کندی و هنگی سیستم

کندی و هنگی سیستم یکی از آزار دهنده ترین ایراداتی است که ممکن است برای هر لپ تاپ یا کامپیوتری اتفاق بیفتد. ویروسی بودن سیستم، خرابی هارد، کمبود فضای هارد، کمبود حافظه رم، داغ کردن کامپیوتر و آپدیت نبودن بایوس همگی میتوانند از دلایل کندی و هنگی سیستم باشند. بررسی علت دقیق کندی و هنگی سیستم منوط به عیب یابی لپ تاپ خواهد بود. 

ما در مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ آرتک، هر روزه با موارد بسیار از کندی و هنگی سیستم به دلایل مختلف رو به رو میشویم. شما نیز میتوانید برای رفع کندی و هنگی سیستم خود با عیب یابی رایگان و با کمترین هزینه، با ما تماس بگیرید.

اصطلاح هنگ کردن یا کندی در واقع مربوط به ویندوز است یک کامپیوتر به خودی خود هنگ یا کند نمی شود بلکه برنامه ویندوز روی سیستم دچار این مشکل می شود. اگر با واژه فریز شدن در کامپیوتر مواجه شدید منظور همان هنگ کردن سیستم است. حال چه سیستم یخ بزند چه ماتش ببرد در هر صورت خیلی اعصاب خورد کن است. به خصوص وقتی در حال انجام دادن یک کار مهم هستید این اتفاق آزار دهنده تر هم می شود.

دلایل کندی و هنگی سیستم

  • برنامه هایی که در پس زمینه ویندوز اجرا می شوند.

یکی از شایع ترین دلایل کند شدن کامپیوتر برنامه هایی است که در پس زمینه اجرا می شوند. برای دیدن اینکه چه برنامه هایی در پس زمینه اجرا می شوند و از چه مقدار حافظه و CPU استفاده می کنند، Task Manager را باز کنید.

 

 
  • پرونده های موقت

هنگام اجرای برنامه ها، کامپیوتر فایل های موقتی می سازد. این فایل های موقتی در هارد دیسک ذخیره می شوند. حذف این پرونده ها می تواند به بهبود عملکرد رایانه کمک کند. برای این کار 3 راه حل دارید:

روش اول: ابتدا پیشنهاد می کنیم برای پاک کردن پرونده های موقتی و سایر فایل هایی که دیگر نیازی به رایانه ندارند از ابزار Windows Clean Disk Cleanup استفاده کنیدو رفع کاهش سرعت کامپیوتر انجام دهید.

روش دوم: برای راهکار دوم باید بگوییم متأسفانه Windows Clean Disk Cleanup ممکن است تمام پرونده های موجود در فهرست فهرست را حذف نکند. بنابراین پیشنهاد می کنیم پرونده های موقت را به صورت دستی پاک کنید. برای این کار:

  1. به مسیر زیر بروید:

C:\Users\Pc\AppData\Local\Temp

 

  1. تمام پرونده های موجود در این پوشه را حذف کنید.
  2. در صورت استفاده از هر پرونده که محیط ویندوز در حال استفاده آن است میتوان حذف آنها را رد کرد.

روش سوم: استفاده از برنامه های سوم شخص مثل CCleaner میباشد که کار با آن بسیار راحت است.


  • کمبود فضا

فضای خالی کم در درایو ها می تواند باعث کند شدن کامپیوتر بشود فصای مورد نیاز درایو های اصلی باید حداقل بین 500 مگ تا 1 گیگ باشد در صورتی که فضای خالی درایو های شما کمتر این مقدار است فضای بیشتری را خالی کنید ایکار باعث رفع کاهش سرعت کامپیوتر می شود.

  • خرابی هارد

اگر هارد شما مشکل داشته باشد سرعت و عملکرد ویندوز شما پایین می آید و با اجرای برنامه های SCANDISK و chkdsk میتوانید نسبت به بررسی و وجود مشکل فیزیکی در هارد دیسک کامپیوتر اقدام کنید.

نکته: یکی از مهمترین قطعات یک کامپیوتر ، هارد دیسک است. به روزرسانی از هارد دیسک استاندارد به هارد های (SSD) به طور چشمگیری عملکرد یک کامپیوتر را بهبود می بخشد. در این مرکز، این خدمت به شما ارائه می شود.



  • ویروسی بودن سیستم

اگر رایانه شما به یک یا چند ویروس آلوده باشد، ممکن است عامل کند شدن کامپیوتر کند یا حتی علت هنگ کردن کامپیوتر شما باشد. اگر روی سیستم شما برنامه آنتی ویروس نصب نشده است، از آنتی ویروس ها برای اسکن و حذف ویروس ها بر روی رایانه خود اجرا کنید.

  • آپدیت نکردن درایورهای ویندوز

آپدیت نبودن ویندوز و درایور ها می تواند باعث کند شدن ویندوز شود برای آپدیت کردن ویندوز باید از طریق خود ویندوز اقدام کنید.

  • تنظیمات رجیستری

اگر تمام مراحل فوق را دنبال کردید و کامپیوتر شما هنوز کند است و علت قفل شدن کامپیوتر را نمی دانید، سعی کنید پاک کننده رجیستری را روی رایانه اجرا کنید. می توانید برای این کار از برنامه های پاک کننده ریجستری مختلف استفاده کنید مثل Wise Registry Cleaner.

  • یکپارچه نبودن درایوها

دیفراگ نبودن درایوها مشکل دیگری است که باعث کندی و هنگ سیستم شما می شود. شما می توانید با استفاده از برنامه پیشفرض ویندوز برای دیفراگ کردن سیستم استفاده کنید.



  • کمبود حافظه RAM

اگر بیش از دو سال رایانه خود را داشته باشید ، ممکن است به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید. امروزه ما پیشنهاد می کنیم رایانه ها حداقل 2 گیگابایت حافظه (رم) برای سیستم 32 بیتی و 4 گیگابایت برای سیستم 64 بیتی داشته باشند. با داشتن حافظه کافی مشکلی در خصوص کند شدن ویندوز نخواهید داشت. اگر نور هارد دیسک به طور مداوم فعال باشد، این نشانه آن است که رایانه اغلب اطلاعات را بین حافظه و هارد دیسک شما مبادله می کند.

  • داغ کردن قطعات کامپیوتر

داغ کردن قطعات کامپیوتر یکی از نکاتی است که میتواند باعث کند شدن سیستم شما شود. سعی کنید سیستم خود را به هر روشی که میتوانید خنک نگه دارید برای لپ تاپ ها از فن استفاده کنید.

  • آپدیت نبودن بایوس

در صورت مشاهده چنین مشکلی روی سیستم لپ تاپ و کامپیوتر خود، با تماس و یا مراجعه به این مرکز، سیستم شما جهت رفع کندی و هنگی توسط متخصصین مجرب بررسی می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام