دلایل خیس شدن لپ تاپ حوادث است. وقتی لپ تاپ دچار آب خوردگی میشود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که لپ تاپ را خاموش و کابل برق و باتری را به سرعت جدا کنید. در بیشتر لپ تاپ ها دکمه پاور را نگه دارید تا لپ تاپ کاملا خاموش شود. برای تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر خود درصورت آب خوردگی حتما با متخصصان لپ تاپ و کامپیوتر مشورت کنید، شما می‌توانید برای تعمیر آبخوردگی ناشی از مایعات لپ تاپ خود به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید و از خدمات ما در تعمیرات لپ تاپ استفاده کنید.

آیا لپ تاپ آب خورده قابل تعمیر است؟

 بله! البته بستگی به واکنش شما در زمان رو به رو شدن با لپ تاپ هنگام آب خوردگی دارد. ولی آب خوردگی تاثیر بیشتری از گرد و غبار و آسیب های جزئی دارد به این دلیل که مستقیما وارد لپ تاپ شما می‌شود. درصورتی آسیب لپ تاپ آب خورده  به حداقل یا کم میشود که سریع ترین  عملکرد را انجام بدهید. به عنوان مثال اگر آب یا مایعات، به داخل بردها و مدار های داخلی لپ تاپ نفوذ کرده باشد، احتمال تعمیر شدن لپ تاپ آب خورده، کم می‌شود. اگر مایعاتی شیرین ریخته‌اید، باید آن را تمیز کنید که خشک نشود. اگر خشک شود، چسبناک می‌شود و مشکلات بسیار بزرگتری ایجاد می‌کند مانند سوختگی و اتصالی قطعات. در صورت بروز مشکل آب خوردگی باید عیب یابی لپ تاپ بادقت انجام، و از سوختگی و آب خوردگی لپ تاپ، جلوگیری شود.

تمیز کردن مایعات از روی لپ تاپ

اگر برروی لپ‌تاپ‌تان مایعی ریخته، شستشوی لکه‌های به جای مانده با آب، آن را تمیز خواهد کرد. راه‌های مختلفی برای شست و شوی لکه‌های ایجاد شده وجود دارد که بسته به نوع مایع ایجاد کننده لکه و نحوه نفوذ آن به داخل لپ‌‌تاپ، متفاوت است. ابتدا تعیین کنید، چه مایعی برروی لپ‌تاپ‌تان ریخته و سپس از بین مواد شوینده شیمیایی و آب یکی را برگزینید. بهترین گزینه استفاده از اسپری های خشک است. این اسپری ها با ترکیب حلال و فراری که دارند، به خوبی لکه ها را پاک می‌کنند و اتصالی حاصل از ریختن مایع روی مادربرد را برطرف می‌کنند. در آخر نیز بدون اینکه اثری باقی بگذارند، تبخیر می‌شوند.

خشک کردن لپ تاپ

خشک کردن لپ تاپ آب خورده با باد و سشوار

اگر اجزا قطعات لپ تاپ خود را جدا کردید و لپ تاپ خود را هنگام آب خوردگی مشاهده کردید برای خشک کردن مایعات و جلوگیری از سوختگی و اتصالی قطعات و برد لپ تاپ خود  پیشنهاد ما استفاده از سشوار با درجه متوسط است. برای خشک کردن لپ تاپ خود وقتی چند قطره آب ریخته شده می‌توان از سشوار کمک گرفت اما پیشنهاد می‌شود درصورت آب ریختن  و استفاده از سشوار حتما با متخصصان تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر مشورت کنید تا از بروز  حوادث احتمالی لپ تاپ خود هنگام  آب خوردگی جلوگیری کنید.

از نزدیک شدن باد گرم سشوار به لپ تاپ آب خورده جدا خودداری نمایید چون باد گرم سبب خرابی، سوختگی و اتصالی قطعات می‌شود و دستگاه یا لپ تاپ آب خورده شما باعث سوختگی آنی می‌شود.

خیس شدن ال سی دی لپ تاپ

خیس شدن ال سی دی لپ تاپ

معمولا صفحه نمایش بیشترین آلودگی حاصل از گرد و خاک را به خود جذب می‌کند. برای تکمیل شدن مراحل تمیز کردن لپ تاپ ناشی از آب ریختن سیستم از دستمال بدون پرزی استفاده کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان نباید آب یا محلول پاک کننده را بر روی سطح ال سی دی نمایشگر لپ تاپ بپاشید. با این کار می‌توانید باعث نفوذ رطوبت به داخل صفحه نمایش شده و اختلالات فراوانی را به بار آورید.

خارج کردن کیبرد

اگر کیبرد لپ تاپ شما در اثر آب خوردگی، خیس و مرطوب شده یا در اثر مایعات چسبناک شده باشد و کلید های کیبرد دیگر کار نمی‌کنند، شما می‌توانید کیبرد لپ تاپ را خارج کرده و سطح زیرین آن را خشک کنید. اگر میزان و شدت آب خوردگی به لپ تاپ شما کم است و مایعات کمتری روی لپ تاپ شما ریخته، کیبورد را خارج کنید و زیر کیبرد را خشک کنید. در غیر این صورت به متخصصان و تعمیرکاران لپ تاپ در این خصوص مراجعه کنید.

جداسازی و خارج کردن باطری

بدلیل اهمیت حفظ لپ تاپ درصورت آب خوردگی لپ تاپ اولین کاری که باید انجام دهید، جدا کردن باطری لپ تاپ، درسریع ترین زمان است. این کار به پیشگیری از سوختن و اتصالی  قطعات داخلی کمک می‌کند. باطری اگر داخل دستگاه یا لپ تاپ شما باقی بماند و آن را خارج نکنید، باعث اتصالی لپ تاپ شما و در نهایت سوختگی می‌شود. این کار برای جلوگیری از خرابی بیشتر، هائز اهمیت و مهم است.

برنج_ریختن

خشک کردن با برنج

این کار هیچ پایه علمی و منطقی ندارد البته ممکن است برخی از افراد، استفاده از برنج را توصیه کنند ولی این روش به نظر راهکار مناسبی نیست. چون ریخت برنج روی لپ تاپ یا دفن کردن لپ تاپ زیر خرواری برنج نه تنها نمی‌تواند لپ تاپ شما را به سرعت خشک کند، بلکه ممکن است با نفوذ این برنج‌ها به درون فن لپ تاپ یا پورت‌ها با مشکلات جدی‌تری، از ریختن مایعات روی لپ تاپ، روبرو شوید. با این حال یکی از روش‌های موثر برای بیرون کشیدن آب نفوذ کرده در بدنه لپ تاپ است.

در این روش قدیمی دانه‌های برنج با خاصیت جذب آب خود، به مرور آب نفوذی را بیرون می‌کشند اما نمی‌توان به طور قطع از عملکرد این روش مطمئن بود. این روش تنها برای خشک کردن و بیرون کشیدن آب موثر است و در صورت اتصالی مادربرد یا اجزای لپ تاپ، هیچ کارایی در روشن کردن مجدد لپ تاپ شما ندارد و لپ تاپ باید باز شود.

کیبرد های چسبناک

وقتی که مایعات شیرین مانند آب میوه یا نوشابه را روی کیبرد می‌ریزد، کیبرد لپ تاپ چسبنده می‌شود و کلیدهای آن دچار مشکل شده و کار نمی‌کنند. خبر خوب این است که بیشتر کیبرد های لپ تاپ دارای یک صفحه محافظ هستند. صفحه محافظ کیبرد مانع از آب ریختگی داخل اجزای اصلی لپ تاپ می‌شود. کلیدهای کیبرد و تاچ پد احتمالاً بیشتر از اجزای دیگر لپ تاپ تحت تأثیر مایعات قرار خواهند گرفت. همه‌ی کلیدها و همه عملکردها را امتحان کنید.

اگر کیبرد لپ تاپ شما درست کار نمی‌کند، ممکن است که یا کاملاً خشک نشده باشد یا آسیب دیده باشد. 24 ساعت دیگر به آن مهلت بدهید تا مادربرد لپ تاپ خشک شود، و اگر کار نکرد، به احتمال زیاد نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، چون برد اصلی لپ تاپ دچار سوختگی و اتصالی لپ تاپ شده است.

جدا کردن اجزا و قطعات دستگاه

در صورت آب خوردگی لپ تاپ بهترین کار جدا کردن قطعات لپ تاپ است. اگر میزان آب خوردگی لپ تاپ زیاد و بسیار بالاست، احتمالا نیاز به جدا کردن قطعات لپ تاپ می‌باشد. در این شرایط آب خوردگی لپ تاپ قطعات را جدا کنید و برای زمان زیادی آن را کنار بگذارید تا رطوبت آنها کم و خشک شود. برای جداسازی قطعات لپ تاپ حتما به متخصصان و تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید تا احتمال و میزان آسیب به لپ تاپ خود را کم کنید.

برچسب لپ تاپ

اقدامات ضروری درصورت آب خوردگی لپ تاپ

برخی از لپ تاپ ها برچسب‌هایی دارند که در صورت آب خوردگی رنگ آنها عوض شده و مشخص می‌شود که لپ تاپ شما دچار آب خوردگی شده است. دانستن این راه برای متوجه شدن از آب ریختن  لپ تاپ لازم است. چون در بعضی مواقع لپ تاپی که دچار آب ریختن می‌شود، شما متوجه آن نمی‌شوید. آب و مایعات به لپ تاپ شما نفوذ می‌کند و لپ تاپ شما را دچار اختلال، در نهایت سوختگی می‌شود.

آب ریختن روی لپ تاپ

اگر لپ‌ تاپ شما دچار آب خوردگی شد اقداماتی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مشکلتان را برطرف کنید یا از تاثیرات آب خوردگی بکاهد. با این حال، لطفاً به خاطر داشته باشید که این ها فقط راه حل‌های موقتی هستند و همچنان باید لپ تاپ خود را برای بررسی حرفه‌ای، نزد متخصصان و تعمیر کاران ببرید. شما می‌توانید درصورت تعمیر آب خوردگی ناشی از مایعات لپ تاپ خود به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید و از خدمات ما در آب خوردگی و تعمیرات لپ تاپ استفاده کنید.

آیا مادربرد می‌تواند خیس شود؟

ریختن آب به راحتی می‌تواند مادربرد را خیس کند. هر چند ممکن است در بعضی موارد، در اثر آبخوردگی فقط کیبرد لپ تاپ آسیب ببیند اما حتی یک قطره آب کافیست که مادربرد را دچار اتصالی کند و دیگر روشن نشود. وقتی یک قطره آب روی مادربرد لپ تاپ ریخته می‌شود، باید دو چیز در نظر گرفته شوند:

  • اگر لپ تاپ شما خاموش باشد و اجزای آن برق نداشته باشند، کمترین احتمال آسیب اجزا وجود دارد. همچنین، پاک کردن آب و نگهداری کامپیوتر در شرایط خشک آسان می شود.
  • ثانیاً، اگر لپ تاپ شما روشن باشد، یک قطره آب می‌تواند عوارض شدیدی برای قطعات آسیب دیده به همراه داشته باشد و به طور کامل برد مدار را از بین ببرد.
تمیز کردن برد لپ تاپ

نحوه خشک کردن مادربرد

در خیس  شدن ناشی  از آب ریختن  برد لپ تاپ ابتدا باید مادربرد لپ تاپ را خشک کنید تا از بروز اتصالی و سوختگی قطعات برد لپ تاپ جلوگیری شود. باید جانب احتیاط هنگام خشک کردن مادربرد لپ تاپ با دستمال یا هر چیز دیگری رعایت شود تا آسیب ها کم شود.

راه کار های کلیدی خشک کردن لپ تاپ

به محض آب خوردگی، لپ تاپ را خاموش کنید تا از آسیب شدید جلوگیری کنید. ممکن است به لپ‌تاپ شما کمک کند تا از اتصالی‌ها و سوختگی‌ها جان سالم به در ببرد و نیازی به تعویض هیچ یک از قطعات نداشته باشید. با این حال، حتما مطمئن شوید که دست‌هایتان خشک باشند. این مسئله بسیار مهم و ضروری است چون دست خیس باعث وارد شدن شوک الکتریکی به لپ تاپ شما و در نهایت سوختگی می‌شود.

آب رفتگی هارد

آب خوردگی هارد کامپیوتر و لپ تاپ

شناسایی نشدن داده ها و پاک شدن اطلاعات مهم همواره مشکلی دردسرساز در استفاده از هارد لپ تاپ است. پاک شدن اطلاعات ممکن است بر اثر اتفاقات مختلفی چون از بین رفتن سلامت هارد و ویروسی شدن آن رخ دهد. یکی از پر دردسرترین عوامل مخرب در نابودی اطلاعات هارد، نفوذ مایعات است. بازیابی اطلاعات هارد خیس شده امری شدنی است اما متاسفانه هزینه و قیمت این گونه خدمات بسیار بالا است. زمانی که نجات اطلاعات موجود در هارد دیسک خیس شده در گرو باز کردن محفظه‌ی هارد درایو تشخیص داده شود، هزینه و قیمت بازیابی افزایش می یابد.

آب خوردگی هارد لپ تاپ

آب ریختن در هارد لپ تاپ

همانطور که می دانید هارد نیز مانند بسیاری از قطعات سخت افزاری در برابر مایعات حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل است که متخصصان این حوزه توصیه دارند لپ‌تاپ را در محیطی به دور از هر گونه مایعات نگهداری کنید. آب ریختن قسمت‌های داخلی لپ تاپ علاوه بر تخریب برد های اصلی و از کار انداختن اجزا لپ تاپ، می‌تواند به هارد و رم نیز آسیب جدی بزند. 
در اکثر مواردی که هارد لپ تاپ دچار آب خوردگی شده است، می توان تخریب تمام اجزای این قطعه و حذف اطلاعات داخل هارد را مشاهده کرد. بنابراین بهتر است با نگهداری صحیح و رعایت نکات موثر در پیشگیری از بروز این مشکل، طول عمر بیشتر و سالم تری برای هارد و دیگر قطعات لپ تاپ خود فراهم نمایید و از بروز اتصالی یا سوختن اجزا و قطعات لپ تاپ جلوگیری کنید.

خشک کردن هارد

خشک کردن هارد خیس شده

اگر مقدار کمی آب روی هارد بریزد، شما می‌توانید این مشکل را حل کنید. برای حل این مشکل در ابتدا باید بدانید چه نوع مایعاتی ریخته است. خشک کردن مایعات چسبناک، گل آلود یا شور با روش‌های خانگی امکان‌پذیر نیست و نتیجه مطلوبی هم از این کار نخواهید گرفت. اما چنانچه آب تمیزی روی هارد ریخت، با استفاده از دستمال‌های مخصوص بهداشتی اقدام به خشک کردن هارد به آرامی کنید.

بعد از اینکه هارد را با دستمال خشک کردید، یک کیسه زیپ کیپ تهیه کنید و تمام هوای داخل ‌آن را بگیرید و هارد را داخل آن قرار دهید. در اکثر مواقع بعد از اینکه چند ساعتی از انجام این کار می‌گذرد، امکان استفاده مجدد از اطلاعات هارد را هم وجود نخواهد داشت.

راهکارهای تمیز کردن برد لپ تاپ

برای تمیز کردن مادربرد لپ تاپ نیازی نیست نگران استفاده از آب مقطر باشید. زیرا مقدار کمی از آن هیچ آسیبی به قطعات کامپیوتر وارد نمی کند. اگر حساسیت زیادی نسبت به لپ تاپ خود دارید قسمتی از یک دستمال را در آب مقطر قرار دهید و از آن برای پاک کردن قسمت های مادر برد لپ تاپ استفاده کنید. یکی دیگر از راهکارهایی برای پاک کردن گرد و غبار کامپیوترها سریع تر به ذهن کاربران می رسد استفاده از پمپ های هوا و یا وسایلی این چنینی است. اما این وسایل پس از مدت ها باعث اختلال در عملکرد سیستم می شوند. چنین مواقعی برای پاکسازی سیستم خود لازم است که روکش کیس خود را برداشته و برخی از قطعاتی که براحتی جدا می‌شوند را جدا و با فرچه آنها را پاکسازی کنید و آنها را دوباره در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن پورت های لپ تاپ

تمیز کردن پورت های لپ تاپ

یکی دیگر از مهم ترین مراحل از بین بردن آب رفتگی در لپ تاپ مرتبط با پاکسازی پورت های دستگاه در صورت خیس شدن می‌شود. معمولا با خیس شدن پورت های لپ تاپ دچار آلودگی برد لپ تاپ می‌باشد. اسپری هوای فشرده در این بخش نیز کاربرد دارد. اگر این اسپری در دسترس نباشد، می‌توان توسط گوش پاک کن تمامی پورت ها و درگاه های ورودی لپ تاپ را تمیز کرد. اما بهترین کار هنگام آب رفتگی در اجزا و قطعات لپ تاپ، این است که حتما به متخصصان تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

هزینه وقیمت تعمیر آب خوردگی لپ تاپ

هزینه و قیمت تعمیر لپ تاپ آب خورده به میزان آسیبی که به دستگاه وارد شده است بستگی دارد. در برخی از موارد لازم است بسیاری از قطعات لپ تاپ تعویض شوند که هزینه و قیمت بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. اگر شانس با شما یار باشد و آسیب وارد شده به دستگاه ساده و سطحی باشد می‌توان با هزینه‌ وقیمتی کم، لپ تاپ را به عملکرد اولیه بازگرداند. شما می‌توانید برای تعمیر آب خوردگی ناشی از مایعات لپ تاپ خود به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید و از خدمات ما در آب خوردگی لپ تاپ استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ARشیا
ARشیا
1 سال قبل

سلام لپ تاپ من روشن نمیشه از وقتی که در حد چند قطره آب ریخته روش اینطوری شده اصلا روشن نمیشه و حتی به شارژ هم وصل می کنم چراغ شارژ لپ تاپ روشن نمیشه باید چیکار کنم؟!!

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  ARشیا

سلام مادربرد لپ تاپ شما دچار اتصالی شده و به همین دلیل اجازه وارد شدن جریان برق رو نمیده، هنگام آب خوردگی بهتره که اجازه بدین کامل دستگاه خشک بشه و باتری رو هم خارج کنین. شما می تونین با مراجعه به مرکز تعمیرات آرتک لپ تاپتون رو به سرعت تعمیر کنید.

trackback

[…] آب خوردگی لپ تاپ ممکن است به دلیل نفوذ آب و رطوبت در مادربرد رخ دهد و می‌تواند باعث خرابی قطعات الکترونیکی شود که به سوختن ال سی دی لپ تاپ منجر می‎شود. […]

Milad
Milad
11 ماه قبل

سلام رو لپ تاپ من جایی ریخت مقداری ولی سریع اون رو خاموش کردم و داخل برنج قرار دادم و بعد از دو روز اون رو روشن کردم ولی متاسفانه روشن نمیشه دیگه. قابل تعمیر هستش؟؟

mehdi
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  Milad

سلام بله ریختن مایعات روی لپ تاپ از جمله مواردی است که برای تعمیرات به مرکز ما مراجعه می کنند و در بیش از 95 درصد موارد تعمیرات انجام می شوند.

احمد
احمد
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر. ببخشید روی لپ تاپ من اب ریخت و من سریع خشکش کردم و روشن هم میشه هم یه پنجره میاد روی صفحه که میگه please select the boot device و وقتی اینتر رو میزنم باز هم همینو میاره. قابل تعمیره آیا؟

علی رمزی
7 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام ارادت، آب ریختن روی لپ تاپ باعث بروز ایراداتی به سخت افزار لپ تاپ می شود ایراد دستگاه شما احتمالا به دلیل خرابی هارد باشد و ممکن است چیپ های جنوبی مشکل داشته باشد. برای رفع این مشکل می توانید به مرکز تعمیرات آرتک با عیب یابی رایگان مراجعه کنید.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام