دلایل باد کردن باتری لپ تاپ

باد کردن باتری لپ تاپ

باد کردن باتری لپ تاپ می تواند باعث برآمدگی شاسی، صفحه لمسی، صفحه ‌کلید یا حتی نمایشگر شود. در نتیجه می توان گفت باتری یکی از اجزای مهم لپ تاپ محسوب می شود. باتری‌های متورم به دلیل سرریز جریان در داخل سلول باتری ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد گرما و گاز می‌شود و به طور بالقوه در شعله آتش می‌سوزد. تورم باتری در حال تبدیل شدن به یک مشکل رایج است زیرا لپ تاپ ها باریک تر می شوند و بنابراین باتری ها کوچکتر می شوند و فضای کمتری برای جریان دارند.

باتری معیوب چگونه عمل می کند

در مواقعی که باتری معیوب باشد می تواند در اثر انفجار به لپ تاپ شما آسیب برساند. انفجار شبیه بمبی نیست که قطعات را تکه تکه کند. انفجار باتری لپ تاپ باعث سوختن آن می شود و گاهی می تواند باعث آتش سوزی شود. دلیلش این است که باتری آنقدر دمای بالایی دارد که جزء آن به نقطه اشتعال می رسد و باعث سوختن باتری می شود. چنانچه کاربر زمانی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کند و متوجه این موضوع نشود، ممکن است اتفاق خطرناکی برای سیستم بوجود بیاید. به همین دلیل است که سازنده همیشه سعی می‌کند به بهبود کیفیت باتری ها ادامه دهد زیرا ممکن است به دلیل سهل‌انگاری ‌شان ضرر بزرگی متحمل شوند. اما اگر باتری لپ تاپ سالم باشد قادر است برای مدت طولانی بدون کابل شارژ کار کند.

دلیل اصلی سوختن باتری لپ تاپ

اگر باتری ها به کندی شارژ می شوند، استفاده از آنها خوب است، اما اگر سریع تخلیه شوند، می تواند برای کاربران بسیار مضر باشد. زیرا تخلیه سریع باتری ها می تواند باعث سوختن آن شود. انفجار آن به صورت سوختن است که می تواند دستگاه را نیز بسوزاند، بنابراین استفاده از یک باتری قابل اعتماد در هنگام استفاده از لپ تاپ برای شما بسیار مهم است.

باتری ها انرژی زیادی دارند به همین دلیل باعث می شود لپ تاپ شما ساعت ها بدون شارژ دستگاه کار کنند. بنابراین همیشه هنگام استفاده از لپ تاپ شخصی خود مراقب باشید، آنها را در مکان های امنی نگهداری کنید که نتوانند خطر زیادی برای اطراف ایجاد کنند. سهل انگاری کوچک شما می تواند خطر ساز شود.

سوختن باتری ها  این به این دلیل است که زمانی که باتری بیش از حد مورد نیاز گرما تولید می کند، فرار حرارتی می تواند باعث انفجار شود و به همین دلیل باتری نمی تواند گرمای بیش از حد را تحمل کند و می سوزد. دلایل زیادی برای سوختن باتری‌های لیتیوم یونی وجود دارد، اما مقصر اصلی سازنده ها هستند که در هنگام ساخت این باتری‌ها اقدامات احتیاطی کافی را رعایت نمی‌کنند.

ویژگی لیتیوم در باتری چیست

لیتیوم در بسیاری از باتری ها استفاده می شود زیرا کیفیتی که مواد لیتیوم دارد بسیار خوب و منحصر به فرد است. بالاترین چگالی انرژی را نسبت به سایر مواد دارد و مهمتر از همه وزن آن بسیار سبک است.  تولید کننده لپ تاپ سعی بر این دارد که وزن لپ تاپ بسیار سبک باشد تا مردم به راحتی آن را حمل کنند. در اینجا باتری‌های لیتیومی نقش مهمی دارند و وزن باتری‌های آن‌ها را سبک‌تر می‌کنند، اما باتری‌های لیتیومی نیز یک عیب بسیار بزرگ دارند که در صورت گرم شدن بیش از حد ممکن است باعث انفجار شوند.

طبق گفته اپل 80 درصد اول باتری لیتیومی در 2 ساعت اول شارژ می شود و دو ساعت دیگر طول می کشد تا 20 درصد باقی مانده باتری شارژ شود. این به این دلیل است که باتری‌های لیتیومی این ویژگی را دارند که شارژهای پایدار را به سرعت کاهش دهند، اما با ادامه شارژ، سرعت آن کاهش می‌یابد.

دلیل باد کردن باتری لپ تاپ لیتیومی

شارژ بیش از حد یکی دیگر از دلایل اصلی انفجار این باتری های لیتیوم یونی لپ تاپ است. زیرا زمانی که باتری دستگاه بیش از حد شارژ می شود فضای کافی برای ماندن ذرات شارژ شده در باتری وجود ندارد و این باعث افزایش دمای باتری می شود که منفجر می شود.

هنگامی که گرمای باتری‌های لیتیوم یونی از 60 درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود، باعث سوختن آن‌ها می‌شود، بنابراین عامل دما برای باتری بسیار مهم است. لزومی ندارد که باتری فقط به دلیل عوامل داخلی آن بسوزد، بلکه می تواند در صورت قرار گرفتن در کنار آتش یا حتی یک جرقه کوچک باعث انفجار شود. داخل باتری اکسید کبالت وجود دارد که می تواند باعث انفجار در باتری نیز شود. دلیل این اتفاق این است که، این جزء می تواند مسئول فرار حرارتی باشد. فقط با پیروی از دستورالعمل های ساده می توانید باتری های لپ تاپ خود را در برابر انفجار محافظت کنید. با رعایت این 2 دستورالعمل ساده، احتمال انفجار بسیار کاهش می یابد.

1. باتری لیتیوم یون خود را بیش از 2 تا 3 سال استفاده نکنید، زیرا این حداکثر طول عمر آن است.

2. لپ تاپ خود را در جایی که احتمال افزایش دمای آنها بیش از 60 درجه سانتیگراد وجود دارد، نگهداری نکنید. به طور مثال درصندوق عقب خودرو، زیرا این کار باعث افزایش دمای باتری می شود و احتمال می رود انفجار رخ دهد.

روش های جلوگیری از باد کردن و انفجار باتری لپ تاپ

1. دستگاه خود را تمام روز به شارژر متصل نکنید

لپ تاپ خود را طولانی مدت به شارژ نزنید چون باعث شارژ بیش از حد باتری می شود. فراموش نکنید که در پایان روز لپ تاپ خود را از برق بکشید. شارژر مدل های اخیر باتری قوی تر ساخته شده اند. کاربران اکنون می توانند شارژر را با آسودگی وصل کنند و نگران چیزی نباشند. اما هنوز هم توصیه نمی شود آن را برای مدت طولانی به برق متصل کنید. یکی از راه های اطمینان از ایمنی استفاده از AVR یا تثبیت کننده برق بین شارژر لپ تاپ و سوکت شما است. اگر باتری شما قابل جدا شدن است، در صورتی که دستگاه خود را برای مدت طولانی وصل کنید بهتر است آن را خارج کنید و لپ تاپ خود را روی منبع تغذیه مستقیم قرار دهید.

2. از باتری مناسب استفاده کنید

حتما زمانی که  باتری دستگاهتان خراب است یا به خوبی کار نمی کند، آن را تعویض کنید. چنانچه باتری آسیب ببیند، به عنوان مثال، با افتادن دستگاه یا ریختن مایعات بر روی آن، ممکن است باتری به درستی کار نکند. اگر باتری قدیمی باشد، ممکن است شروع به عملکرد ضعیف کند. ممکن است سعی کنید تنها با شارژ بیشتر باتری راه حلی پیدا کنید، اما همانطور که قبلاً گفتیم، باتری ممکن است در صورت شارژ بیش از حد گرم شود. همه باتری ها با گذشت زمان قدیمی می شوند، بنابراین تعویض آنها ایده خوبی است.

3. از شارژر مناسب استفاده کنید

اغلب اوقات، شارژرهای ارزان قیمت از مواد نامرغوبی تولید می شوند که می توانند برق دریافتی دستگاه شما را مختل کنند. بنابراین، فقط باید از شارژری استفاده کنید که توسط سازنده معتبر باشد.

 داشتن شارژر نامناسب می‌تواند در طولانی مدت برای شما هزینه داشته باشد. مطمئن شوید که شارژر مناسب با همان توان خروجی را برای عملکرد روان دستگاه خود پیدا کردید. همچنین ضروری است که سیستم خود را در صورت اتمام گارانتی ارتقا دهید. سازندگان لپ تاپ نیز به طور مداوم عملکرد باتری دستگاه های خود را ارتقا می دهند تا با مشکلات کمتری مواجه شوید.

4. دستگاه را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید

ایمن نگه داشتن لپ تاپ به عمر طولانی تر آن کمک می کند و از آسیب های تصادفی جلوگیری می کند. در حین کار دقت کنید که لپ تاپ را روی رختخواب یا مبل یا سطح گرم می تواند باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ شود. سعی کنید به جای آن از یک میز مناسب استفاده کنید تا از گرم شدن بیش از حد سیستم خود جلوگیری کنید.

باتری های لپ تاپ در شرایط نادری می توانند مشتعل شوند. در حقیقت ممکن است به دلیل یک فرآیند استفاده معمولی به نام فرار حرارتی منفجر شوند. فرار حرارتی می تواند منجر به انفجار شود زمانی که مشکلی وجود دارد باعث می شود باتری گرمای بیشتری از توان خود تولید کند. باتری‌های لیتیوم یونی ممکن است در اثر گرمای بیش از حد ذخیره‌سازی بیش از 60 درجه سانتی‌گراد، شارژ بیش از حد، نقص‌های ساخت و دستکاری محصول آسیب ببینند.

انفجار زمانی اتفاق می‌افتد که باتری در معرض گرمای بیش از حد قابل توجهی قرار می‌گیرد، اگرچه باتری معمولاً به جای مشتعل شدن پاره می‌شود. قرار گرفتن در معرض گرما و جرقه می تواند احتمال انفجار باتری را افزایش دهد.

تعویض باتری بادکرده لپ تاپ

چنانچه شما کاربر گرامی با هر گونه از مشکلات باتری لپ تاپ مواجه شدید و قصد تعویض آن را داشتید به مرکز تعمیرات تخصصی آرتک مراجعه کنید و از خدمات ما بهره مند شوید. همچنین در این مجموعه لوازم جانبی لپ تاپ و شارژرهای اصلی انواع مدل ها به قیمت مناسب موجود می باشد. متخصصین مجرب ما با مهارت و تجربه ای که دارند تمامی خدمات را شش ماه ضمانت می کنند. عیب یابی سیستم نیز رایگان انجام میگردد و همه روزه حتی در روزهای تعطیل از ساعت 9 لغایت 21 آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

5/5 - (3 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

سلام لپ تاپ Dell 5110 من باطری زود شارژ میکنه و زود خالی میکنه تایم خیلی کمی رو شارژ نگه میداره باطریشو تازه 3 ماه نیست که عوض کردم و مطمئن نیستم مشکل از کجاست؟ دوباره باتری، شارژر یا خود دستگاه! چیکار باید بکنم؟

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  حسین

سلام لپ تاپ شما باید بررسی بشه و مورد عیب یابی قرار بگیره. لپ تاپ های دل معمولا از باتری های خوبی برخوردار هستند و در کل دستگاه های بهینه ای هستند و شارژ به خوبی نگه می دارند. سه احتمالی که قبل از بررسی می توانیم خدمت شما بدهیم این ها هستند: خرابی باتری جدید، شارژر معیوب یا کابل برق خراب، خرابی سوکت شارژ.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام