سی پی یو لپ تاپ

سی پی یو لپ تاپ

سی پی یو لپ تاپ چیست؟

 CPU مخفف کلمه Central Procesing Unite می باشد همانطور که از نامش پیداست محاسبات تمامی قسمت های لپ تاپ را عهده دار می باشد. همچنین سی پی یو لپ تاپ تمام اطلاعات و دستورها را پردازش می کند.

این قطعه به شکل یک سوکت مخصوص بر روی برد مدار اصلی (مادربرد) قرار می گیرد. سی پی یو لپ تاپ از حافظه جدا است و اطلاعات به طور موقت در آن ذخیره می شود. همچنین جدا از کارت گرافیک یا تراشه گرافیکی است که ویدئو و گرافیک سه بعدی نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش شما را پردازش می کند. CPU ها با قرار دادن میلیاردها ترانزیستور میکروسکوپی روی یک تراشه کامپیوتری ساخته می شوند. این ترانزیستورها به آن اجازه می دهند تا محاسبات مورد نیاز خود را برای اجرای برنامه هایی که در حافظه سیستم شما ذخیره می شوند انجام دهد.

پردازنده ها عملاً دروازه‌های کوچکی هستند که روشن یا خاموش می‌شوند، در نتیجه یک یا صفرها را به همه کارهایی که با دستگاه انجام می‌دهید، اعم از تماشای ویدیو یا نوشتن ایمیل، منتقل می‌کنند. یکی از رایج‌ ترین پیشرفت‌های فناوری CPU، کوچک ‌تر کردن ترانزیستورها است. این منجر به بهبود سرعت سی پی یو در طول چندین دهه شده است که اغلب به عنوان قانون مور به آن اشاره می شود. در زمینه دستگاه های مدرن، دسکتاپ یا لپ تاپ دارای یک سی پی یو اختصاصی است که بسیاری از عملکردهای پردازشی را برای سیستم انجام می دهد. اینتل و AMD هر دو پردازنده‌هایی را با تراشه‌های گرافیکی و حافظه ذخیره‌شده روی آن‌ها نیز ارائه می‌کنند، به این معنا که می‌توانند بیش از عملکردهای استاندارد CPU انجام دهند.

واحدهای سی پی یو لپ تاپ

1.واحد کنترل

دستورالعمل ها را از حافظه استخراج می کند و آنها را ترجمه و سپس اجرا می کند.

2.واحد منطق حسابی (ALU)

عملیات حسابی و منطقی را مدیریت می کند برای عملکرد صحیح، CPU به ساعت سیستم، حافظه، ذخیره سازی ثانویه و گذرگاه های داده و آدرس متکی است.

این CPU با نام های پردازنده، ریزپردازنده یا تراشه نیز شناخته می شود. CPU قلب و مغز لپ تاپ شما محسوب می شود. ورودی داده را می پذیرد، دستورالعمل ها را اجرا می کند و اطلاعات را پردازش می کند. با دستگاه های ورودی/خروجی (I/O) مانند ماوس و مانیتور ارتباط برقرار می کند که داده ها را به CPU ارسال و از آن دریافت می کنند. علاوه بر این، CPU دارای یک گذرگاه داخلی برای ارتباط با حافظه کش داخلی است که به آن گذرگاه عقب می گویند.

ویژگی های مهم پردازنده ها

1.حافظه Cache

یکی از ویژگی های مهم CPU حافظه ی کش  Cacheمی باشد. این حافظه معمولا چندین مگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات دارد و یکی از دلایل قیمت بالای CPU، بیشتر بودن حافظه ی کش آن می باشد. کاملا روشن است که هرچقدر حافظه ی کش CPU بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است و علاوه بر این تاثیر مستقیم بر روی سرعت عملکرد CPU دارد. اطلاعاتی که در کش ذخیره می شود در این حافظه (Cache) باقی می ماند. در واقع Cache وظیفه ی ذخیره داده ها را دارد. پردازنده برای به دست آوردن داده، ابتدا حافظه ی کش را بررسی میکند و پس از پیدا نکردن اطلاعات، به سراغ حافظه های دیگر از جمله رم می رود.

2.سرعت عملکرد سی پی یو لپ تاپ

سرعت عملکرد پردازش یکی از مهم ترین ویژگی است که در هنگام تهیه نمودن یک CPU باید به آن توجه کنیم. در واقع سرعت پردازنده یا همان CPU تعداد فعالیتی است که یک هسته می تواند در طول یک ثانیه انجام دهد و واحد آن هرتز می باشد. هرچه سرعت عملکرد پردازنده بیشتر باشد سرعت انجام کار بالا می رود و شما احساس رضایت خاطر بیشتری نسبت به نوع عملکرد  CPU سیستم خود می کنید. توجه داشته باشید که این ویژگی هم ارتباط مستقیم با قیمت CPU دارد، یعنی هرچه سی پی یو سرعت عملکرد بیشتری داشته باشد، قطعا باید هزینه ی بیشتری برای دریافت CPU تقبل کنید .

3.تعداد هسته های سی پی یو لپ تاپ

سومین مورد از ویژگی های مهم در CPU، هسته های پردازشگر می باشد. این هسته ها هرکدام به طور مستقل عملیات پردازش را انجام می دهند. امروزه هسته های CPU از یکی بیشتر شده و ۲ یا ۴ یا ۸ و یا حتی ۱۶ هسته ای در بازار موجود است. وجود هسته های بیشتر در CPU این امکان را به کاربران می دهد که طبق یک روش عمل کرد موازی، دستورات داده شده را با سرعت بالاتری پردازش کنند.

افزایش تعداد هسته ها همیشه دلیل بر افزایش سرعت پردازش هسته نمی باشد زیرا هنوز هم چیپ هایی هستند که تعداد هسته ی بالایی دارند ولی از روش عملکرد پردازش موازی استفاده نمی کنند. البته با پیشرفت تکنولوژی این هسته ها می توانند درون خود به دو هسته ی مجازی تبدیل شوند و این عمل را در حقیقت با یک هسته ی مجازی انجام دهند که این می تواند بهترین عملکرد باشد.

4.تعداد  thread

 این مورد، تعداد رشته یا نخ نیز نامیده می‌شود. به زبان عامیانه اگر بخواهیم بگوییم، رشته یک کار یا بخشی از این کار است که  باید آن را سی پی یو انجام دهد.

تعداد کارهایی که CPU باید انجام بدهد، با تعداد این رشته‌ها رابطه مستقیم دارد. برخی از سی پی یوهای قدیمی، دارای یک رشته بودند و درحال حاضر این تعداد دو برابر تعداد هسته می‌باشد. شرکت اینتل این تکنولوژی منحصر به فرد را هایپر تردینگ (Hyper Threading) نام‌گذاری کرده است.

انواع سی پی یو های لپ تاپ اینتل

پردازنده های Intel® Core™ جدیدترین پردازنده‌های Intel® Core™ قدرت و پاسخگویی چشمگیری را برای بهره‌وری، پروژه‌های خلاقانه و سرگرمی ارائه می‌دهند. انواع مدل های پردازنده های اینتل عبارتند از:

شرکت تولید کننده سی پی یو اینتل(Intel)

شرکت اینتل در سال 1971 قدم به دنیای پردازنده ها گذاشت و اولین پردازنده تجاری در جهان را با نام Intel 4004 به بازار عرضه کرد. طراح این مدل از پردازنده ها شخص فدریکو فاگین بود. با این کار انقلاب بزرگی در زمینه تولید پردازنده ها ایجاد شد. با توجه به رشد شرکت Intel و حضور شرکت های رقیب مانند IBM مدیران و سهام داران Intel تصمیم گرفتند که تمرکز Intel به جای رم ها بر روی پردازنده ها معطوف شود.

در آن زمان پردازنده ها ابعاد بزرگی داشتند و Intel با هدف کوچک کردن اندازه پردازنده ها وارد دنیای تولید پردازنده ها شد. با این کار شرکت Intel از فناوری های ابداعی زیاد استفاده کردند که باعث شد استفاده از پردازنده ها در ابعاد کوچک در اکثر دستگاه ها امکان پذیر باشد.

در سال های 1980 اینتل با تولید انواع پردازنده های کوچک به یکی از شرکت های توانمند در این خصوص بود. همکاری اینتل با شرکت IBM باعث شد که تمامی محصولات این شرکت با پردازنده های اینتل وارد بازار شود. بعد از سال های 1980 شرکت اینتل وارد دنیای پر شکوه و طلایی 1990 و دهه انقلاب پردازنده های پنتیوم شد.

تولید پردازنده های پنتیوم به معنی شروع چالش های بزرگ و جدیدی برای شرکت Intel بود. تقاضا برای تولید و استفاده از رایانه های شخصی در سال‌های 1990 رشد بسیار بالایی پیدا کرد و برای شرکت Intel در زمینه تولید پردازنده نیز رقبای قدرتمندی به چشم می خورد.

یکی از این رقبا AMD بود که با تولید محصولات جدید به قیمت ارزان‌ تر توانست چالش های جدی را برای Intel به وجود بیاورد.

 شرکت تولید کننده سی پی یو AMD

شرکت AMD ای ام در سال 1969 تاسیس شد و رقیب اصلی آن شرکت اینتل است. این شرکت با طراحی و توسعه پردازنده های کامپیوتری و فناوری گرافیکی شناخته شد. AMD کارخود را با ابزار سازی مجدد ریز پردازنده های موجود و سایر محصولات آغاز کرد تا آنها را سریعتر و پرکاربرد تر کند. این شرکت اکنون ارائه دهنده برتر فناوری CPU برای رایانه های رومیزی، سرورها، فناوری گرافیک GPU ، پردازشگرهای محاسباتی با کارآیی بالا (HPC) و هوش مصنوعی(AI)، شتاب دهنده های شبکه می باشد.

در سال 2014، AMD به دوگروه تجاری تغییر ساختار داد. گروه اول تمرکز بر روی محاسبات و گرافیک و سازمانی، تعبیه شده و نیمه سفارشی. گروه دوم تمرکز بر روی محاسبات و گرافیک بر روی پردازنده های PC و GPU. همچنین این شرکت، تعبیه شده و نیمه سفارشی بر روی پردازنده های تخصصی تر، مانند پردازنده های سرور و جاسازی شده، فناوری کنسول های بازی و سیستم روی تراشه های نیمه سفارشی (SoC) تمرکز می کرد.

سری پردازنده های معروف شرکت AMD

علایم خرابی سی پی یو لپ تاپ

1.شنیدن صدای بوق

هر سیستمی در هنگام راه اندازی خود یک تست به نام POST را اجرا می کند. این تست بررسی می کند که تمام اجزا لپ تاپ به درستی کار می کنند. اگر این تست با هر گونه مشکلی در CPU مواجه شود، از طریق یک سری صداهای بیپ به شما هشدار می دهد. از طریق تعداد بوق ها می توانید تشخیص دهید که آیا مشکل مربوط به پردازنده است یا خیر. معمولاً اگر مشکلی در سی پی یو وجود داشته باشد، 5 بار صدای بوق شنیده می شود.

 

2.آسیب های فیزیکی سی پی یو لپ تاپ

به طور کلی یک سی پی یو خراب را می توان از طریق ظاهر آن شناسایی کرد. اگر پردازنده برای مدت طولانی در معرض حرارت قرار گیرد، ممکن است برای همیشه آسیب ببیند. علاوه بر این ممکن است علائم سوختگی روی CPU باقی بماند. همچنین ممکن است متوجه علائم سوختگی در اطراف سوکت CPU شوید. در این موارد خسارات شدیدتر و غیر قابل برگشت است. تنها کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید این است که به سادگی آنها را جایگزین کنید.

3.نمایش صفحه آبی

لپ تاپ معمولاً وقتی با آسیب شدیدی رو به رو می شود، نمی تواند آن را بازیابی کند. سپس خطای Blue Screen of Death را نمایش می دهد. دلیل این خطا می تواند هر چیزی از رم خراب، مادربرد یا پردازنده باشد. در حقیقت اگر مشکل از CPU باشد، BSOD به همراه کد 0x00000 نمایش داده می شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنید می توانید کد خطای خاص را در گوگل جستجو کنید.

5.هنگ کردن سیستم

یکی دیگر از علائمی که از خرابی CPU ایجاد می شود، یخ زدن های تصادفی در هنگام استفاده از سیستم است. این می تواند بلافاصله پس از ورود به سیستم عامل اتفاق بیفتد. فرقی نمیکند که چند بار کلیدها را فشار دهید، تا زمانی که سیستم را مجددا راه اندازی نکنید، نمی توانید از آن عبور کنید.

6.مشکلات بوت شدن سیستم

در صورت خرابی سی پی یو، سیستم روند عادی بوت شدن را طی نمی کند. زمانی که سیستم را راه اندازی می کنید، هیچ گونه بوقی نمی شنوید زیرا تست POST رد نشده است. جدا از آن فقط یک صفحه خالی نمایش داده می شود. هر چند بار کلیدهای صفحه کلید را فشار دهید یا روی دکمه های ماوس کلیک کنید، موفق نمی شوید هیچ پاسخی از لپ تاپ دریافت کنید. شما می توانید این موضوع را با نگاه کردن به LED های مادربرد کاملا متوجه بشوید. وقتی لپ تاپ را روشن می کنید، LED ها هم روشن می شوند اما سیستم تست POST را نمی گذراند، این مشکل به شما اثبات می کند پردازنده خراب است.

 

6.خاموش شدن های مکرر

پردازنده ای که بیشتر در معرض گرما قرار می گیرد، احتمال خرابی بیشتری دارد. سی پی یو ها گرمای بیشتری تولید می کنند که توسط فن ها از بین می رود. اگر فن ها با گرد و غبار و ذرات دیگر مسدود شوند، نمی توانند این گرمای اضافی را به بیرون بفرستند. در نتیجه پردازنده می تواند بیش از حد گرم شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پردازنده، مادربرد اقدامات لازم را برای خاموش کردن سیستم انجام می دهد.

تعمیر CPU لپ تاپ

چنانچه شما کاربر گرامی با هر گونه مشکل در لپ تاپ خود، که در بالا اشاره کردیم مواجه شدید به مرکز تخصصی لپ تاپ آرتک مراجعه کرده و از خدمات ما بهره مند شوید. متخصصین مجرب ما در این مرکز، با در اختیار داشتن بروز ترین ابزار و تجهیزات آماده خدمت رسانی و تعمیرات کامپیوتر و لپ تاپ شما می باشند. قابل توجه اینکه عیب یابی سیستم شما در این مرکز به صورت کاملا رایگان انجام می گیرد و به مدت 6 ماه تمامی خدمات گارانتی می شود. ضمنا این مجموعه همه روزه، حتی در ایام تعطیل از ساعت 9 لغایت 21 آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

5/5 - (2 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamed
Hamed
11 ماه قبل

سلام من لپ تاپ k42 دارم و هنگام متصل کردن سی پی یو خار داخل سی پی یو کج شد و وقتی داشتم صافش میکردم کلا یکی از اون سوزنی های زیرش کنده شد و الان دیگ وقتی سی پی یو رو میزارم لپ تاپ روشن نمیشه. آیا میشه اون قسمت قرارگیرنده سی پی یو رو تعویضش کرد یا اون پایه رو ساخت که بشه ازش استفاده کرد ممنونم

mehdi
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  Hamed

سلام در این موارد تعمیر سی پی یو و سوکت آن تقریبا غیرممکن است و بهترین کار تعویض مادربرد است.

سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام