عیب یابی سخت افزاری

تعمیر لپ تاپ قدیمی در تهران

عیب یابی سخت افزاری مهم ترین گام در تعمیر لپ تاپ دل، لنوو، ایسوس، ام اس آی، ایسر، اچ پی، سونی و غیره است. وقتی مشکل و دلیل آن مشخص نشود نمی‌توان اقدام به تعمیر نمود.  سرچ کردن مشکل می‌تواند تا حدودی دلیل را برای کاربر مشخص کند. حل مشکل نیز خود چالشی گاه سخت و دشوار است. عیب یابی خود یک مرحله حساس است. چرا که ممکن است یک مشکل ایجاد شده برای سیستم چندین دلیل داشته باشد و تشخیص اینکه کدام سخت افزار یا نرم افزار عامل این مشکل است، نیازمند بررسی تخصصی است. اگر عامل خرابی به اشتباه تشخیص داده شود، موجب خرابی‌های بیشتری می‌شود. بنابراین عیب یابی باید توسط یک متخصص انجام شود. خوب است که بدانید که مرکز تعمیراتی ما با بهترین کیفیت این امر را برای شما ممکن ساخته است.

به نقل از سایت reliance digital:

لپ‌ تاپ‌ های ما برخی از پرکاربردترین دستگاه‌ های ما هستند، بنابراین ما همیشه به این نکته توجه می‌کنیم که باید همیشه به طور کامل کار کنند. با این حال، هیچ اطمینان واقعی در مورد آن وجود ندارد و همه چیز می تواند هر چند وقت یکبار به طرز وحشتناکی بد شود. ممکن است نقص سخت افزاری یا فقط مشکلات نرم افزاری ناخوشایند وجود داشته باشد که لپ تاپ شما را بی مصرف کند. اولین چیزی که اکثر ما داریم این است که لپ تاپ را به یک مرکز خدمات ببریم و عیب یابی سخت افزاری را انجام دهیم. گاهی اوقات، این بهترین کار است، اما گاهی اوقات می توانید یک راه حل ساده را در خانه انجام دهید، یا حداقل بفهمید که لپ تاپ شما چه مشکلی دارد. هنگامی که با لپ تاپ خود مشکل دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشکل را تشخیص دهید.

مزایای عیب یابی سخت افزاری صحیح

زمانی که مشکلی برای سیستم شما به وجود می‌آید، ممکن است علت ایراد واضح باشد. اما گاهی ممکن است چندین دلیل برای اختلال وجود داشته باشد. عیب یابی صحیح این امکان را به شما می‌دهد که از علت اصلی خرابی لپ تاپ خود مطمئن شوید. برای مثال ممکن است تصویر لپ تاپ شما پِرپِر بزند و تصویر باکیفیتی به شما ارائه ندهد. اولین دلیلی که به ذهنتان می رسد، نقص و خرابی ال سی دی لپ تاپ است. اما یک متخصص لپ تاپ با انصاف به شما می‌گوید که می‌تواند ایراد از کابل فلت تصویر شما نیز باشد. کابل فلت رابطی است که تصویر را از مادربورد به صفحه نمایش انتقال می‌دهد.

از دیگر مزایای عیب یابی صحیح می‌توان به این مورد اشاره کرد که مشکل دستگاه شما ممکن است با صرف هزینه به مراتب کمتری رفع شود. همانطور که در مثال بالا گفته شد، اگر مشکل تصویر از کابل فلت باشد، هزینه بسیار کمتری از تعویض ال سی دی خواهد داشت. بنابراین مهم است که عیب یابی توسط متخصصین مجرب انجام شود.

چه مشکلاتی را باید با عیب یابی سخت افزاری چک کرد؟

برخی از رایج ترین مشکلات سخت افزاری رایانه شخصی که نیاز به عیب یابی دارند عبارتند از:

1_ لپ تاپ شما روشن نمی‌شود.

2_ رایانه شما روشن می‌شود، اما هنوز کار نمی کند.

3_ صفحه لپ تاپ شما بدون حرکت است.

4_ رایانه شما حافظه کافی ندارد.

5_با خطای CMOS مواجه می‌شوید.

6_سیستم عامل شما پاک شده یا هارد دیسک شما شناسایی نشده است.

7_صفحه آبی مرگ.

عیب سخت افزاری

نکته

وقتی صحبت از سخت‌افزار به میان می‌آید، برخی از فن‌آوران ممکن است در ارزیابی مراحلی که باید انجام دهند تا بفهمند چه چیزی اشتباه است و چگونه آن را تعمیر کنند، مشکل داشته باشند. کدام جزء مشکل دارد؟ آیا ابتدا باید سعی کنید نرم افزار را عیب یابی کنید؟ و غیره.

در این بخش به نحوه عیب یابی مشکلات رایج سخت افزار رایانه شخصی و بهترین راه برای تعمیر آن ها خواهیم پرداخت. 

مشکل اول: روشن نشدن سیستم.

این یک مشکل رایج است که اغلب یک راه حل ساده ارائه می دهد.

1_ آیا سيستم به برق وصل است يا باتري شارژ دارد؟ 

2_ باتری سالم است؟

3_ سعی کنید به پریزهای برق مختلف وصل شوید. سوختن فیوز غیرمعمول نیست.

اگر لپ تاپ شما روشن نمی شود، حتی زمانی که به برق وصل است، ممکن است منبع تغذیه، باتری، مادربرد، کارت گرافیک یا رم معیوب باشد اما قابل تعمیر است. هنگام عیب یابی لپ تاپی که روشن نمی شود، با اصول اولیه شروع کنید. باتری و کانکتور برق لپ تاپ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصال شل نشده است. اگر هنوز روشن نمی شود، ممکن است مشکل از یک قطعه داخلی باشد که باید تعمیر شود.

روشن نشدن سخت افزاری

مراقب گرمای بیش از حد باشید.

اکثر پردازنده های لپ تاپ دارای محافظ حرارتی داخلی هستند که آن را خاموش می کند و لپ تاپ دوباره روشن نمی شود تا زمانی که سیستم خنک شود. اگر از رایانه روی تخت، بالش یا سایر سطوح نرم استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دریچه‌های رایانه مسدود نشده‌اند و هوای داغ به درستی جابجا شده است. لپ تاپی که به درستی هواگیری نمی کند ممکن است فن معیوب داشته باشد که باید تعویض شود یا تعمیر. اگر دستگاه شما داغ است، قبل از اینکه بخواهید دوباره آن را روشن کنید، بگذارید کاملا خنک شود. دستگاهی که پس از خنک شدن دوباره روشن می شود به احتمال زیاد مشکل گرمای بیش از حد دارد.

داغ شدن لپ تاپ

مشکلات داخلی

اگر مشکلی در منبع تغذیه، باتری یا داغ شدن بیش از حد پیدا نکردید، ممکن است یک قطعه داخلی معیوب باعث این مشکل شده باشد که باید آن را تعمیر کنید. برای مثال، یک مادربرد شکسته یا آسیب دیده، یا مدارهای شارژ آسیب دیده، کارت گرافیک معیوب، رم یا مشکلات نرم افزاری. ممکن است که اخیراً رایانه را باز کرده باشید و اجزای آن را لمس کرده باشید، الکتریسیته ساکن ممکن است باعث آسیب شده باشد. چنانچه مشکوک هستید که یک قطعه داخلی باعث این مشکل شده است، کامپیوتر را برای تعمیرات ببرید یا برای جزئیات گارانتی و تعویض با سازنده صحبت کنید.

سخت افزار لپ تاپ
عیب یابی صفحه

مشکل دوم: دستگاه روشن می‌شود اما کار نمی‌کند.

اگر مطمئن هستید که برق در سیستم و تجهیزات جانبی آن جریان می‌یابد، ممکن است یک مشکل جزئی وجود داشته باشد. وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، چیزی غیرعادی می شنوید یا می بینید؟ این صداها، صداهای بوق در مدل های مختلف است.

صداهای بوق:

هنگامی که رایانه شما روشن می‌شود صدای بوق می‌شنوید؟ این موضوع می‌تواند به شما در رفع مشکلات رایج سخت افزار رایانه و تعمیر آن  کمک کند. در اینجا لیستی از صداهای بوق آمده است.

عیب یابی
بوق سخت افزار

بدون بوق اما سیستم روشن می‌شود و به خوبی کار می‌کند 

در شرایط عادی، اکثر سیستم‌ها وقتی روشن می‌شوند یک بوق کوتاه می‌زنند. اگر سیستم  شما اینطور نیست، قسمت مربوط به صدای بوق دستگاه شما ممکن است از بین رفته باشد که باید تعمیر شود.

بدون بوق سخت افزاری

بدون بوق 

منبع تغذیه به برق وصل نیست یا منبع تغذیه خراب شده است که باید تعمیر شود.

بوق های ثابت و کوتاه و همچنین بوق های ثابت و طولانی نیز مربوط به خرابی منبع تغذیه می‌شوند.

عیب یابی بوق لپ تاپ

بوق طولانی و ممتد 

RAM شما ممکن است خراب شده باشد که تعمیر یا تعویض آن واجب است. اگر بیش از یک رم نصب شده است، سعی کنید یکی را بیرون بیاورید تا ببینید آیا کامپیوتر بوت می شود یا خیر. اگر نشد، همین کار را با رم دیگر امتحان کنید. این به شما می گوید که کدام یک خراب شده است و می توانید متناسب با آن جایگزین یا ارتقا دهید. اگر فقط یک رم نصب شده باشد، برای رفع مشکل باید آن را تعویض یا ارتقا دهید یا تعمیر کنید.

یک بوق طولانی یا دو بوق کوتاه

این نوع بوق نشان دهنده این است که کارت گرافیک خراب شده است. اولین اقدام شما این است که کارت گرافیک را مجدداً تنظیم کنید. اگر نصب مجدد کار نکرد، کارت گرافیک را تعویض یا تعمیر کنید.

رفع عیب یابی بوق

صفحه سیستم شما کار نمی‌کند

وقتی سیستم شما کار نمی‌کند و به ماوس یا صفحه کلید شما پاسخ نمی دهد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید. گاهی اوقات پردازش کامپیوتر شما چند دقیقه طول می کشد. سپس، برنامه های بدون پاسخ را پایان دهید. اگر کار نکرد، کامپیوتر را با نگه داشتن دکمه پاور خاموش کنید و سپس در حالت Safe Mode راه اندازی مجدد کنید.

اگر همه اینها را امتحان کرده اید و رایانه شما باز هم باز نمی‌شود، ممکن است با سخت افزار معیوب یا درایور دستگاه معیوب سروکار داشته باشید. اگر این مورد شماست، قطعه معیوب را فوراً تعویض کنید تا آسیب بیشتری وارد نشود.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید ویروسی است که سیستم شما را تحت تأثیر قرار داده است. آنتی ویروس را اجرا کنید، ویروس را حذف کنید، فایل ها یا نرم افزارهای آسیب دیده را بازیابی یا نصب مجدد کنید و آخرین برنامه آنتی ویروس را نصب کنید.

فریز شدن لپ تاپ
رم لپ تاپ

رایانه شما حافظه کافی ندارد

 خطای «حافظه کافی یا فضای دیسک» معمولاً با بستن پنجره های اضافی برای آزاد کردن مقداری حافظه RAM قابل حل است. اگر این کار را انجام داده اید و همچنان خطا ظاهر می شود، می‌توانید رایانه خود را راه اندازی مجدد کرده و آخرین به روز رسانی سیستم عامل را نصب کنید.

اگر واقعاً حافظه و فضای کافی در دسترس ندارید در ویندوز 10 با فشار دادن دکمه Windows+R و تایپ perfmon در قسمت Open field to run the Performance Monitor عملکرد دستگاه قابل بررسی است می توانید هر مورد استفاده نشده یا غیرضروری را حذف کنید. حذف فایل ها، به ویژه آن هایی که از نوع ویدئو یا موسیقی هستند یک راه دیگر هستند. راه حل نهایی شما اضافه کردن رم بیشتر است.

شما یک خطای CMOS دریافت می کنید

CMOS یک تراشه داخلی است که اطلاعاتی از زمان و تاریخ گرفته تا تنظیمات سخت افزاری سیستم را ذخیره می کند. اگر پیام هشدار CMOS روی صفحه نمایش شما نشان داده شد، احتمالاً باید باتری CMOS واقع در مادربرد را تعویض کنید. آن را با احتیاط خارج کنید، یک باتری جدید که دقیقاً مشابه باتری قبلی است وارد کنید و مقادیر CMOS را به حالت پیش فرض وارد کنید.

سیستم عامل شما پاک شده یا هارد دیسک شما شناسایی نشده است.

اگر پیام «Missing Operating System» روی صفحه نمایش شما ظاهر شد، چهار احتمال وجود دارد که می‌تواند یک مشکل باشد:

1. BIOS هارد دیسک ویندوز را شناسایی نمی کند، یا هارد از کار افتاده است. اگر می‌توانید هارد دیسک را بیرون بیاورید و دوباره وصل کنید. اگر کار نکرد، رابط هارد دیسک خراب است یا هارد دیسک آسیب جدی دیده است.

کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و مراقب پیامی باشید که به شما می گوید برای رفتن به BIOS کدام کلید را بزنید. کلید سیستم های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد از موتور جستجو برای یافتن دستورالعمل های سیستم خود استفاده کنید. به محض مشاهده پیام حتما کلید مشخص شده را بزنید. در BIOS هارد دیسک را برجسته کرده و روی “Auto” تنظیم کنید. اگر هنوز نامرئی است، به تعمیر یا تعویض هارد دیسک نیاز دارید.

ویندوز لپ تاپ
عیب یابی بایوس

2. تنظیمات BIOS نادرست است. بایوس را به حالت پیش فرض برگردانید.

3. Master Boot Record (MBR) آسیب دیده یا خراب است. MBR را با استفاده از دیسک نصب ویندوز، دیسک تعمیر ویندوز یا ابزار پارتیشن بندی قابل بوت بازسازی کنید.

4. پارتیشن فایل بوت ویندوز فعال نیست. کامپیوتر را با استفاده از ابزار پارتیشن بندی قابل بوت راه اندازی کنید. اگر کار نکرد، پارتیشن اشتباه را روی “غیر فعال” تنظیم کنید و پارتیشن صحیح را فعال کنید.

صفحه آبی لپ تاپ

صفحه آبی مرگ

صفحه آبی مرگ (BSOD) زمانی ظاهر می‌شود که  ویندوز یک خطای حیاتی و غیرقابل بازیابی داشته باشد که باعث خرابی و متعاقباً از دست رفتن داده‌ها می‌شود. این می تواند ناشی از خرابی نرم افزار یا سطح پایین ویندوز باشد.

هنگامی که BSOD رخ می دهد، کامپیوتر به طور خودکار یک فایل minidump ایجاد می کند و کامپیوتر را مجددا راه اندازی می کند. اگر صفحه آبی دوباره ظاهر شد، دستورات را دنبال کنید، کد خطا را به صورت آنلاین شناسایی و جستجو کنید و یاد بگیرید که چگونه مشکل را برطرف کنید.

سیف مود لپ تاپ

برخی از راه حل های رایج عبارتند از:

1_ مطمئن شوید که کامپیوتر شما بیش از حد گرم نمی‌شود. اگر چنین است، برنامه‌های بدون استفاده را ببندید، بررسی کنید که فن به درستی کار می‌کند، و پس از خاموش شدن رایانه قبل از امتحان راه‌حل‌های دیگر برای گرم شدن بیش از حد رایانه، گردگیری خوبی انجام دهید.

2_ قبل از تلاش برای رفع مشکل، در حالت Safe Mode بوت شوید.

3_ قطعات سخت افزاری خود را تست کنید و حافظه کامپیوتر را برای وجود خطا بررسی کنید.

4_ درایورهای نادرست نصب شده را بررسی کنید. درایورهای به روز شده را نصب کنید.

5_ اسکن بدافزاری که باعث خرابی شده است.

6_ ویندوز را ریست یا دوباره نصب کنید.

اعتماد به متخصص عیب‌یاب

اگر نمی‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید و می‌خواهید یک متخصص این کار را انجام دهد شما می بایست به متخصصی که سیستم خود را نزد او می‌برید اعتماد داشته باشید. این اعتماد هم باید شامل عدم سوء استفاده از اطلاعات شما باشد و هم باید از لحاظ انصافی و قیمتی با شما صادق باشد و دستمزد کاری که انجام داده است را بگیرد! متخصصین تعمیرات لپ تاپ ما در مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک به مراجعین گرامی و همه مشتریان خود در این سال‌ها متعهد است که با صداقت تمام برخورد کند و تمام دستمزدهای خود را طبق اتحادیه دریافت کند.

دلیل این موضوع می‌تواند به مشکلات سخت افزاری مربوط باشد.

اگر دستگاه شما لپ تاپ است ممکن است مشکل نرم افزاری باشد یا کابل کیبورد مشکل داشته باشد شاید هم مایعات وارد آن شده است یا پلاستیک زیر کیبورد خراب است.

اگر با جدا کردن ارتباط موس با دستگاه و وصل کردن مجدد آن نیزمشکل شما حل نشد میتواند مشکل نرم افزاری باشد اگر با این دو کار مشکل شما حل نشد باید موس خود را عوض کنید.

صدای بوق لپ تاپ چند نوع دارد و هر بوق یک خطا را معنی می‌دهد.

عیب یابی درست باعث می‌شود که از علت اصلی خرابی لپ تاپ خود با خبر شوید.

ممکن است سیستم شما یا به برق وصل نباشد یعنی باتری یا شارژر مشکل داشته باشد یا مشکل از منبع تغذیه باشد.

این مشکل می‌تواند به دلیل مشکل برای هارد یا پیکر بندی بایوس، خراب شدن MBR، یک پارتیشن ناسازگار به عنوان فعال تنظیم شده است و غیره.

صفحه آبی مرگ یا BLUE SCREEN OF DEATH یک مشکل یا خطایی را در لپ تاپ گوشزد میکند که باید برای حل آن باید اقدام کنید تا داده های شما از بین نرود.

بله بد افزار ها یا ویروس ها می‌توانند این مشکل را بوجود بیاورند.

بوق طولانی نشان دهنده خرابی کارت گرافیک است.

این نوع بوق هم همان نشانه بوق طولانی است و همان معنا را میدهد. معنای آن خرابی هارد است.

معنای آن منبع تغذیه خراب را نشان می‌دهد.

سیموس تراشه ای است که اطلاعاتی مربوط به تاریخ و زمان سیستم، تنظیمات سخت افزاری سیستم و موارد دیگری را در خود ذخیره دارد.

به زبان ساده بایوس وظیفه شناسایی قطعات و هماهنگی بین آن ها را دارد.

safemode یکی از گزینه های بوت کردن ویندوز است که به جای بوت کردن در حالت عادی در حالت خطایابی بوت میکند.

5/5 - (2 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام