باطری لپ تاپ

باتری لپ تاپ ایسوس

منبع تأمین انرژی دستگاه هنگام عدم اتصال شارژر، باطری لپ تاپ است. باتری لپ تاپ بر اثر عمر و طریقه نگهداری باطری طول مدتی که می توان از آن استفاده نمود را مشخص میکند. معمولا باتری های داخلی لپ تاپ ظرفیت بالاتری نسبت به باتری های خارجی لپ تاپ دارند. لپ تاپ ایسوس و سورفیس در زمینه حفظ و نگهداری باتری نسبت به لپ تاپ های لنوو و ایسر و اچ پی و دل پیشرو هستند. جنس اغلب باطری لپ‌تاپ‌ها از لیتیوم یونی هست که قدرت و قیمت مناسبی دارند. باتری لپ تاپ های ایسوس و لنوو از جمله باتری هایی هستند که بیشتر نیاز به تعویض و تعمیر پیدا می‌کنند. البته تعمیر و تعویض باطری های این برندها هزینه و قیمت کمتری دارند.

اجزای باطری لپ‌تاپ

موقع خرید باید به اجزاء باتری توجه کافی داشت؛ از جمله قاب، سلول‌ها، خار، جای پیچ و سوکت.

  • قاب مشخص‌ترین بخش باتری است و به‌طور کلی، همان شکل و ساختار باطری را تشکیل می‌دهد.
  • در باطری های داخلی، خار و جای پیچ وجود دارد و در هر لپ تاپ محل قرارگیری پیچ و خار متفاوت خواهد بود.
  • سوکت باطری نیز همان قسمت اتصال باتری با مادربرد می‌باشد، در نوع خارجی به‌طور مشخص روی خود آن است و در نوع داخلی ممکن است روی باطری باشد و یا با سیم به مادربرد متصل بشود.

انواع باطری های لپ تاپ ازنظر اتصال

  1. باطری داخلی: این نوع باطری در داخل لپ تاپ قرار دارد و برای تعویض آن باید پیچ‌های قاب لپ‌تاپ باز شوند و نوع سوکت باطری ها متفاوت از هم هستند.
  2. باطری خارجی: ساده‌ترین نوع باطری برای تعویض می‌باشد و محل قرارگیری آن بیرون از قاب است. برای جداسازی آن تنها کافی ست که قفل‌های آن را باز کنید.

سلول در باطری چیست؟

مجموع چند باطری کوچک باطری اصلی لپ تاپ را تشکیل می دهد که به آنها سلول (Cell) گفته می‌شود؛ به‌طور مثال یک باطری 6 سلولی، در خودش 6 باطری کوچک‌تر دارد. اما این باطری ها باید به نحوی در مدار قرار بگیرند که جریان و ولتاژ مناسب را تأمین نمایند. پس برای آنکه در باطری‌ها به جریان و ولتاژ بیشتر رسید، مدار آن را به صورت سری – موازی می بندند. در همان باطری 6 سلولی، 3 باطری در 2 ردیف قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات برای یک لپ تاپ یک یا دو نوع باطری وجود دارد که تفاوت آنها در تعداد سلول‌ها است، مثلاً لپ تاپ دل مدل N5010، باتری 6 و 9 سلولی دارد.

تعداد سلول‌ها در زمان نگه‌داری شارژ با هم فرق دارند، هرچه بیشتر باشد زمان نگه‌داری نیز افزایش می یابد و در برخی مدل‌ها گاهی به دلیل وجود 3 سل بیشتر، قسمتی از باطری از زیر دستگاه یا از پشت دستگاه بیرون می آید.

انواع باطری لپ تاپ ازنظر تعداد سلول

باطری های لپ تاپ با توجه به مدل، سال تولید و قیمت سیستم دارای تعداد سلول های متفاوتی هستند. از نظر تعداد سلول ها، باطری ها می توانند 3، 4، 6، 8، 9 و 12 سلولی باشند. هر چه تعداد سلول ها بیشتر باشند، ظرفیت باطری نیز بیشتر خواهد بود.

توان باطري در لپ تاپ ها

واحد سنجش توان باطری وات بر ساعت یا (whr) می‌باشد که روی تمام باطری ها ثبت می گردد و همچنین از این عدد می‌توان به تعداد سلول‌های باطری پی برد. به‌طور مثال یک باطری با توان 58 وات بر ساعت، 6 سلول خواهد داشت.

نکات مهم در نگهداری از باطری لپ‌تاپ

به‌مرور زمان باطری لپ‌تاپ خراب می شود. با این‌حال نکاتی وجود دارد که می تواند با رعایت کردن آنها عمر باطری را بیشتر کرده و از هزینه‌های بیشتر جلوگیری نماید.

  • شما می توانید با تمیز نگه‌ داشتن باطری گام مهمی در طول عمر آن بردارید.
  • اجازه ندهید که مقدار شارژ باطری شما به صفر برسد و زمانی که سیستم شما آلارم باطری می‌دهد، قبل از رسیدن به زیر 15 درصد، به آداپتور وصل کنید.
  • نور صفحه خود را تنظیم نمایید. تنظیم نبودن مقدار روشنایی صفحه‌نمایش، می‌تواند باعث تخلیه سریع‌تر باطری شود.
  • در زمان روشن بودن سیستم، برنامه‌هایی مشغول به فعالیت هستند و ممکن است به تمام آنها نیاز نداشته باشید. پس آن‌ها را از لیست خارج کرده و اجازه مصرف باطری را به آنها ندهید.
  • قطعات مصرفی از جمله باطری لپ‌تاپ نمی تواند برای همیشه کار کند، پس در طول زمان فرسوده و کهنه می‌شود. بسیار مهم است که در زمان مناسب اقدام به تعویض باطری لپ‌تاپ خود کنید، زیرا امکان دارد باطری فرسوده، به سایر قطعات دستگاه شما صدمه وارد کرده و هزینه بیشتری را برای شما بتراشد.
  • اگر آداپتور اصلی شما به دلیل خرابی دیگر قابل‌استفاده نیست، لطفاً مدل مشابه و اورجینال آداپتور را تهیه نمایید و در ضمن ضعیف بودن آداپتور باعث دیر شارژ شدن باطری و به‌مرور باعث خراب شدن آن خواهد شد.
  • باید حتماً هفته‌ای 2 بار باتری لپ‌تاپ را شارژ کامل و تا حداقل 15 درصد خالی کنید.

عمر باطری لپ تاپ

مدت‌زمان ماندگاری و عمر باطری لپ تاپ به شرایط استفاده بستگی دارد. دستگاه هایی که بسیار مورداستفاده قرار می گیرند و بیشتر اوقات در شارژ هستند، تقریباً هرسال به باتری های جدید نیاز پیدا می کنند. در برخی دیگر که کارکرد کمتری دارند، می تواند عمر باتری به 2 سال یا بیشتر هم برسد. البته ماندگاری باطری رابطهٔ مستقیم باکیفیت محصول دارد و توصیه می‌کنیم که باتری اورجینال برای لپ‌تاپ خود خریداری نمایید.

برای شارژ باطری، از آداپتور مخصوص لپ‌تاپ خود استفاده نمایید تا به دلیل ناسازگاری، عمر باطری شما کاهش نیابد.

از کجا بفهمیم که باطری لپ‌تاپ نیاز به تعویض دارد؟

برای آنکه بفهمیم باطری لپ تاپمان نیاز به تعویض دارد یا خیر، کار سختی نیست. یکسری نکات هستند که اگر هرکدام از آنها را مشاهده کردید، باید بدانید که زمان تعویض باطری فرارسیده.

 

  • زود شارژ خالی می‌کند؛ اگر باطری شما به خوبی شارژ نگه نمی‌دارد، نشانه‌ای است از خرابی باطری شما.
  • داغ می‌کند؛ باطری های فرسوده و قدیمی سریع داغ می‌کنند.
  • دیر شارژ می‌شود؛ علاوه بر آن که باطری لپ‌تاپ شما زود خالی می‌شود، زمان بیشتری طول می‌کشد که شارژش کامل شود.
  • باطری قبل از اینکه کامل خالی شود، دستگاه به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود.
  • در نوع داخلی، ممکن است باطری باد کند؛ اگر حجم باتری شما زیاد شده و بخش‌هایی از لپ‌تاپ بالا آمده است، هر چه سریع‌تر باطري را تعویض نمایید. باطری های باد کرده می تواند باعث شکستگی و خرابی در سایر قطعات داخلی بشود.

نحوه پیدا کردن باطری سازگار با لپ تاپ

برای فهمیدن نوع باطری لپ‌تاپ خود، در ابتدا آن را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس باطری را از پشت آن خارج نمایید. اطلاعات کامل باطری بر روی پشت آن ثبت می‌شود؛ از جمله شماره مدل، نوع باتری، توان و گنجایش. درصورتی‌ که هیچ اطلاعاتی بر روی باتری شما ثبت‌ نشده است، می‌توانید با نصب برنامه batteryCare مشخصات دقیق آن را مشاهده نمایید.

مشخصات یک باطری خوب

  • باطری خوب و سریع شارژ می‌شود.
  • به خوبی شارژ نگه می‌دارد.
  • باطری در هنگام کار با لپ تاپ داغ نمی کند.
  • باطری تعویضی یا بازشده نباشد.
  • دارای گارانتی بوده و نیز بهتر است باطری شامل گارانتی تعویض هم باشد.

باطری شما هر یک از مشخصات بالا را ندارد، بدانید که کیفیت مناسب را نداشته یا آن که کهنه‌ شده و نیاز به تعویض دارد.

باطری‌های موجود در بازار برای برند های مختلف

باطری های لپ تاپ برای برندهای لپ تاپ نظیر ایسوس (ASUS)، دل (DELL)، لنوو (Lenovo)، اچ پی (HP)، اپل (Apple)، مایکروسافت (Surface)، ایسر (Acer)، سونی (Sony)، سامسونگ (Samsung)، ام اس ای (MSI) و توشیبا (Toshiba) در بازار وجود دارند.

 

تعویض باطری لپ تاپ

در صورتی که که شما کاربران گرامی لپ تاپ ها، با هر مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری رو به شدید، می توانید به مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کنید. این مرکز با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز، در تمام روزهای هفته، حتی روزهای تعطیل، به شما عزیزان خدمات ارائه می کند. این مرکز عیب یابی را به صورت رایگان انجام می‌دهد و برای تمام خدمات خود، 6 ماه گارانتی ارائه می‌کند. 

5/5 - (4 امتیاز)
5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Vahid
Vahid
11 ماه قبل

سلام من یه لپ تاپ دل قدیمی دارم که باتری اون اصن پیدا نمیشه چیکارش باید کنم میشه تعمیرش کرد یا سلول هاش عوض بشه که بتونم باهاش کار کنم؟

سپهر
سپهر
7 ماه قبل
پاسخ به  مدیر

سلام وقتتون بخیر
این پروگرام کردن بردش به چه صورته؟؟؟
واینکه بعدازینکه باتری جدا میشه حتما پروگرام باید بشه؟

علی رمزی
7 ماه قبل
پاسخ به  سپهر

سلام ارادت، پروگرام کردن ربطی به باطری smos نداره و اگه سیستم عامل بالا می‌آید به صورت نرم افزاری پروگرام می‌کنیم و اگر بالا نیاد باید چیپ پروگرام شود و روی دستگاه دیگر بالا بیاید.

زهره
زهره
3 ماه قبل

بازده باطری لپ تاپ من پس از 6 ماه از خرید آن افت کرده آیا این نشان از خرابی باتری لپ تاپ دارد؟

پویا الهیار
3 ماه قبل
پاسخ به  زهره

باطری لپ تاپ ها معمولا برای 500 بار پر و خالی شدن طراحی میشوند. به اضافه پر و خالی نشدن باطری نیز میتوان باعث خشک شدن ماده درون باطری و خرابی آن بشود.
پس با این توضیحات، کاهش عملکرد باطری برای لپ تاپ شما طی این مدت مان طبیعی است.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام