صدا دادن فن لپ تاپ

صدای زیاد و بیش از حد فن لپ تاپ یک معضل جدی است. به طور کلی وجود فن و سیستم تهویه برای لپ تاپ ضروری است. وظیفه فن دفع گرما با گردش هوا است اما این پروسه نباید با صدای زیادی همراه باشد. صدای زیاد فن لپ تاپ می تواند علت هایی از جمله وجود گرد و غبار و کثیفی بیش از حد درون فن، فرسودگی یا خرابی فن، یا اجرای کردن برنامه های زیاد به طور هم زمان و غیره باشد که باعث می شود فن با صدای زیادی کار کند. در این جا می خواهیم به این عوامل و راه حل برای رفع آن ها بپردازیم.

به نقل از سایت CCLEANER که راجع به صدای زیاد فن لپ تاپ اینگونه شرح میدهد:

اگرچه همه ما می خواهیم یک رایانه شخصی آرام داشته باشیم، اما اکثر ما صدای فن های بلند را تجربه کرده ایم که به نظر می رسد از هیچ جا نمی آیند. اغلب، این فن شماست که کاری را که قرار است انجام دهد (سرد کردن دستگاه شما)، به سختی انجام میدهد. بنابراین علاوه بر مقابله با این مشکل، باید از آن در آینده جلوگیری کنید. برای کشف تکنیک ها و روش های مقابله با صدای فن لپ تاپ، این مقاله را بخوانید.

1- اجرا کردن برنامه‌های زیاد در سیستم:

هنگامی شما برنامه های زیادی را به طور همزمان در لپ تاپ اجرا کنید، CPU و حافظه دستگاه مجبورند فعالیت بیشتری از خود نشان دهند. فعالیت بیشتر پردازشگر، موجب گرم شدن دستگاه شده و در نتیجه سرعت فن ها نیز افزایش می یابد. این کار باعث صدا دادن فن لپ تاپ می‌شود. بنابراین اگر برنامه های متنوعی را در سیستم خود اجرا کرد‌ه‌اید با بستن آنها، احتمالاً صدای فن لپ تاپ کاهش پیدا می کند.

2- صدا دادن فن لپ تاپ به دلیل گرد و غبار:

فن لپ تاپ برای عملکرد مناسب نیاز به تهویه مناسب دارد تا بتواند به درستی هوای گرم را به خارج انتقال دهد. وجود گرد و غبار در سیستم تهویه لپ تاپ، عملکرد فن را دچار اختلال کرده و باعث صدا دادن فن لپ تاپ می شود. اگر مسیر تهویه را تمیز نکنید ممکن است در آینده مجبور به تعویض فن لپ تاپ لنوو شوید. پس هر چند وقت یکبار باید سیستم تهویه (فن) را تمیز کنید.

فن فرسوده لپ تاپ

3- فرسوده شدن فن و خرابی آن:

سر و صدای زیاد لپ تاپ ممکن است به دلیل فرسودگی و خرابی اجزای آن باشد. وجود مانع در هنگام چرخیدن و شل شدن مکان قرار گرفتن آنها ممکن است از دلایل صدا دادن فن لپ تاپ باشد. فن نیز همانند دیگر قطعات الکترونیکی طول عمر مشخصی دارد و با توجه به میزان استفاده کاربر و شیوه نگهداری از لپ تاپ، ممکن است خراب شده و نیازمند تعویض باشد.

بستن برنامه های اضافی لپ تاپ برای جلوگیری از صدای لپ تاپ

4- برنامه های غیر ضروری را ببندید تا فشار روی cpu کم شود:

در زمان استفاده از رایانه، به یاد داشته باشید که می توانید تنها دو یا سه برنامه را به طور همزمان اجرا کنید. اگر بخواهید به طور همزمان از برنامه های بیشتری مانند مرورگر وب، نرم افزار ویرایش عکس یا فیلم و سرویس پخش موسیقی استفاده کنید، فشار بیشتری به دستگاه وارد می شود و در نتیجه سر و صدای بیشتری ایجاد خواهد شد. بستن برنامه های اضافی که در پس زمینه اجرا می شوند ممکن است بار را کاهش داده و سر و صدا را کم کند. برای بستن برنامه ها،Task Manager را باز کنید. برای دسترسی بهTask Manager کافی است روی نوار وظیفه کلیک راست کنید. پس از باز شدن، به دنبال برنامه هایی باشید کهRAM و  CPUشما را تخلیه می کنند. روی فرآیندی که می خواهید بسته شود راست کلیک کرده و گزینه End task را انتخاب کنید.

کول پد لپ تاپ

5- استفاده از وسیله ای به نام کول پد برای کاهش صدای فن و خنک نگه داشتن لپ تاپ:

خنک کننده های لپ تاپ (کول پد) پیش از این، از جنس صفحات فلزی بی ضرری ساخته می شدند که چند فن درون آن ها تعبیه شده بود. به این ترتیب عبور جریان هوا به حداکثر رسانده می شد. امروزه این خنک کننده ها با چراغ های LED پوشانیده شده است که سنسور هوا و دما و نیز هاب های داخلی  USB دارند.

 

کول پد

اگر لپ تاپ تان را روی میز یا مکان ثابتی قرار می دهید، انتخاب یک خنک کننده می تواند راه حلی عالی باشد. این خنک کننده ها برای کسانی که بازی های 3D انجام می دهند یا کارهای گرافیکی سنگینی می کنند؛ می تواند انتخابی عالی باشد. برای کسانی که برنامه های بسیار پیچیده را اجرا میکنند، کول پد ها برای پایین نگه داشتن درجه حرارت و کاهش صدای فن ضروری هستند. اگرچه در صورتی که فن لپ تاپ شما دائما با صدای بیش از حد کار می کند، استفاده از این کول پد های خارجی راه حل طولانی مدت نخواهد بود.

سطح مناسب قرار گیری لپ تاپ برای جلوگیری از صدا دادن فن لپ تاپ

6- اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما در معرض هوای خنک قرار دارد:

کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ شما باید روی یک سطح صاف و هموار مانند میز یا زمین قرار بگیرد. نباید آن را روی فرش، یا داخل کابینت قرار بدهید. با گذاشتن لپ تاپ روی بالش، پتو یا کاناپه، دریچه های هوای آن را مسدود، به این ترتیب ممکن است عبور جریان هوا در لپ تاپ شما متوقف شود. بهترین حالت آن است که لپ تاپ را کمی بالاتر از سطح زمین قرار بدهید و به فکر خرید یک کول پد برای لپ تاپ خود باشید. هوایی که داخل لپ تاپ جریان پیدا می کند باید هوای خنک باشد. فن های لپ تاپ باید هوای گرم را از داخل لپ تاپ به بیرون منتقل کند.

سطح نا مناسب برای قرارگیری لپ تاپ

این اصل در مورد لپ تاپ شما نیز صادق است. می توانید لپ تاپ خود را روی میز یا میز تحریر قرار بدهید. اگر مجبور هستید که آن را روی پاهای خود بگذارید، باید زمان قرار گرفتن لپ تاپ روی پاهای خود را محدود کنید. دستگاه خنک کننده لپ تاپ را می توانید به منظور جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ استفاده کنید. این دستگاه باید یک فن داشته باشد که هوای تازه را به طرف لپتاپ بدمد. شما همچنین می توانید از یک صفحه خنک کننده استفاده کنید تا دیگر نگران داغ شدن بیش از حد لپ تاپ خود نباشید. لطفاً لپ تاپ را برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا به سرعت حرارت و دمای آن بالا می رود.

آپدیت کردن درایور ویندوز از طریق ویندوز آپدیت برای جلوگیری از صدا دادن فن لپ تاپ

7- گاهی اوقات گرم شدن بیش از حد و صدا دادن فن لپ مربوط به عدم بروز بودن درایور ها می باشد:

در برخی موارد گرمی بیش از حد و صدا دادن فن لپ تاپ مربوط به مشکل نرم افزاری است. یعنی درایور ها به روز نیستند پس باید درایور ها را به روز کرد. ساده ترین راه برای به روز کردن درایور ها از طریق آپدیت کردن ویندوز است:

1- روی دکمه Start در نوار وظیفه ویندوز کلیک کنید.

2-  روی نماد تنظیمات کلیک کنید.

3- Updates& Security را انتخاب کنید، سپس Windows Update > Check for updates را کلیک کنید.

لپ تاپ ویروسی

8- بعضی مواقع صدای بیش از حد فن به دلیل آلودگی دستگاه به بد افزار یا ویروس است:

گاهی اوقات کارکرد بیش از حد فن و صدای زیاد آن می تواند ناشی از آلودگی دستگاه به بد افزار یا ویروس باشد. هنگام مواجهه با این مشکل، یعنی صدای بیش از حد فن، همان طور که قبلا هم گفته شده، اولویت با بررسی های نرم افزاری است یعنی ابتدا تنظیمات و درایور ها را بررسی می کنیم و در نهایت در صورت عدم حصول نتیجه اقدام به نصب ویندوز جدید می کنیم. البته ناگفته نماند بهتر است در بررسی های نرم افزازی از همان ابتدا به جای آپدیت کردن و تنظیم درایور ها ویندوز جدید نصب کرد و سپس درایور های مرتبط را از طریق راه های ذکر شده نصب کرد. نهایتا اگر مشکل صدای زیاد فن حل نشد مشکل سخت افزاری است و باید اقدام به سرویس فن یا تعویض آن کرد.

بستن برنامه های پس زمینه برای جلوگیری از صدا دادن فن لپ تاپ

9- برنامه ها و فرآیندهای پس زمینه را ببندید:

برنامه‌های پس زمینه یا به زبان انگلیسی (Background Apps) برنامه‌هایی هستند که با نصب به صورت خودکار در پس زمینه سیستم شما اجرا می‌شوند.

 این برنامه ها معمولا در هنگام هشدارها یا دریافت به روزرسانی‌های جدید، اغلب در Taskbar  شما ظاهر می‌شوند.

حال نکته ای که باید بدانید این است که غیرفعال کردن این برنامه ها در پس زمینه به طور یقین سبب تقویت عملکرد دستگاه و افزایش سرعت پاسخگویی سیستم شما می‌شود.

علاوه بر این، عمر باتری لپ تاپ شما را نیز بهبود می‌بخشد. اما توجه داشته باشید که با متوقف کردن این برنامه‌ها در پس زمینه شما کارشان را نیز متوقف می‌کنید. یعنی شما تا زمانی که به صورت دستی ان را مجدد فعال نکنید هیچ اعلانی از جانب آن‌ها دریافت نخواهید کرد.

بستن برنامه های پس زمینه

 معمولاً تعداد برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه لپ تاپ باعث کند شدن سیستم و تخلیه منابع برقی دستگاه می‌شود. شما به سادگی و به وسیله متوقف کردن این برنامه ها در پس زمینه، می‌توانید سرعت ویندوز  سیستم خود را افزایش، و عملکرد کلی آن را بهبود بخشید. قبل از انجام اینکار توجه داشته باشید که به منظور توقف برنامه های پس زمینه دو روش وجود دارد. شما می‌توانید به کمک یکی از این دو روش که در ادامه برایتان ذکر می‌کنیم، برنامه های اضافی را در پس زمینه متوقف کنید. روش اول فقط با برنامه‌های موجود در فروشگاه Microsoft  کار می‌کند، در حالی که انجام روش دوم با برنامه‌های دیگر نیز امکان‌پذیر است.

بستن برنامه های پس زمینه از داخل تنظیمات برای جلوگیری از صدا دادن فن لپ تاپدر لپ تاپ
روش اول:
  • منوی شروع (‌ Start menu) را باز کنید > سپس روی تنظیمات (Settings) کلیک کنید .
  • سپس بر روی گزینه ” Privacy” کلیک کنید .
  • روی برگه یا تب ” Background Applications” کلیک کنید.
  • سپس در کنار برنامه ای که قصد داری تا آن را در پس زمینه متوقف کنید، ضامن را روی حالت « خاموش کردن یا Off » تنظیم کنید.
  • پس از اتمام تمامی مراحل گفته شده دستگاه را دوباره راه اندازی کنید.

همچنین می‌توانید با تنظیم گزینه ” Allow apps to run in the background ” از حالت ” On ” به ” Off “، همه این برنامه‌ها را یکجا با هم خاموش کنید. ما می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که شما با این روش حتی می‌توانید برنامه های اصلی موجود در Windows 10 را که به طور پیش فرض نصب شده‌اند را نیز حذف کنید.

بستن برنامه های پس زمینه ل تاپ
روش دوم:

شما از طریق پیروی از مراحل قبلی، می‌توانید از طریق کمک گرفتن از تنظیمات ویندوز ۱۰ از اجرای بیشتر برنامه‌ها در پس زمینه جلوگیری کنید. ممکن است در هنگام استفاده از شیوه اول متوجه شده باشید که برخی از برنامه ها در این لیست گنجانده نشده‌اند. در چنین حالتی شما می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  1. ابتدا روی ” Taskbar ” راست کلیک کنید.
  2. سپس باید روی گزینه ” Task Manager ” کلیک کنید.
  3. گزینه بعدی که باید آن را انتخاب کنید ” More Details ” است.
  4. به برگه یا تب ” Startup ” بروید.
  5. سپس بر روی ” Program ” راست کلیک کنید > و در نهایت روی ” Disable ” کلیک نمایید.
  6. پس از انجام آن دستگاهتان را مجدداً راه اندازی کنید تا برنامه‌ها در پس زمینه کاملا متوقف شوند.
بستن تب های اضافی برای جلوگیری از صدا دادن فن لپ تاپ

برگه ها و تب های اضافی را در مرورگر های خود ببندید:

گاهی اوقات کاربران به صفحات و سایت های مختلفی در مروروگرهایشان(crome،firefoxو غیره) می روند و بعد از انجام کارشان در آن صفحه فقط از آن خارج می شوند در حقیقت آن تب و یا صفحات  را نمی بندند. این موضوع باعث کارکرد بیشتر هارد (حافظه انتخاب شونده) و پردازنده مرکزی (مغز دستگاه یا cpu) می شوند. که در نتیجه باعث داغی بیش از حد دستگاه شده و موجب می شود فن با شدت و صدای بیشتری کار کند.

نحوه بستن تب های اضافی در مرورگر
طریقه بستن تب های اضافی:

می توانید با کلیک راست بر روی ناحیه خاکستری سمت راست برگه های باز و انتخاب Bookmark All Tabs، همه برگه های باز خود را نشانک گذاری کنید. سپس، اگر مرورگر خود را خاموش کنید، صدای فن شما باید کم شود. و هنگامی که مرورگر خود را دوباره باز می کنید، همه برگه های قدیمی شما نشانک می شوند تا بتوانید به راحتی دوباره آنها را پیدا کنید.اگر روی یک برگه خاص در مرورگر خود کلیک کنید، گزینه های دیگری مانند بستن برگه ها در سمت راست را در منو خواهید دید. این یک راه مفید برای بستن برخی از برگه‌ها و باز گذاشتن برخی دیگر است.

دلایل صدای زیاد فن لپ تاپ

به طور کلی صدای زیاد فن لپ تاپ یک خطر جدی برای لپ تاپ است و باید پیگیری شود. برای حل این مشکل همانند همیشه بررسی های نرم افزاری به سخت افزاری اولویت دارد. یعنی در ابتدا باید با بستن تب های اضافی در مرورگر ها یا بستن برنامه ها و فرایند های پس زمینه مشکل را مورد بررسی قرار داد. از منظر نرم افزاری بعد از انجام موارد مذکور، در صورت عدم حصول نتیجه باید  اقدام به نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط کرد. اگر بازهم با صدای بیش از حد مواجه بودید این موضوع قطعا سخت افزاری است. و باید با مراجعه به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ، دستگاه را سرویس کرد تا از گرد و غبار و کثیفی پاک شود. در پاره ای از موارد مشکل با این کار حل نمی شود و به دلیل فرسودگی فن باید آن را تعویض کرد.

صدای زیاد فن لپ تاپ هم میتواند مربوط به مشکلات نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد. برای رفع این مشکل از منظر نرم افزاری باید تب های اضافی را در مروگر ها، همچنین برنامه ها و فرایند های پس زمینه را بست. نهایتا در صورت عدم حصول نتیجه باید اقدام به نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط کرد. اگر بازهم با صدای بیش از حد مواجه بودید باید با مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ دستگاه را سرویس و یا درصورت فرسودگی فن، باید آن را تعویض کرد.

لپ تاپ را باید روی سطوحی صاف و هموار مثل میز یا زمین بگذارید. هرگز نباید آن را روی بالش، پتو یا فرش یا سطوحی که دارای پرز و گرد و غبار هستند قرار دهید. زیرا این کار دریچه های هوا را مسدود، و باعث ورود گرد و غبار و پرز به داخل دستگاه میشود.

در حالتی که مطمئن باشیم صدای بیش از حد فن مربوط به ویروسی بودن لپ تاپ است تنها راه برای حل این مشکل نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط می باشد. ناگفته نماند آلودگی دستگاه به بدافزار یا ویروس علاوه بر ایجاد صدای بیش از حد فن مشکلاتی از قبیل کندی و هنگی دستگاه و ناهماهنگی تصویر را دارد.

برنامه‌های پس زمینه یا به زبان انگلیسی (Background Apps) برنامه‌هایی هستند که با نصب به صورت خودکار در پس زمینه سیستم شما اجرا می‌شوند.

 این برنامه ها معمولا در هنگام هشدارها یا دریافت به روزرسانی‌های جدید، اغلب در Taskbar  شما ظاهر می‌شوند.

حال نکته ای که باید بدانید این است که غیرفعال کردن این برنامه ها در پس زمینه به طور یقین سبب تقویت عملکرد دستگاه و افزایش سرعت پاسخگویی سیستم شما می‌شود.

بهترین راه برای بستن برنامه های پس زمینه در ویندوز مطابق زیر است:

  1. ابتدا روی ” Taskbar ” راست کلیک کنید.
  2. سپس باید روی گزینه ” Task Manager ” کلیک کنید.
  3. گزینه بعدی که باید آن را انتخاب کنید ” More Details ” است.
  4. به برگه یا تب ” Startup ” بروید.
  5. سپس بر روی ” Program ” راست کلیک کنید > و در نهایت روی ” Disable ” کلیک نمایید.
  6. پس از انجام آن دستگاهتان را مجدداً راه اندازی کنید تا برنامه‌ها در پس زمینه کاملا متوقف شوند.

بله، در پاره ای از موارد بعد از بررسی های نرم افزاری و حتی سرویس دستگاه به کمک پمپ باد برای از بین بردن گرد و غبار، اگر مشکل صدای زیاد فن لپ تاپ حل نشد باید فن لپ تاپ را تعویض کرد.

وجود برگه ها و تب های اضافی و باز، باعث میشود مقدار استفاده از پردازنده مرکزی و رم و هارد بیشتر شود نهایتا گرمای بیشتری تولید و باعث میشود فن با شدت بیشتری کار کرده و مستهلک شود و صدای زیاد و نامتناسب ایجاد کند.

وجود گرد و غبار در سیستم تهویه لپ تاپ، عملکرد فن را دچار اختلال کرده و باعث میشود دمای لپ تاپ بیش از حد بالا رفته و قطعات آن از جمله پردازنده مرکزی و رم و غیره آسیب ببیند.

CPU و حافظه دستگاه مجبورند فعالیت بیشتری از خود نشان دهند. فعالیت بیشتر پردازشگر، موجب گرم شدن دستگاه شده و در نتیجه سرعت فن ها نیز افزایش می یابد. این کار باعث صدا دادن فن لپ تاپ می‌شود. بنابراین اگر برنامه های متنوعی را در سیستم خود اجرا کرد‌ه‌اید با بستن آنها، احتمالاً صدای فن لپ تاپ کاهش پیدا می کند.

بله، عدم به روز بودن و یا نصب نبودن درایور ها ممکن است منجر به گرمای بیش از حد فن لپ تاپ شده و باعث شود فن شدید تر کار کرده و صدای زیاد و نامتناسبی ایجاد کند. در این جور مواقع باید درایور ها را به روز کرد بهترین راه برای به روز کردن درایورها مطابق روش زیر است:

1- روی دکمه Start در نوار وظیفه ویندوز کلیک کنید.

2-  روی نماد تنظیمات کلیک کنید.

3- Updates& Security را انتخاب کنید، سپس Windows Update > Check for updates را کلیک کنید.

بله، در بعضی مواقع برای بعضی لپ تاپ ها مخصوصا لپ تاپ های گیمینگ که زیاد حرارت تولید میکنند وجود کول پد ضروری است. به طور کلی دو نوع کول پد وجود دارد:1-کول پد های دارای فن 2- کول پد های بدون فن

 کول پد های دارای فن از متداول‌ترین کولپدهای بازار هستند. در این نوع کولپدها، چندین فن وجود دارند که به طور همزمان کار می‌کنند و حداکثر جریان هوا را ایجاد می‌کنند. خنک کننده‌های لپ تاپ دارای یک یا چند فن هستند. این کولپد‌ها چون توانایی خنک کنندگی بالایی دارند می‌توانند به عنوان کول پد لپ تاپ گیمینگ بسیار عالی عمل کنند.

در زمان استفاده از رایانه، به یاد داشته باشید که می توانید تنها دو یا سه برنامه را به طور همزمان اجرا کنید. اگر بخواهید به طور همزمان از برنامه های بیشتری مانند مرورگر وب، نرم افزار ویرایش عکس یا فیلم و سرویس پخش موسیقی استفاده کنید، فشار بیشتری به دستگاه وارد، و در نتیجه سر و صدای بیشتری تولید خواهد شد؛  همچنین عملکرد دستگاه کند  میشود

اگر تمایل دارید که فن موجود در دستگاه شما کاملاً بی صدا باشد می توانید از نرم افزار های کنترل سرعت فن استفاده کنید. این نرم افزار سرعت فن صدا را به صورت همزمان تنظیم می کند. با این که این روش بهترین ایده برای کاهش صدای فن لپ تاپ نیست اما می توانید نرم افزاری نظیر speed fan را دانلود کنید و سرعت فن لپ تاپ خود را کنترل نمایید.

پاسخ به این سوال بی درنگ مثبت است. مادربرد یک برد الکترونیکی چند لایه است. که سایر قطعات روی آن سوار شده و به وسیله سیم کشی هایی به نام pcb به هم متصل میشوند. وجود اتصالی در pcb یا اختلال در ریز قطعه ها مثل خازن عملکرد فن را دچار اختلال میکند.در مادربرد خازن هایی قرار دارد که بخشی از مدارهای  کنترل  فن می باشند و در صورتی که این خازن ها آسیب ببیند باعث می شود فن لپ تاپ شما از کار بیفتد و روشن نشود.

در یک سری از موارد بسیار کم ممکن است به دلیل اینکه شارژ باتری لپ تاپ شما زیر ۲۰ درصد است فن لپ تاپ شما از کار بیوفتد. هنگام استفاده از لپ تاپ ممکنه به دلیل کم بودن شارژ و قدرت باتری فن لپ تاپ شما نتواند برق کافی و نیروی لازم برای کار کردن خود را تامین نماید. در نتیجه ممکن است فن لپ تاپ شما بدون اینکه اخطاری به شما بدهد از کار بیافتد.این مشکل ممکن است معمولا در لپ‌تاپ‌های ASUS و DELL Inspiron رخ میدهد.

اگر سیستم لپ‌تاپ شما دچار این مشکل شد بهتر است ابتدا به سرعت لپ تاپ خود را خاموش کنید و باتری آن را جدا نمایید و سپس مجدد باتری را سر جای خود قرار داده و سیستم خود را روشن نمایید.به این نکته دقت کنید که هیچ وقت اجازه ندید که شارژ لپ تاپ شما از ۳۰ درصد کمتر شود بهتر است بعد از این که شارژ لپ تاپ شما به حدود ۳۰ درصد رسید آن را به شارژر متصل کنید و اجازه دهید باتری به طور کامل شارژ شود. 

5/5 - (2 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام