تعمیر فن لپ تاپ دل

عکس تعمیر فن لپ تاپ دل

یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد در حین کار طولانی مدت با لپ تاپ دل یا سایر لپ تاپ‌ها با آن مواجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند صدا دادن فن لپ تاپ یا داغ شدن لپ تاپ است که از علائم عدم سلامت فن لپ تاپ که در این موارد فن لپ تاپ دل شما به تعمیر نیاز دارد است. خرابی فن لپ تاپ می‌تواند موجب آسیب دیدن قسمت های مختلف لپ تاپ از جمله سی پی یو یا گرافیک لپ تاپ بشود. اگر شما هم احساس مسیکنید که در این زمینه به اطلاعات کامل نیاز دارید پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید چرا که تعمیرات لپ تاپ آرتک بهترین و تکمیل ترین اطلاعات را در این زمینه برای شما عزیزان فراهم آورده است.

به نقل از سایتglobaldata راجب شرکت دل

دل ارائه‌دهنده رایانه‌های شخصی، نرم‌افزار و تجهیزات جانبی است. این شرکت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مانند لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی، موبایل، ایستگاه‌های کاری، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، نرم‌افزار، راه کارهای ابری و نوت‌بوک‌ها را طراحی، توسعه، تولید، بازاریابی، فروش و پشتیبانی می‌کند. همچنین شرکت دل محصولاتی را تحت نام های تجاری

  Dell، Pivotal، Dell EMC، SecureWorks  و Alienware  به بازار عرضه می کند. دل همچنین طیف وسیعی از خدمات مالی مانند منشاء، جمع‌آوری، و خدمات قراردادهای تامین مالی دریافتنی‌های مشتری، مربوط به استفاده از محصولات، نرم‌افزار و راه‌حل‌های خدماتی خود را ارائه می‌دهد. Dell به مشاغل شرکتی، دولت، مؤسسات آموزشی، سازمان های اجرای قانون، سازمان های مراقبت های بهداشتی و مشاغل کوچک و متوسط خدمات می دهد. این شرکت در سرتاسر قاره آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و اروپا حضور تجاری دارد. دفتر مرکزی دل در راند راک، تگزاس، ایالات متحده است.

لپ تاپ دل

لپ تاپ دل

شرکت دل یک شرکت معتبر شناخته شده است که زمینه فعالیت این شرکت در حوزه توسعه، فروش، تعمیر و پشتیبانی سیستم های کامپیوتری و فعالیت‌های این چنینی است. این مجموعه برای اولین بار در سال 1984 توسط دانشجویی به نام مایکل دل در آستین تگزاس آغاز به کار کرد که با گذر زمان به یکی از معروف ترین و پر درآمد ترین شرکت های جهان تبدیل شده است.

لپ تاپ دل یکی از بهترین  و پر فروش ترین برند های دنیاست که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده چرا که لپ تاپ های این شرکت با کیفیت‌ها بسیار خوب و قیمت مناسب در بازار جهانی به فروش می‌رسند. اما اگر در یک توضیح کلی بخواهیم ویژگی‌های لپ تاپ دل را به شما عزیزان بگویی می توان گفت که لپ تاپ‌های دل ترکیبی از عملکرد قوی و دوام بسیار بالا را دارا هستند همچنین شما با پرداخت مبلغ مناسب صاحب این لپ تاپ های ارزشمند می‌شوید.

فن لپ تاپ دل

فن لپ تاپ چیست؟

فن لپ تاپ یکی از مهمترین قطعات موجود در دستگاه های مختلف است که هدف از به کارگیری این قطعه تهویه هوای درون سیستم می‌باشد که این تهویه هوا موجب خنک نگه داشتن سیستم می شود به عبارت ساده تر فن لپ تاپ وظیفه خنک نگه داشتن سیستم را دارد و بدین شکل عمل می کند که در هنگامی افزایش دمای سیستم فعال می شود و با تهویه هوا، گرمایی که توسط هیت سینک از چیپ ها گرفته شده  را به بیرون از لپ تاپ می برند  که این عمل باعث می شود دمای سیستم به حد مجاز رسانده شود چرا که اگر دمای سیستم افزایش یابد موجب کند شدن سیستم ویا حتی آسیب دیدن قطعات مختلف لپ تاپ مانند سی پی یو یا گرافیک می‌شود. توصیه ما به شما این است که  لپ تاپ خود را به سرویس کامل فن لپ تاپ دل بفرستید.

لوگو نوشته فن لپ تاپ دل
انواع فن های لپ تاپ

انواع فن لپ تاپ دل

را به دسته بندی های متفاوتی می‌توان تقسیم کرد اما می‌توان فن لپ تاپ دل و دیگر کمپانی‌ها را در دو دسته اصلی بر اساس کارایی و بر اساس مدل دسته بندی کرد. فن‌های لپ تاپ دل و دیگر لپ تاپ‌ها براساس کارایی به سه دسته فن‌های دمنده که وظیفه انتقال هوای خنک از بیرون به داخل لپ تاپ را بر عهده دارند، فن‌های مکنده که وظیفه انتقال هوای داغ ایجاد شده هیت سینک روی سی پی یو را بر عهده دارند که به نوعی کمک کننده خمیر سیلیکون هستند و فن‌های خنک کننده که به طور کمکی در هنگامی که تهویه به خوبی انجام نشود یا تهویه بهتر استفاده می‌شوند. در دسته بندی دوم یعنی دسته بندی بر اساس مدل لپ تاپ فن های لپ تاپ از نظر سایز فن تغییر می‌کنند که این تغییر سایز رابط مستقیم با سایز و مشخصات لپ تاپ دارد.

صدای بالای فن لپ تاپ

چگونه بفهمیم که فن لپ تاپ دل به تعمیر نیاز دارد

همانطور که متوجه شدید فن لپ تاپ برای کاهش گرمای سیستم شما بسیار مهم است و در صورت خرابی فن لپ تاپ دل، دستگاه شما داغی بیش از حدی را تجربه خواهد کرد و این مورد باعث می‌شود هم سخت افزار و هم نرم افزار دستگاه شما مورد آسیب واقع شود. اگر می‌خواهید با نشانه‌های خرابی فن لپ تاپ دل خود بیشتر آشنا شوید و اقدام به تعمیر آن نمایید در این قسمت برای شما چند مورد مهم از این نشانه‌ها را خاطر نشان کرده‌ایم:

گرمای بیش از حد لپ تاپ دل

تولید گرمای بیش از حد معمول

هنگامی که فن لپ تاپ شما آسیب دیده باشد در حالت معمول با داغی بیش از حد لپ تاپ همراه است که به راحتی برای شما عزیزان قابل مشاهده است البته نکته ای که باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم این است که داغی بیش از حد در حین انجام عملیات‌های سنگین مانند بازی‌های گرافیک بالا با سیستم غیر طبیعی نیست ولی اگر داغی ادامه دار است باید برای تعمیر فن لپ تاپ دل خود به یک مرجع مناسب مراجعه کنید که توصیه ما به شما تعمیر لپ تاپ آرتک می‌باشد.

صدای ناهنجار فن لپ تاپ دل

تولید صدای ناهنجار

نشانه بارز دیگری که شما به کمک آن به راحتی می توانید از آسیب دیدگی فن لپ تاپ خود مطلع شوید صدای ناهنجاری است که در هنگام خرابی فن به وجود می آید چرا که در حالت معمول صدای فن لپ تاپ بسیار کم است . فن لپ تاپ معمولا به دلایل زیر صدای ناهنجار از خود تولید می کند:

  1. جا به جایی لپ تاپ و اسیب به محفظه فن
  2. ضربه به لپ تاپ
  3.  شکستن پره‌‌های فن لپ تاپ
  4. افتادن اجزای ریز به داخل فن
  5. جابه جا شدن فن
  6. شکستگی قاب لپ تاپ یا فشار قاب به فن

تعمیر فن لپ تاپ دل مسئله‌ای است که شما عزیزان در رسیدگی به آن نباید سهل انگاری کنید چرا که خرابی فن می‌تواند موجب خرابی دیگر قطعات لپ تاپ دل شما همچنین با رسیدگی به موقع هزینه و زمان کمتری را صرف خواهید کرد چرا که اگر به موقع اقدام کنید فن شما تعمیر می شود و نیاز به تعویض ندارد.

تعمیر لپ تاپ

 رفع صدا وتعمیر فن لپ تاپ دل

اگر در رسیدگی به مشکلات فن لپ تاپ خودتان به موقع اقدام کنید کار خوتان و کارشناسان تعمیر فن لپ تاپ دل را آسان می‌کنید . برای تعمیر فن لپ تاپ دل و رهایی از صدای فن لپ تاپ کارشناسان چهار روش اضافه کردن فن خنک کننده ،تمیز کردن فن، کاهش پردازش و استفاده از خمیر سیلیکون را به عنوان روش‌های اصلی استفاده می‌کنند.

فن خنک کننده لپ تاپ

فن خنک کننده

اولین راهکاری که کارشناسان برای رفع صدای وتعمیر فن لپ تاپ دل و دیگر لپ تاپ‌ها توصیه می‌کنند اضافه کردن فن خنک کننده به سیستم است چرا که اضافه کردن فن خنک کننده باعث کاهش دمای سیستم و سلامت بیشتر آن در زمان استفاده با حداکثر توان می‌شود.

فن خنک کننده یا کول پد همانطور که از نامش پیداست وسیله ای برای خنک کردن لپ تاپ است که در زیر لپ تاپ قرار می‌گیرد وباعث بهتر شدن عملیات تهویه می شود البته فن‌های خنک کننده متفاوتی در بازار موجود است که علاوه بر بهبود عملیات تهویه قابلیت‌های دیگری نیز دارند.

تمیز کردن فن لپ تاپ دل

تمیز کردن فن

تمامی فن‌های موجود در بازار با گذر زمان دچار آلودگی‌هایی می‌شوند که از بین بردن این آلودگی‌ها موجب تقویت وبهبود عملکرد فن می‌شوند که برای تمیز کردن فن لپ تاپ دل یا لپ تاپ‌های دیگر می‌بایست اطلاعات کاملی داشته باشید چرا که اگر اشتباهی در کارتان رخ دهد امکان آسیب رسیدن به قسمت‌های مختلف لپ تاپ وجود دارد به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که تمیز کردن فن لپ تاپ خودتان را به یک مرکز معتبر مانند تعمیر لپ تاپ آرتک بسپارید.

کاهش پردازش

کاهش پردازش‌های اضافی

یکی از دلایل اصلی که لپ تاپ شروع به داغ کردن می‌کند که در نتیجه موجب روشن شدن فن لپ تاپ و به صدا درآمدن آن می‌شود استفاده بلند مدت و یا استفاده از نرم افزار‌هایی که به گرافیک و رام بالا نیاز دارند است . توصیه که کارشناسان برای بهبود بخشیدن به این روند به شما می‌کنند استفاده کوتاه مدت از لپ تاپ و بستن برنامه‌هایی که پردازش اضافی برای لپ تاپ ایجاد می کنند است. البته برای کاهش صدای فن می توانید از نرم افزار‌هایی که کارکرد فن را کنترل می کنند استفاده کنید که صدای فن و میزان کارکرد آن را می‌توانید تنظیم کنید.

خمیر سیلیکون
سرنگ سیلیکون

استفاده از خمیر سیلیکون

چهارمین راهکاری که کارشناسان برای بهبود بخشیدن به صدای فن لپ تاپ دل توصیه می‌کنند استفاده از خمیر سیلیکون است. خمیر سیلیکون باعث کاهش دمای لپ تاپ شما می شود و در نتیجه عملکرد لپ تاپ شما را بهبود می‌بخشد پس اگر شما از لپ تاپ دل خود در بازی‌های گرافیک بالا استفاده می کنید استفاده از این خمیر معجزه آسا برای شما الزامی است.

خمیر سیلیکون یا خمیر حرارتی یک ماده خمیری شکل رسانای گرما است که از آن در بین هیت سینک و پردازنده استفاده می‌شود .البته استفاده این خمیر محدود به سی پی یو نیست و از این خمیر در کارت گرافیک هم استفاده می شود. البته انواع مختلفی از خمیر حرارتی در بازار موجود است که هر کدام بر یک نوع از اجسام تاثیر گذاری دارد .توجه داشته باشید که استفاده از این خمیر معجزه آسا برای 2الی 3 سال مشکل شما را حل می کند.

فن لپ تاپ

تعویض فن لپ تاپ دل

اگر در نگهداری و تعمیر فن لپ تاپ دل خوتان سهل انگاری کنید ممکن است فن لپ تاپ شما آسیب ببیند و نیازمند تعویض شود. تعویض فن لپ تاپ دل یک کار بسیار تخصصی است که برای انجام آن حتما می‌بایست به یک مرکز خوب مراجعه کنید چرا که با مراجعه به یک مرکز خوب خیال شما از بابت سلامت و کیفیت قطعه راحت خواهد بود.شما زمانی نیازمند تعویض فن لپ تاپ دل می‌شوید که به پره‌های آن آسیب رسیده باشد یا اینکه فن شما سوخته باشد.

فن سوخته لپ تاپ

چگونه بفهمیم فن لپ تاپ سوخته

فن‌های وظیفه تهویه هوای سیستم را بر عهده دارند که این عمل موجب کاهش دمای سیستم می شود البته فن‌های سالم با صدای بسیار کمی این عملیات را برای شما انجام می‌دهند. حال اگر خواهان این هستید که بفهمید فن لپ تاپ شما سالم است یا خیر ما به شما روش‌های زیر را پیشنهاد می کنیم.

 

 

صدای فن

صدای فن:

اولین راهکاری که برای فهمیدن سلامت فن لپ تاپ می‌توانید از آن کمک بگیرید گوش دادن به صدای فن است البته باید این را در نظر بگیرید که فن لپ تاپ‌های نو یا تازه روشن شده صدای کمی را از خود تولید می کنند چرا که  در ابتدا با سرعت کم کار می‌کنند ولی با گذر زمان سرعت فن لپ تاپ شما نیز افزایش می‌یابد که در نتیجه صدای فن نیز افزایش می‌یابد.

 

محل تهویه

جریان هوا

اگر با شنیدن صدای فن مشکل دارید یا در یک محیط شلوغ هستید و نمی‌توانید به صدای فن گوش دهید می‌توانید با برسی جریان هوا از میزان سلامت لپ تاپ خود مطلع شوید.برای این کار کافی است که دست خودتان را در نزدیکی دریچه ها بگذارید و جریان تهویه هوا را بررسی کنید. نکته اگر جریان ضعیف بود ولی صدای کار کردن فن به گوشتان می‌رسید احتمالا فضای فن کثیف یا دچار مشکل شده است.

سوختگی نقاط مختلف لپ تاپ دل
سوختن فن لپ تاپ دل

مواردی که باید مراقب باشیم تا با سوختگی فن اشتباه نگیریم

اگر بوی سوختگی از لپ تاپ خودتان حس کردید باید مراقب باشید که این بو برای قطعات دیگر مانند باطری یا شارژر نیست.

باطری: اگر به منشا بوی سوختگی شک دارید و فکر می کنید که شاید بو از باطری باشد  برای اینکار می بایست ابتدا باطری را از دستگاه جدا کنید وپس از چند دقیقه دوباره لپ تاپ را به برق زده وتست کنید.

سیم شارژر: اگر به منشا بوی سوختگی شک دارید و فکر می‌کنید که شاید بو از شارژر باشد بهترین کار این است که دوباره و با دور کردن یا عوض کردن شارژر منشا بوی سوختگی را پیدا کنید.

زمان

زمان تعویض یا تعمیر فن لپ تاپ دل

معمولا تعویض یا تعمیر فن لپ تاپ دل یا لپ تاپ های دیگر نیازمند زمان زیادی نمی باشد اما آنچه  باعث می شود که این کار نیازمند مدت زمان زیاد برای به طول انجامیدن باشد این است که فن یا قطعات آن باید تهیه شوند که این امر بسته به نوع قطعه زمان متفاوتی را صرف می‌کند.به عنوان مثال قطعات لپ تاپ سونی در بازار به سختی پیدا می‌شوند و معمولا زمان زیادی برای تعمیر هر قطعه از این نوع لپ تاپ ها صرف می‌شود. البته در بعضی موارد محدود برخی از قطعات در بازار یافت نمی‌شوند که این موارد بیشتر مربوط به لپ تاپ‌های بسیار قدیمی می باشد.

افزایش طول عمر
گرد و غبار
فن کمکی

راهکارهایی برای افزایش طول عمر فن لپ تاپ

  1. دستگاه خود را از مایعات دور نگه‌دارید.
  2. به‌هیچ‌ وجه ضربه‌ای به فن و لپ‌تاپ وارد نکنید.
  3. دریچه و محفظه‌های لپ تاپ را تمیز نگه‌دارید تا هوا به خوبی وارد و خارج شود.
  4. از قرار دادن دستگاه خود بر روی سطوح کثیف و پر از گرد و غبار و پرز، خودداری نمایید. زیرا عملکرد فن به‌مرورزمان مختل شده و به‌درستی خنک نخواهد کرد. برای حل این مشکل باید نسبت به تمیز کردن فن لپ تاپ اقدام کنید.
  5. برنامه‌های غیرضروری را ببندید؛ برنامه‌هایی که فعال هستند و هیچ کاری با آن ندارید را ببندید، زیرابه دلیل پردازش آن برنامه‌ها، دستگاه گرم خواهد شد و فن برای مدت‌زمان طولانی‌تری کار خواهد کرد. با بستن برنامه‌های غیرضروری، هم عمر فن لپ تاپ و هم عمر دستگاه شما بیشتر خواهد شد و نیاز به خرید فن لپ تاپ پیدا نخواهید کرد.
  6. از کول پد یا (پایه خنک کننده) استفاده نمایید. اگر شما از برنامه‌های گرافیکی و سنگین استفاده می‌کنید، فن لپتاپ شما به‌تنهایی برای خنک کردن دستگاه، پاسخگو نخواهد بود. همچنین در فصل‌های گرم سال، ممکن است به دلیل هوای گرم، عملکرد دستگاه شما کندشود. استفاده از پایه‌های خنک‌کننده، عمر لپ‌تاپ شما را نیز افزایش می‌دهد و از آسیب‌های احتمالی به دلیل گرما، جلوگیری می‌کند.

فن لپ تاپ

فن لپ تاپ یکی از مهمترین قطعات لپ تاپ است و نقشی همانند نقش دستگاه تنفس انسان برای لپ تاپ را ایفا می کند . توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه و آسیب‌های وارده هر چند وقت یکبار لپ تاپ دل خود را به سرویس کامل فن لپ تاپ ببرید. که بهترین جای ممکن برای انواع خدمات تعمیرات لپ تاپ یا تعویض قطعات مختلف مانند های ولتاژ، سوکت شارژر،اسپیکر ، چیپ و آی سی، تعویض هیت سینک و… مرکز تعمیرات لپ تاپ آرتک است.

سوالات متداول

معمولا مشکلاتی که برای فن لپ تاپ دل و دیگر لپ تاپ ها به وجود می‌آیند قابل تعمیر نیستند و نیازمند تعویض قطعه هستند. هزینه تعویض فن لپ تاپ بسته به مدل،سال تولید و برند لپ تاپ متفاوت است که هزینه تعویض فن لپ تاپ های قدیمی در حدود 400 الی 500 هزار تومان است که این قیمت در بعضی موارد کاهش می‌یابد و در بعضی موارد افزایش می‌یابد. 

اگر فن لپ تاپ دل شما با مشکل مواجه شود معمولا نیازمند تعویض می‌باشد و تعمیر آن امکان پذیر نیست که در صورت تعمیر در کوتاه ترین زمان (حدودا یک ساعت) فرایند تعمیر پایان می‌یابد اما تعویض فن لپ تاپ دل به زمان بیشتری نیاز دارد چراکه برای تعویض فن باید قطعه مورد نظر را از بازار تهیه کرد ولی اگر قطعه در دسترس باشد این فرایند بیسیار زودتر انجام می شود.

تهویه سیستم لپ تاپ به کمک سینک و فن انجام می‌شود که هر کدام از آنها وظیفه ای بر عهده دارند. وظیفه سینک ها انتقال گرمای چیپ‌ها به محفظه فن‌ها است که فن مکنده هوای داغ به وجود آمده را به بیرون از لپ تاپ منتقل می‌کند و فن دمنده هوای خنک را به دستگاه منتقل می‌کند که این تهویه هوا موجب متعادل نگه‌داشتن دمای سیستم می‌شود.

آرتک با تجربه بالا در زمینه تعمیر و تعویض فن لپ تاپ این امکان و اطمینان را به شما می‌دهد تا مشکل فن لپ تاپ دل و دیگر قطعات این لپ تاپ شما را با بهترین کیفیت رفع کند تا رضایت شما مشتریان عزیز را بدست آورد.

برای افزایش طول عمر فن لپ تاپ دل می‌بایست به دو نکته اساسی دقت کنید. نکته اول این است که سعیکنید فن لپ تاپ دل خود را از ضربه و کثیفی ها و مایعات دور نگهدارید و نکته دوم که لازم است به آن اشاره کنیم این است که از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ جلوگیری کنید که برای این منظور می‌توانید از فن خنک کننده استفاده کنید که به تهویه سیستم کمک می کند ودمای آن را کاهش می‌دهد. بستن برنامه‌های اضافی یکی از دیگر روش های کاهش پردازش سیستم و در نهایت کاهش دمای می‌باشد.

تعمیر یا تعویض تمامی قطعات لپ تاپ اللخصوص فن لپ تاپ نیازمند تخصص و تجربه است چراکه اگر فردی بدون داشتن مهارت سعی در تعویض یا تعمیر فن داشته باشد ممکن است به اشتباه و ناخواسته به قطعات دیگر آسیب بزند.

بسته به میزان کارکرد و درصد سلامت فن توصیع به تعویض یا تعمیر فن تعقیر می‌کند اما به طورکلی هنگامی که فن لپ تاپ دچار مشکل می‌شود تعویض فن بهتر از تعمیر آن است چرا که فن تعمیر شده مانند فن نو و تاز تعویض عمل نمی‌کند.

بنیانگذار شرکت دل مایکل دل آمریکایی است که دانش آموخته دانشگاه تگزاس در آستین است.

داغ کردن بیش از حد لپ تاپ در حین کار موجب آسیب دیدن فن لپ تاپ و دیگر قطعات سخت افزاری آن می‌شودکه در صورت سهل انگاری در تعمیر لپ تاپ می تواند باعث آتش سوزی لپ تاپ شود.

سیستم تهویه مسئله ای است که در همه‌ی شرکت‌های سازنده به آن توجه ویژه‌ای می‌شود البته به طور کلی نمی توان گفت کهسیستم تهویه یک شرکت از دیگر شرکت ها برتر است چرا که در مدل های مختلف هر شرکت سیستم تهویه آن نیز تغییر می کند و دچار تقویت یا تضیف می‌شود.

فن‌های لپ تاپ از نظر کارایی به سه دسته کلی فن‌های مکنده، فن های دمنده و فن های خنک کننده تقسیم می شوند که هر کدام کارایی خاصی را دارا می‌باشند.

فن دمنده که وظیفه انتقال هوای خنک از بیرون به داخل لپ تاپ را بر عهده دارند و به نوعی مهمترین بخش عملیات تهویه را بر عهده دارند.

، فن های مکنده که وظیفه انتقال هوای داغ ایجاد شده هیت سینک روی سی پی یو را بر عهده دارند که به نوعی کمک کننده خمیر سیلیکون هستند

فن های خنک کننده به عنوان یک نیروی کمکی برای تهویه هوای سیستم استفاده می‌شوند که هم بر بهبود تهویه هوای سیستم و هم کاهش دمای سیستم عصر می گذارند که این دو موجب افزایش طول عمر فن لپ تاپ دیگر قطعات آن می‌شود.

شما عزیزان می‌توانید برای تعمیر فن لپ تاپ دل خود به تعمیرات لپ تاپ آرتک مراجعه فرمایید. تعمیرات لپ تاپ آرتک بهترین گزینه برای بر طرف کردن انواع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری است.

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام