شارژر لپ تاپ

َشارژر لپ تاپ

شارژر لپ تاپ یکی از قطعات اصلی لپ تاپ است که با اینکه خارج از لپ تاپ طراحی شده، اما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. آداپتور لپ تاپ حکم منبع تغذیه لپ تاپ را دارد که باتری لپ تاپ را شارژ می‌کند یا اگر لپ تاپ باتری نداشته باشد، مستقیما آن را روشن می‌کند. تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ از جمله مواردی است که کاربران ممکن است با آن روبرو شوند. معمولا شارژ لپ تاپ ایسوس، لنوو، دِل، ایسر، اپل و اچ پی با هم متفاوت هستند و سوکت شارژ های مختلفی دارند. پس شارژر لپ تاپ های برندهای مختلف به هم نمی خورند.

نگهداری صحیح و مراقبت از شارژر یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام داد تا هم لپ تاپ بیشتر عمر کند و هم سایر اجزای آن دچار آسیب نشوند. اما برای تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ خراب، چه باید کرد؟ برای تعویض، مشخصات شارژر لپ تاپ را از کجا باید پیدا کرد؟ مشکلات شارژر های لپ تاپ چه هستند و چگونه به این مشکلات برخورد می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا با این سوالات و سوالات بیشتر پاسخ دهیم. تعمیرات لپ تاپ در تهران.

صدا دادن شارژر لپ تاپ

برخی از شارژر های لپ تاپ در محل برخورد دو قسمت شارژر (آداپتور برق متناوب و کابل برق) صدای ترق می‌دهند. برای شارژرهای تلفن، بیشتر قطعاتی که می‌توانند نویز ایجاد کنند، داخل مبدل برق AC/DC هستند، که بخشی است که به پریز دیواری می‌رود. تعمیر و تعویض شارژر های لپ تاپ از این جهت متفاوت هستند که از چندین قسمت تشکیل شده اند.

در هر صورت، هنگامی که شارژر شروع به ایجاد صدا کرد، ممکن است دیگر برای تعمیر خیلی دیر شده باشد. با این حال، راهی برای عیب یابی مشکل وجود دارد تا علت ایجاد نویز را مشخص کرده و آن را برطرف کنید. شارژر را برای آسیب دیدگی بررسی کنید. ابتدا باید مطمئن شوید که شارژر از نظر فیزیکی سالم است. این سخت افزار مقدار جریان زیادی تولید می‌کند که معمولاً صدای وزوز کمی بلند ایجاد می‌کند. اطمینان حاصل کنید که شارژر باتری به تنظیمات مناسب با سرعت عادی (12 آمپر) سوئیچ شده است.

صدای شارژر لپ تاپ چگونه است؟

برخی از شارژرهای لپ تاپ در محل برخورد دو قسمت شارژر (آداپتور برق متناوب و کابل برق) صدای ترق می‌دهند. برای شارژر های تلفن، بیشتر قطعاتی که می‌توانند نویز ایجاد کنند، داخل مبدل برق AC / DC هستند، که بخشی است که به پریز دیواری می‌رود. تعمیر و تعویض شارژر های لپ تاپ از این جهت متفاوت هستند که از چندین جزء تشکیل شده اند. برخی از شارژر های لپ تاپ تمایل دارند صدای کمی متفاوت از تعمیر و تعویض شارژر های دیگر تولید کنند. در بدترین حالت، آداپیتور شارژر نیاز به تعویض دارد! بدیهی است که ترکیبی از الکتریسیته و صداهای ترقه معمولاً کاملاً محرک است.

مشخصات شارژر لپ تاپ

عموماً مشخصات شارژرهای لپ تاپ روی آن حک یا چسبانده می‌شوند. این مشخصات شامل اطلاعات مختلف از جمله آمپر و ولتاژ ورودی و خروجی هستند. مهم‌ترین اطلاعات، آمپر و ولتاژ در قسمت خروجی(Output) هستند که برای تعویض یک شارژر جدید به آن نیاز پیدا می‌کنید. شارژری که تعویض می‌کنید باید مشخصاتش مطابق همان شارژر اورجینال خود لپ تاپ تان باشد. اگر این مشخصات مغایرت داشته باشند، در این صورت لپ تاپ به مرور زمان دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود و هزینه‌های به مراتب بیشتری به شما تحمیل می‌کند. بنابراین همیشه بهترین راه این است که با صرف کمی هزینه بیشتر شارژر اورجینال لپ تاپ خود را تعویض و تهیه کنید.

تفاوت های شارژر اصل و فیک لپ تاپ

شارژرهایی که اورجینال یا اصل نیستند تفاوت‌هایی با هم دارند که بعضاً بسیار معلوم و شاخص هستند و بعضاً قابل تشخیص نیستند و تخصصی‌تر باید بررسی شوند. در ادامه به تعدادی از تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

  • لیبل روی شارژر

اگر شارژر شما اورجینال باشد، برند دستگاه، مشخصات و خصوصیات دقیق دستگاه، روی آن حک یا چسبانده شده است. شارژرهای فیک نیز چنین مشخصاتی دارند ولی هیچ کدام برند دستگاه شما یا مشخصات آن را ندارند. این شارژرها اساساً کیفیت ساخت بسیار پایینی دارند و حتی برچسب‌های آن‌ها، درست و حسابی روی آن‌ها نمی‌چسبند.

  • وزن شارژر

وزن شارژر یکی از پارامترهایی است که نمی توان به صورت قطع به یقین از آنها مطمئن بود. معمولاً برای تعویض، شارژرهای اصلی سنگین‌تر هستند و وزن قابل توجهی دارند که نشان از کیفیت ساخت آن‌ها است. اما شارژرهای فیک عموماً سبک هستند. این بدین معنا نیست که اگر شارژر شما سبک است، یعنی فیک است؛ زیرا ممکن است شارژر شما اصلی ولی سبک باشد. به هر حال یکی از شاخص‌های شارژر اصلی برای تعویض یا تعمیر، وزن آن می‌تواند باشد. حتی در تعمیر شارژر لپ تاپ هم فیک بودن آن مهم است و معمولاً شارژر لپ تاپ فیک را تعمیر نمی‌کنند.

  • ولتاژ و آمپر خروجی

مهم‌ترین قسمت شناسایی اصالت شارژر همین بخش است. شارژرهای اصلی و فیک ممکن است در ظاهر دارای یک ولتاژ و آمپر خروجی باشند اما زمانی که با مولتی متر بررسی دقیق‌تر می‌شوند، متوجه تفاوت فاحش آن‌ها می‌شوید. این تفاوت در میزان ولتاژ خروجی است. به این صورت که شارژر اصلی دقیقا همان مقدار که روی آن گفته شده ولتاژ خروجی می‌دهد اما شارژر فیک با مقداری که رو آن درج شده تفاوت دارد. در بحت تعمیر شارژر لپ تاپ هم به این مورد بسیار بیشتر توجه می‌شود.

به همین دلیل است که می‌گوییم تعویض شارژر غیر اصلی در بلند مدت به دستگاه و باتری دستگاه شما آسیب می‌رساند. چرا که شارژر مذکور ولتاژ کمتر یا بیشتری نسبت به ولتاژ تعویض شارژر اصلی شما، به دستگاهتان وارد می‌کند و همین باعث آسیب جدی به سیستم شما می‌شود.

عوامل ایجاد خرابی در شارژر لپ تاپ

  1. اولین و مهمترین عامل آسیب رساندن به شارژر لپ تاپ نوسانات برق است. از این رو پیشنهاد می‌شود در درجه اول از یک محافظ برق به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آسیب به شارژر لپ تاپ استفاده کنید.
  2. تا کردن کابل و گره گره شدن مداوم سیم آداپتور، عامل دیگری است که به آن آسیب می‌رساند و شما را مجبور به تعمیر و تعویض شارژر می‌کند. توجه کنید که این قطع شدگی های کوچک ممکن است پدیده اتصال کوتاه ایجاد کند و در نتیجه مقدار جریان زیادی را از آداپتور جذب (اصطلاحا آمپر می‌کشد) می‌کند. وقتی این جریان بیش از حداکثر جریان خروجی شارژر لپ تاپ باشد، بسادگی شارژر می‌سوزد و مجدداً باید تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ انجام دهید.

به همین دلیل است که کاربرانی که آداپتور لپ تاپ خود را هر روز با خود حمل می‌کنند و ناچارند که روزانه چندین بار آن را مچاله کرده در کیف بگذارند و دوباره باز کنند بیشترین احتیاج به تعویض شارژر لپ تاپ خود را دارند.

      3. نکته سوم استفاده از کابل برق بی کیفیت است! گاهی سازندگان در ساخت کابل شارژرها آلیاژ مس استفاده نمی کنند که این کار کیفیت این کابل ها را پایین می‌آورد. به دنبال آن پدیده ی اتصال کوتاه در لپ تاپ رخ می‌دهد. عمده دستگاه ها و شارژر هایی که برای تعمیر نزد ما می‌آورند، به دلیل استفاده از کابلی برق بی کیفیت ، نیاز به تعمیر پیدا کرده‌اند.

نشانه های خرابی شارژر لپ تاپ

آداپتور لپ تاپ زمانی که خراب می‌شود نشانه‌هایی دارد که بعضاً می‌توان از روی آن تشخیص داد که علت خرابی کجا است. از آن جا که شارژر لپ تاپ عوامل مختلفی برای خرابی و نیاز به تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ دارد، در ادامه تعدادی از نشانه‌های آن را ذکر می‌کنیم.

  • صدا دادن شارژ لپ تاپ

گاهی ممکن است شارژر لپ تاپ صدایی وز وز مانند بدهد. این صدا زمانی ایجاد می‌شود که سیم پیچ‌های داخل شارژر دچار سوختگی شوند. همچنین ایجاد اتصال کوتاه در اثر عوامل مختلف مثل آب ریختگی نیز می‌تواند موجب این صدا شود. شارژر سالم نیز تا حدی صدا تولید می‌کند اما آنقدری نیست که به راحتی شنیده شود و کاربر را اذیت کند. اگر صدایی که از شارژر می‌آید آزار دهنده باشد و به نظر نرمال نباشد، حتما باید به یک تعمیرکار متخصص لپ تاپ مراجعه کنید و ممکنن است به تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ نیاز پیدا کنید. در این موارد ممکن است مشکل قابل تعمیر باشد اما در اکثر اوقات شارژر باید تعویض شود.

  • شارژ نکردن لپ تاپ

گاهی اوقات شارژر، لپ تاپ را شارژ نمی‌کند. عموماً در این موارد پیغامی در سیستم تحت عنوان «Plugged in, Not charging» نمایش داده می‌شود. در این موارد دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شوند. یکی از این دلایل شارژر است که دچار کاهش آمپر شده و نمی‌تواند ولتاژ مناسب را برای شارژ باتری ایجاد کند. اما به طور قطعی نمی‌توان گفت که مشکل همین است، بنابراین دستگاه و شارژر باید توسط یک متخصص تعمیرات لپ تاپ بررسی شوند. در این مورد احتمال کمتری می‌رود که نیاز به تعمیر شارژر لپ تاپ پیدا شود.

  • قطعی و وصلی شارژر لپ تاپ

زمانی که شارژر قطع و وصل می‌شود، مشکل می‌تواند از سیم شارژر باشد. سیم به مرور زمان دچار استحلاک می‌شود و در نقاطی، مخصوصاً ابتدا و انتهای آن، دچار قطعی می‌شود. سیم شارژر لپ تاپ کاملا قابل تعویض است و می‌توان با باز کردن قاب شارژر، آزادسازی اتصالات سیم به بورد شارژر و در نهایت لحیم کاری سیم‌های جدید به برد آن را تعویض و شارژر را تعمیر کرد. در هنگام تعویض باید به سیم‌های مثبت و منفی توجه داشت و آن‌ها را به پایه‌های مربوط به خود لحیم کرد. برای تعویض سیم شارژر خود، شما می‌توانید به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید و از خدمات ما توسط متخصصین مجرب استفاده کنید.

  • بوی سوختگی از شارژر لپ تاپ

گاهی ممکن است از شارژر شما بوی سوختگی بلند شود. پس از آن ممکن است از کار بیفتد و دیگر کار نکند اما موارد استثنا هم وجود دارد. بوی سوختگی عموماً مربوط به ترکیدگی و سوختن خازن های موجود در شارژر است که وظیفه ذخیره الکترسیته را دارند. در همه‌ی بوردهای الکتریکی خازن وجود دارد اما در بورد الکتریکی شارژرهای لپ تاپ خازن‌های بیشتر و بزرگتری وجود دارد. بوی سوختگی می‌تواند از اجزای دیگر شارژر لپ تاپ هم باشد، بنابراین تشخیص علت اصلی، توسط یک متخصص مجرب تعمیر لپ تاپ صورت می‌گیرد. همچنین تعمیر بوی سوختگی از جمله مواردی است که برای آن به ما مراجعه می‌شود.

رایج ترین عیب که باعث می‌شود فکر کنید سوخته است، بوی سوختگی است. گاهی اوقات الکترولیت مایع از خازن شکسته تخلیه می‌شود و اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، فقط خازن است.

عوض کردن خازن شارژر

برای تعمیر و تعویض خازن، این مراحل را دنبال کنید.

  1. می‌توانید شارژر را با اطمینان از قطع بودن پریز باز کنید.
  2. شما می‌توانید خازن آسیب دیده را بیشتر مواقع مشاهده کنید.
  3. بزرگترین جزء استوانه‌ای داخل برد است.
  4. از آهن لحیم کاری خود برای جدا کردن آن با گرم کردن نقاط پین خازن در طرف دیگر برد استفاده کنید.
  5. مشخصات خازن (μF و v) را در نظر بگیرید و با درجه دقیق جایگزین کنید.
  6. هنگام تعویض به پاهای مثبت و منفی توجه کنید.
  7. لحیم کاری، بستن و تست گرفتن.

شارژ نکردن شارژر لپ تاپ

مشکل شارژ نکردن شارژر لپ تاپ یا “Plugged in not charging” یکی از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران در مورد شارژر لپ تاپ خود با آن مواجه می‌شوند. این مشکل اغلب به عنوان یک ارور سیستم عامل شناخته می‌شود و زمانی به وجود می‌آید که فایل‌های سیستمی لپ تاپ قادر به شناسایی سخت افزاری باتری لپ تاپ نباشند. اما این همه چیز نیست و حتی ممکن است واقعا مشکل از سخت افزار لپ تاپ باشد. عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است این ارور را به کاربران بدهند. همچنین معمولاً این ارور از سیستم عامل ویندوز 7 گرفته می‌شود اما این بدین معنا نیست که ویندوزهای دیگر این ارور را ندهند.

این مشکل می‌تواند باعث شارژ نشدن لپ تاپ شما شود. متوجه می‌شوید که گاهی اوقات خطا می‌تواند چراغ شارژ لپ تاپ شما را نیز خاموش کند یا سوسو بزند. اغلب ممکن است چراغ شارژ ظاهر شود، حتی اگر رایانه شما باتری را شارژ نکند و پیام خطایی مانند “0% موجود (Plugged in not charging)” یا هر رقم ثابت دیگری را نمایش می‌دهد. بروز این مشکل پس از ارتقاء سیستم عامل نیز این روزها بسیار رایج است.

برای عیب یابی صحیح لپ تاپ، مراحل مختلفی وجود دارد که باید برای پیدا کردن مشکل واقعی دنبال کنید. حتی اگر شارژ نکردن شارژر لپ تاپ همراه با استفاده از شارژر یا باتری جدید رخ داده باشد، روش همچنان یکسان است.

دلایل خطای Plugged in not charging

به طور عمده چهار دلیل رایج برای این خطا در لپ تاپ شما وجود دارد. اینگونه است که تنها راه برای یافتن هسته اصلی این معضل، بررسی تمام عوارضی است که لپ تاپ شما اخیراً از سر گذرانده است. برای انجام این کار، اولین چیزی که تشخیص می‌دهیم این است که مشکل از «ویندوز» است. دوم «شارژر»، سوم «باتری» را بررسی کنم و اگر واقعاً شانس بدی داشته باشید، ممکن است «مدار شارژ» لپ تاپ شما خراب شده باشد. بنابراین، فقط مراحل زیر را دنبال کنید و امیدوارم به سرعت این مشکل را برطرف کنید.

اصلاح درایور شارژ لپ تاپ

اکثر شما با دنبال کردن اولین مرحله از این راهنمای عیب یابی، لپ تاپ خود را تعمیر می‌کنید. من فقط شما را خوشحال می‌کنم زیرا 95٪ احتمال دارد که خطا به دلیل خرابی درایورهای آداپتور برق سیستم عامل ویندوز شما رخ دهد. نام آن درایور خرابی که در مورد آن صحبت می‌کنیم “ Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery ” است.

ACPI مخفف عبارت Advanced Configuration and Power Interface است. کار واقعی ACPI حفظ خدمات شارژ لپ تاپ شما است، اما هر چند وقت یک‌بار، زمانی که شما به خوبی از سیستم عامل خود مراقبت نکرده‌اید، خراب می‌شود. برخی از خطاها تنها زمانی رخ می‌دهند که شما با بی دقتی هر چیزی را از اینترنت دانلود می‌کنید. همیشه با لپ تاپ خود با احتیاط رفتار کنید، در غیر این صورت، شما را تا حد زیادی اذیت می‌کند.

عیب یابی شارژر لپ تاپ

1. در آوردن باتری

ابتدا باید لپ تاپ خود را کاملا خاموش کنید (نه اینکه آن را در حالات Sleep یا Hibernate قرار دهید). سپس آن را وارونه کرده و باتری را خارج کنید. پس از آن، لپ تاپ خود را فقط با استفاده از کابل آداپتور برق راه اندازی کنید. مطمئناً می‌توانید از هر لپ تاپی بدون وصل کردن باتری استفاده کنید. درست مانند استفاده از یک کامپیوتر رومیزی بدون UPS (منبع تغذیه بدون وقفه). برای شروع، فقط منبع تغذیه مورد نیاز است. حذف باتری نیز مهم است، در غیر این صورت، درایورها به درستی حذف و نصب نمی‌شوند.

2. اتصال مستقیم شارژر به لپ تاپ و روشن کردن

در صورتی که لپ تاپ شما برای راه‌اندازی بدون استفاده از باتری مشکلی داشته باشد، کاملاً واضح است که آداپتور برق لپ تاپ نیز ممکن است معیوب باشد و نیاز به تعمیر و تعویض شارژر لپ تاپ داشته باشد. پس از اینکه لپ تاپ خود را با استفاده از منبع تغذیه مستقیم راه‌اندازی کردید، باید «Windows Device Manager» را با تایپ کردن دستور «devmgmt.msc» در «Run Commander» باز کنید. یا فقط Device Manager را در «منوی استارت ویندوز» جستجو کنید. پس از آن، باید برگه «باتری ها» را گسترش دهید و سپس می‌توانید درایورهای «Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery» را در رایانه خود ببینید. همانطور که در تصویر مثال زیر مشاهده می‌کنید، من دو درایور مختلف را برجسته کرده ام، اما شما فقط باید درایور اصلی را حذف کنید، “Microsoft ACPI-Compliant…” که در جایگاه دوم فهرست شده است.

3. حذف درایور باتری

برای حذف آن درایور، فقط باید آن را انتخاب کنید و سپس روی آن کلیک راست کنید تا گزینه‌های اضافی پنهان شوند. پس از آن، روی دکمه «uninstall» کلیک کنید و زمانی که کادر «تأیید حذف دستگاه» ظاهر شد، فقط روی «OK» کلیک کنید تا آن درایور به طور کامل از رایانه شما حذف شود.

هنگامی که درایور با موفقیت حذف شد، اکنون دوباره سیستم عامل خود را خاموش کنید و باتری را در جای خود قرار دهید و سپس لپ تاپ را دوباره راه اندازی کنید. امیدوارم این بار این امکان وجود داشته باشد که مشکل از بین رفته باشد. اگر به نظر نمی‌رسد که پاک کردن «درایور ACPI» به شما کمکی نمی‌کند، در آن صورت، برای حذف اولین درایور برجسته‌شده به نام «Microsoft AC Adapter» باید تمام مراحل ذکر شده در بالا را تکرار کنید و شاید این به شما کمک کند.

ریست تنظیمات بایوس و System Restore

بایوس لپ تاپ خود را ریست کنید. اگر آن هم کار نمی کند، از «System Restore» استفاده کنید. برای ریست بایوس لپ تاپ، ابتدا آن را با فشار دادن کلید F2 یا کلید Del یا هر کلیدی که رایانه‌تان در اولین صفحه آرم سیاه راه‌اندازی نشان می‌دهد، باز کنید تا وارد منوی بایوس شوید. پس از اینکه با موفقیت وارد BIOS شدید، گزینه reset را برای بارگیری تنظیمات پیش فرض پیدا کنید و بیشتر می‌توانید آن گزینه را در تب “Exit” بایوس خود پیدا کنید.

اگر بازنشانی بایوس نیز کار نکرد، در این صورت باید از «System Restore» برای معکوس کردن برخی تنظیمات از پشتیبان‌گیری (مانند درایورها، فایل‌های سیستم، برنامه‌های نصب‌شده و موارد دیگر) استفاده کنید. این ابزار فقط زمانی کار می‌کند که یک نقطه بازیابی در گذشته ایجاد شده باشد.

بررسی آداپتور شارژر لپ تاپ

با اینکه مشکل بیشتر به سیستم عامل مربوط می‌شود. اما باتری یا آداپتور شما ممکن است عامل این مشکل باشند. وقتی آداپتور لپ تاپ شما منبع تغذیه صحیح یا ثابتی ندارد، در واقع تقصیر شما نیست. گاهی اوقات، هنگامی که یک پریز برق دیواری خانه/دفتر شما از داخل شکسته می‌شود، مطمئناً طبیعی است که یک “مشکل دائمی منبع تغذیه” را تجربه کنید. برای تست آداپتور خود، می‌توانید از چند سوکت دیواری متفاوت استفاده کنید تا مطمئن شوید که منبع تغذیه برای شارژ لپ تاپ سالم است.

اگر یکی از دوستان یا همکاران شما دقیقاً از شارژر لپ تاپ مشابه شارژر شما استفاده می‌کند، بهتر است که شارژر با ارزش آنها را بخواهید. یا در غیر این صورت، برای عیب یابی صحیح عیب آداپتور با مشکلاتی مواجه خواهید شد. بررسی با یک شارژر متفاوت اولین کاری است که معمولاً یک متخصص لپ تاپ انجام می‌دهد.

استفاده از مولتی متر

اگر بتوانید یک «مولتی متر دیجیتال» تهیه کنید، مطمئن باشید که مجبور نیستید شارژر خاصی را جستجو کنید زیرا یک مولتی متر می‌تواند آداپتور برق را آزمایش کند. برای آزمایش شارژر خود با استفاده از یک مولتی متر، ابتدا باید مقدار ولتاژ خروجی را که آداپتور برق شما تولید می‌کند، پیدا کنید تا آن اعداد را روی مولتی متر بررسی کنید. جزئیات ولتاژ خروجی در پشت آداپتور برق شما ذکر شده است، جایی که همه چیز روی برچسب نوشته شده است، مانند “19V 4.7A”، “18.5V 3.5A” و غیره.

حالا آداپتور برق را به پریز وصل کنید و دکمه مولتی متر را روی حالت «ولتاژ جریان مستقیم 20 ولت» قرار دهید. سپس سیم قرمز و مشکی را به سوکت های مناسب وصل کنید. نوک چوب قرمز را داخل جک آداپتور قرار دهید و سر سیاه دیگر را به قسمت فلزی بیرونی جک لمس کنید. مراقب هر دو نوک فلزی باشید، مطمئن شوید تا زمان اتصال برق، آنها را با هم لمس نکنید.

اکنون صفحه نمایش مولتی متر را بررسی کنید تا ولتاژ خروجی از آداپتور برق خود را ببینید. اگر ولتاژ تقریباً همان چیزی است که روی برچسب آداپتور شما چاپ شده است، به این معنی است که شارژر شما کاملاً خوب کار می‌کند. تفاوت در ولتاژ در زیر محدوده +/- 1.5v می‌تواند قابل قبول باشد. در غیر این صورت، ممکن است آداپتور شما معیوب باشد.

بررسی باتری و کالیبره کردن آن

درست مانند آداپتور، تنها راه تشخیص آن، عیب باتری است. فقط برای آزمایش باید یک باتری سازگار قرض بگیرید. کالیبره کردن باتری ممکن است کمک کند، تنها زمانی که احساس می‌کنید لپ تاپ شما در حال شارژ شدن است (زیرا می‌توانید پشتیبان باتری را مشاهده کنید)، اما همچنان این خطا درست بعد از وارد کردن جک برق ظاهر شد.

برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ به صورت دستی، باید دوباره به منوی بایوس بروید و گزینه «Battery Caliberation» را پیدا کنید. سپس دستورالعمل های روی صفحه را انجام دهید تا باتری شما به درستی کالیبره شود.

کالیبره سازی باتری در ویندوز

اگر منوی بایوس لپ تاپ شما این گزینه را ندارد، می‌توانید با استفاده از «Windows Power Options» این کار را به صورت دستی انجام دهید. اما قبل از وارد شدن به هر تنظیماتی، مطمئن شوید که لپ تاپ خود را کاملاً شارژ کرده اید. پس از آن نیز شارژر را از لپ تاپ خارج نکنید.

1. اعمال تنظیمات

ابتدا به آدرس زیر بروید:

Control Panel > Power Options > Choose when to turn off the display > Change Advanced Power Settings

بلافاصله پس از آن، کادر “Power Options” روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود. اکنون در تب «Advanced Settings»، گزینه «Battery» را از منوی کشویی باز کنید. در زیر آن گزینه، روی «Critical Battery Action» کلیک کنید و «On-Battery» را روی «Hibernate» قرار دهید. سپس، روی سومین مورد به نام «Critical Battery Level» کلیک کنید و هر دو گزینه «On battery» و «Plugged in» را روی «5٪» تنظیم کنید. در مرحله بعد، به صفحه «Edit Plan Setting» برگردید و مطمئن شوید که تنظیمات نمایشگر روی «Never» تنظیم شده است.

2. رفتن لپ تاپ به حالت Hibernate

اکنون زمان آن فرا می‌رسد که باید شارژر را از لپ تاپ خود خارج کنید و اجازه دهید تا زمانی که به طور خودکار به حالت خواب زمستانی در می‌آید، آن را تخلیه کنید. و لطفا! سعی نکنید زمانی که باتری در حال تخلیه است از لپ تاپ خود استفاده کنید، در غیر این صورت کالیبراسیون را مختل خواهید کرد.

هنگامی که لپ‌تاپ خود را در حالت خواب زمستانی قرار می‌دهد، دوباره باید شارژر را دوباره وصل کنید و لپ‌تاپ خود را شارژ کنید تا به 100% برسد. سپس، تنظیمات صفحه نمایش قدیمی را بازگردانید و  حالا شما باتری لپ تاپ را به حالت عادی کالیبره کردید.

پس از کالیبره کردن، فقط تنظیمات نمایشگر را به پیش تنظیم شده «Never» بازیابی کنید، نه تنظیماتی که در «Power Options» قرار دادید!

3. در نهایت …

اگر کالیبراسیون نیز کار نمی کند، همانطور که گفتیم، یک باتری سازگار یدکی از جایی فقط برای آزمایش، تهیه کنید. همچنین کاملاً ممکن است که باتری شما برای شارژ کردن خود مشکل داشته باشد. استفاده از یک باتری متفاوت حداقل می‌تواند شک را برطرف کند. زمانی که خطا با باتری دیگر ظاهر نمی شود، یک باتری اورجینال جدید بخرید، اگر نمی خواهید در آینده در مورد آن احساس ناراحتی کنید.

اگر این مشکل همچنان در رایانه شما وجود دارد، نصب یک سیستم عامل جدید (یا Reset Factory) ممکن است برای شما کارآمد باشد. در غیر این صورت، می‌توانید لپ تاپ خود را برای یک متخصص حرفه‌ای بفرستید تا قسمت شارژ باتری مادربرد را بررسی کند. تنها 1 یا 2 درصد احتمال دارد که شارژ نکردن شارژر لپ تاپ به عنوان یک مشکل سخت افزاری تمام شود. در غیر این صورت، هنوز 30٪ احتمال دارد که خطا متعلق به سیستم عامل باشد و قابل رفع باشد.

نکات طلایی و مهم جهت مراقبت صحیح از شارژر لپ تاپ

  • ابتدا آداپتور را به برق بزنید و سپس آن را به لپ تاپ متصل کنید.
  • اگر حتی عجله دارید، هنگام جدا کردن شارژر دقت کنید! چرا که اعمال فشار و یا کشش زیاد می‌تواند از دلایل عمده خرابی سوکت شارژ و پورت ورودی دستگاه باشد.
  • از شارژر در جایی خشک و با دمایی متعادل استفاده کنید و آن را از رطوبت دور نگه دارید.
  • از گره خوردن کابل و یا خم شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.
  • حتما از شارژر اصلی استفاده کنید؛ هر شارژری میزان خروجی جریان و ولتاژ مناسب خود را دارد.
  • از آب خوردگی شارژر لپ تاپ جلوگیری کنید.

در صورت اتصال دائم لپ تاپ به شارژ، برای شارژر و لپ تاپ مشکل به وجود می‌آید. در سیستم‌های قدیمی‌تر اتصال دائم لپ تاپ با شارژ مشکل ایجاد می‌کرد اما این مشکل در باتری های جدیدتر وجود ندارد! سیستم باتری های جدید به این صورت است که پس از شارژ کامل باتری، باتری را از مدار خارج می‌کند.

در صورت مشاهده هر گونه خرابی در شارژر لپ تاپ خود شما می‌توانید به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید و از خدمات تعمیر ما استفاده کنید. متخصصین مجرب ما با در اختیار داشتن ابزارهای بروز و دانش روز می‌توانند در کمترین زمان به شما کاربران گرامی کمک کنند. تمام خدمات ارائه شده در این مرکز، 6 ماه گارانتی دارند و عیب یابی به صورت رایگان انجام می‌گیرد. 

5/5 - (3 امتیاز)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mobina
Mobina
1 سال قبل

سلام شارژر لپ تاپ من بعد از استفاده طولانی مدت بسیار داغ میکنه و میترسم مشکلی پیش بیاره برای لپ تاپ آیا این داغی بیش از حد یعنی انقدری هست که دست رو میسوزاند و نمیشود شارژر رو با دست نگه داشت به لپ تاپ آسیب میزند و خطرناک هست یا طبیعیه؟

behnam
behnam
11 ماه قبل

سلام شارژر لپ تاپ ایسوس من بعد از کار کردن 5 دقیقه قطع میکنه و دوباره بعد از چند ثانیه خودش وصل میشه و من اصلا به سیمش دست نمیزنم که قطع و وصلی پیش بیاد و این اتفاق به صورت خودکار رخ میده. این مشکل از چی هست؟

Meysam
Meysam
11 ماه قبل

من لپ تاپم مدتی هست که سیمش زخمی شده و در حالت خاصی شارژ میکنه ولی دیروز یهو دیدم یه جرقه ای زد از اون قسمت و دیگه کار نمیکنه آیا به لپ تاپ آسیب زده و لپ تاپ رو سوزانده؟

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام