علائم خرابی رم لپ تاپ

رم جزء مهمی از رایانه شما است که داده ها را برای برنامه ها و سیستم عامل شما ذخیره و بازیابی می کند. با این حال اگر رم شما دچار مشکل باشد شما نمی‌ توانید رایانه خود را اجرا کنید، ممکن است رم لپ تاپ شما  به دلایل مختلف از کار بیفتد و روی عملکرد و پایداری لپ تاپ  شما اثر بگذارد. در لپ‌تاپ آرتک ، کارشناسان ما به میلیون‌ها مشتری کمک می‌کنند تا از فناوری مورد علاقه‌شان، از تشخیص مشکلات دستگاه شما تا حل آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، بیشترین بهره را ببرند. در این مقاله با برخی از علائم خرابی رم لپ تاپ و شناسایی و  رفع علائم آن آشنا می شوید.

به نقل از سایت Linkd in که علائم خرابی رم لپ تاپ را به این صورت شرح می دهد:

یکی از مهم ترین علائم خراب بودن رم، زمانی است که لپ تاپ شما درست کار نمی‌کند.  ممکن است صفحه آبی مرگ و  فریز کردن  را مشاهده کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که رایانه شما با سرعت کمتر از حد معمول کار می کند. برخی از برنامه ها یا بازی ها  ممکن است به نحوه درست یا اصلاً اجرا نشوند. این علائم همچنین می تواند ناشی از سایر مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد، بنابراین باید تأیید کنید که RAM شما دچار مشکل شده است.

رم لپ تاپ

رم چیست؟

رم مخفف حافظه با دسترسی تصادفی است. RAM‌ها به حافظه PC یا فقط حافظه هم معروف هستند. در واقع RAM حافظه کوتاه مدت کامپیوتر یا لپ تاپ شما است. داده‌ها در رم ذخیره می‌شوند.

پردازنده کامپیوتر شما برای اجرای برنامه‌ها و باز کردن فایل‌های شما نیاز اساسی به رم دارد. در داخل رایانه شما، RAM معمولاً به شکل یک برد مدار مسطح مستطیلی با تراشه های حافظه وصل می‌باشند که به آن ماژول حافظه گفته می‌شود. رایانه‌ها  معمولاً دارای حداقل دو ماژول رم هستند که در صورت نیاز، فضای بیشتری برای اضافه کردن دارند. این ماژول‌های RAM اجزای حیاتی رایانه‌ها هستند که با واحد پردازش مرکزی (CPU) کامپیوتر شما کار می‌کنند.

عملکرد رم لپ تاپ

رم لپ تاپ چگونه عمل می‌کند؟

هر زمانی که با لپ تاپ خود بازی می‌کنید یا فیلمی را  از اینترنت مشاهده می‌‌کنید،  لپ تاپ شما داده هایی را که CPU  برای آن برنامه ها نیاز دارد را  در RAM بارگیری می‌کند. همچنین CPU از این حافظه برای انجام وظایف پیچیده مورد نیاز برای ارائه تجربه مورد نظر شما استفاده می‌کند، به همین دلیل است که رم باید سریع کار کند.

سرعت رم تعیین می‌کند که داده‌ها با چه سرعتی وارد و از CPU خارج می‌شوند. اگر سرعت رم شما خیلی کند باشد زمان زیادی  صرف انتقال داده‌ها می‌شود و این می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد.

همان طور که گفتیم می‌توانید RAM را مانند حافظه کوتاه‌مدت خود در نظر بگیرید، که به ذخیره داده‌های فوری مورد نیاز کمک می‌کند. اگر بخواهید حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهید، بیش از چند ثانیه نمی‌توانید چیزی را در ذهن خود به خاطر بسپارید. داشتن حافظه کوتاه مدت بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که کارهای همزمان و مختلف بیشتری را انجام بدهید.

انواع رم لپ تاپ

انواع رم لپ تاپ:

رم‌ها انواع مختلفی دارند رم‌ها با توجه به سرعت، حافظه دسته‌بندی می‌شوند. برای انتخاب رم مناسب لپ تاپ خود باید  با توجه عملکرد لپ تاپ خود انتخاب کنید. برای انتخاب نوع یا نسخه مناسب رم باید از انواع رم ها، مشخصات، ظرفیت‌ها و  مناسب بودن آن آگاهی داشته باشید که در ادامه مطلب به شما توضیح خواهیم داد 4نوع رم مختلف برای لپ تاپ موجود می‌باشد. (DDR) (DDR2 ) (DDR3) DDR4) (DDR5)). رم‌های DDR3، رم‌های DDR4 و رم‌های DDR5 در بازار امروز بسیار رایج هستند. DDR مخفف Double Data Rate می‌باشد.

رم DDR لپ تاپ

1-رمDDR:

اولین رم در دسته SDRAM، رم DDR است. این رم همچنین به عنوان اولین نسل رم شناخته می‌شود. دارای 184 پایه است و برای کارکردن به ولتاژ بالایی نیاز دارد. این نوع از رم با ساعت مضاعف دقیق، سیگنالینگ ولتاژ پایین، و غیره کار می‌کند. ولتاژ این نوع از رم‌ها حدود 2.5 نیز می‌باشد.

این رم توسط JEDEC در سال 2000 توسعه یافت. این 2 انتقال داده در هر سیکل ساعت داخلی تولید می‌کند. حداکثر ظرفیت این نوع از رم‌ها حدود 1 گیگابات است. فرکانس این نوع از رم‌ها حدود 400 مگا هرتز است. سرعت انتقال رم DDR، حداکثر 1.6 گیگا‌بایت بر ثانیه است. 

رمDDR2 لپ تاپ

2-رمDDR2:

رم DDR2 جایگزین رمDDR شد. رمDDR2 نسل دوم رم‌ها می‌باشد. این توسط JEDEC توسعه یافت و در سال 2003 منتشر شد. رم DDR2عملکرد بهتری در مقایسه با رم DDR دارد.

ظرفیت این نوع از رم حدود 8گیگابات است. همچنین به مصرف برق کمتری نیاز دارد و ولتاژ این نسل از رم‌ها حدود 2.5 ولت می‌باشد.

دارای سرعت باس بالاتر به همراه ویژگی دوبل پمپاژ است. در نتیجه این عوامل، رم DDR2  انتقال داده ‌را در هر سیکل ساعت داخلی ایجاد می‌کند. فرکانس رم DDR2 حدود 800 مگا هرتز است. سرعت انتقال اطلاعات در رم DDR2 درحدود 6.4 گیگابایت بر ثانیه است.

 

رمDDR3 لپ تاپ

3-رمDDR3:

رمDDR3 جایگزین رمDDR2 شد. این رم دارای 200 پین می‌باشد و این یک نسخه بهبود یافته است.

همچنین مصرف برق کمتری نسبت به نسل قبل نیاز دارد و ولتاژ این رم حدود 1.5 ولت می‌باشد. فرکانس این رم از 800 مگا هرتز تا 2133 مگا هرتز متغیر است.

سرعت انتقال اطلاعات در رمDDR3 حدود 6.40 تا 17 گیگابایت در ثانیه است. این نوع از رم در سال 2007 منتشر شد و توسط JEDEC توسعه یافت. 

ظرفیت این نوع از نسل رم‌ها حدود16 گیگابایت است. توانایی تولید 8 انتقال داده در هر سیکل ساعت داخلی را دارد که نسبت به نسل قبلی خود ارتقا یافته است.

 

رمDDR4 لپ تاپ

4-رمDDR4:

DDR4 نسل چهارم رم DDR است، در سال 2014 به بازار معرفی شد. رمDDR4 جایگزینی برای رم DDR3 می‌باشد. سرعت انتقال داده سریعتر و ظرفیت بیشتر، حافظه بیشتر و توانایی تولید 16 انتقال داده به جای 8 انتقال داده ظرفیت این رم 64 گیگابایت است. همچنین با ولتاژ پایین تری کار می‌کند. ولتاژ این رم  حدود 1.2 ولتاژ است،  بنابراین مصرف انرژی کم تری دارد.

فرکانس این نسل از رم‌های پیشرفته از 1600 تا 533 مگا هرتز متغیر است. سرعت انتقال اطلاعات و داده‌ها 17 تا 35.2 گیگابایت بر ثانیه در این رم است. رمDDR4 به دوشکل عرضه می‌شود. 288 پین در DIMM معمولی، 260 پین در SO-DIMM.

رمDDR5 لپ تاپ

5-رمDDR5:

رم DDR5 نسبت به نسل قبلی خود یعنی DDR4 پیشرفت‌های  زیادی داشته است.

کیت حافظه DDR5 با سرعت کلاک بالاتر و پهنای باند افزایش یافته، نرخ انتقال داده سریعتر و نسبت به نسل قبلی می‌باشد. این رم به ویژه برای کارهای سخت مانند بازی، ویرایش ویدیو مفید است. فرکانس این نسل از پرقدرت ترین رم از 3200 تا 6400 مگا هرتز متغیر است.

علاوه بر این، مصرف انرژی کم‌تری دارد. همچنین به افزایش عمر باتری نیز کمک می‌کند. ولتاژ این رم در حدود 1.1 ولت می‌باشد. حافظه این رم نسبت به نسل قبلی می‌تواند به 64 گیگابات تا 512 گیگابایت هم برسد.

 

هنگ گردن لپ تاپ به دلیل خرابی رم لپ تاپ

علائم خرابی رم لپ تاپ:

1-هنگ کردن لپ تاپ:

لپ تاپ شما به طور ناگهانی هنگ می‌کند و ناگهان موس و کیبورد شما از کار می‌افتد. برای رفع این مشکل باید لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید. این می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد و یکی از علائم اصلی این هنگ کردن داشتن مشکل ماژول رم بد در رایانه شما است.

بروز صفحه آبی و خطا یکی از علائم خرابی رم لپ تاپ

2-بروز خطا و صفحه آبی:

یکی دیگر از علائم خرابی رم لپ تاپ، ممکن است بروز خطاو صفحه آبی باشد. ممکن است با این خطا در حالت خاموش بودن لپ تاپ خود و یا راه اندازی و نصب مجدد آن روبه‌رو  بشوید یا حتی زمانی شما می‌خواهید یه نرم افزار بر روی رایانه خود نصب کنید، باز هم با این مشکل روبه‌رو بشوید که در این صورت رم لپ تاپ شما دچار مشکل شده‌ است.  

ریستارت شدن ناگهانی لپ تاپ

3-ریستارت شدن ناگهانی لپ تاپ:

هنگامی که رایانه شما به طور ناگهانی و بدون هیچ پیام هشداری ریستارت می‌شود، ممکن است رم رایانه شما معیوب باشد. یکی دیگر از علت ‌های ریستارت شدن لپ تاپ، هنگامی است که هارد دیسک آسیب دیده است، اما اگر از سلامت هارد دیسک رایانه خود با خبر هستید و لپ تاپ شما به طور مکرر ریستارت می‌شود، قطعا نشانه‌ای از خراب بودن و مشکل داشتن  رم لپ تاپ شما است.

task manager لپ تاپ

4-مقدار RAM به اشتباه نمایش داده می‌شود:

یکی دیگر از علائم خرابی رم این است که سیستم، رم کمتری نسبت به آنچه که دارد را نشان می‌دهد.

شما به راحتی می‌توانید میزان رم نصب شده روی سیستم خود را بررسی کنید، شما می‌توانید وارد task manager ویندوز خود بشوید و مقدار رم خود را کنترل کنید.

اگر رم شما دچار مشکل باشد، سیستم شما حافظه کمتری نسبت به حافظه اصلی که دارد نشان می‌دهد.

مشکل در فایل های ذخیره شده در لپ تاپ

5-مشکل در فایل های ذخیره شده:

حافظه ضعیف می‌تواند مشکلاتی را برای فایل های رایانه شما ایجاد کند. هنگامی که RAM از کار بیفتد، می‌تواند به هارد دیسک شما آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلاتی در ذخیره سازی طولانی مدت می‌شود.

وقتی متوجه مشکلی در فایل های خود شدید، حتما رم خود را سریع تست کنید. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد درایو خود را تعویض کنید. به دلیل این نوع مشکلات، اگر اطلاعات شما مهم است، بک آپ گرفتن از فایل‌ها ضروری است.

بررسی مشکل رم لپ تاپ

چگونه بررسی کنیم که رم دچار مشکل است؟

همان طور که علائم خرابی رم لپ تاپ را بررسی کردیم، اگر مشکلات فوق را در رایانه خود تجربه کردید، ممکن است رم سیستم شما دچار مشکل شده باشد. اما بدون تشخیص درست چیزی قطعی نمی‌توان گفت. روش های زیر به شما در تشخیص سریع و درست مشکل کمک می‌کند.

تمیز کردن رم

1- رم لپ تاپ خود را تمیز کنید و دوباره وارد کنید.

اگر رم کثیف یا خورده باشد می‌تواند باعث خطاهای زیادی در رایانه بشود. بنابراین، اگر سیستم شما نشانه‌های معیوب بودن رم را نشان می‌دهد، اولین کار این است که باید رم را از اسلات خارج کنید و ببینید کثیف است یا خیر.

اگر رم را کثیف یا خورده دیدید، آن را تمیز کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن خوردگی از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. در ادامه به شما نحوه خارج کردن رم و نحوه عوض کردن رم را به طورکامل شرح خواهیم داد.

نحوه اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic در لپ تاپ

2-ابزار Windows Memory Diagnostic را اجرا کنید.

برخی از ویندوز‌ها دارای ابزار تشخیص حافظه داخلی است. این ابزار رم سیستم شما را از نظر خطا بررسی می‌کند. برای راه اندازی این ابزار، به «کنترل پنل > سیستم و امنیت > ابزارهای اداری > تشخیص حافظه ویندوز» وارد شوید. برای اجرا روی آن دوبار کلیک کنید. شما یک پیام بر روی صفحه نمایش خود دریافت خواهید کرد. اکنون راه اندازی مجدد و مشکلات را بررسی کنید را انتخاب کنید. این روند ممکن است کمی زمان خواهد برد. پس از اتمام، سیستم شما به صورت خودکار راه اندازی مجدد خواهد شد.

نتیجه تشخیص حافظه پس از تکمیل اسکن در Windows Event Viewer در دسترس خواهد بود. برای مشاهده گزارش بررسی رم در Event View مراحل فهرست شده زیر را دنبال کنید.

ابزار Windows Memory Diagnostic را اجرا کنید. در جستجوی ویندوز، Event Viewer را تایپ کنید و وارد برنامه بشوید. قسمت Windows Logs را در سمت چپ باز کنید و روی گزینه System کلیک کنید. منتظر بمانید تا Event Viewer همه گزارش‌های مربوط به ویندوز را بارگیری کند. روی گزینه یافتن در سمت راست کلیک کنید. MemoryDiagnostic را در آن پنجره تایپ کنید و روی Find Next کلیک کنید. با انجام این کار شما می‌توانید نتیجه تشخیص حافظه را ببنید. 

خارج کردن باتری لپ تاپ

نحوه تعویض رم لپ تاپ:

1- خاموش کردن لپ تاپ و خارج کردن باتری

ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید و باتری را از لپ تاپ خارج کنید. آن را در حالت خواب قرار ندهید. وقتی لپ تاپ را باز می‌کنید، آن را شارژ نکنید. اگر باتری قابل تعویض دارید آن را از برق بکشید.

نحوه باز کردن قاب لپ تاپ را

2-قاب لپ تاپ را باز کنید

قسمت قاب پایین بدنه لپ تاپ را با پیچ گوشتی باز کنید. شما نیاز دارید برای تعویض حافظه رم، بدنه لپ تاپ را باز کنید. می‌توانید این کار را در پایین لپ تاپ انجام دهید.

نکته1: اگر پایین لپ تاپ شما دارای پنل های مختلف است به دنبال لوگوی RAM روی پنل ها باشید. یک بلوک مستطیل شکل با خط تیره در پایین است. اگر هیچ نشانی وجود ندارد، باید آنها را یکی یکی باز کنید تا ببینید ماژول‌های رم در کجا قرار دارند. نکته2: اگر قسمت پایین لپ تاپ شما  از یک پنل تشکیل شده است پیچ‌ها را باز کنید و قسمت پایینی بدنه را بردارید.

ماژول رم لپ تاپ

3-ماژول رم را حذف کنید

ماژول رم را حذف کنید. نحوه اتصال رم به مادربرد ممکن است متفاوت باشد. در بیشتر اوقات، 2 گیره بالای ماژول رم وجود دارد. گیره‌های بالای ماژول رم را به طرفین بکشید تا ماژول رم کمی به سمت بالا حرکت کند. توجه داشته باشید فقط کناره‌ها را نگه دارید تا به تراشه یا سایر قطعات فلزی آسیب وارد نشود.

وارد کردن ماژول جدید لپ تاپ

4-وارد کردن ماژول رم جدید

ماژول حافظه رم جدید را در لپ تاپ قرار دهید. در ماژول رم، یک شیار در پایین وجود دارد. این شیار در یک برجستگی روی پایه مادربرد قرار می‌گیرد. ماژول رم جدید را در کناره های آن نگه‌دارید. برجستگی را در پایه مادربرد پیدا کنید و مطمئن شوید که شیار روی ماژول رم به خوبی جا می‌شود. ماژول رم را محکم به پایه فشار دهید. ماژول رم را به سمت پایین فشار دهید تا 2 گیره روی ماژول باز شوند.

5-قاب لپ تاپ راببندید

پیچ‌های درب لپ تاپ باز شده را ببندید. اگر باتری لپ تاپ خود را جدا کرده‌اید آن را وصل کنید.

همچنین نیازی به نصب نرم افزار اضافی نیست. لپ تاپ شما به طور خودکار رم جدید را تشخیص خواهد داد.

 

علائم خرابی رم لپ تاپ

همانطور که در این مقاله برای شما شرح دادیم علائم خرابی رم لپ تاپ می‌تواند گوناگون باشد. رم‌ها یکی از اجزای اصلی و مهم لپ‌‌تاپ‌ها می‌باشند و انواع مختلفی دارند. هر کدام از این نوع رم‌ها از نظر سرعت و حافظه عملکرد متفاوتی دارند.  اگر از عملکرد و سرعت رم خود ناراضی هستید می‌توانید رم را ارتقا بدهید. از علائم خرابی رم لپ تاپ می‌توان به بروز خطای صفحه آبی ، زیاد هنگ کردن لپ تاپ، ریستارت شدن ناگهانی لپ تاپ و مشکل در ذخیره شدن فایل‌ها اشاره کرد. برای رفع این مشکلات شما باید اقداماتی از جمله تمیز کردن رم‌ها را انجام بدهید. ما در این مقاله به طور کامل هر آنچه در مورد رم، علائم خرابی رم و نحوه برطرف کردن این مشکل توضیح داده‌ایم.

پردازنده کامپیوتر شما برای اجرای برنامه‌ها و باز کردن فایل‌های شما نیاز اساسی به رم دارد. در داخل رایانه شما، RAM معمولاً به شکل یک برد مدار مسطح مستطیلی با تراشه های حافظه وصل می‌باشند که به آن ماژول حافظه گفته می‌شود. رایانه‌ها معمولاً دارای حداقل دو ماژول رم هستند که در صورت نیاز، فضای بیشتری برای اضافه کردن دارند. این ماژول‌های RAM اجزای حیاتی رایانه‌ها هستند که با واحد پردازش مرکزی (CPU) کامپیوتر شما کار می‌کنند.

سرعت رم تعیین می‌کند که داده‌ها با چه سرعتی وارد و از CPU خارج می‌شوند. اگر سرعت رم شما خیلی کند باشد زمان زیادی صرف انتقال داده‌ها می‌شود و این می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد.

رم‌ها انواع مختلفی دارند. رم‌ها با توجه به سرعت، حافظه دسته‌بندی می‌شوند.برای انتخاب رم مناسب لپ تاپ خود باید با توجه عملکرد لپ تاپ خود انتخاب کنید.

4 نوع رم مختلف برای لپ تاپ موجود می‌باشد. (DDR) (DDR2) (DDR3) DDR4) (DDR5)). از انواع رم‌های معرفی شده فوق، رم‌های DDR3، رم های DDR4 و رم‌های DDR5 در بازار امروز بسیار رایج هستند. DDR مخفف Double Data Rate می‌باشد.

اولین نسل از رم‌ها، رم‌های DDR می‌با‌شند. ولتاژ این نوع از رم‌ها حدود 2.5 نیز می‌باشد. این رم توسط JEDEC در سال 2000 توسعه یافت. این 2 انتقال داده در هر سیکل ساعت داخلی تولید می‌کند. حداکثر ظرفیت این نوع از رم‌ها حدود 1 گیگابات است. فرکانس این نوع از رم‌ها حدود 400 مگاهرتز است. سرعت انتقال رم DDR، حداکثر 1.6 گیگا‌بایت بر ثانیه است.

رم DDR2 نسل دوم رم‌ها می‌باشد. این توسط JEDEC توسعه یافت و در سال 2003 منتشر شد. ظرفیت این نوع از رم حدود 8 گیگابات است و ولتاژ این نسل از رم‌ها حدود 2.5 ولت می‌باشد. دارای سرعت باس بالاتر به همراه ویژگی دوبل پمپاژ است. در نتیجه این عوامل، رم DDR2  انتقال داده ‌را در هر سیکل ساعت داخلی ایجاد می‌کند. فرکانس رم DDR2 حدود 800 مگاهرتز است. سرعت انتقال اطلاعات در رم DDR2 درحدود 6.4 گیگابایت بر ثانیه است.

این رم دارای 200 پین می‌باشد همچنین مصرف برق کمتری نسبت به نسل قبل نیاز دارد و ولتاژ این رم حدود 1.5 ولت می‌باشد. فرکانس این رم از 800 مگا هرتز تا 2133 مگا هرتز متغیر است. سرعت انتقال اطلاعات در رمDDR3 حدود 6.40 تا 17 گیگابایت در ثانیه است. این نوع از رم در سال 2007 منتشر شد و توسط JEDEC توسعه یافت. ظرفیت این نوع از نسل رم‌ها حدود16 گیگابایت است. توانایی تولید 8 انتقال داده در هر سیکل ساعت داخلی را دارد که نسبت به نسل قبلی خود ارتقا یافته است.

DDR4 نسل چهارم رم DDR است، در سال 2014 به بازار معرفی شد. سرعت انتقال داده سریعتر و ظرفیت بیشتر، حافظه بیشتر و توانایی تولید 16 انتقال داده به جای 8 انتقال داده.  ظرفیت این رم 64 گیگابایت است. ولتاژ این رم حدود 1.2 ولتاژ است،  بنابراین مصرف انرژی کم تری دارد. فرکانس این نسل از رم‌های پیشرفته از 1600 تا 533 مگا هرتز متغیر است. سرعت انتقال اطلاعات و داده‌ها 17 تا 35.2 گیگابایت بر ثانیه در این رم است. رمDDR4 به دوشکل عرضه می‌شود. 288 پین در DIMM معمولی، 260 پین در SO-DIMM.

رم DDR5 نسبت به نسل قبلی خود یعنی DDR4 پیشرفت‌های  زیادی داشته است. کیت حافظه DDR5 با سرعت کلاک بالاتر و پهنای باند افزایش یافته، نرخ انتقال داده سریعتر و نسبت به نسل قبلی می‌باشد. این رم به ویژه برای کارهای سخت مانند بازی، ویرایش ویدیو مفید است. فرکانس این نسل از پرقدرت ترین رم از 3200 تا 6400 مگا هرتز متغیر است.

ولتاژ این رم در حدود 1.1 ولت می‌باشد و همچنین به افزایش عمر باتری نیز کمک می‌کند. حافظه این رم نسبت به نسل قبلی می‌تواند به 64 گیگابات تا 512 گیگابایت هم برسد.

یکی دیگر از علائم خرابی رم لپ تاپ، ممکن است بروز خطا و صفحه آبی باشد. ممکن است با این خطا در حالت خاموش بودن لپ تاپ خود و یا راه اندازی و نصب مجدد آن روبه‌رو  بشوید یا حتی زمانی شما می‌خواهید یه نرم افزار بر روی رایانه خود نصب کنید، باز هم با این مشکل روبه‌رو بشوید که در این صورت رم لپ تاپ شما دچار مشکل شده‌ است. 

شما به راحتی می‌توانید میزان رم نصب شده روی سیستم خود را بررسی کنید، شما می‌توانید وارد task manager ویندوز خود بشوید و مقدار رم خود را کنترل کنید.

هنگامی که RAM از کار بیفتد، می‌تواند به هارد دیسک شما آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلاتی در ذخیره سازی طولانی مدت می‌شود. وقتی متوجه مشکلی در فایل‌های خود شدید، حتما رم خود را سریع تست کنید. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد درایو خود را تعویض کنید. به دلیل این نوع مشکلات، اگر اطلاعات شما مهم است، بک آپ گرفتن از فایل‌ها ضروری است.

اگر رم کثیف یا خورده باشد می‌تواند باعث خطاهای زیادی در رایانه بشود. بنابراین، اگر سیستم شما نشانه‌های معیوب بودن رم را نشان می‌دهد، اولین کار این است که باید رم را از اسلات خارج کنید و ببینید کثیف است یا خیر. اگر رم را کثیف یا خورده دیدید، آن را تمیز کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن خوردگی از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

قسمت قاب پایین بدنه لپ تاپ را با پیچ گوشتی باز کنید. شما نیاز دارید برای تعویض حافظه رم، بدنه لپ تاپ را باز کنید. می‌توانید این کار را در پایین لپ تاپ انجام دهید. اگر پایین لپ تاپ شما دارای پنل های مختلف است به دنبال لوگوی RAM روی پنل ها باشید. یک بلوک مستطیل شکل با خط تیره در پایین است. اگر هیچ نشانی وجود ندارد، باید آنها را یکی یکی باز کنید تا ببینید ماژول‌های رم در کجا قرار دارند. اگر قسمت پایین لپ تاپ شما  از یک پنل تشکیل شده است پیچ‌ها را باز کنید و قسمت پایینی بدنه را بردارید.

خیر، نیازی به نصب نرم افزار اضافی نیست. لپ تاپ شما به طور خودکار رم جدید را تشخیص خواهد داد.

5/5 - (3 امتیاز)
5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام