تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

فهرست مطالب پنهان کن
تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

در دنیای امروزی، لپ‌تاپ‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی زندگی هستند. از کاربران معمولی تا حرفه‌ای‌ترین کاربرها، همگی به دنبال یک تجربه راحت و بدون دردسر از لپ‌تاپ خود هستند. یکی از مشکلات رایجی که ممکن است هنگام استفاده از سیستم خود مواجه شویم، مشکلات مربوط به خنک کننده لپ تاپ است. در این مقاله، قصد داریم به عیب‌یابی و بررسی مشکلات رایج فن لپ ‌تاپ‌ اچ پی بپردازیم و راه حل‌هایی برای تعمیر و بهینه سازی این بخش اساسی ارائه دهیم. از نحوه تشخیص مشکلات تا روش‌های تعمیر و هزینه‌ تعمیر و یا تعویض لپ تاپ اچ پی در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت. امیدوارم به شما کمک کنیم تا با مشکلات فن لپ‌تاپ hp خود آشنا شده و بتوانید آنها را به راحتی و با اطمینان حل کنید.در صورت نداشتن دانش فنی در خصوص عیب‌یابی ، تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ اچ پی، مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ اچ پی آرتک با نمایندگی لپ تاپ hp آماده خدمت رسانی‌ است .

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی
نقل قول

دلایل رایج کار نکردن فن لپ تاپ اچ پی به نقل از سایت hplaptopservicecentres

اگر فن لپ تاپ HP شما کار نمی کند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا چند دلیل رایج وجود دارد که باعث می شود فن لپ تاپ HP شما به درستی کار نکند:

  1. ممکن است فن کثیف باشد و باید تمیز شود.
  1. فن ممکن است توسط چیزی مسدود شود و مانع از چرخش آزادانه آن شود.
  1. فن ممکن است معیوب یا خراب باشد.
  1. تنظیمات بایوس لپ تاپ HP شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد تا فن دوباره به درستی کار کند.
  1. ممکن است مشکلی در منبع تغذیه فن وجود داشته باشد.

معرفی برند hp

Hewlett-Packardیا به اختصار اچ پی (HP) شرکت فناوری اطلاعات چند‌ملیتی آمریکایی است. ساختمان مرکزی این شرکت در دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده‌است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات است و تقریباً در همه کشورها فعالیت می‌کند. اچ‌پی به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده چاپگر و لپ‌تاپ در جهان شناخته می‌شود.

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

قیمت تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ اچ پی

قیمت تعمیر فن لپ تاپ، بسته به نوع و مدل فن، در بازه گسترده 400،000 تا 3،000،000 تومان متغیر است. البته شما می‌توانید با خواندن مقاله قیمت تعمیر لپ تاپ از باقی هزینه های لپ تاپ خود نیز مطلع شوید . 

فن لپ تاپ hp چیست ؟

فن لپ تاپ چیست ؟

عملکرد اصلی فن لپتاپ به شرح زیر است:

جذب هوا: فن لپتاپ هوای سرد از محیط را جذب می‌کند. این هوا معمولاً از سوراخ‌ها یا شکاف‌های موجود در قسمت زیرین یا کناره‌های لپتاپ وارد می‌شود.

چرخش هوا: هوای جذب شده توسط فن به سیستم خنک‌کننده داخل لپتاپ هدایت می‌شود. این سیستم شامل لوله‌های حرارتی، سینک حرارتی (heat sink)، و دیگر قطعات خنک‌کننده است.

جذب گرما: هوا در سیستم خنک‌کننده به قطعات گرم لپتاپ می‌رسد، مانند پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU). در اینجا، هوا گرما را از این قطعات جذب می‌کند.

انتقال گرما: هوای گرم حاوی گرمای جذب شده از قطعات الکترونیکی، توسط فن به خارج از لپتاپ منتقل می‌شود. این انتقال حرارت به وسیله جریان هوایی ایجاد شده توسط فن صورت می‌پذیرد.

تخلیه هوای گرم: هوای حاوی گرما توسط شکاف‌ها یا سوراخ‌های موجود در قسمت‌های دیگر لپتاپ تخلیه می‌شود. اینجاست که فن لپتاپ به عنوان یک خنک‌کننده فعال به عمل می‌آید.

فن لپتاپ به دلیل جلوگیری از افزایش دما و حفظ دمای بهینه قطعات داخلی، به عملکرد و عمر مفید لپتاپ کمک زیادی می‌کند.

فن لپ تاپ اچ پی چگونه کار میکند؟

مقاله علت بیش از حد داغ شدن لپ تاپ را مطالعه کنید

هیت سینک (heat sink) چیست ؟

هیت سینک یک قطعه است که در دستگاه های الکترونیکی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد استفاده می شود. این قطعه معمولاً از یک ماده رسانای حرارتی مانند آلومینیوم یا مس ساخته می‌شود و برای جذب و پخش گرمای تولید شده توسط قطعات الکترونیکی مانند cpu لپ تاپ طراحی شده است. 

چرا heat sink در لپ تاپ دارای اهمیت خاصی است ؟

گرما یک محصول جانبی طبیعی دستگاه های الکترونیکی به دلیل جریان الکتریکی است. اگر این گرمای تولید‌شده به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به افزایش دما، کاهش عملکرد لپ تاپ و حتی آسیب به قطعات آن شود. هیت سینک با جذب گرما و انتقال آن به دور از اجزای حساس مانند cpu  یا gpu به تنظیم دما کمک می کند و عملکرد بهینه آنها را تضمین می کند.

هیت سینک لپ تاپ اچ پی
هیت سینک لپ تاپ اچ پی چیست؟

آیا همه اجزای یک لپ تاپ نیاز به هیت سینک دارند؟


همه اجزای لپ تاپ نیازی به هیت سینک ندارند. اجزای پرقدرت که گرمای قابل توجهی تولید می کنند، مانند واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU)، نیاز به هیت سینک اختصاصی دارند. اجزای دیگر، مانند ram یا درایوهای ذخیره‌سازی، معمولاً نیازی به هیت سینک جداگانه ندارند، زیرا نیازهای اتلاف حرارت آنها نسبتاً کمتر است.

هیت سینک لپ تاپ شامل چه اجزایی میشود؟

هیت سینک وسیله ای نسبتاً ساده است. در زیر پنج جزء تشکیل دهنده یک هیت سینک معمولی ذکر شده است:

پایه ، باله‌ها ، لوله‌های حرارتی ، مواد رابط حرارتی ، سخت افزار

هیت سینک و فن لپ تاپ اچ پی

اجزای فن لپ تاپ hp 

فن های لپ تاپ از قطعاتی تشکیل شده اند که شامل تیغه ها، بدنه، آرمیچر و موتور هستند. فن زمانی که برق از سیم کشی آن عبور می کند می چرخد و هوا را به سمت بیرون می راند. این یک جریان هوا ایجاد می کند که گرما را از اجزای داخلی مانند ریزپردازنده ها خارج می کند.

علائم خراب شدن فن لپ تاپ hp 

در زیر برخی از نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید مراقب آنها باشید و می‌تواند به شما ایده عیب یابی بدهد .

   صفحه کلید شما داغ است
   صداهای عجیب و غریب از لپ تاپ شما می آید
   بوهای عجیب
   خروج هوا از شیارها احساس نمی کنید
   کامپیوتر شما به خودی خود خاموش می شود

نشانه های خراب شدن فن لپ تاپ اچ پی

چرا فن لپتاپ hp خراب می‌شود؟

فن لپ تاپ به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود. در ادامه، علل خرابی فن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم:

تجمع گرد و غبار: گرد و غبار در طی زمان می‌تواند در داخل لپتاپ و به خصوص در ناحیه فن جمع شود. این تجمع می‌تواند جریان هوا را محدود کرده و باعث افزایش فشار بر فن شود که ممکن است منجر به خرابی آن شود.

بلبرینگ های معیوب: موتور فن دارای بلبرینگ‌هایی است که چرخش صاف را فراهم می‌کنند. این بلبرینگ‌ها ممکن است در طول زمان خراب شده و باعث افزایش تماس و فرسایش شود.

تغییرات دما و حرارت: تغییرات مکرر دما و حرارت ممکن است باعث افتراق بین اجزای مختلف فن شود و در نتیجه، ساختار فن آسیب ببیند.

استفاده یا وضعیت نادرست: استفاده غیرمعمول یا نادرست از لپ تاپ، مثلاً قرار دادن آن روی سطوح نرم و مانع از جریان هوای متناسب با سیستم خنک‌کننده، می‌تواند به گرمای بیش از حد و خرابی فن منجر شود. 

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

بررسی مشکلات رایج فن لپ تاپ hp + راه‌حل‌ها

رفع خطای 90b یا همان ارور فن خنک‌کننده لپ تاپ hp

اگر کاربر لپ‌تاپ HP هستید، ممکن است با پیام خطایی مواجه شده باشید که می‌گوید “The system has detected that a cooling fan is not operating correctly.” این خطا معمولاً به عنوان خطای فن خنک کننده لپ تاپ HP شناخته می شود و یک مشکل مهم است که باید سریعاً برطرف شود.

  • باید اطمینان حاصل کنید که موارد زیر در حین سرویس رعایت شده‌باشد:
  •  گرد و غبار را از تمام اجزای خنک کننده داخلی کاملاً پاک کنید.
  •  اطمینان حاصل کنید که سیم های سیستم و فن های CPU به طور ایمن به مادربرد متصل هستند.
  •  مطمئن شوید که پره های فن سیستم به درستی می چرخند و فن صدای بلند تولید نمی کند
ارور فن خنک کننده لپ تاپ اچ پی

مقاله علت بیش از حد داغ شدن لپ تاپ را مطالعه کنید

صدا دادن فن لپ تاپ اچ پی

اگر صدای فن لپ‌تاپ شما بلند است، جیغ می‌کشد یا صدای خراش ایجاد می‌کند، مشکل احتمالا یکی از این دو مورد است: دستگاه شما بیش از حد گرم شده است و یا چیزی داخل فن خراب شده است.

راهکارهای خلاص شدن از سر و صدای فن لپ تاپ اچ پی

چجوری از شر صدای بلند فن لپ تاپ اچ پی خلاص شویم

لپ تاپ را روی یک سطح سخت و صاف قرار دهید و یا از خنک کننده مجزا (Coolpad) استفاده کنید .

لپ‌تاپ‌ها به شما امکان می‌دهند از هر مکان و روی هر سطحی کار کنید، اما سطوح خاصی ممکن است دریچه هایی را که به خنک شدن دستگاه شما کمک می کنند مسدود کند. قرار دادن لپ تاپ خود بر روی یک سطح سخت و صاف از مسدود شدن دریچه های فن جلوگیری می کند و به فن داخلی اجازه می دهد دستگاه شما را خنک کند و به درستی کار کند ، البته می‌توانید کول پد مجزا تهیه کنید تا به سیستم خنک‌کننده داخلی شما کمک کند .

چجوری مشکل صدا دادن لپ تاپ اچ پی را حل کنم؟

دریچه هوا را تمیز کنید

اگر صدای لپ‌تاپ شما همچنان بلند است یا اگر فن دائماً کار می‌کند، باید دریچه‌های تهویه هوا را نیز از نظر گرد و غبار بررسی کنید، چون ممکن است دریچه‌های دستگاه شما مسدود شده‌ باشد. برای انجام این کار باید با زاویه مناسب باد پرفشار را به طرف دریچه‌ها بگیرید ، مراقب باشید که هوا را مستقیماً در داخل دستگاه نگیرید همچنین اگر گرفتن باد گرم سشوار اجتناب کنید .

چجوری مشکل صدا دادن فن لپ تاپ اچ پی را درست کنم ؟

برنامه های در حال اجرا در پس زمینه را متوقف کنید

لپ‌تاپ‌ها اغلب برنامه‌ها را در پس‌زمینه اجرا می‌کنند، در حالی که شما در پنجره دیگری کار می‌کنید.

 آن برنامه‌ها، و همچنین هر پنجره‌ای که باز دارید، می‌توانند عملکرد دستگاه شما را تحت تاثیر قرار دهند . در اینجا ذکر می‌کنیم  چگونه می توانید بررسی کنید که آیا این مشکل شماست:

برای حذف برنامه های پس زمینه ویندوز:

Task Manager را با فشار دادن Ctrl + Alt + Delete راه اندازی کنید .

روی برنامه ای که می خواهید پایان دهید کلیک راست کنید.

مشکل صدا دادن فن خنک کننده لپ تاپ اچ پی را برطرف کنیم ؟

از شر هر گونه ویروسی خلاص شوید

یک فن با صدای بلند می تواند نشان دهد که شما یک ویروس یا سایر اشکال نرم افزار مخرب روی لپ تاپ خود دارید. هر دو می توانند ماشین شما را مجبور به کار سخت تر کنند و باعث گرم شدن بیش از حد اجزای داخلی آن شوند. برای کمک به دستگاه خود و خلاص شدن از شر ویروس های رایانه ای ، می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های موجود استفاده کنید 

چرا فن لپ تاپ اچ پی صدا میدهد؟

درایورهای خود را به روز کنید

لپ تاپ شما از طریق مجموعه ای از فایل ها به نام درایورها با دستگاه های خارجی مانند چاپگر و هدفون ارتباط برقرار می کند. اما برای اینکه درایورهای شما به درستی کار کنند، نرم افزار شما باید به روز باشد.

تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ اچ پی

فن لپ تاپ باید تعمیر و یا تعویض شود 

اگر مراحل قبلی مشکل را حل نکرد، ممکن است به یک تعمیر فن یا تعویض نیاز داشته باشید . برای تعمیر و تعویض هرکدام از آنها نیاز به بازکردن لپ‌تاپ و جداکردن فن لپ تاپ همچنین در برخی از مدل‌ها، جدا کردن قطعات دیگر نیز ضروری است بنابراین توصیه می‌کنیم برای کمک با متخصص تعمیر لپ‌تاپ آرتک تماس بگیرید تا آسیب بیشتری به دستگاهتان وارد نشود. 

اگر فن لپ تاپ شما به درستی کار نکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر فن لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند، می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ شما شود. این می تواند به اجزای داخلی لپ تاپ شما آسیب برساند و طول عمر لپ تاپ شما را کاهش دهد. علاوه بر این، گرم شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند برای استفاده ناراحت کننده باشد و باعث مشکلات عملکرد شود، مهم است که مطمئن شوید فن لپ تاپ شما به درستی کار می کند تا لپ‌تاپ شما خنک بماند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.در ضمن برای اطلاعات بیشتر مقاله گیر کردن فن لپ تاپ را نیز می‌توانید مطالعه بفرمایید 

اگر فن لپ تاپ اچ پی بسوزد چه اتفاقی می افتد ؟

از کجا بفهمیم فن لپ تاپ سوخته است ؟

فن لپ تاپ بخش مهمی از خنک نگه داشتن لپ تاپ شما و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن است. اگر فکر می کنید فن لپ تاپ شما ممکن است به درستی کار نکند، چند کار وجود دارد که می توانید برای بررسی آن انجام دهید. در ادامه این مقاله، نحوه بررسی فن لپ‌تاپ (نحوه تست فن لپ‌تاپ) را به شما آموزش می‌دهیم .

گوش دادن به صدای فن:

هنگامی که رایانه خود را راه اندازی می کنید، باید صدای کار کردن فن را بشنوید. اگر صدای فن را نمی شنوید، می تواند نشانه درست کار نکردن آن باشد.

چجوری مشکل صدا دادن فن لپ تاپ اچ پی را درست کنم ؟

استفاده از نرم افزار برای تست فن

اگر می خواهید بررسی کنید که فن لپ تاپ شما به درستی کار می کند، می توانید از نرم افزاری برای تست آن استفاده کنید. چند برنامه مختلف وجود دارد که می توانید برای این کار استفاده کنید، اما توصیه می کنیم از SpeedFan استفاده کنید. SpeedFan یک برنامه رایگان است که می توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. 

معرفی برنامه تست فن لپ تاپ اچ پی

آموزش نصب برنامه speedfan

پس از دانلود و نصب آن، برنامه را باز کرده و روی دکمه «configure» کلیک کنید.در پنجره « configure»، به تب «Fan control» بروید. در اینجا لیستی از تمام فن های لپ تاپ خود را مشاهده خواهید کرد. فن مورد نظر برای تست را انتخاب کنید و سپس روی دکمه “Activate” کلیک کنید. اکنون روی دکمه «actions» و سپس روی دکمه «OK» کلیک کنید. این کار “SpeedFan” را قادر می سازد تا فن انتخاب شده را کنترل کند. سپس به پنجره اصلی SpeedFan برگردید و روی دکمه Start Fan Control کلیک کنید. با این کار فن انتخاب شده راه اندازی می شود و شما می توانید سرعت آن را در قسمت “fan speed” مشاهده کنید. اگر همه چیز به درستی کار کند، وقتی دمای CPU لپ تاپ شما افزایش می یابد، باید شاهد افزایش سرعت فن باشید. شما می توانید این را با باز کردن چند برنامه یا انجام برخی فعالیت های دیگر آزمایش کنید

آموزش استفاده از برنامه تست فن اچ پی

دما را بررسی کنید:

اگر لپ تاپ شما هنگام کار کردن داغ می شود، از برنامه ای مانند CPU-Z برای بررسی دمای CPU خود استفاده کنید. اگر دما خیلی بالا باشد، می تواند نشانه درست کار نکردن فن باشد.

انداره گیری دمای لپ تاپ اچ پی

آن را به یک متخصص بسپارید:

اگر هنوز مطمئن نیستید که فن شما به درستی کار می کند یا خیر، همیشه بهتر است آن را به تعمیرگاه های معتبر لپ تاپ ببرید (تعمیر لپ تاپ در تهران) و از آنها بخواهید که آن را بررسی کنند.در این زمینه مجموعه تعمیرات لپ تاپ آرتک در خدمت مشتریان عزیز می‌باشد.

چگونه مشکل فن لپ تاپ اچ پی را پیدا کینم ؟

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

 در این مقاله، به بررسی عیب‌یابی و رفع مشکلات رایج فن لپ‌تاپ اچ‌ پی پرداختیم و راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی و تعمیر این بخش ارائه دادیم. از نحوه تشخیص مشکلات و علل آنها گرفته تا روش‌های تعمیر و هزینه‌های مرتبط با تعمیر و یا تعویض فن لپ‌تاپ اچ‌پی، در این مقاله به طور جامع پرداخته شد. برای کسانی که دارای دانش فنی کافی نیستند، مراجعه به مراکز تخصصی تعمیرات لپ‌تاپ اچ‌پی مانند آرتک، با نمایندگی معتبر لپ‌تاپ HP، به عنوان گزینه‌ای مناسب برای رفع مشکلات فن لپ‌تاپ اچ‌ پی توصیه می‌شود. با مطالعه این مقاله، امیدوارم که بتوانید با مشکلات رایج فن لپ‌تاپ اچ‌پی خود آشنا شده و در صورت نیاز، به راحتی و با اطمینان، اقدام به حل آنها نمایید.

سوالات متداول

اگر لپ تاپ شما داغ می‌کند و به خوبی خنک نمی‌شود و یا سیستم شما سرو صدای زیادی ایجاد می‌کند احتمالا فن به درستی کار نمی‌کند .

هیت سینک یک قطعه است که در دستگاه های الکترونیکی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد استفاده می شود.

   صفحه کلید شما داغ است
   صداهای عجیب و غریب از لپ تاپ شما می آید
   بوهای عجیب
   خروج هوا از شیارها احساس نمی کنید
   کامپیوتر شما به خودی خود خاموش می شود

اگر فن لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند، می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ شما شود. این می تواند به اجزای داخلی لپ تاپ شما آسیب برساند و طول عمر لپ تاپ شما را کاهش دهد.

گوش دادن به صدای فن، دمای سیستم را بررسی کنید، استفاده از نرم افزار برای تست فن

لپ تاپ را روی یک سطح سخت و صاف قرار دهید و یا از خنک کننده مجزا (Coolpad) استفاده کنید ، دریچه هوا را تمیز کنید ،برنامه های در حال اجرا در پس زمینه را متوقف کنید ، از شر هر گونه ویروسی خلاص شوید ،درایورهای خود را به روز کنید

Task Manager را با فشار دادن Ctrl + Alt + Delete راه اندازی کنید .روی برنامه ای که می خواهید پایان دهید کلیک راست کنید.

بله اگر به ویروس مشکوک هستید توصیه می‌شود حتما از آنتی ویروس استفاده کنید . 

بله، لپ تاپ شما از طریق مجموعه ای از فایل ها به نام درایورها با دستگاه های خارجی مانند چاپگر و هدفون ارتباط برقرار می کند. اما برای اینکه درایورهای شما به درستی کار کنند، نرم افزار شما باید به روز باشد.

اگر از کاربر لپ‌تاپ HP هستید، ممکن است با پیام خطایی مواجه شده باشید که می‌گوید “The system has detected that a cooling fan is not operating correctly.” این خطا معمولاً به عنوان خطای فن خنک کننده لپ تاپ HP شناخته می شود و یک مشکل مهم است که باید سریعاً برطرف شود.

قیمت تعمیر فن لپ تاپ، بسته به نوع و مدل فن، در بازه گسترده 400،000 تا 3،000،000 تومان متغیر است. البته شما می‌توانید با خواندن مقاله قیمت تعمیر لپ تاپ از باقی هزینه های لپ تاپ خود نیز مطلع شوید . 

دستگاه شما بیش از حد گرم شده است و یا چیزی داخل فن خراب شده است.

اگر لپ تاپ شما داغ هنگام کار کردن داغ می شود، از برنامه ای مانند CPU-Z برای بررسی دمای CPU خود استفاده کنید. اگر خیلی داغ است، می تواند نشانه درست کار نکردن فن باشد

تجمع گرد و غبار

بلبرینگ های معیوب

تغییرات دما و حرارت

استفاده یا وضعیت نادرست

گرد و غبار در طی زمان می‌تواند در داخل لپتاپ و به خصوص در ناحیه فن جمع شود. این تجمع می‌تواند جریان هوا را محدود کرده و باعث افزایش فشار بر فن شود که ممکن است منجر به خرابی آن شود.

5/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام