دلایل شارژ نشدن لپ تاپ دل

شارژ شدن لپ تاپ دل بستگی به فعالیت قطعه ای به نام باتری دارد. اگر لبتاپ شما شارژ نشد اصلا جای نگرانی نیست! امروز هدف ما این است که با اطلاعات کامل و جامع مشکل شارژ نشدن لب تاپ DELL  را حل کنیم و دلایل اصلی شارژ نشدن لپ تاپ شما را به ترتیب بیان کنیم.

به دو دلیل عمده لپ تاپ شما شارژ نمی شود:

مشکلات سخت افزاری و مشکلات نرم افزاری

 

اتصال مستقیم به برق

الف- مشکلات سخت افزاری شارژر نشدن لپ تاپ

1-اشکال در اتصال جریان برق

لپ تاپ را مستقیم به پریز دیواری وصل کنید. دستگاه محافظ از باتری محافظت می کند اما می تواند مانع شارژ شدن لپ تاپ شما شود. برای اطمینان از این موضوع باید دستگاه را خاموش کنید و مستقیم به پریز برق وصل کنید. از سالم بودن پریز مطمئن شوید و چنانچه متوجه شدید پریز مشکل دارد لپ تاپ را با پریزهای دیگر تست کنید. گاهی اوقات نیز به دلیل افت جریان برق آداپتور دستگاه به طور اتومات از کار می افتد و تا زمانی که جریان برق امن نشده باشد کار نمی کند. با قطع برق اگر مقدور بود باطری را از دستگاه جدا کنید و دکمه POWER را به مدت دو دقیقه نگه دارید. دوباره باتری را در جای خودش بگذارید و شارژر را مجدد به برق وصل کنید.

تعویض کابل پاره شارژر

2-پارگی یا اتصالی در کابل شارژر و شارژر نشدن لپ تاپ

سیم شارژر باعث پارگی ، پیچ خوردگی و استهلاک آن می‌شود و چنانچه جلوی پوسیدگی یا شکاف در سیم را نگیریم باعث قطع کامل سیم شارژر ما می‌شود. جهت انجام این کار می‌توانید از مقداری چسب استفاده کنید و آن را به بخشی مورد نظر اضافه نمایید، چسب آکواریوم برای این اقدام بهترین گزینه است. پس‌ از اینکه چسب به‌ طور کامل سفت و محکم شد، محل پارگی را با کمک چسب برق به‌طور کامل بپوشانید. اما گاهی اوقات پارگی و پوسیدگی ممکن است تا حدی پیشرفت کند که تنها راه‌حل برای شما تعویض کابل است. برای تهیه کابل جدید در درجه اول از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید و حتما کابلتان دارای ضمانت خرید باشد.

باتری معیوب

3-قدیمی بودن باتری یا تمام شدن عمر باتری

شارژ نشدن لپ تاپ دل در اکثر مواقع  می تواند به دلیل باتری معیوب یا قدیمی باشد. که باید توسط تعمیرکار بررسی شود. به طور متوسط عمر مفید باتری 3 الی 4 سال می باشد. در بعضی لپ تاپ ها باتری قابلیت جدا شدن دارد، در این مدل ها پس از بررسی باتری را از لپ تاپ جدا کنید و دکمه خاموش و روشن را 10 الی 15 ثانیه نگه دارید. سپس کابل شارژر را به لپ تاپ وصل کنید. اگر دستگاه شروع به شارژ شدن کرد مشکل از باتری است و باید تعمیر یا تعویض گردد. مواردی مثل داغ شدن بیش از حد باتری در هنگام شارژ و طولانی شدن زمان اتمام شارژ از نشانه‌های معیوب بودن باتری شما می باشد.

کس اتصال جریان برق لپ تاپ دل

4-خراب شدن سوکت و وجود گرد و غبار در اتصالات

گرد و غبار و پرز می تواند در ورودی اتصالات لپ تاپ شما جمع شود و هنگامی که شارژر خود را به دستگاه وصل می کنید، مانع ایجاد شود. حتی اگر لپ‌تاپ دل شما هنگام وصل شدن به درستی شارژ می‌شود، باید پورت‌های لپ‌تاپ را مرتب تمیز کنید. روش مناسب برای انجام تمیز کردن این است که ابتدا سیستم را خاموش کنید و آداپتور AC را از منبع تغذیه جدا کنید. سپس با استفاده از پارچه بدون پرز آغشته به الکل، درگاه شارژ را کاملا تمیز کنید. پس از این کار زمان کافی بدهید تا پورت کاملا خشک شود و سپس آداپتور برق را دوباره وصل کنید.

راه دیگر آن است که توسط یک سوزن ته گرد یا خلال دندان با دقت و حوصله ورودی ها را تمیز کنید و در آن ها بدمید. همچنین می توانید از دمنده هوای خشک استفاده کنید. تمام مراحل ذکر شده برای عیب یابی و رفع این وضعیت زمانی است که لپ تاپ DELLشما شارژ نمی شود اما به برق متصل است. در پایان اگر سوکت لپ تاپ خراب شده بود باید نسبت به خرید آن اقدام کنید. سوکت های موجود در بازار در دو مدل آنبرد و کابلی می باشد.

داغ کردن لپ تاپ

5-استفاده بیش از حد از لپ تاپ و داغ شدن آن

دقت کنید که باتری لپ تاپ به گرمای زیاد حساس است و افزایش دما ممکن است باعث از کار افتادن سنسور باتری شود. در صورت داغ شدن بیش از اندازه باتری دستگاه را خاموش کنید و تا پایان زمان خنک شدن آن صبر کنید. خرابی و کهنه شدن باتری، استفاده نکردن از فن خنک کننده و گذاشتن لپ تاپ به طور مستقیم روی فرش یا کاناپه می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ شما شود. در نگهداری دستگاهتان دقت کنید و همیشه با ظرافت از آن نگهداری کنید. مراقب باشید آب یا هر نوع مایعاتی روی آن نریزد.

انواع پورت

6-پورت را از جهت مناسب بودن بررسی کنید

در نظر داشته باشید که اگر لپ‌تاپ شما توسط کابل‌های Type_C شارژ می‌شود، ممکن است آن را به درگاه درستی وصل  باشید. چرا که برخی از پورت‌های تایپ سی فقط قابلیت انتقال داده دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای شارژ استفاده کرد. اصولا برای مشخص کردن پورت‌هایی که مخصوص شارژ لپ تاپ هستند از یک علامت مخصوص شبیه جرقه استفاده می‌کنند. پس بهتر است که با دقت بیشتری سایر پورت‌ها را هم امتحان کنید.

جدا سازی باتری لپ تاپ

7-بدون باتری لپ تاپ را روشن کنید

در صورتی که باتری لپ تاپ شما قابل جابه‌جایی است، باید آن را به صورت کامل از دستگاه اصلی جداسازی کنید. معمولا شما می‌توانید این کار را با کشیدن چند زبانه در قسمت پایین دستگاه انجام دهید.

 قبل از خارج کردن باتری، سیستم را خاموش کنید. همچنین شما باید شارژر و لوازم جانبی متصل را هم از برق جداسازی کنید. هنگامی که باتری را خارج کردید کلید پاور را برای چند لحظه نگه دارید تا شارژ باقی مانده در سیستم از بین برود. بعد از این مرحله شارژر را متصل کنید و دستگاه را روشن کنید.

باتری فاسد لپ تاپ

چگونه تشخیص بدهیم باتری خراب است

اگر با این روش مشکل حل نشد بنابراین می‌توان گفت مشکل شارژ دستگاه به باتری مرتبط است. شما باید نسبت به تمیز بودن محفظه باتری و بخش‌های اطراف آن مطمئن شوید. در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از مواد خارجی اقدام به تمیز کردن دستگاه کنید. سپس باتری را مجددا درون محفظه قرار دهید و مطمئن شوید بخش‌ها به طور کامل تمیز است.

زمانی که با انجام این کار مشکل رفع نشود، احتمالا یک باتری خراب دارید که باید آن را تعویض کنید. باتری های برخی  از لپ تاپ ها قابلیت جدا شدن ندارند و می‌توانید دستگاه خود را باز کنید و خودتان اقدام به خارج کردن آن کنید. البته انجام این کار می‌تواند گارانتی دستگاه را باطل کند و با یک اشتباه کوچک ممکن است آسیب جدی به دستگاه وارد کنید. بهتر است لپ تاپ را برای انجام این کار به مراکز تعمیر مجاز تحویل دهید تا بتوانند با ابزارهای پیشرفته اقدام به خارج کردن باتری کنند.

شارژر اصلی

8- آداپتور برق متناوب یا شارژر دیگری را امتحان کنید

در این مرحله، شما تمام راه حل های «بدون شارژ مجدد» را امتحان کرده اید که هیچ هزینه ای برای شما ندارند. آخرین راه این است که یک شارژر جدید سفارش دهید یا اگر یکی از دوستان لپ تاپ دل دارد از شارژر آن استفاده کنید. اگر چه شارژرهای تقلبی و غیر اصلی زیادی در بازار ایران وجود دارند، اما توصیه می کنیم در صورت امکان از شارژر اصلی استفاده کنید.

ب- مشکلات نرم افزاری شارژ نشدن لپ تاپ دل

1-میزان مصرف باتری توسط برنامه ها را چک کنید:

اگر در هنگامی که لپ تاپ‌تان به شارژ متصل است، برنامه‌های بسیار سنگینی روی سیستم خود اجرا کنید، سرعت شارژ لپ تاپ کاهش پیدا می‌کند. چرا که در زمان اجرای این نرم افزارها معمولا CPU سیستم تحت فشار بالایی می باشد تا همگی وظایف را پردازش کند و باعث افزایش دمای سیستم خواهد شد. برای تعدیل دما، فن سیستم باید با سرعت بالایی کار کند که برای این منظور نیاز به انرژی زیادی خواهد داشت. در واقع با همان سرعتی که باتری در حال شارژ شدن است، انرژی آن به صورت همزمان در حال تخلیه است. نتیجه می گیریم که اصلا باتری شارژ نمی‌شود. قطع به یقین لپ تاپ داغ می‌کند و ممکن است آسیب ببیند.

بستن برنامه های پر مصرف

تنظیمات نرم افزاری مصرف باتری

چنانچه روی سیستم شما یکی از نسخه‌های ویندوز نصب است، با فراخوانی پنجره Task Manager می‌توانید میزان مصرف باتری سیستم را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار باید به صورت همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید.

پنجرۀ کوچکی برای شما باز می‌شود که باید روی گزینۀ More details کلیک کنید. حالا در تب Processes می‌توانید میزان درگیری سی‌پی‌یو و دیگر منابع سیستم خود را توسط برنامه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید. اگر برنامه‌ای در این لیست مشاهده می‌کنید که به آن نیاز ندارید. اما بخشی از منابع را به خود اختصاص داده است، آن را ببندید. همچنین اگر در این لیست برنامه‌ای ناشناس و مشکوک دیدید، حتما آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید، عملکرد ویروس‌ها باعث ایجاد مشکل در تخصیص منابع و شارژدهی باتری نشده باشد. هر زمان  احساس کردید سیستم شما در هنگام اجرای برنامه‌هایی خاص بسیار داغ می‌شود، احتمالا سخت افزار لپ تاپ پاسخگوی نیاز نرم افزارها نیست و باید به فکر سیستم جایگزین باشید. آن هم قبل از اینکه به طور کلی باتری و سایر سخت افزارها آسیب جدی ببینند.

به روز رسانی درایو لپ تاپ دل

2-درایوها را بروز رسانی کنید

روی My Computer کلیک راست کنید و گزینه “Manage” را انتخاب کنید ، در پنجره بعدی ،Device  Manager را انتخاب کنید. در قسمت Batteries سه گزینه وجود دارد :

Microsoft Ac Adapter و Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery و Microsoft Composite Battery!

 
به روز رسانی درایو لپ تاپ دل

به ترتیب بر روی تک تک آنها راست کلیک کنید و properties را انتخاب کنید ، سپس در زبانه Driver ، دکمه Update Driver را انتخاب کنید و زمان لازم را به آن بدهید تا درایور را آپدیت کند.

به روز رسانی لپ تاپ دل

پس از اتمام عملیات بروز رسانی،  سیستم را ریست کنید. اگر باز هم مشکل وجود داشت، درایور Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery را Uinstall  کنید. با انجام اقدامات فوق باید مشکل شارژ نشدن کامل باتری لپ تاپ برطرف شود.

بروزرسانی بایوس لپ تاپ د ل

3-بایوس را آپدیت کنید

توجه کنید که بایوس همان صفحه ای است که اطلاعات مربوط به سخت افزارهای سیستم، شامل کارت گرافیک، پردازنده، رم، هارد لپ تاپ و سایر موارد را در آن مشاهده می کنید. همچنین عملیات فراخوانی سیستم عامل نیز توسط بایوس انجام می شود. تنظیمات بایوس لپ تاپ دل بدون نیاز به UEFI

مرحله 1 : بایوس کردن  لپ تاپ دل در برخی از مدل های این محصول به گونه ای است که برای نصب ویندوز و استفاده از برنامه های کاربردی تحت بوت، نیاز به استفاده از یک دیسک یا فلش مموری حاوی فایل های UEFI  دارد. در این بخش قصد داریم ترفندی را شرح دهیم که بتوانید که با استفاده از آن بدون نیاز به UEFI به راحتی سیستم عامل ویندوز را نصب کنید و یا از برنامه های کاربردی تحت بوت استفاده نمایید. برای این منظور باید وارد بخش تنظیمات بایوس لپ تاپ دل شوید که در ادامه به بررسی این مرحله می پردازیم.

ورود به تنظیمات بایوس لپ تاپ دل

همان طور که اشاره کردیم برای انجام تغییرات در تنظیمات بایوس لپ تاپ دل باید به پنل تنظیمات آن وارد شوید. جهت انجام این کار پس از روشن کردن لپ تاپ کلید Esc موجود در کیبورد را فشار دهید. دقت کنید که زمان فشردن این کلید باید به هنگام نمایش لوگو در صفحه ی نمایش لپ تاپ باشد. پس از فشردن Esc صفحه ای برای شما باز خواهد شد که می توانید با استفاده از کلید های جهت نمای لپ تاپ تنظیمات را شکل دهید. گزینه ی Enter Setup را در این میان بیابید، توسط کلیدهای جهت نما بر روی آن بروید و کلید Enter را بزنید. به این ترتیب به سادگی به بخش تنظیم بایوس لپ تاپ دل وارد می شوید.

تنظیمات بوت لپ تاپ دل

نحوه ی تنظیمات بوت

پس از ورود به بخش تنظیمات بایوس لپ تاپ دل باید نحوه ی عملکرد بایوس را تنظیم کنید. جهت انجام این امر گزینه Securit را انتخاب کنید و زیر منو Secure Boot Menu را بیابید. در این قسمت شما امکان غیر فعال سازی Secure Boot Control را دارید. برای غیر فعال سازیSecure Boot Control  گزینه Disabled را انتخاب کنید. با استفاده از منوی Boot، قسمت Launch CSM را فعال نمایید.

پس از اتمام این روش تنظیمات لازمه بر روی بایوس صورت گرفته است. اما این به معنای پایان کار نیست و شما باید این تنظیمات را نهایی کنید. از این رو به منوی Save & Exit رفته و با کلیک بر روی گزینه Save Changes and Exit، تنظیمات انجام شده را ذخیره کنید. سپس از محیط بایوس خارج شده و وقتی آرم دستگاه را مشاهده کردید، جهت انتخاب و بوت کردن دیسک و یا فلش مموری مورد نظر، مجددا کلید Esc را فشار دهید. در صورت بروز هرگونه مشکل در هریک از مراحل تنظیمات بایوس لپ تاپ دل می توانید با کارشناسان ما در مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک تماس بگیرید.

تنظیمات ویندوز لپ تاپ دل

4-تنظیمات ویندوز لپ تاپ را چک کنید

پس از ورود به تنظیمات (Settings) و در ادامه سیستم (System) باید روی گزینه پاور و خواب (Power & Sleep) کلیک کنید تا امکان ورود به تنظیمات پاور (Additiona Power Settings) فراهم شود. در صورتی که بخش ذکرشده را مشاهده نکردید، پنجره تنظیمات را به صورت افقی باز کنید تا زمانی که بخش موردنظر ظاهر شود شما باید در پنجره جدیدی که ایجاد می شود روی تغییر تنظیمات طرح در کنار طرح فعلی خود کلیک کنید. شما نیز می‌توانید روی Change advanced power settings کلیک کنید، اما ساده‌ترین کار را می‌توان فقط انتخاب بازیابی تنظیمات پیش‌فرض (Restore Default Settings) دانست. شرایط را برای بررسی تغییراتی که اتفاق افتاده است مورد بررسی قرار دهید.

تنظیمات ویندوز لپ تاپ دل

تنظیمات درصد شارژ باتری

پس از باز شدن بخش موردنظر روی پاور (Power) در پنل تنظیمات سخت افزار کلیک کنید، سپس به سمت پایین رفته و Charge Threshold را بیابید. در صورتی که این گزینه فعال‌سازی شده است، می‌توانید حداقل و حداکثر درصد باتری را برای شارژ انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر ۵۰ درصد را برای شروع شارژ به عنوان حداقل و ۸۰ درصد را به عنوان حداکثر انتخاب کنید، خواهید دید که دستگاه هنگام رسیدن به شارژ ۵۰ درصد به صورت خودکار شارژ خواهد شد و زمانی که به ۸۰ درصد برسد هم متوقف می‌شود. این کار می‌تواند باعث شود رایانه شما همانطور که معمولا انتظار دارید شارژ نشود، بنابراین در صورت فعال بودن گزینه مورد نظر، باید آن را غیرفعال کنید.

ری استارت کردن لپ تاپ دل

5-لپ تاپ را Restart کنید

استفاده از کلیدهای Alt + F4 بهترین راه برای بستن برنامه ها و ریست یا خاموش کردن لپ تاپ شما است. کلیه برنامه هایی که بر روی دسکتاپ باز هستند، به نوبت بسته می شوند. در نهایت زمانی که دسکتاپ را مشاهده می کنید با فشردن این کلیدهای میانبر، یک پنجره کوچک باز می شود که می توانید با فشردن کلیدهای مکان نما، منوی کشویی را بر روی Restart قرار دهید و Enter را بزنید.

اگر بستن برنامه های باز شده برای شما اهمیتی ندارد، می توانید با فشردن کلیدهای Win+D به دسکتاپ بروید و سپس از Alt+F4 استفاده کنید.

ری استارت کردن لپ تاپ دل

Ctrl+Alt+Delete

از دیگر کلیدهای ترکیبی که می توانید برای ریستارت لپ تاپ با کیبورد استفاده کنید، کلیدهای Ctrl+Alt+Delete است. زمانی که این سه کلید را به صورت همزمان فشار می دهید، وارد یک صفحه جدید می شوید که با استفاده از کلیدهای مکان نما می توانید در منو جابجا شوید. سپس از کلید Tab استفاده کرده تا به آیکون های پایین صفحه دسترسی پیدا کنید. با قرار گرفتن بر روی دکمه پاور، Enter را بزنید و با استفاده از کلیدهای مکان نما، روی Restart توقف کنید. در نهایت با فشردن کلید Enter لپ تاپ خود را ریست کنید.

ری استارت کردن لپ تاپ دل

Win + X

با فشردن دو کلید Win+X یک منو مشاهده خواهید کرد که می توانید با استفاده از کلیدهای مکان نما، بر روی گزینه های آن جابجا شوید. بعد از قرار گرفتن روی گزینه Shut down or sign out کلید Enter را بزنید و مجدد با استفاده از کلیدهای بالا یا پایین مکان نما، گزینه Restart را انتخاب و Enter را فشار دهید.

شارژ نشدن لپ تاپ دل

شما کاربران گرامی لپ تاپ های دل در صورت برخورد با هر گونه مشکلی درباره باتری یا شارژر لپ تاپ خود، می توانید با مراجعه به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، مشکل خود را با ما در میان بگذارید. این مرکز با بهره مندی از متخصصین مجرب، ابزار به روز و دسترسی به تامین کنندگان اصلی قطعات لپ تاپ و کامپیوتر، آماده ارائه خدمات تعمیری به شما مشتریان گرامی است. تمامی قیمت ها در این مجموعه کمتر از نرخ های اعلام شده از سوی اتحادیه می باشند. همچنین تمامی خدمات با 6 ماه گارانتی به شما مشتریان گرامی عرضه می شود.

5/5 - (4 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zahiiii
zahiiii
1 سال قبل

سلام من یک لپ تاپ دل دارم که مشکل شارژ نشدن داره که بخاطر زدن شارژر اشتباهی این اتفاق افتاده. انگار سوکت به مشکل خورده و دیگر کار نمی کند! بخوام سوکتی که خراب شده رو تعمیر یا عوض کنید چقدر هزینه و قیمتش میشه؟

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  zahiiii

سلام لپ تاپ شما باید به طور کامل عیب یابی شود زیرا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علاوه بر سوکت شارژ، ممکن است آی سی شارژ ماردبرد شما نیر معیوب شده باشد. بسته به نوع سوکت شارژ شما هزینه تعمیر و تعویض آن متفاوت است و حتما باید ابتدا دستگاه بررسی شود.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام