تعمیر و تعویض چیپ وای فای و شبکه لپ تاپ

چیپ وای فای

وایرلس لپ تاپ یا چیپ وای فای wifi یک ماژول الکترونیکی است که روی مادربورد لپ تاپ قرار دارد. این ماژول از یک چیپست مرکزی به همراه دیگر قطعات الکترونیکی مثل خازن و مقاومت و سلف و غیره تشکیل شده است. این قطعه در لپ تاپ های ایسوس و لنوو و ایسر و اچ پی و دل و اپل کاملا متفاوت است و معماری متفاوتی دارد. چیپ وای فای لپ تاپ به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به سیم، به مودم وای فای وصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. دوکلمه wire به معنی سیم و less به معنی فقدان، کلمه وایرلس(wireless) را تشکیل داده اند. در واقع به ارتباطات بی سیم، وایرلس می گویند و وای فای نوعی از ارتباط وایرلس است. کارت وایرلس لپ تاپ یک ماژول الکترونیکی است که روی مادربرد لپ تاپ نصب می شود.

انواع چیپ وای فای لپ تاپ

چیپ وای فای لپ تاپ انواع مختلفی دارد اما اینکه چه ماژولی مناسب دستگاه شما است، حتما باید توسط یک متخصص بررسی شود. معمولا چیپ‌های وای فای لپ تاپ تک شیار یا دو شیار هستند. معمولا نسل‌های جدید لپ تاپ ماژول تک شیار دارند. همچنین چیپ های شبکه لپ تاپ قسمتی دارند که آنتن‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. بر روی این قسمت‌ها معمولا دو آنتن سفید و مشکی قرار می‌گیرند. اما بعضی از چیپ‌های شبکه بیش از دو آنتن بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. بعضی از مدل‌های لپ تاپ دو جایگاه جداگانه جهت قرارگیری ماژول شبکه دارند که معمولا لپ تاپ‌های قدیمی این ویژگی را دارند.

علل از کارافتادن وای فای لپ تاپ

مشکل وصل نشدن وای فای لپ‌تاپ  بیشتر مربوط به تنظیمات نرم‌افزاری است و ارتباطی به بخش سخت‌افزاری دستگاه ندارد. بنابراین رفع این اشکال غالباً با ایجاد تغییراتی در بخش نرم افزاری دستگاه و چک نمودن مودم مورد استفاده امکان‌پذیر است. در ارتباط با مودم دستگاه پیش از هر چیز می‌بایست از وصل بودن مودم به آداپتور و روشن بودن آن مطمئن گشت.

در صورتی که پس از روشن کردن وای فای لپ تاپ نمی توانید به اینترنت وصل شوید، باید گفت ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای حل این مشکل به شرح زیر است:

  1. برروی آیکون وای فای کلیک راست کنید.
  2. با فعال کردن گزینه عیب یابی، سیستم به صورت خودکار با بررسی مجدد تمام جوانب، عیب های بخش وای فای را پیدا می کند.
  3. نمایش لیست عیوب به شما تا در صورت امکان آن را رفع کنید.

نصب درایور وایرلس لپ تاپ

درون DVD داخل کارتن لپ تاپ، وایرلس لپ تاپ موجود می باشد که از آن جا می توان آن را نصب کرد. در صورت در دسترس نبودن DVD می توان آن را از طریق نرم افزار Driver Pack solution و یا سایت سازنده لپ تاپ دانلود و نصب کنید. برای اطمینان از نصب بودن وایرلس لپ تاپ در منوی استارت لپ تاپ کلمه device manager را سرچ کنید. در صورت نصب نبودن قسمتی به نام other device وجود دارد که آیکون کنار آن زرد می باشد. در این صورت با کلیک راست برروی آن می توان آن را update کرد.

خرابی کارت شبکه لپ تاپ

گاهی نیز خود کارت وایرلس خراب یا غیرفعال شده و این موضوع باعث از کار افتادن وای فای می شود، در این حالت با تست یک کارت جدیدی می توان از این مطلب مطمئن شد. معمولا کارت وای فای دچار خرابی نمی شود و در اغلب موارد کار نکردن وای فای لپ تاپ به دلیل مشکلات نرم افزاری است و تعمیر لپ تاپ در اکثر موارد لازم نیست.

اجزای چیپ وای‌فای لپ‌تاپ

از اجزای چیپ وای فای لپ تاپ می‌توان به خود ماژول، آنتن، سیم‌های آنتن و پیچ نصب ماژول بر روی برد اشاره کرد. معمولا تکنولوژی پیچیده ی این فناوری در داخل خود ماژول است که بسته به مدل و جدید بودن آن، تکنولوژی پیشرفته‌تری خواهد داشت. یکی از اجزای مهم چیپ وای فای لپ تاپ، سیم‌های آنتن آن هستند. این سیم‌ها معمولا دو رنگ سفید و مشکی دارند که هرکدام به صورت دکمه بر روی خود چیپ قرار می‌گیرند. بسیار مهم است که جایگاه این دو سیم باهم جا به جا نشوند، چرا که در بدترین حالت باعث می‌شود ماژول بسوزد.

مشکلات و خرابی های چیپ وای‌فای لپ‌تاپ

معمولا زمانی که لپ تاپ شما از طریق وای فای نتواند به اینترنت متصل شود، می‌توان شک کرد که عیب از چیپ وای فای لپ تاپ است، اما این همیشه صادق نیست. گاهی ممکن است مشکل نرم افزاری باشد و درایور وای فای لپ تاپ شما نصب نباشد. حتی مشکل می‌تواند از مودم شما باشد که باعث ایجاد خرابی و اختلال شده است. ممکن است بتوانید با آزمون و خطا علت اصلی مشکل را پیدا کنید. اما توصیه ما به شما این است که به یک متخصص تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید تا علت اصلی نقص فنی لپ تاپ شما مشخص شود.

تعمیر و تعویض چیپ وای فای لپ تاپ

گاهی ممکن است از کار افتادن وای فای لپ تاپ به دلایل نرم افزاری مثل تداخل ویندوز یا نصب نبودن درایور باشد. اگر این نباشد در این صورت مشکل سخت افزاری است و چیپ شبکه لپ تاپ باید تعویض شود. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. تمام خدمات این مرکز با ارائه 6 ماه گارانتی به کاربران گرامی انجام می شوند و عیب یابی در این مرکز به صورت رایگان انجام می شود. در صورت بروز مشکل در اتصال لپ تاپ شما به اینترنت از طریق وای فای، شما می توانید از خدمات تخصصی این مرکز برای تعمیر چیپ وای فای لپ تاپ خود استفاده کنید.

5/5 - (5 امتیاز)
4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yekta
Yekta
11 ماه قبل

سلام من لپ تاپ سونی دارم که دائما وای فایش میپره یهو یعنی دارم باهاش کار میکنم وسط کار میبینم علامت وای فای روی صفحه ویندوز نیست و دوباره باید بزنم کانکت بشه این مشکل از چی میتونه باشه ممنون

سروش
سروش
2 ماه قبل

سلام من یه لب تاب لنوو z570 دارم
اصلا سخت افزار ماژول وای فای توسط لب تاب شناسایی نمی شود
به نظرتون مشکل کجاست

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام