هیت سینک لپ تاپ

هیت سینک لپ تاپ

اگرچه اصطلاح هیت سینک احتمالاً چیزی نیست که اکثر مردم با شنیدن کلمه رایانه به آن فکر کنند، اما باید اینطور باشد. بدون هیت سینک، لپ تاپ ها نمی توانند با سرعتی که دارند کار کنند. هیت سینک ها در لپ تاپ های ایسوس و دل و ایسر و اچ پی و سونی به صورت کاملا متفاوت بایکدیگر هستند و طبق معماری مادربورد طراحی می شوند. هیت سینک قابل تعمیر بوده و به دلیل خاصیت رسانایی و مسی و جنس زینک که دارد تعمیرات آن بسیار حساس بوده و در واقعی هم که قابل تعمیر نیست میتوان آن را تعویض نمود. هیت سینک ها پردازنده کامپیوتر شما را حین اجرای برنامه ها به طور همزمان خنک می کنند. بدون یک هیت سینک با کیفیت، پردازنده کامپیوتر شما در معرض خطر داغ شدن بیش از حد قرار می گیرد.

هیت سینک دقیقا چیست؟

به بیان ساده، هیت سینک جسمی است که گرما را از جسم دیگری پخش می کند و بیشتر در لپ تاپ ها استفاده می شوند. در لپ تاپ ها، هیت سینک قطعه‌ای متصل به تراشه است که از گرم شدن بیش از حد تراشه جلوگیری می‌کند و در رایانه‌های مدرن، به اندازه هر جزء دیگر اهمیت دارد. هیت سینک لپ تاپ را مانند رادیاتور ماشین در نظر بگیرید. همانطور که رادیاتور گرما را از موتور ماشین شما می گیرد، سینک حرارتی گرما را از واحد پردازش مرکزی کامپیوتر شما (CPU) می گیرد. هیت سینک یک رسانای حرارتی است که گرما را از CPU به پره‌هایی، که سطح بزرگی را برای پخش گرما در بقیه قسمت‌های کامپیوتر فراهم می‌کنند، منتقل می کند. بنابراین هم گرافیک و هم پردازنده را خنک می‌کند.

هیت سینک به جریان هوا نیاز دارد؛ بنابراین دارای فن داخلی است. این قطعات ساخته شده از فلزهایی با شاخص رسانش خیلی بالا مانند آلومنیوم می باشند. این قطعات با شکل خیلی خاص پره ای، برای تسهیل چرخش هوای گرم به سرد در یک فرایند خنک سازی هوازی دارند. این ساختار دارای ملاک های منحصر به فردی مانند هزینه پایین، سادگی و دسترسی به هوا است. از دیگر خواص این قطعه، اشکال و اندازه های آن بر حسب سایز های گوناگون پردازش گرهای متفاوت در لپ تاپ های مختلف است.

وظیفه هیت سینک لپ تاپ چیست؟

از آنجا که هیت سینک ها از جمله رایج ترین خنک کننده های فعال هوای داخل سیستم لپ تاپ هستند که به عنوان بخش مهمی از راه حل های مدیریت حرارتی کاربرد می یابند. کاهش مقاومت حرارتی هیت سینک، یکی از اهداف اصلی توسعه یک خنک کننده کارآمد حرارت است. افت فشار با کاهش حرارت به شکلی هوشمندانه در سراسر سیستم هیت سینک ها، یکی دیگر از پارامتر های مهم است. همچنین هیت سینک ها اکثراً مجهز به سیستم فن های انتقال یا چرخش هوا می باشند که از طریق کانال های موازی از طریق باله ها جدا می شوند. با کارکرد پردازنده میزان دما افزایش یافته و هیت سینک با عملکرد خنک سازی به روش جذب گرما و امکان چرخش آن موجبات انتقال یا جابه‌جایی هوای و کاهش دما می شود.

طراحی هیت سینک

طراحی یک هیت سینک کارآمد مستلزم کوچک سازی پارامترهای کلیدی طراحی مقاومت حرارتی، پمپاژ پاور و سرانجام طراحی درجه یا ولوم می باشد. هیت سینک ها بر روی قسمت های پردازشی و گرمازای لپ تاپ قرار دارند و اهمیت آن در عملکرد دستگاه بسیار حائز اهمیت است. هیت سینک ها در این بخش های گرماساز با مکانیسم جذب و امکان جابه جایی یا چرخش گرمای محیطی با ساختار تخلیه تدریجی با شرط تغییر قدرت فن ها از سرعت پایین به بالا کارکرد می یابند که خود نشان دهنده هوشمندی آن است.
البته حدفاصل اجزای جانبی هیت سینک ها با منابع گرمازا با مواد انتقال و کاهش حرارتی دیگری نظیر خمیرهای سیلیکون پر می شوند. بنابراین کاربرد بلند مدت سیستم و اصطحلاک آن موجبات تخریب مواد واسطه فراهم می کند. این آسیب ها در بسیاری از موارد در بلند مدت به منبع پردازش آسیب خواهد رساند. به بیانی دیگر کارکرد طولانی سیستم موجب افزایش دمای پردازنده می شود. این حرارت مداوم موجب از بین رفتن مواد حدفاصل بین هیت سینک و منبع می شود و موجب کاهش عمر دستگاه می شود.

تعمیر و تعویض هیت سینک لپ تاپ

گاهی ممکن است لپ تاپ شما بی دلیل خاموش شود یا حتی اصلا روشن نشود! در این صورت یکی از دلایل آن می تواند این باشد گرمای تولید شده توسط چیپ های گرافیک و سی پی یو از لپ تاپ خارج نمی شود و مکانیزم حفاظتی لپ تاپ فعال می شود و آن را خاموش می کند تا به اجزای اصلی مثل مادربرد آسیب وارد نشود. در اینصورت لپ تاپ شما باید توسط یک متخصص تعمیرات لپ تاپ بررسی شود. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز آماده ارائه خدمات به شما کاربران گرامی است. این مرکز برای تمام خدمات ارائه شده خود، 6 ماه گارانتی ارائه می کند و عیب یابی در این مرکز به صورت رایگان انجام می شود. این مرکز همه روزه، حتی روزهای تعطیل، از ساعت 9 الی 21، آماده ارائه خدمات به شما کاربران گرامی است.

3.7/5 - (3 امتیاز)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Baran
Baran
1 سال قبل

سلام من لپ تاپ دل مدل ۵۰۱۰ دارم که گرافیک اون برداشته شده و به اصطلاح اینتلی شده و الان هیت سینک اون قسمت زیرش خالی هست و رو هوا میمونه آیا میشه اون قسمت رو برش داد یا این که بزارم همین طوری بمونه و مشکلی پیش نمیاد؟

mehdi
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  Baran

سلام اگر گرافیکتون اینتلی شده به این معنی نیست که گرافیک برداشته شده، بلکه یعنی فقط از مدار خارج شده و به عبارتی دیگه برق به اون نمی رسه. بنابراین مشکلی پیش نمیاد و نیاز به اعمال تغییر دیگه ای ندارید!

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام