عیب یابی لپ تاپ

فهرست مطالب پنهان کن

گاهی اوقات می توانید یک راه حل ساده را انجام دهید تا موفق به عیب یابی لپ تاپ خودتان شوید یا حداقل می توانید متوجه شوید که لپ تاپ چه مشکلی دارد. برای مثال در زمان بروز مشکلی در نمایشگر، عیب یابی لپ تاپ اهمیت خود را نشان میدهد. در چنین زمانی ما بایستی لپ تاپ را عیب یابی کرده تا موجه شویم مشکل دقیقا از نمایشگر است تا به سراغ تعویض ال سی دی لپ تاپ برویم. یا اینکه ایراد لپ تاپ از کارت گرافیک بوده که در آن صورت باید به ریبال کردن چیپ گرافیک فکر کنیم. اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که مشکل را تشخیص دهید، سپس آن را رفع کنید. در وهله اول برای عیب یابی لپ تاپ باید به علائم و نشانه ها توجه کنید. بابت ایراد های سخت افزاری لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید.

عیب یابی لپ تاپ به دو بخش عیب یابی سخت افزاری و عیب یابی نرم افزاری تقسیم میشود. در ادامه تا حدودی با هرکدام از انواع این عیب یابی ها آشنا میشویم.

فهرست

به نقل از وبسایت techtarget.com

عیب یابی یک مرحله سیستماتیک در دستیابی به حل مسئله می باشد که که معمولا به وسیله ماشین ها، کامپیوتر ها و نرم افزار های پیشرفته برای یافتن درست مشکلات استفاده میشود.قدم اول برای بیشتر روش های عیب یابی یک لپ تاپ، جمع آوری اطلاعات از مشکل همانند رفتار نا مناسب از دستگاه و یا عملکرد نامناسب میباشد.

نحوه عیب یابی لپ تاپ

جهت عیب یابی لپ تاپ ابتدا باید از عیب یابی سخت افزاری شروع کنیم. اول قطعات سخت افزاری مانند هارد، نمایشگر، مادربرد، کارت گرافیک را بررسی کرده تا مطمئن شوید که هیچکدام از قطعات معیوب نباشند. در ادامه به نحوه عیب یابی لپ تاپ در تمامی این قسمت های دستگاه میپردازیم. 

اگر صدای لپتاپ عادی است و هارد دیسک درست عمل می کند و صفحه نمایش نیز به راحتی روشن می شود نتیجه می گیریم ایراد نرم افزاری رخ داده است. در این شرایط به کمک حالت safe mode ایراد نرم افزاری را حل کنید.

روش دیگر این است که اقداماتی مثل اصلاح تنظیمات، بروز رسانی سیستم، نصب مجدد سیستم عامل و ریست فکتوری را انجام دهید. قبل از انجام مراحل ذکر شده حتما از اطلاعات موجود در لپ تاپ بکاپ تهیه کنید. ما به برخی از عیب یابی های لپ تاپ که احتمال دارد با آن مواجه شوید اشاره می کنیم.

عیب یابی هارد دیسک لپ تاپ

سرعت پایین لپ تاپ، خرابی داده، خرابی سکتور و صداهای عجیب از نشانه های خرابی هارد دیسک است. برای نصب هارد دیسک جدید در ابتدا مطمئن شوید که با پاک کردن همه نرم افزارهای روی آن مشکلی ندارید یا قبل از ادامه دادن از همه فایل ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

چنانچه امکان بک آپ گیری وجود نداشته باشد می توان هارد دیسک را به جای تعویض، تعمیر کرده و اطلاعات آن را حفظ کرد؛ اما موفق بودن این فرآیند قطعی نیست و امکان غیر قابل تعمیر بودن بودن هارد هست.

در صورت از دست رفتن اطلاعات هارد نیز مجموعه آرتک میتواند در زمینه ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد به شما کمک کند.

عیب یابی هارد
تغییر بوت در عیب یابی

تغییر بوت لپ تاپ

تنظیمات بایوس ممکن است در لپ تاپ ها متفاوت باشد، معمولاً با فشار دادن یکی از کلیدهای عملکرد به عنوان مثال “F2″، “F8” یا “F10” یا با فشار دادن “Delete” انجام می شود. لپ‌تاپ ممکن است به محض اینکه آن را روشن کردید، دکمه مناسب را از شما بخواهد. هنگامی که وارد BIOS شدید، از دکمه های جهت دار استفاده کنید و به دنبال گزینه customize بگردید. مطمئن شوید که بوت، یا با درایو CD ROM یا USB Flash Drive شروع می شود، البته بستگی به این دارد که از کدام استفاده می کنید. تغییرات را ذخیره کنید و خارج شوید

عیب یابی فیزیکی هارد دیسک

اکنون رایانه مجدداً راه اندازی می شود. بخش “Hard Disk Tools” را انتخاب کنید. به دنبال “Partition Tools” بگردید و برنامه ای با نام “PTDD Super Fdisk” را اجرا کنید. با انتخاب گزینه تست سطح، هارد دیسک را از نظر نقص فیزیکی بررسی کنید. این کار هر بخش از هارد دیسک را چک می کند تا ببیند آیا خراشیده شده است یا به نوعی آسیب فیزیکی دیده است یا خیر. بسته به اندازه هارد دیسک، این کار ممکن است ممکن است چند ساعت طول بکشد. در صورت وجود خراشیدگی و یا آسیب دیدگی در صفحات هارد، ناچار به جراحی هارد و یا تعویض هارد خواهیم بود.

ممکن است که نرم افزار تشخیص دهد که آیا آسیب فیزیکی روی درایو وجود دارد یا خیر. در ادامه تمام پارتیشن های فعلی را با گزینه “Delete Partition” حذف کنید و هارد دیسک را برای یک صفحه تمیز آماده کنید. در ادامه، دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید. هنگامی که تمام پارتیشن ها حذف شدند، با انتخاب “Create Partition” یک پارتیشن جدید ایجاد کنید.

 

 

در حال عیب یابی
عیب یابی لپ تاپ ویندوز

نصب سیستم عامل

دستورالعمل های روی صفحه را برای ایجاد یک پارتیشن جدید دنبال کنید. بسته به سیستم عاملی که نصب می کنید، باید یک سیستم فایل را انتخاب کنید. برای ویندوز، «FAT32» یا «NTFS» را انتخاب کنید. اکنون نرم افزار یک پارتیشن جدید ایجاد می کند و درایو را فرمت می کند. اکنون با راه‌اندازی مجدد و قرار دادن سی دی نصب، آماده نصب سیستم عامل خود هستید

چگونه RAM لپ تاپ را عیب یابی کنیم

پس از هارد، ممکن است دلیل اصلی مشکل لپ تاپ ما از رم آن باشد. در ادامه پروسه عیب یابی لپ تاپ باید به رم بپردازیم.

رم نوعی حافظه موقت است که وجود آن در لپ تاپ کار های روزمره ما را ممکن میکند. وظیفه این بخش آن است که اطلاعات برنامه های ما را به صورت موقت جهت بازیابی در خود ذخیره کند. 

گاهی ممکن است دلیل دلیل اختلال در عملکرد رم لپ تاپ ما صرفا به دلیل نفوذ گرد و غبار به اسلات های آن در مادربرد باشد؛ که در این صورت به سادگی میتوان با یک غبارروبی ساده از رم و اسلات های آن عملکرد رم را به حالت سابق بازگرداند؛ گاهی دیگر نیز ممکن است نیاز به تعویض رم لپ تاپ داشته باشیم.

در ادامه مبحث عیب یابی  لپ تاپ مفصلا به این قطعه و نقش آن در لپتاپ و علائم و دلایل خرابی آن خواهیم پرداخت.

عیب یابی رم لپ تاپ

1.کاهش عملکرد سیستم یکی از بارزترین نشانه های خرابی رم است

اگر بعد از اینکه برای اولین بار لپ تاپ را روشن کردید و متوجه شدید هر چه بیشتر از آن استفاده کنید کندتر می شود ممکن است دچار مشکل بشوید. این مشکل به ویژه در برنامه های حافظه فشرده مانند فتوشاپ، بازی های ویدیویی پیچیده و مرورگرهای وب قابل توجه خواهد بود. یکی از تست هایی که می توانید استفاده کنید این است که دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید اما هیچ برنامه ای را روشن نکنید. اگر این اتفاق بدون اجرای هیچ برنامه‌ای ادامه پیدا ‌کند، ممکن است زمان خریدRAM  جدید باشد.

2.ایجاد صفحه آبی

 

ایجاد این خطا در صفحه نمایش لپ تاپ ممکن است به دلیل خرابی رم باشد. اگر هر بار تلاش می‌کنید یک برنامه خاص را باز کنید و با  صفحه آبی مرگ در ویندوز مواجه می شوید احتمالاً برنامه مشکل دارد نه سخت‌افزار لپ تاپ. اما اگر متوجه شدید که خرابی‌ها بدون هشدار و در زمان‌های تصادفی اتفاق می‌افتد، رم شما ممکن است خراب باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما در لحظه نمایش دسکتاپ راه اندازی مجدد می شود یا هر بار که می خواهید چیز جدیدی را نصب کنید خراب می شود.

در صورت نرم افزاری بود خطای مذکور، ممکن است ایراد به دلیل وجود یک نرم افزار قدیمی و مخرب در سیستم باشد. همچنین این ایراد میتواند به دلیل وجود یک فایل و یا برنامه آسیب دیده در نسخه فعلی ویندوز باشد.

در فرآیند عیب یابی لپ تاپ هر دو مورد بالا مورد بررسی قرار میگرد تا دلیل اصلی کشف شود.

در صورت خرابی یا هرگونه ایراد در رم دستگاه، این مشکل با تعویض رم اصلاح خواهد شد. و در صورتی که ایراد دستگاه به دلیل ایراد نرم افزاری باشد، آنگاه ناچار به انجام اموری همانند نصب ویندوز و سیستم عامل و عملیات های این چنینی خواهیم بود.

3. کارت ویدیو بارگیری نمی شود

هنگامی که لپ تاپ خود را روشن می کنید، تقریبا همیشه صدای یک بوق بلند خواهید شنید. این نشان می دهد که سخت افزار ویدئویی و رسانه ای سیستم شما به درستی شناسایی و بوت شده است. اگر صدای بوق را نمی شنوید، به این معنی است که بارگذاری نشده است و رم ضعیف می تواند دلیل آن باشد. همچنین هنگامی که سیستم عامل تلاش می کند تا بوت شود، یک پیام هشدار روی صفحه نمایش داده می شود. باز هم، اگر به تنهایی در نظر گرفته شود، تضمینی برای خرابی RAM نیست. مشکل می تواند از کارت گرافیک باشد. در مک، یک بوق سه‌گانه هنگام راه‌اندازی نشان می‌دهد که خطای RAM لحاظ شده است.

این مورد میتواند یکی از علائم خرابی رم باشد. اما نمیتوان آن را تنها دلیل خرابی رم نامید. چرا که دلیل بارگزاری نشدن کارت گرافیک ممکن است به دلیل ایراد از خود کارت گرافیک باشد که در آن صورت بایستی به سراغ ریبال کردن چیپ گرافیک و یا تعویض مادربرد لپ تاپ برویم.

در صورت انجام عیب یابی لپ تاپ و یافتن ایراد در چیپ گرافیک و ممکن نبودن ریبال چیپ گرافیک، ناچار به تعویض کامل مادربرد خواهیم بود. چرا که در بیشتر دستگاه‌ها، چیپ گرافیک به صورت آنبرد بر روی مادربرد لپ تاپ نصب شده و قابل تعویض نیست

عیب یابی کارت گرافیک

4.فایل های داده خراب

احتمال دارد متوجه شوید که فایل هایی که اغلب به آنها دسترسی دارید و از آنها استفاده می کنید خراب است اند باز نمی شوند.  اگر فایل‌های بیشتری خراب می‌شوند و مشکل به مرور زمان بدتر می‌شود، مطمئناً RAM مشکل از خرابی RAM است. رم معیوب باعث تخریب ساختار هارد دیسک شما می شود. در نتیجه شما به هیچ وجه نمی توانید دستگاه خود را بوت کنید.

در صورت برخورد با چنین مشکلی بهتر است هرچه زودتر دستگاه خود را به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ معتبر برسانید. در غیر این صورت امکان آسیب به هارد لپ تاپ شما وجود داشته و ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد و جراحی هارد پر هزینه و پر ریسک خواهد بود. در حالی که میتوانید با هزینه اندک جهت تعویض رم لپ تاپ جلوی آسیب به هارد و مهمتر از آن اطلاعات هارد خود و هزینه های هنگفت ناشی از آن را بگیرید.

پس توجه به نحوه لود شدن فایل ها در هنگام عیب یابی لپ تاپ برای جلوگیری از آسیب به دیگر قسمت های دستگاه حائز اهمیت است. 

5.نمایش نادرست رم سیستم ویندوز رام

بررسی میزان رمی که سیستم شما فکر می کند در ویندوز و مک دارد ساده است. در ویندوز، روی منوی Start کلیک راست کرده و به System > About بروید. یک نمای کلی از آمار حیاتی دستگاهتان، از جمله مقدار RAM که به صورت نظری نصب شده است، به شما نشان داده می شود. اگر از Mac استفاده می کنید، به Apple > About This Mac بروید و مطمئن شوید که برگه Overview انتخاب شده است. مانند ویندوز، تعدادی از آمارهای رایانه خود از جمله میزان RAM به شما نشان داده می شود.

این روش جهت عیب یابی لپ تاپ در قسمت رم بسیار ساده تر از روش های پیشین است.

در صورت کمتر درج شدن مقدار رم نسبت به مقدار رم واقعی لپ تاپ شما نتیجه خواهیم گرفت که یک از رم های دستگاه شما دچار مشکل شده.

اسکرین عیب یابی رم

نحوه عیب یابی صفحه نمایش لپ تاپ

دومین بخشی که بسیار دچار مشکل میشود ال سی دی لپ تاپ می باشد. چرا که این بخش از یک لایه کریستال مایع که بین یک پنل نوری و یک پنل فیلتر رنگی تشکیل شده است. هر کدام از سه قسمت ذکر شده در بالا نسبت به اختلالات برقی و فشار فیزیکی بسیار هستند. 

در حالتی که نیاز به تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ باشد، انجام این کار در بیشتر دستگاه ها از برندها و مدل‌های متفاوت، یکسان خواهد بود. مثلا روش تعمیر ال سی دی لپ تاپ دل با تعمیر ال سی دی لپتاپ لنوو تفاوت چندانی ندارد.

در صورت خرابی ال سی دی لپ تاپ، عیب یابی لپ تاپ در این قسمت به شرح زیر خواهد بود.

1.زمانی که لپ تاپ روشن نمی شود

این لزوما به این معنی نیست که مشکلی در مادربرد وجود دارد. اگر لپ تاپ شما هر چند دقیقه یکبار خاموش می شود و روشن نمی شود، احتمال خرابی آداپتور برق  زیاد است. در صورت نیاز می‌توانید از یک متخصص برای تأیید و تعویض آداپتور برق متناوب کمک بگیرید. همچنین احتمال خرابی جک برق DC وجود دارد. کانکتور DC (یا دوشاخه DC) یک کانکتور الکتریکی است که برق ثابت دستگاه را تامین می کند.

روشن نشدن لپ تاپ عیب یابی
عیب یابی نمایشگر

2.زمانی که خطوط عمودی رنگی روی صفحه نمایش دیده می شود

خطوط عمودی رنگارنگ  یا تک رنگ بر روی صفحه نمایش لپ تاپ، ممکن است در نتیجه خرابی سخت افزار یا به دلیل آسیب دیدن به صفحه نمایش باشد. برای رفع این مشکل، ابتدا لپ تاپ خود را از برق بکشید، کلید پاور را برای 30 ثانیه نگه دارید و لپ تاپ را مجددا راه اندازی کنید. اگر همچنان خطوط رنگی را مشاهده می کنید، احتمالاً مشکل از صفحه LCD است که باید از مرکز خدمات برند تعویض شود. برای اطمینان از مشکل صفحه LCD، سعی کنید لپ تاپ خود را به مانیتور دیگری متصل کنید و ببینید آیا مشکل همچنان وجود دارد یا نه. اگر وجود داشت، قطعا مشکل در پنل LCD است.

در صورتی که با اتصال لپ تاپ به یک مانیتور خارجی، این ایراد برطرف شد، احتمالا ایراد از چیپ گرافیک و یا مادربرد لپ تاپ است. که در این صورت بایستی پروسه عیب یابی لپ تاپ را به سمت قطعه های مذکور ببریم.

3.زمانی که صفحه نمایشگر سفید می شود

چنانچه زمان روشن کردن لپ‌ تاپ چشمک زدن چراغ‌ها را می‌بینید و صدای فن را می‌شنوید، اما صفحه لپ‌تاپ خالی است و چیزی نمایش نمی‌دهد، ایراد از معیوب بودن مادربرد است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام داده ها را به درایو دیگری منتقل کنید تا مطمئن شوید اطلاعات شما در جای امنی هستند. قبل از اینکه مادربرد را تعمیر یا تعویض کنید، می توانید یک هارد ریست (که به عنوان تنظیم مجدد کارخانه نیز شناخته می شود) انجام دهید که بیشتر می تواند به حل مشکل صفحه نمایش خالی کمک کند.

4. صفحه نمایش لپ تاپ کم نور می شود

 در ابتدا بررسی کنید که آیا سطح روشنایی لپ تاپ شما روی حداکثر تنظیم شده است یا خیر. اگر نمایشگر همچنان کم نور است، دستگاه را مجدداً راه اندازی کنید. این فقط می تواند یک خطای سیستم باشد که با راه اندازی مجدد دستگاه قابل حل است. همچنین بررسی کنید که  سیم آداپتور برق شل نشده باشد و آن را محکم به پریز و لپ تاپ وصل کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بیشتر به دلیل خرابی LCD است. در پشت LCD، یک برد اینورتر و یک لامپ نور پس زمینه وجود دارد که میزان نور تصویر را کنترل می کند.

برد اینورتر ولتاژ پایین مورد استفاده لپ تاپ شما را به ولتاژ بالاتر مورد نیاز لامپ بلندی که صفحه LCD را روشن می کند تبدیل می کند. اگر برد یا لامپ اینورتر از کار بیفتد، با مشکل کم نور شدن صفحه نمایش مواجه خواهید شد. حتی اگر یکی از این دو قطعه خراب باشد، صفحه نمایش باید تعویض گردد،  ما به شما توصیه نمی‌کنیم خودتان این مشکل را حل کنید، زیرا این ایراد  پیچیده‌ است و ممکن است به برد مدار و لامپ نور پس‌زمینه آسیب برساند. بنابراین، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

چرا که این پنل و لامپ های آن بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و در صورت کوچکترین بی احتیاطی ممکن است آسیب های بیشتری به دستگاه شما وارد شود.

 

5. صفحه نمایش لپ تاپ ترک می خورد

لپ‌تاپ‌ها به‌ راحتی می‌شکنند، مخصوصاً با توجه به اینکه مدل‌های نازک‌تر و سبک‌تری هم اکنون عرضه می‌شوند. برخی از رایج‌ترین راه‌های آسیب دیدن لپ‌تاپ عبارتند از: زمانی که به طور اتفاقی سقوط می‌کند و صفحه نمایش می‌شکند، زمانی که در یک زاویه نامناسب نگه داشته می‌شود یا اگر ناخودآگاه چیزی سنگین را روی لپ‌تاپ قرار داده‌اید. به یاد داشته باشید که شکستگی صفحه نمایش لپ تاپ در برخی موارد می تواند بر عملکرد کلی دستگاه تأثیر بگذارد. از آنجایی که گارانتی برندها صفحه نمایش لپ تاپ را پوشش نمی دهند، بهتر است دستگاه خود را از قبل با یک برنامه محافظتی پوشش دهید.

 

 

ترک خوردن ال سی دی عیب یابی لپ تاپ

عیب یابی صفحه کلید لپ تاپ

صفحه کلید یکی دیگر از اجزای لپ تاپ است که با کوچکترین ضربه و تماس با آب دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی میشود. از آنجایی که کیبرد لپ تاپ در بالای قسمت های اصلی لپ تاپ همانند مادربرد و سی پی یو و رم قرار دارد، ریختن مایعات بر روی صفحه کلید نه تنها باعث آسیب به خود صفحه کلید بلکه باعث آسیب به قسمت های دیگر لپ تاپ نیز میشود.  در ادامه روش های عیب یابی لپ تاپ در صفحه کلید را برای شما توضیح خواهیم داد.

عیب یابی کیبورد

1.راه اندازی مجدد سیستم

اگر متوجه شدید صفحه کلید لپ تاپ کار نمی کند اولین کاری که در این لحظه باید انجام بدهید راه اندازی مجد سیستم است ، آن را خاموش و سپس دوباره روشن کنید. انجام این کار حافظه کامپیوتر را تخلیه می‌کند و همه برنامه‌ها، درایورها و برنامه‌های کاربردی شما را دوباره راه‌اندازی می‌کند. این اقدام می‌تواند برای بازگرداندن لپ‌تاپ به حالت عادی کافی باشد. بنابراین قبل از اینکه کاری انجام بدهید، ویندوز خود را مجددا راه اندازی کنید،برای انجام این کار نیازی به استفاده از صفحه کلید نیست.

عیب یابی ری استارت

2. تمیز نمودن صفحه کلید

صفحه کلید را کاملا تمیز کنید. گاهی اوقات، آنچه در ابتدا یک خطای سخت افزاری جدی به نظر می رسد، واقعاً یک مشکل نسبتاً ساده و قابل حل است. برای مثال، اگر فقط برخی از کلیدهای لپ تاپ شما به درستی کار نمی کنند، ممکن است زیر کلیدها کثیفی و آشغال وجود داشته باشد که باعث می شود آنها به درستی کار نکنند.  برای بررسی این موضوع با یک برس کوچک یا پارچه میکروفیبر شروع کنید و کلیدها را پاک کنید و سعی کنید هر گونه گرد و غبار را که در زیر یا بین درپوش کلید است را خارج کنید.

همچنین باید یک پارچه را به الکل آغشته کنید و به آرامی مایعات خشک شده یا کثیفی های چسبیده را پاک کنید. برای تمیز کردن کامل، می توانید از فشار هوا استفاده کنید. اکنون ساده‌ترین راه‌حل‌ها را امتحان کرده‌اید، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید ببینید که آیا مشکل ریشه در سخت‌افزار کیبورد دارد یا اینکه مشکل نرم‌افزاری در ویندوز است. راحت ترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که ببینید آیا صفحه کلید در یک محیط پیش از راه اندازی کار می کند یا خیر. اگر صفحه کلید قبل از شروع ویندوز به خوبی کار می کند، می توانید روی راه حل های نرم افزاری تمرکز کنید.

روش عیب یابی نرم افزاری صفحه کلید

1.روی Start و سپس Settings کلیک کنید

2.در کادر جستجوی تنظیمات، “Recover” را تایپ کنید و سپس گزینه های بازیابی را در نتایج جستجو انتخاب کنید.

3.سپس در قسمت Advanced startup گزینه Restart now را انتخاب کنید. گزینه های بازیابی در ویندوز لپ تاپ خود را با استفاده از تنظیمات راه اندازی پیشرفته راه اندازی مجدد کنید و بعد از آن یک خط فرمان راه اندازی کنید تا ببینید آیا لپ تاپ بدون ویندوز کار می کند یا خیر

4.پس از راه اندازی مجدد سیستم، در صفحه Choose an option، Troubleshoot را انتخاب کنید

5.در صفحه عیب یابی، گزینه های پیشرفته را انتخاب کنید.

6.به صفحه Advanced options مراجعه کنید، گزینه Command Prompt را انتخاب کنید.

7.هنگامی که خط فرمان باز شد، صفحه کلید خود را تست کنید.

عیب یابی نرم افزاری کیبورد
عیب یابی نرم افزاری کیبورد2
عیب یابی نرم افزاری

1.درایورها و تنظیمات صفحه کلید خود را بررسی کنید

اگر به نظر می رسد که مشکلات صفحه کلید شما ناشی از مشکل نرم افزاری است، ساده ترین مرحله عیب یابی بعدی به روز رسانی درایور صفحه کلید است. چنانچه لپ تاپ ویندوزی دارید، مراحل زیر را انجام دهید

1.Device Manager را در قسمت جستجوی سیستم، سرچ کنید و هنگامی که در نتایج جستجو ظاهر شد، روی آن کلیک کنید.

2.برای گسترش بخش، روی فلش سمت چپ صفحه کلید کلیک کنید.

3.روی صفحه کلید خود در لیست دستگاه کلیک راست کرده و Uninstall device را انتخاب کنید.

4.لپ تاپ خود را ریبوت کنید. ویندوز به طور خودکار صفحه کلید لپ تاپ را شناسایی می کند و در پایان ویندوز به صورت خودکار نصب درایور بروز را برای شما انجام میدهد.

2.مطمئن شوید که چیدمان صفحه کلید مناسبی دارید

 اگر صفحه کلید شما به نوعی کار می کند، اما به نظر می رسد آنچه را که می خواهید تایپ کنید با کاراکترهای غیرمعمول یا  اشتباه درهم تایپ می شود ممکن است طرح صفحه کلید به طور تصادفی تغییر کرده باشد. طرح بندی را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

اگر لپ تاپ ویندوزی دارید:

1. روی Start و سپس Settings کلیک کنید.

2. در پنجره تنظیمات، روی Time & Language کلیک کنید.

3. در قسمت سمت چپ، زبان را انتخاب کنید.

4. در قسمت Preferred languages، مطمئن شوید که زبان صحیح  انتخاب شده است. اگر نه، روی افزودن زبان کلیک کنید و آن را اضافه کنید.

5. روی زبان مورد نظر کلیک کنید و سپس روی گزینه ها کلیک کنید.

6. اطمینان حاصل کنید که صفحه کلید با نوع صفحه کلید شما، مانند US – QWERTY مطابقت دارد.

عیب یابی کیبورد لپ تاپ
عیب یابی کیبورد لپ تاپ 2
نصب کیبورد خارجی در عیب یابی

3.صفحه کلید خارجی را به برق وصل کنید

 اگر صفحه کلید شما هنوز به درستی کار نمی کند، یک کی برد USB خارجی را به لپ تاپ خود وصل کنید. در بیشتر مواقع ، این صفحه کلید بدون توجه به اینکه کیبورد داخلی شما از مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری رنج می برد، به خوبی کار می کند. می‌توانید از این صفحه‌کلید در حالی که به عیب‌یابی لپ‌تاپ ادامه می‌دهید ، استفاده کنید.

عیب یابی کندی لپ تاپ

دلایل مختلفی برای کندی لپ تاپ وجود دارد، یکی از رایج ترین و ساده ترین دلایل میتواند باز بودن برنامه‌ها و تب‌های زیاد مرورگر باشد. که میتواند سبب پر شدن بیش از حد رم لپ تاپ و کند شدن آن بشود. دلیل دیگر میتواند وجود بعضی برنامه‌های قدیمی و تاریخ گذشته در سیستم شما باشد.

کند شدن سیستم میتواند دلایل نرم افزاری و سخت افزاری دیگری داشته باشد که در ادامه بحث عیب یابی لپ تاپ به برخی از آنان خواهیم پرداخت.

عیب یابی کیبورد لپ تاپ
ری استارت برای عیب یابی

1.کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید

 خاموش كردن لپ تاپ و روشن كردن مجدد آن، مزاياي زيادي دارد. عادت کردن به خاموش کردن سیستم ، هنگامی که کارتان تمام شد می تواند سرعت پردازش مداوم دستگاه را تا حد زیادی افزایش دهد

2. به روز رسانی را بررسی کنید

به‌روزرسانی‌های ویندوز مسلماً سخت هستند و ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما برای سلامت سیستم شما شما ضروری هستند. حتما دلیلی وجود دارد که سیستم شما این به‌روزرسانی‌های مهم را هشدار می‌دهد، بنابراین به نفع شماست که به محض بالا آمدن آن‌ها را از سر راه خود بردارید. وضعیت را با دسترسی به منوی Start و کلیک بر روی چرخ دنده تنظیمات در گوشه سمت چپ بررسی کنید. در منوی تنظیمات گزینه Update & Security settings و Windows Update را انتخاب کنید

آپدیت در عیب یابی لپ تاپ

3.برنامه ها و فایل های قدیمی را حذف کنید

با پاک کردن همه برنامه ها و فایل های غیر ضروری که دیگر هیچ هدفی ندارند، بار لپ تاپ را سبک کنید. این اقدام به آزاد کردن فضای روی هارد دیسک و ایجاد فضایی برای کیفیت عملکرد بالاتر در کمترین زمان کمک می کند.

 

4.از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید

گوگل، اپل و مایکروسافت همگی خدمات ابری مخصوص به خود را دارند که به شما این امکان را می‌دهد که اسناد، عکس‌ها و کتابخانه‌های موسیقی را در فضایی که به نظر می‌رسد، ذخیره کنید.  فضای ذخیره سازی ابری جایگزین مناسبی برای کاربران لپ تاپ های شخصی است که فضای ذخیره سازی محلی کمی دارند. نه تنها می‌توانید فضای لپ تاپ شخصی خود را آزاد کنید، بلکه در صورت ایمن شدن آن در سرور مجازی، کمتر نگران مقدار ذخیره‌سازی آن خواهید بود

 

فضای ابری در عیب یابی

5.ویروس ها را بررسی کنید

نرم افزارهای جاسوسی، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، بدافزارها و همه انواع ویروس های رایانه ای از مقصران اصلی کاهش سرعت هستند. اگر با خرابی ناگهانی یا کاهش سرعت پردازش غیرقابل توضیح مواجه شدید، ممکن است سیستم شما ویروس خطرناکی گرفته باشد قبل از اینکه بدترین حالت را فرض کنید، یک اسکن آنتی ویروس را اجرا کنید تا هرگونه فعالیت مشکوک را شناسایی کنید. اکثر کامپیوترهای ویندوز 10 مجهز به محافظ آنتی ویروس مایکروسافت هستند. آنتی ویروس Bitdefender و آنتی ویروس نورتون پیشنهاد ما می باشد. آنتی ویروس ها لپ تاپ شما را از دردسرهای بزرگ نجات می دهند.

6.رم خود را ارتقا دهید

واقعیت این است لپ تاپ های مدرن  با افزایش سن، سرعت آنها کاهش می یابد. لپ‌تاپ‌هایی که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در اوایل دو سال اول سرعت کندی پیدا کنند و این تا حد زیادی به دلیل فعال بودن زیاد رم است. برای تعیین میزان رم مورد نیاز خود، ابتدا باید عادات و نیازهای استفاده خود را در نظر بگیرید. اگر بیشتر وقت خود را صرف پخش ویدیو، بازی، وبگردی، ویرایش عکس یا تکمیل کارهای تجاری می کنید، در بیشتر موارد، 8 گیگابایت رم باید برای همه موارد فوق کافی باشد. اما اگر می خواهید از تحویل سریع پردازش اطمینان حاصل کنید، رم را تا 16 یا 32 گیگابایت افزایش دهید.

رم در عیب یابی

7. هارد دیسک خود را ارتقا دهید

اگر به طور منظم فضای هارد دیسک را خالی نکنید، به عملکرد سیستم شما می‌تواند ضربه بزرگی وارد کند. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید و به وارد کردن اطلاعات در آن ادامه دهید، کندتر و کندتر عمل می‌کند.  به جای تعمیرات اساسی همه چیز، هارد دیسک خود را به یک درایو حالت جامد قدرتمندتر ارتقا دهید. اکثر رایانه‌های مدرن با SSD داخلی عرضه می‌شوند، اما رایانه‌های قدیمی‌تر می‌توانند حافظه داخلی خود را ارتقا دهند.

8. آیکون های متعدد بر روی دسکتاپ را بردارید

انیمیشن‌ها یا تم‌ها روی صفحه دسکتاپ باعث کند شدن سرعت لپ تاپ می شوند. اگر از ویندوز XP استفاده می کنید، از theme  حالت قدیمی بدون عکس پس زمینه استفاده کنید. وجود آیکون های کم روی دسکتاپ به حفظ سرعت سیستم شما  کمک می کند. عکسها نیز با وجود همه جذابیتی که دارند قدرت و سرعت کامپیوتر را کم می کنند. بنابراین، بهتر است که عکس پیش زمینه را حذف کنید.

 

دسکتاپ پر از آیکون عیب یابی لپتاپ

عیب یابی لپ تاپ

شما کاربران گرامی لپ تاپ و کامپیوتر ممکن است با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم‌های خود رو به رو شوید. گاهی ممکن است خودتان بتوانید با سرچ کردن در اینترنت یا پرس و جو از افراد دیگر، مشکل خود را رفع کنید یا حداقل عامل آن را شناسایی کنید. اما در موارد تخصصی تر شما به معاینه دستگاه توسط یک متخصص مجرب نیاز پیدا می کنید. مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ آرتک، با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و ابزار بروز عیب یابی، به شما در حل مشکلتان می‌تواند کمک کند. ما در این مجموعه سعی داریم تا رضایت و اعتماد شما کاربران گرامی جلب کنیم. لذا تمامی خدمات این مجموعه با 6 ماه گارانتی ارائه می شوند و این دلیلی بر اطمینان ما از کیفیت کارمان است. همچنین در این مرکز تمامی خدمات مرتبط به عیب یابی، به صورت رایگان ارائه می‌شوند. 

سوالات متداول

تعویض ال سی دی یکی از کارهایی است که ممکن است کاربران لپ تاپ به آن احتیاج داشته باشند. برای تعویض ال سی دی لپ تاپ، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

  1. قبل از هر چیز، اطمینان حاصل کنید که ال سی دی جدید با مدل و سایز دقیق لپ تاپ شما مطابقت دارد.
  2. لپ تاپ را خاموش کنید و برق آن را قطع کنید. همچنین باتری را از لپ تاپ خارج کنید.
  3. بر روی پشت لپ تاپ، پیچ‌هایی را که در بستر کلیدها و پوشش ال سی دی قرار دارند باز کنید.
  4. پوشش ال سی دی را با دقت بردارید. برای این کار از چسب همراه با ال سی دی برای جلوگیری از جداشدن ال سی دی استفاده کنید.
  5. اتصال ال سی دی به مادربورد و دیگر قطعات داخلی لپ تاپ را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را جدا کنید.
  6. ال سی دی قبلی را از فریم و پشت پوشش ال سی دی جدا کنید و به جای آن ال سی دی جدید را بگذارید. مراقب باشید که محل ال سی دی با مدل جدید دقیقاً مطابقت داشته باشد.
  7. تمام پیچ‌ها را برای نصب پوشش ال سی دی بر روی پشت لپ تاپ باز کنید و پوشش را با دقت و با استفاده از چسب همراه با ال سی دی جدید بر روی لپ تاپ بگذارید.
  8. بازگرداندن پیچ‌ها به محل شان و جایگزینی قطعات دیگر که جدا شده بودند.
  9. باتری را به لپ تاپ وصل کرده و برق را برای آن وصل کنید.
  10. لپ تاپ را روشن کنید و از صحت عملکرد ال سی دی خود مطمئن شوید

پیشنهاد ما به شما این است که در صورت نداشتن تخصص در این زمینه، به تعمیرات لپ تاپ آرتک مراجعه نمایید.

توصیه میشود که اگر تخصص و تجهیزات کافی را ندارید، به هیچ وجه قاب هارد خود را باز نکنید.

چرا که این کار باید در مکانی ایزوله و در خلاء و به دور از گرد و غبار انجام بشود؛ دیسک هارد های HDD بسیار آسیب پذیر بوده و کوچترین آسیبی به آن موجب خرابی هارد و از دست رفتن اطلاعات ما خواهد شد.

این کار در یک محیط ایزوله و در خلاء با خارج کردن دیسک هارد آسیب دیده و جایگذاری آن در یک هارد دیگر و خوانش و استخراج اطلاعات آن انجام میشود. 

در ادامه دلایل سرعت پایین لپ تاپ که در مقاله بالا ذکر شد به اختصار نام برده میشوند.

  • خرابی هارد دیسک
  • خرابی رم
  • بازبودن دائمی برنامه ها
  • وجود برنامه های قدیمی و تاریخ گذشته
  • پر بودن هارد دستگاه
  • وجود آیکون های متعدد بر روی دستکتاپ

کندی لپ تاپ خصوصا در هنگام اجرای برنامه ها و بازی های سنگین، می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اما به طور کلی کندی لپ تاپ از جهت سخت افزاری معمولا به دلیل اختلال در عملکرد سه بخش رم، هارد و سی پی یو میباشد.

اگر این خطا فقط در هنگام باز کردن برنامه خاصی اتفاق می افتد به احتمال بالا خیر. این ایراد به احتمال زیاد از برنامه شماست.

متاسفانه در بیشتر دستگاه ها چیپ گرافیک به صورت onboard بر روی مادربرد بر روی دستگاه نصب شده و قابل تعویض نیست. و در صورت نیاز به تعویض چیپ گرافیک، مادر برد به صورت کامل تعویض خواهد شد.

روشن نشدن لپ تاپ یک نوع ایراد کلی و رایج است و می تواند دلایل متعددی داشته باشد. از مشکلات پیچیده ای همانند خرابی مادر برد و سی پی یو گرفته تا مشکلات پیش پا افتاده ای مثل خرابی دکمه پاور و …

در صورت مواجهه با مشکل روشن نشدن لپ تاپ میتوانید روی مجموعه آرتک چهت عیب یابی رایگان و تعمیر دستگاه در کمترین زمان و هزینه حساب کنید.

در صورت بروز چنین علائمی از کیبورد شما، به احتمال زیاد مشکل کیبورد شما نرم افزاری است. برای رفع مشکلات کیبورد یک کیبورد خارجی را با یو ای پی به لپ تاپ خود متصل کرده و طبق دستورالعمل مقاله به عیب یابی و رفع ایرادات نرم افزار یخود بپردازید.

بله، چرا که پر شدن فضای هارد دیسک یکی از اصلی ترین دلایل کند شدن دستگاه میباشد. بهتر است با پاک کردن برنامه های اضافی مقداری هارد خود را سبک کنیم.

تنها راه، ارتقاء دستگاه میباشد.

شما میتوانید با ارتقاء رم و سی پی یو دستگاه تا حد ممکن نیاز خود را به یک دستگاه سریع و قدرتمند برطرف کنید.

درایور ها برنامه هایی هستند که به وسیله آن ها، ویندوز و به طور کلی سیستم عامل به سخت افزار متصل میشود.

چنین مشکلی قطعا سخت افزاری است؛ این ایراد یا به خاطر آلودگی و یا خاطر خرابی دکمه مذکور است.

برای تمیزکاری کیبورد ابتدا درب لپ تاپ را بسته آن را وارونه کنید و به آرامی به پشت دستگاه ضربه بزنید تا آلودگی از درون کیبورد ها بیرون بیاید.

در صورت مفید نبودن عمل بالا کیبورد شما نیاز به سرویس و تعمیر خواهد داشت. 

برای سرویس و تعمیر کیبرد لپ تاپ خود میتوانید روی کمک مجموعه آرتک حساب کنید.

نوعی فضای ذخیره سازی د محیطی ابری بر بستر وب است.

با استفاده از این سرویس شما می توانید بدون اشغال کردن فضای دخیره سازی دستگاه خود، اطلاعات خود را بر بستری قابل اعتماد و در بیشتر موارد رایگان ذخیره کنید تا در عین در امان بودن اطلاعات شما از خطر ربایش و یا آسیب دیدن سخت افزار های ذخیره سازی، از اشغال هارد درایو دستگاه خود جلوگیری کنید.

به اختمال زیاد خیر؛ چرا که ال سی دی ها ترکیبی از سه قسمت پیشرفته هستند که جداسازی و تعمیر آنان به صورت جداگانه ممکن نخواد بود.

5/5 - (4 امتیاز)
5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
1 سال قبل

سلام لپ تاپ HP 4350s من هر برنامه ای رو اجرا نمیکنه من بدلیل کارهای دانشجویی به این برنامه ها نیاز دارم و خیلی هم هنگ میکنه. لپ تاپ رم 4 داره و پردازندش هم core i5 هستش. برای ارتقا چقدر باید هزینه کنم و چقدر طول می کشه؟ متشکرم

mehdi
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام شما می تونین 4 گیگ رم اضافه کنین و هارد SSD نصب کنین. باید باس رم دستگاه شما بررسی بشه تا بتونیم قیمت دقیقی از رم به شما بدیم و البته اینکه شما SSD با ظرفیت بالاتری نیاز داشته باشین. از لحاظ زمانی، کار در کمتر از 2 ساعت انجام می‌شود.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام