رم لپ تاپ

رم لپ تاپ

رم لپ تاپ یکی از قطعاتی است که با میزان سرعت و حافظه ای که در اختیار لپ تاپ قرار میدهد باعث سرعت بخشیدن به کارکرد لپ تاپ می شود. نوع رم ها در مدل های مختلف لپ تاپ های ایسوس و لنوو و اچ پی و غیره با همدیگر کاملا متفاوت است. هر نسل جدید حافظه DDR، از نظر تاریخی، با برخی از مشکلات و ناکامی ها شروع شده است. در همین حال، DDR4 سابقه هفت ساله دارد و در بازار مصرف کننده رایانه های شخصی تغییرات طولانی را پشت سر گذاشته است. اما آشنایی طولانی ما با DDR4 باعث نمی‌شود که ارتقای حافظه امروز کمتر پیچیده شود. در مورد برآورد هزینه و قیمت تعویض رم لپ تاپ باید گفت که تا حدود زیادی به نسل، ظرفیت و فرکانس رم بستگی دارد.

واقعا به چه مقدار رم نیاز دارم؟

مدتی است که ما 8 گیگابایت حافظه را به عنوان حداقل برای استفاده در ویندوز 10 قرار داده ایم. یافتن لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی ویندوز 10 با قیمت اصلی و حتی مقرون به صرفه که تنها با 8 گیگابایت DRAM عرضه می‌شوند، آسان است. در واقع، این یک هنجار است، و برای کارهای بهره وری روزانه، بازی های سبک و حداقل چند وظیفه ای خوب است. اما این نقطه شروع خوبی برای یک کاربر با تجربه نیست.

حتی وبگردی می‌تواند مصرف حافظه را بیش از 50 درصد در چنین سیستم‌هایی افزایش دهد و ظرفیت کمی برای برنامه‌های باقی‌مانده مانند بازی‌های رایانه شخصی یا ویرایشگرهای عکس باقی بگذارد. و در حالی که مرورگرهای وب مدرن معمولاً زمانی که برنامه‌های دیگر به ظرفیت حافظه بیشتری نیاز دارند، بار را کاهش می‌دهند، این فرآیند می‌تواند باعث شود دستگاه احساس کندی کند.

این منجر به دستورالعمل های ظرفیت کلی ما می شود. ما 16 گیگابایت حافظه اصلی سیستم را برای اکثر کاربرانی که می‌خواهند بدون کاهش سرعت ذکر شده در بالا چند کار انجام دهند، و 32 گیگابایت برای چند کار سنگین یا کسانی که برنامه‌های پرحافظه مانند ویرایشگرهای ویدیو را اجرا می‌کنند، توصیه می‌کنیم. فراتر از آن برای اکثر مردم بیش از حد است. برنامه هایی که به طور بهینه با 64 گیگابایت یا بیشتر اجرا می شوند، عموماً برای کاربران باتجربه یا حرفه ای طراحی شده اند که از قبل می دانند چقدر نیاز دارند.

چقدر حافظه دارم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دیدن مقدار حافظه در حال حاضر این است که در نمای پیش‌فرض ویندوز 10، نماد This PC را در سمت چپ پیدا کنید، روی آن کلیک راست کنید و به Properties بروید. در این گزارش ممکن است نام و مدل سازنده نیز ذکر شود. اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک ابزار نرم افزاری، مثل CPU-Z را دانلود کنید که بسیار بیشتر ظاهر می‌شود.

DDR3 نشانه یک رایانه قدیمی است و شما نمی توانید به سادگی ماژول های DDR4 را به جای آنها تعویض کنید. در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی، حافظه‌های DDR3 و DDR4 متفاوت از یکدیگر کلید می‌خورند و ناسازگار هستند. اما اگر این اطلاعات را از سازنده دریافت نمی‌کنید، راه‌های دیگری برای کشف آن وجود دارد.

تعویض رم لپ تاپ و کامپیوتر‌

فروشندگان متخصص رم لپ تاپ، به ویژه Crucial و Kingston، پیکربندی کننده های حافظه آنلاین را ارائه می‌دهند تا به مشتریان بالقوه کمک کنند مجموعه‌ای از گزینه‌های ماژول حافظه سازگار را پیدا کنند. پشته‌های محصول عظیم آنها برخلاف «فهرست‌های سازگاری» ماژول‌های حافظه که اغلب منسوخ شده‌اند، که سازندگان مادربرد سیستم و دسکتاپ در سطح برد به برد نگهداری می‌کنند، فهرست‌های تولیدکنندگان حافظه به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا در دسترس بودن زمان واقعی را نشان دهند. خریداران به سادگی می توانند سریع ترین کیت با ظرفیت مورد نظر توصیه شده برای سیستم خود را انتخاب کنند، اما با درک این موضوع که این لیست ها معمولاً به سمت ایمن ترین قطعات متمایل هستند تا لزوماً سریع ترین یا با بهترین قیمت.

اکنون، اگر تنها چیزی که می‌خواهید افزایش ظرفیت رم لپ تاپ است و نگران حذف آخرین قطرات عملکرد یا اورکلاک نیستید، جستجوی شما می‌تواند به همین جا ختم شود. استفاده از پیکربندی کننده حافظه یک شرط مطمئن است و اغلب بهترین ایده برای ارتقا دهندگان لپ تاپ است که گزینه های ارتقای حافظه آنها معمولاً محدود است.

چه نوع رم اساسی نیاز دارم؟

همانطور که گفته شد، DDR4 تقریباً در تمام لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های فعلی معمول است. استاندارد نرخ پایه داده برای حافظه DDR4، 2133 MT/s (یعنی میلیون انتقال در ثانیه) است که با فرکانس ساعت دو برابر 1066 مگاهرتز منتقل می شود. نرخ پایه داده برای DDR3، 1066MT/s بود که با فرکانس ساعت 533 مگاهرتز دو برابر آن انتقال می‌یافت. توجه داشته باشید که برچسب گذاری نرخ داده با “MHz” اشتباه نیست، زیرا چرخه داده هنوز یک چرخه است: بسیاری از نویسندگان صنعت به سادگی نام “MT/s” را انتخاب می‌کنند تا از سردرگمی بین آن و فرکانس ساعت جلوگیری کنند.

DDR4 در درجه اول با ظرفیت هر ماژول 4 تا 16 گیگابایت راه اندازی شد، در حالی که ماژول های DDR3 ظرفیت هر ماژول 1 تا 4 گیگابایت را ترجیح می‌دادند. محدودیت‌های بالای این مشخصات دو برابر بیشتر بود، اما چندین سال طول کشید تا ماژول های 32 گیگابایتی DDR4 و 8 گیگابایتی DDR3 پس از معرفی نوع حافظه به بازار مصرف رسید. به دلیل این تأخیرها، بسیاری از مادربردهای قدیمی برای پشتیبانی از ظرفیت بزرگتر و بعدی به روز رسانی سیستم عامل نیاز داشتند. (همانطور که در نمونه قبلی «نت‌بوک قدیمی دل» مشاهده شد، بسیاری از پلتفرم‌ها هرگز آن به‌روزرسانی‌ها را دریافت نکردند.)

به طور خلاصه، در سطح پایه، اکثر سیستم‌ها باید حداقل 16 گیگابایت حافظه DDR4-2133 یا 4 گیگابایت در هر ماژول DDR3-1066 را بدون اورکلاک پشتیبانی کنند. و دوباره، اگر به‌دنبال افزایش حافظه برای تقویت چندوظیفه‌ای و مرور خود هستید، می‌توانید با توجه به اینکه آیا به DDR3 یا DDR4 نیاز دارید، با این سرعت اولیه ماژول حرکت کنید.

مشخصات رم لپ تاپ : آیا فرکانس بالا بهتر از تأخیر کم است؟

اینجاست که ما شروع به ورود به مسائل تخصصی‌تر می کنیم. بیایید با پاسخ کوتاه شروع کنیم: در حالی که نرخ داده بالاتر معمولاً تأثیر بیشتری بر عملکرد اندازه‌گیری می‌کند، کیت‌های حافظه با زمان بهینه مانند DDR4-3200 CAS 14 اغلب می‌توانند از کیت‌های زمان‌بندی ضعیف مانند DDR4-3600 CAS 20 بهتر عمل کنند. سرعت داده کمتر کیت بهینه شده (اطلاعات بیشتر در مورد آنچه “CAS” در یک لحظه است.)

در ابتدایی ترین سطح، فرکانس تعداد دفعاتی است که هر اتفاقی در یک دوره معین اتفاق می افتد، در حالی که تأخیر زمانی است که طول می کشد تا به عقب برسیم. افزایش فرکانس انتقال داده همیشه پهنای باند انتقال مداوم را افزایش می‌دهد، اما از آنجایی که داده‌های حافظه در بسته‌های کوچک منتقل می‌شوند، تاخیر بین بسته‌ها، پهنای باند را در جهت مخالف سوق می‌دهد. تأخیر در نانوثانیه اندازه گیری می‌شود اما در چرخه‌های ساعت مشخص می‌شود. چهار مورد از مهم‌ترین آنها که «زمان‌بندی اولیه» نامیده می‌شوند، اغلب بر روی برچسب روی ماژول حافظه یا در لیست مشخصات آن نشان داده می‌شوند.

پارامترهای رم لپ تاپ

سلول‌های حافظه در ردیف‌ها و ستون‌ها به شکلی مشابه صفحات گسترده سازماندهی می شوند:

  • تأخیر CAS (tCL) به تعداد چرخه های مورد نیاز برای دسترسی به سلول در ستون صحیح، زمانی که ردیف صحیح از قبل باز است، اشاره دارد. 
  • تاخیر RAS به CAS (tRCD) به مدت زمانی که برای باز کردن ردیف صحیح نیاز است، اشاره دارد.
  • Row Precharge (tRP) به مدت زمانی که برای بستن ردیف نادرست نیاز است، اشاره دارد.
  • Row Active Time (tRAS) به زمان ترکیبی مورد نیاز برای بستن سطر نادرست و باز کردن سطر صحیح اشاره دارد.

سرعت چرخه ساعت چقدر است؟

از آنجایی که فرکانس (عملیات در ثانیه) معکوس تأخیر است (ثانیه در هر عملیات)، و از آنجایی که DDR4-3200 بر روی یک ساعت باس 1600 مگاهرتز کار می‌کند، پاسخ در DDR4-3200 1 تقسیم بر 1600000000 یا 0.625ns در هر چرخه است. همان محاسبات DDR4-2400 را 0.833ns در هر چرخه قرار می دهد. و از آنجایی که 16 ضربدر 0.625 برابر با 10، و 12 ضربدر 0.833 نیز برابر با 10 است، DDR4-3200 CAS 16 دارای همان تأخیر بلادرنگ 10ns با DDR4-2400 CAS 12 است.

بله، این برخی از ریاضیات مربوط حافظه رم است. اما این توضیح می‌دهد که چرا در مثال اصلی ما، DDR4-3600 CAS 20 (11ns) می‌تواند عملکرد DDR4-3200 CAS 14 (8.75ns) را در برخی عملیات‌ها ضعیف کند: پاسخ دادن DDR4-3600 CAS 20 به 2.25 ثانیه بیشتر طول می‌کشد. اکثر خریداران رم لپ تاپ به آن سطح از جزئیات نمی رسند، اما این توضیح می دهد که چرا نمی توانید فقط یک مشخصات را در ارزیابی حافظه عملکرد وزن کنید.

XMP چیست؟

نمایه‌های حافظه شدید اینتل (XMP) مجموعه‌های پیکربندی اضافی هستند که از طریق بایوس سیستم قابل دسترسی هستند و به مادربرد اجازه می‌دهند تا به طور خودکار مقادیر اورکلاک را برای مطابقت با نیازهای حافظه غیر استاندارد اعمال کند. به عنوان یک فناوری اورکلاک، XMP دارای محدودیت‌هایی است: برخی از مادربردها اصلاً از XMP پشتیبانی نمی‌کنند، و برخی از ماژول‌ها فقط با مقادیر خاص XMP برنامه‌ریزی می‌شوند که بیش از قابلیت‌های یک مادربرد معین است.

ممکن است این یک فناوری اینتل باشد، اما مادربردهای AMD کلاس علاقه مندان نیز برای پشتیبانی از XMP طراحی شده اند. از آنجایی که مادربردها اغلب به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که زمان‌بندی‌های خاصی را برای تثبیت بیشتر کنترل‌کننده‌های حافظه AMD تغییر دهند، سازندگان مادربرد گاهی اوقات نام‌های خود را برای این تنظیمات اعمال می‌کنند، مانند Asus و D.O.C.P.

اشکال معمول XMP شامل برنامه نویسی ماژول ناکافی است. بسیاری از کیت‌های حافظه فقط دو پیکربندی خودکار دارند—مثلاً DDR4-3600 CAS 18 و DDR4-2133 CAS 15، که در آن مادربرد با انتخاب دستی یک مقدار متوسط ​​مانند DDR4-3200 تنظیمات CAS 15 را حفظ می‌کند. اگر حافظه برای کار در DDR4-3200 به CAS 16 نیاز داشته باشد، پیکربندی دستی ناموفق است.

کاربران مختلف می‌توانند در مورد بهترین محصول حافظه به طور متفاوتی بحث کنند، اما از منظر سهولت استفاده، بحث در مورد کیت DDR4-3200 که شامل یک XMP ثانویه DDR4-2933 به همراه تنظیمات اولیه DDR4-2666 است، آسان‌تر است. ، DDR4-2400، و DDR4-2133 برای مخالفت با داشتن این موارد جایگزین استدلال می کنند. اورکلاک هرگز قطعی نیست، و خوب است بدانید که مهمانی متوقف نخواهد شد فقط به این دلیل که بخشی دیگر از سیستم (مانند کنترلر حافظه CPU) با تنظیمات XMP که ظاهراً توسط مادربرد پشتیبانی می شود همکاری نمی کند.

«رنک‌»های رم لپ تاپ چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهم؟

هر ماژول حافظه داخلی دوگانه (DIMM) دارای دو رابط 64 بیتی (یکی در هر طرف) به صورت سری است. هر رابط از یک رنک از حافظه پشتیبانی می کند، به طوری که یک ماژول یک طرفه معمولا یک رنک پر شده دارد. یک ماژول دو طرفه معمولاً هر دو رنک را پر می کند. اگرچه کمتر رایج است، برخی از رم های لپ تاپ دارای مسیرهای عبوری یا «ویاس» هستند که هر دو طرف را به یک رابط واحد متصل می‌کنند.

از آنجایی که دو طرف یک ماژول با رنک دوگانه به صورت سری به هم متصل هستند، ممکن است انتظار نداشته باشیم که برای بهبود عملکرد، رنکی از آی سی های حافظه اضافه شده است. اینجاست که interleaving وارد عمل می شود. Interleaving اجازه می دهد تا دو عملیات مختلف به طور همزمان انجام شوند، مانند دسترسی به داده ها در یک رنک در حالی که داده ها را در دیگری منتقل می کنند.

کنترل‌کننده‌های رم لپ تاپ اکثر پردازنده‌های مصرف‌کننده تا چهار رنک حافظه در هر کانال را پشتیبانی می‌کنند، به همین دلیل است که بسیاری از بردهای دو کاناله دارای چهار اسلات هستند و چرا بسیاری از بردهای چهار کاناله دارای هشت اسلات هستند. اگر هر ماژول استفاده شده در این بردها دارای دو رنک باشد، کنترلر حافظه “پر” خواهد بود.

چگونه می توان تشخیص داد که یک ماژول دو رنک است یا تک؟

ممکن است مشخصات به شما بگوید، اما نمی‌توانید روی آن حساب کنید. اگر نه، معاینه فیزیکی راه دیگری است. نگاهی به لبه پخش کننده های حرارتی یک ماژول نشان می دهد که چه تعداد آی سی استفاده شده است. از آنجایی که IC های اکثر ماژول های حافظه عملکرد محور دارای یک رابط 8 بیتی هستند، هشت عدد از آن ها رتبه 64 بیتی را تشکیل می دهند. (برخی از حافظه های پایین رده از چهار آی سی 16 بیتی در هر رنک استفاده می کنند. این “تراشه ها” معمولا مستطیل شکل هستند.)

در واقع نگاه کردن به ماژول‌های رم و نگاه کردن به زیر برچسب‌ها یا پخش‌کننده‌های حرارتی، برای کسی که رم را آنلاین میخرد یا آن را داخل بسته بندی از یک مغازه تهیه می کند، مقدور نیست. تحقیق در مورد حافظه از طریق بررسی حافظه می تواند کمک کننده باشد، اما یافتن یک بررسی درباره کیت دقیق و طعم سرعت/ظرفیت مورد نظر شما بسیار مهم است. و حتی بررسی های حرفه ای رم فقط در صورتی مرتبط هستند که بسیار جدید باشند. چرا؟ شرکت‌هایی را دیده‌ایم که شماره قطعه قدیمی را برای یک محصول جدید با نصف تعداد آی‌سی (هر کدام دو برابر تراکم) اعمال می‌کنند. بهینه سازی اجزای واقعی روی ماژول می تواند تفاوت را ایجاد کند.

تعویض رم لپ تاپ‌

تعویض رم لپ تاپ برای بعضی از کاربران می تواند چالش بزرگی باشد. با توجه به اینکه رم ها مشخصات مختلفی دارند و همه سیستم ها یک نوع رم دریافت نمی کنند، بنابراین باید مدل و نوع آن ها برای هر لپ تاپ مشخص شود. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز، به کمک شما کاربران سیستم های کامپیوتری می آید. این مرکز همه روزه، حتی در روزهای تعطیل از ساعت 9 الی 21 آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. همچنین بنا به ایجاد اعتماد شما سروران گرامی، تمامی خدمات عیب یابی ما به صورت رایگان و همراه آنها 6 ماه گارانتی به شما ارائه می شود. 

5/5 - (2 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahin
Shahin
11 ماه قبل

سلام لپ تاپ من دو تا دیم رم دارد و باس هاش متفاوت هست ولی به راحتی کار میکنه و تاحالا بلو پیج نداده و مشکلی پیش نیومده. یکی از باس ها ۱۳۳۳ هست و دیگری ۱۰۶۰۰. یعنی میخوام بدونم ممکن هست در طولانی مدت با توجه به متفاوت بودن باس رم ها به لپ تاپ آسیب وارد کند؟

mehdi
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  Shahin

سلام بزرگوار، باس رم های لپ تاپ شما در واقع یکسان هستند به این صورت که باس 10600 در واقع 8*1333 است؛ یعنی 8 ماژول ذخیره روی رم شما با باس 1333 وجود دارد.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام