جستجو
جستجو

تعمیر تخصصی لپ تاپ دغدغه ی بسیاری از کاربرانی است که از این دستگاه استفاده می کنند. تعمیر تخصصی لپ تاپ به طور کلی به دو بخش سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود. عیب یابی اصولی و تشخیص سخت افزاری یا نرم افزاری بودن عیب دستگاه مهم ترین مرحله از پروسه تعمیرات تخصصی لپ تاپ به حساب می آید و نیازمند دانش تخصصی است؛ همچنین باید توجه داشت بعد از شناسایی عیب در بخش سخت افزار باید بررسی کرد که قطعه مورد نظر قابل تعمیر است یا باید تعویض شود.

جراحی هارد، تعویض ال سی دی، تعمیر اسپیکر، تعمیر یا تعویض باتری، تعمیر یا تعویض بدنه، تعویض فن، رفع کندی و هنگی دستگاه و غیره از انواع خدمات تعمیر لپ تاپ محسوب می شود. حال می خواهیم راجع به هر کدام از این خدمات مطالبی را بیان کنیم.

به نقل از سایت linkedin که راجع به تعمیرات تخصصی لپ تاپ اینگونه شرح می دهد:

لپ تاپ در زمان حاضر نقش مهمی در زندگی  شغلی افراد دارد، و به همین دلیل است که باید مراقب آن باشند. همه افراد از لپ تاپ برای اهداف مختلفی استفاده می کنند. وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری لپ‌تاپ می‌شود، اکثر مردم تصمیم می‌گیرند کارها را خودشان انجام دهند. این کار بدون شک منجر به مشکلات بزرگ‌تری می‌شود، به‌ویژه مشکلات سخت‌افزاری در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین اکثر افراد ابزار مناسب و دانش مناسب برای تشخیص و ترمیم مشکلات را ندارند. در نهایت، آنها داده های مهم را از دست می دهند.

جراحی هارد لپ

1- جراحی هارد:

هارد قطعه بسیار حساسی است که کاربران اطلاعات خود را در آن ذخیره می کنند. به همین دلیل بروز کوچک ترین مشکل در آن می تواند اطلاعات را در معرض خطر حذف شدن قرار دهد. و افراد را نیازمند یکی از خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ بکند. به طور کلی جراحی هارد اقدامی تخصصی است که باید در محیطی ویژه و عاری از گرد و غبار به نام اتاق تمیز (CLEAN ROOM) و همچنین توسط متخصصین مجرب انجام شود. جراحی هارد فقط مختص زمانی است که یکی از اجزای هارد مثلا هد هارد بر اثر ضربه طوری آسیب دیده باشد که باعث شود دستگاه هارد را نخواند؛ یعنی پس از اتصال هارد به دستگاه آیکون آن در this pc نمایش داده نشود. ناگفته نماند جراحی هارد از تخصصی ترین خدمات تعمیرات تخصصی لپ تاپ به حساب می آید.

اجزای اصلی هارد عبارت اند از: 1- لنز (هد) 2- برد هارد 3- دیسک

یکی از خرابی های شایع و عمده انواع هارد، مربوط به زمانی است که هد و پلاتر دچار مشکل می شوند. هد هارد دارای یک مگنت بسیار ظریف است. که در ابتدای بازوی متحرک قرار گرفته است.

این بخش با کوچک ترین تماسی با سطح دیسک دچار آسیب های شدیدی می شود. در صورت ایجاد این تماس، پلاتر نیز به شدت آسیب دیده و به این ترتیب، بدسکتور های فیزیکی خطرناکی به وجود می آیند. اگر مگنت هد آسیب ببیند، هد دیگر نمی تواند اطلاعات موجود روی هارد را بخواند به این ترتیب دسترسی کاربران به اطلاعات محدود و عملا غیر ممکن می شود. در این شرایط اگر قصد استفاده از این اطلاعات را داشته باشید باید هارد خود را جراحی کنید.

تعویض ال سی دی لپ تاپ

2- تعویض ال سی دی لپ تاپ:

اختلالات وارد بر چیپست گرافیکی، باز و بسته کردن بیش از حد لپ تاپ، خرابی اتصالات فلت و یا نوسانات برق از جمله عواملی است که باعث آسیب دیدگی صفحه نمایشگر لپ تاپ می شود.

اگر صفحه نمایشگر شما بنا به علت های فوق یا علتی دیگر دچار آسیب شده است، به شما پیشنهاد می شود در ابتدا عیب را رفع، در صورت عدم حصول نتیجه اقدام به تعویض قطعه کنید.

 
تعویض ال سی دی لپ تاپ
برای تعویض ال سی دی به مراحل ذیل توجه نمایید:

1- در ابتدا مطمئن شوید دستگاه از برق جداست، همچنین باید باتری را خارج کنید.

2- محفظه اطراف ال سی دی را جدا کنید.

3- برای دسترسی به پیچ های نگهدارنده قاب را بردارید.

4- پیچ ها را به آرامی باز کنید.

5- با یک تیغه نازک فلزی گوشه های پایین قاب را بلند کرده و قاب اطراف ال سی دی را کاملا جدا کنید. 

6- به آرامی ال سی دی شکسته را به سمت پایین کشیده و کابل اتصالی آن را قطع کنید.

7- نهایتا ال سی دی جدید را به کابل وصل کنید، داخل درب قرار دهید و با استفاده از پیچ ها آن را ثابت نمایید. 

در حال حاضر ال سی دی را تست، و از سالم بودن آن مطمئن شوید در صورت سالم بودن می توانید قاب را در جای خود قرار داده و با اتصال باتری و کابل برق لپ تاپ را روشن کنید.

باتری لپ تاپ

3- تعویض باتری:

باتری های لپ تاپ بعد از مدتی مستهلک شده و ساعات زیادی را برای شارژ شدن به خود اختصاص می دهند. دلیلش این است که ظرفیت باتری ها پس از مدتی افت کرده و پایین می آید، بهترین راه برای حل این مشکل تعویض باتری است. تعویض باتری از جمله ساده ترین خدمات تعمیر تخصصصی لپ تاپ به حساب می آید. برای تعویض باتری به مراحل زیر توجه کنید:

1- قبل از اینکه به فکر باز کردن لپ تاپ خود و شروع فرآیند تعویض باشید، ابتدا باید یک باتری جدید سفارش دهید:

برای این کار می توانید با جستجوی عبارت <باتری لپ تاپ فلان> به جای فلان، برند و مدل لپ تاپتان در اینترنت ، سایت هایی از قبیل دیجی کالا را که  می توانند شما را در خرید باتری با قیمتی مناسب یاری دهند را بیابید.

سلامت باتری لپ تاپ
2- یک گزارش باتری در ویندوز ایجاد کنید:

قبل از اینکه تعویض باتری را انجام دهید، باید از عملکرد باتری خود ایده بگیرید. ویندوز با گزارش باتری خود این کار را ساده کرده است. در اینجا نحوه ایجاد گزارش آمده است: 1. روی گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید تا (Command Prompt) ظاهر شود. 2. (powercgg/batteryreport) را تایپ کنید و سپس (Enter) را بزنید. 3. گزارشی از وضعیت باتری ذخیره خواهد شد. 4. برای یافتن و بررسی گزارش باتری، روی پوشه (Users) خود کلیک کنید، این گزارش یک نمای کلی از نحوه عملکرد باتری در گذشته و یک مرور کلی از سه چرخه شارژ گذشته ارائه می دهد.

 برای تعیین اینکه آیا باتری ارزش تعویض را دارد، می خواهید نگاهی به ظرفیت طراحی در مقابل ظرفیت شارژ کامل بیندازید. اگر تفاوت زیادی بین مقدار باتری در هنگام باز کردن جعبه کامپیوترتان و اکنون، است تعویض آن ضروری است.

باتری خارجی لپ تاپ
3- لپ تاپ خود را از منبع برق جدا کنید:

این ساده ترین مرحله در فرآیند است. علاوه بر خاموش کردن کامل لپ تاپ خود، باید مطمئن شوید که آن را از منبع برق جدا کرده اید. در غیر این صورت، در خطر جدی آسیب رساندن به خود از طریق برق گرفتگی خواهید بود.

 
تعویض باتری لپ تاپ
4- پنل پشتی لپ تاپ خود را با پیچ گوشتی بردارید:

ممکن است تعدادی پایه لاستیکی در پنل پشتی وجود داشته باشد که باید قبل از دسترسی به باتری آن ها را بردارید. اما این بستگی به مدل لپ تاپ شما دارد. از یک ابزار باز کننده پلاستیکی برای جدا کردن لاستیک استفاده کنید، که به شما امکان می دهد پیچ هایی را که بدنه لپ تاپ شما را به هم چسبانده است را بردارید. از پیچ گوشتی فیلیپس برای باز کردن پیچ های پنل پشتی استفاده کنید. و سپس به آرامی درب پشت لپ تاپ را بردارید. این ممکن است نیاز داشته باشد که دوباره از ابزار پلاستیکی برای شل کردن لبه ها استفاده کنید. معمولاً آسان‌ تر است که از گوشه‌ شروع، و پانل را با دقت بیرون بیاورید، اما مراقب باشید که به اجزای داخل آسیب نرسانید.

 اکثر لپ تاپ ها برای تعویض باتری نیاز به برداشتن پنل پشتی دارند. این بدان معنی است که ممکن است مجبور شوید روی یک پیچ گوشتی سر فیلیپس شماره 0 یا یک کیت برای باز کردن لپ تاپ سرمایه گذاری کنید، که هر دو ارزان هستند و می توانند فرآیند نصب باتری جدید را بسیار ساده تر کنند.

تعویض باتری خارجی لپ تاپ
5- باتری لپ تاپ خود را بردارید:

از پیچ گوشتی فیلیپس خود برای باز کردن پیچ های نگهدارنده باتری در بدنه لپ تاپ استفاده کنید. پس از شل شدن، باید کابلی را که باتری شما را به سیستم متصل می کند جدا کنید. هنگام انجام این کار مراقب باشید زیرا این قطعات ظریف هستند و در صورت آسیب رساندن به آنها متحمل خسارت می شوید. همچنین، مطمئن باشید که باتری را به طور کامل از دستگاه خود خارج کرده اید. باتری جدید را از بسته بندی خارج، و مطمئن شوید که از هر گونه پلاستیک پاکیزه باشد. دوباره بررسی کنید که واقعاً باتری مناسب دستگاه شما است تا مشکلی در سازگاری ایجاد نکند. باتری را در شکاف لپ تاپ خود قرار دهید و مطمئن شوید که به درستی ردیف شده است.

 
 
باتری لپ تاپ
6- باتری جدید خود را به بدنه لپ تاپ خود وصل کنید:

در این مرحله، می توانید فرآیند اتصال باتری جدید را آغاز کنید. پس از اینکه باتری جدید را وارد کردید، باید مراحلی را که به تازگی انجام دادید برگردانید تا لپ تاپ خود را  دوباره راه اندازی کنید: 1- کابل لپ تاپ خود را با دقت به باتری جدید وصل کنید.  2- باتری خود را به بدنه دستگاه خود بازگردانید. 3- مطمئن شوید که باتری محکم در جای خود قرار دارد، اما خیلی سفت نیست، در غیر این صورت ممکن است به برخی از قطعات آسیب برساند.

 
باتری خارجی لپ تاپ
7- پنل پشتی را تعویض کنید:

قبل از استفاده از پیچ گوشتی فیلیپس برای بازگرداندن کاور، قاب پشتی را با بقیه لپ تاپ خود ردیف کنید. باز هم، باید مراقب باشید که چیزها را خیلی سفت یا خیلی شل نکنید، زیرا هر یک می تواند به دستگاه شما آسیب برساند. در صورت وجود پایه های لاستیکی در پایین لپ تاپ خود، آنها را تعویض کنید.

8- عملکرد را با گزارش باتری جدید تأیید کنید:

هنگامی که همه چیز دوباره کنار هم قرار گرفت، دستگاه خود را به منبع برق وصل کنید. پس از چند دقیقه شارژ، لپ تاپ خود را روشن کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی شروع می شود. اگر به نظر می رسد لپ تاپ شما به درستی کار می کند، می خواهید یک گزارش باتری دیگر را انجام دهید تا ببینید ظرفیت طراحی شما چقدر است. و آیا همه چیز آنطور که انتظار دارید به نظر می رسد. اگر این کار را کردید، شما آماده هستید تا دوباره از لپ تاپ خود، این بار با طول عمر زیاد باتری مناسب استفاده کنید.

 
فن خنک کننده cpu لپ تاپ

4- تعویض فن لپ تاپ:

وجود اختلال در سیستم تهویه باعث می شود که گرمای زیادی در لپ تاپ ایجاد، و دمای آن از حالت تعادل خارج شود. که در نتیجه اجزای اصلی لپ تاپ از جمله پردازنده مرکزی دچار اختلال جدی شده و نیازمند تعمیر تخصصی لپ تاپ می شوید . یک فن لپ تاپ هوای گرم تولید شده از هارد دیسک و سایر اجزای داخلی را از طریق دریچه ای در کنار بدنه لپ تاپ به بیرون هدایت می کند. یک فن لپ تاپ معمولاً در یک هیت سینک (heat sink) تعبیه می شود. که به خنک نگه داشتن  واحد پردازش مرکزی (cpu) کمک می کند. ناگفته نماند برخی اوقات خود فن سالم است اما وجود گرد و غبار و کثیفی در آن، پروسه خنک شدن لپ تاپ را دچار اختلال می کند. در این جور مواقع با یک سرویس ساده (بادگیری دستگاه از طریق پمپ باد) مشکل حل می شود و نیازمند بررسی خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ نخواهیم بود. اگر فن لپ تاپ شما کار نمی کند، این مراحل را دنبال کنید تا در اسرع وقت آن را تعویض کنید:

1- لپ تاپ را خاموش کرده و از برق بکشید. باتری اصلی، درایو CD/DVD و هارد دیسک را خارج کنید. هارد دیسک معمولا در یک شکاف در یک طرف لپ تاپ قرار گرفته است. پیچی که پوشش را در جای خود نگه می دارد را بردارید، سپس هارد دیسک را بیرون بکشید.

2- لپ تاپ را برگردانید و پیچ های پایینی که صفحه کلید را در جای خود نگه می دارد را باز کنید، لپ تاپ را برگردانده و آن را باز کنید، سپس صفحه کلید را بالا و خارج کنید. کابل نواری انعطاف پذیر را که صفحه کلید را به مادربرد متصل می کند، جدا کنید.

فن در حال تعمیر لپ تاپ

3- پیچ هایی را که قاب کیبرد و تکیه گاه کف دست را در جای خود نگه می دارند بردارید. گیره های پلاستیکی کناره ها را با دقت باز کنید، سپس قاب و تکیه گاه کف دست را بالا و خارج کنید.

4- فن لپ تاپ را از برق بکشید. پیچ‌هایی را که سینک حرارتی و فن را در جای خود نگه می‌دارند، باز کنید. سپس کل دستگاه را از لپ‌تاپ جدا کنید. هر گونه باقیمانده ترکیب حرارتی را از پایین سینک حرارتی و CPU بردارید.

5- یک لایه نازک از ترکیب حرارتی را روی CPU بمالید، سپس هیت سینک و فن را تعویض کنید. پیچ ها را عوض کنید، فن را دوباره به آن وصل کنید، سپس لپ تاپ را دوباره سرهم کنید.

6- لپ تاپ را به برق وصل، و آن را روشن کنید. پس از چند دقیقه استفاده از آن، باید صدای دویدن فن جدید را بشنوید و هوای گرم را از دریچه کناری لپ تاپ احساس کنید. فن لپ تاپ به طور مداوم کار نمی کند، بنابراین اگر فن به طور دوره ای خاموش می شود نگران نباشید.

تاچ پد لپ تاپ

5- تعمیر تاچ پد:

تاچ‌پد (Touchpad)  یک حسگر لمسی مسطح است. که می‌تواند حرکت و موقعیت انگشت کاربر را با موقعیت اشاره‌گر در صفحه‌نمایش تبدیل کند. تاچ‌پدها بر روی اکثر لپ‌تاپ‌ها موجود است و به ویژه در فضا های کم می‌تواند جایگزین ماوس گردد.

تاچ‌پدها همانند صفحات لمسی قادرند مکان لمس را درک کنند. تاچ‌پد به عنوان یک ابزار مکان‌نما رایج استفاده می‌شود. و حرکت انگشت به یک حرکت قابل مقایسه با مکان‌نمای ماوس ترجمه می‌شود. دو دکمه که معادل کلیک راست و کلیک چپ در ماوس هستند در قسمت پایین یا بالا یا جانبی تاچ‌پد وجود دارد. به طور کلی تعمیر تاچ پد از جمله تخصصی ترین خدمات تعمیرات تخصصی لپ تاپ به حساب می آید.

تاچ پد چند وجهی لپ تاپ

دلایل خرابی تاچ پد:

به صورت کلی خرابی تاچ پد به این صورت است که یا موقتا و در برخی مواقع کار نمی کند یا ضعیف کار می کند، یا این که کلا از کار می افتد و هیچ واکنشی به لمس انگشت کاربران نشان نمی دهد. دلایل خرابی تاچ پد می تواند همه مربوط به یک سری خرابی های نرم افزاری باشد. و هم این که خرابی و مشکلات سخت افزاری را می توان دلیل خرابی و از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ در نظر گرفت. همان طور که در قبل گفته شد ابتدا مشکل را از منظر نرم افزاری بررسی می کنیم.  یعنی از نصب و به روز بودن درایور تاچ پد اطمینان حاصل می کنیم.

ممکن است که تاچ پد در تنظیمات بایوس سیستم شما غیر فعال باشد. برای رفع این مشکل باید تاچ پد لپ تاپ را در بایوس فعال کنید. برای این منظور شما باید تنظیمات بایوس را روی سیستم خود باز کنید، در تنظیمات بایوس، شما فقط باید به بخش Advanced بروید و از آنجا Touchpad یا Internal Pointing Device یا تنظیمات مشابه را پیدا کنید که بتوانید در آنجا بررسی کنید، آیا گزینه touchpad فعال است یا خیر. اگر این گزینه غیر فعال است آن را به حالت Enable تغییر دهید و تنظیمات بایوس را ذخیره، و خارج شوید.

6- رفع کندی و هنگی دستگاه:

اگر سرعت لپ تاپ شما پایین، و دچار هنگی است به راحتی میتوانید با یک سری روش سرعت لپ تاپتان را افزایش، و از مشکلات هنگی خلاص شوید. لازم به ذکر است رفع کندی و هنگی لپ تاپ از رایج ترین خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ محسوب می شود. این موضوع به راحتی با ارتقا هارد (حافظه انتخاب شونده) لپ تاپتان از حالت (hdd) به (ssd) و همچنین ارتقا رم (حافظه تصادفی) لپ تاپتان شدنی است. در ابتدا باید بررسی کرد که لپ تاپ شما از به روز رسانی یا در واقع ارتقا پشتیبانی می کند یا خیر؟ این موضوع مربوط به برند و مدل است،  لپ تاپ ها به صورت یکسان ساخته نشده اند. بنا بر این در مورد هر لپ تاپ قبل از هزینه کردن و خرید قطعه جدید باید بررسی های لازم را در مورد قابل ارتقا یا عدم ارتقا بودن انجام داد.

 
لپ تاپ هنگی و نیازمند تعمیر نرم افزاری
بررسی قابل ارتقا بودن دستگاه:

در ابتدا باید لپ تاپ را از نظر وجود یا عدم وجود اسلات بیشتر مورد بررسی قرار داده و ببینید که اصلا امکان دسترسی به کارت حافظه و اسلات آن وجود دارد یا خیر. همچنین باید بررسی کرد که پردازشگر لپ تاپ (cpu) تا چه حد از ارتقا پشتیبانی می کند؟ نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که حتی اگر یک اسلات خالی روی لپ تاپ شما موجود باشد، ممکن است که دسترسی به آن اسلات، به همین راحتی امکان پذیر نباشد.

رم لپ تاپ

بررسی ارتقا حافظه تصادفی(ram):

برخی از لپ تاپ‌ها ممکن است که نیاز به حذف کل قسمت پایینی لپ تاپ داشته باشند. تا عملیات ارتقا رم لپ تاپ امکان پذیر باشد. این در حالی است که در برخی از لپ تاپ‌ها نیز نیازی به این کار نبوده و صرفا با باز کردن بخشی از قسمت پایین لپ تاپ، می‌توانید ارتقا رم را به‌سادگی انجام دهید. اگر می‌دانید که لپ تاپ شما دارای اسلات رم باز است، می‌توانید خرید رم را نهایی کنید. در سال‌های گذشته، دو نوع رم برای لپ تاپ‌های تولید شده اخیر وجود دارد. و فقط یکی از آن‌ها می‌توانند قابلیت ارتقا را داشته باشند و آن‌هم DDR4 است. ماژول‌های DDR4 یا SO-DIMMS همراه با سرعت و اندازه‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند و می‌توانید بسته به نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید.

رم- DDR4 لپ تاپ

رایج‌ترین سرعت حافظه لپ تاپ‌های امروزی، DDR4/2133 و DDR4/2400 هستند. شما ممکن است در ابتدا وسوسه شوید که حافظه‌ی رم خود را با سرعت بالاتری مانند DDR4/2666 خریداری کنید، که می‌تواند مزایای عملکرد بالاتری را برای شما به همراه باشد. اما پردازنده شما ممکن است که از چنین سرعت‌های بالایی پشتیبانی نکند. به‌عنوان مثال، Core i3 از نسل هشتم از DDR4/2400 پشتیبانی می‌کند. و هرچه قدر که سرعت از این میزان بالاتر باشد، عملکرد رم پایین‌تر خواهد آمد. بنابراین، هزینه‌ی بیشتر برای رمی با سرعت بیشتر، به درد شما نخواهد خورد، مگر اینکه اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما از آن پشتیبانی می‌کند.

در حد ظرفیتی که خریداری می‌کنید، ما همواره به شما توصیه می‌کنیم که ماژول‌هایی را خریداری کنید که دارای همان ظرفیت باشند. به‌عنوان مثال، اگر از یک لپ تاپ با حافظه رم ۴ گیگابایتی استفاده می‌کنید، افزودن ماژول ۴ گیگابایتی دوم به اسلات دوم لپ تاپ شما، منطقی‌ترین حالت را خواهد داشت.

رم لپ تاپ
حال می خواهیم به نحوه نصب رم بپردازیم:

1-حتما مطمئن شوید که دستگاه خاموش است همچنین از برق جداست.

2-اکنون باید محل قرار گرفتن حافظه رم در لپ تاپ را بیابیم، در بعضی از لپ تاپ ها نیاز به باز کردن کل بدنه است و در بعضی ها باید یک قسمت مشخص را باز کنیم. برای آموزش نحوه‌ی دسترسی به این بخش‌ها شما می‌توانید با مراجعه به دفترچه‌ها یا فایل‌های PDF راهنمای لپ‌تاپ که روی وب‌سایت سازنده دستگاه یا بعضی سایت‌های تخصصی تعمیر لپ‌تاپ یافت می‌شود، اطلاعات لازم را در این زمینه را به‌دست آورید.

3-در حال حاضر باید به کمک فازمتر مطمئن شوید که برق در بخش های مختلف لپ تاپ قرار ندارد.

رم 8 چیپی لپ تاپ

4-در این مرحله از ارتقا رم لپ تاپ، باید ضامن‌ هایی که در کنار اسلات رم هستند را به سمت بیرون بکشید. تا بتوانید کارت حافظه را خارج کنید. سپس می‌توانید ماژول حافظه را که تهیه‌کرده‌ اید بر روی شکاف مخصوص نصب، و رم موردنظر را در اسلات‌ها قرار دهید. بر روی ماژول‌های رم بریدگی کوچکی در لبه‌ی پایینی وجود دارد که کاملاً وسط قرار نگرفته است که این بریدگی می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در نحوه‌ی قرارگیری و نصب رم روی شکاف باشد؛ زیرا درصورتی‌ که ماژول را برعکس گرفته باشید، بریدگی روی رم و برآمدگی روی شکاف، مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند و برای نصب ماژول با مشکل مواجه می‌شوید.

رم لپ تاپ

 دقت کنید که نوار طلایی‌ رنگ رم، باید به سمت داخل قرار داشته باشد. پس‌ از اینکه از جهت صحیح حافظه اطمینان حاصل کردید، آن را به‌ آرامی به داخل شکاف هُل دهید تا پین‌های ماژول به‌صورت کامل در داخل شکاف قرار گیرد. پس‌ از آن، باید ماژول را به‌ طرف بدنه‌ی لپ‌تاپ یعنی سمت پایین فشار دهید تا گیره‌های فلزی در هر دو طرف بتوانند آن را نگه‌ دارند. اکنون برای اینکه مطمئن شوید که نصب به‌ درستی انجام‌شده است و رم در جای خود قرارگرفته، به‌آرامی دو طرف رم را به سمت بیرون بکشید. حالا وقت آن رسیده که لپ‌تاپ را ببندید. در پایان لپ‌تاپ را روشن کرده و آن را امتحان کنید.

 

هارد لپ تاپ

بررسی ارتقا حافظه انتخاب شونده (هارد):

باید بگوییم که SSD مخفف کلمه Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است. همچنین نوعی کارت حافظه جهت ارتقای سرعت و کمک به کارت گرافیک لپ‌تاپ شما و ابزار ذخیره‌سازی حرفه‌ای جهت ذخیره داده‌ها محسوب می‌شود.

SSD یا درایو جامد، جایگزین هارد دیسک‌های سنتی یا HDD در رایانه‌ ها شده‌اند که مانند حافظه‌های USB از هیچ قطعه متحرکی استفاده نمی‌کنند و ذخیره‌سازی اطلاعات را روی میکروچیپ‌ ها انجام می‌دهند. در طرف دیگر، هارد دیسک‌ها از بازوی مکانیکی و هد خواندن و نوشتن که روی پلاترها در حال حرکت است برای ذخیره‌سازی و خواندن اطلاعات آن استفاده می‌کنند که این تفاوت باعث می‌شود تا هاردهای SSD عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت به hdd  داشته باشند.

تعویض هارد دیسک لپ تاپ
حال می خواهیم به نحوه جایگزینی هارد (ssd) به جای (hdd) بپردازیم:

1- لپ تاپ را خاموش و سپس باتری آن را جدا کنید. همچنین مطمئن شوید که اتصال آن از برق جداست.

2-لپ تاپ خود را باز کنید برای این کار گیره ها و پیچ های مخفی را در سمت بالا (جایی که صفحه کلید است) پیدا کنید و آنها را بردارید تا صفحه کلید برداشته شود سپس  لپ تاپ را برگردانید، درایو نوری را بردارید (در صورت وجود) و تمام پیچ های محافظ پنل پشتی را باز کنید.

تعویض هارد ssd به جای hdd

3- شناسایی موقعیت هارد دیسک (HDD):

با باز بودن لپ تاپ و باز بودن صفحه اصلی، باید بتوانید هارد دیسک را ببینید. این یک دستگاه با عرض 3.5 اینچی است که معمولاً در یک قاب نصب قرار می گیرد. گاهی اوقات ممکن است توسط یک پانل ضد الکتریسیته ساکن (مقوا براق) پنهان شود، بنابراین با دقت به زیر آن نگاه کنید. هنگامی که هارد دیسک را دیدید، آن را از درگاه کابل SATA جدا کنید. راه معقول برای انجام این کار این است که دستگاه را با دقت از کابل یا پورت با استفاده از پلکتوم جدا کنید.

با این حال، این ممکن است امکان پذیر نباشد. در برخی موارد ابتدا باید هارد دیسک را از محل نصب آن جدا کنید.

 

4-باز کردن پیچ ها:

سه یا چهار پیچ هارد دیسک را در جای خود محکم می کند. پس از باز کردن آن ها  هارد دیسک را از لپ تاپ جدا کنید. در بیشتر موارد، می بینید که قاب  باید از درایو دیسک باز شود (گاهی اوقات قاب به سادگی در جای خود قرار می گیرد). این را بردارید و مراقب موقعیت قاب نسبت به نحوه نصب دستگاه در لپ تاپ باشید. پس از انجام این کار، SSD را بردارید و آن را در قاب نصب ثابت کنید. SSD را به کابل SATA وصل کنید، سپس قاب را در بدنه لپ تاپ محکم کنید.

ویندوز 10

5-مراحل رفته را برگردید و دوباره لپ تاپ را سرهم کنید:

اکنون باید قبل از بستن لپ تاپ باید مطمئن شوید که ssd در جای خود محکم است.

6-یک سیستم عامل نصب کنید:

با مونتاژ مجدد لپ تاپ، شما آماده نصب سیستم عامل هستید. به یاد داشته باشید، شما هارد دیسک را با یک SSD خالی جایگزین کرده اید، بنابراین یک نسخه پشتیبان کامل را بازیابی کنید یا سیستم عامل دلخواه خود را نصب کنید.

بدنه کلی لپ تاپ

7- تعمیر یا تعویض بدنه (قاب):

شکستگی قاب لپ تاپ از آن دست اتفاقات شایعی است که ممکن است برای کاربران لپ تاپ ها پیش آید. اگر لپ تاپ به زمین بخورد یا ضربه ای به آن وارد شود علاوه بر مشکلات جانبی دیگر ممکن است قاب لپ تاپ نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. برای اینکه بفهمیم قاب لپ تاپ قابل تعمیر است یا باید تعویض شود باید دستگاه و میزان خرابی کامل آن بررسی شود. اگر مشکل به وجود آمده شکستگی یا ترک سطحی باشد این مشکل معمولا با چسب کاری حل می شود. البته چسب کاری به سبکی که محل آن دیده نشود. اگر قاب قابل ترمیم نبود باید آن را تعویض کرد. ناگفنه نماند برای تعویض قاب حتما دستگاه باید خاموش و باتری آن جدا شود. همچنین به هیچ منبع تغذیه یا کابل شبکه وصل نباشد. به طور کلی چهار قاب در لپ تاپ وجود دارد:

 

قاب پشت نمایشگر لپ تاپ
1-قاب A (پشت نمایشگر):

به قاب اطراف نمایشگر نگاه کنید تمام پیچ هایی را که می بینید باز کنید، معمولا پیچ ها توسط کاور لاستیکی پوشانده شده اند. که باید قبل از باز کردن آنها را کنار بزنید. محل شکافی را در قاب نمایشگر پیدا کنید، از سر انگشتان خود برای باز کردن لبه های قاب اطراف نمایشگر نمایشگر استفاده کنید، سر انگشتان خود را بعد از وارد کردن به داخل شکاف، در امتداد لبه نمایشگر حرکت دهید تا ضامن ها یک به یک باز شوند. سپس قاب را به دقت جدا کنید. و کنار بگذارید، (برای جدا کردن قاب به جای دست می توانید از یک کارت اعتباری استفاده کنید)، دو پیچ در قسمت پایین  برد، نمایشگر را به قاب پشتی آن متصل کرده اند ، آنها را باز کنید.

نمایشگر و اتصالات آن را جدا کرده و کنار بگذارید سپس پیچ های لولا ها را باز کنید و آنها را جدا کنید، در این مرحله پیچ های وب کم را باز کنید، سپس براکت دوربین را آزاد کرده و وب کم را نیز از دستگاه جدا کنید. در این مرحله کاور پشتی جدید را جایگزین کرده و تمام مراحل بالا را به ترتیب به صورت عکس انجام دهید و در پایان قاب جدید را جایگزین کنید و پیچ ها را ببندید.

قاب صفحه نمایشگر لپ تاپ
قاب B (مانیتور):

به حاشیه اطراف نمایشگر نگاه کنید تمام پیچ هایی را که می بینید باز کنید، معمولا پیچ ها توسط کاور لاستیکی پوشانده شده اند. که باید قبل از باز کردن آنها را کنار بزنید. محل شکافی را در حاشیه نمایشگر پیدا کنید، از سر انگشتان خود برای باز کردن لبه های حاشیه نمایشگر استفاده کنید، سر انگشتان خود را بعد از وارد کردن به داخل شکاف، در امتداد لبه نمایشگر حرکت دهید تا ضامن ها یک به یک باز شوند. سپس حاشیه را با دقت جدا کنید. و کنار بگذارید، (برای جدا کردن حاشیه ها به جای دست می توانید از یک کارت اعتباری استفاده کنید)، دو پیچ در قسمت پایین  برد، نمایشگر را به قاب پشتی آن متصل کرده اند ، آنها را باز کنید.

 

قاب کیبرد لپ تاپ
قاب C (کیبرد):

 پیچ های درپوش سرویس، (محفظه قسمت رم و هارد)، را باز کنید و درپوش را جدا کرده و کنار بگذارید، پیچ های پشت دستگاه را باز کنید. به سایز و طول پیچ ها دقت کنید و در صورت نیاز محل قرارگیری هر نوع پیچ را یادداشت کنید. پیچ یا پیچ هایی که در قسمت محفظه درایو نوری، کاور بالایی را به بدنه متصل کرده اند باز کنید، لپ تاپ را برگردانید و درب لپ تاپ خود را باز کنید. به آرامی لبه جلویی کاور را بالا بیاورید حالا قفل کابل اتصال دهنده تاچ پد را با ظرافت و آرامی باز کنید و با دقت بسیار کابل را از سوکت آن خارج کنید.

حالا نوبت به کیبرد می رسد، قفل محل قرارگیری را با ظرافت باز کرده و کابل آن را جدا کنید. سپس همین کار را برای دکمه پاور دستگاه انجام دهید یعنی قفل کانکتور را باز کنید و کابل را جدا کنید. حالا کاور را به آرامی بلند کنید و مطمئن شوید بین کاور و بدنه هیچ اتصالی باقی نمانده باشد. کیبرد، تاچ پد و دکمه پاور را از کاور جدا کرده و در کاور جدید جایگذاری کنید.  مراحل بالا را به صورت برعکس انجام دهید.

 

قاب کف لپ تاپ
قابD (کف):

برای تعویض قاب لپ تاپ در قسمت زیرین دستگاه اینگونه عمل کنید، باتری را خارج و هر نوع لوازم جانبی و کابل متصل به دستگاه را جدا کنید. بعد از باز کردن پیچ های پشت دستگاه سر انگشتان خود را در امتداد پورت های USB قرار داده و بعد از نفوذ به فاصله بین آن، انگشتان خود را در امتداد شکاف دستگاه حرکت دهید. توجه داشته باشید که در حین انجام اینکار صدای آزاد شدن زائده های (ضامن های) نگهدارنده را خواهید شنید، بعضی از تولید کنندگان توصیه می کنند برای انجام اینکار از کارت های اعتباری و یا اجسام مشابه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در بعضی از مدل ها برای آزاد کردن قاب پشتی باید درایو نوری را خارج کنید، بعد از آزاد کردن کاور در تمام اطراف دستگاه حالا کیس را جدا کرده و کنار بگذارید. کیس جدید را روی یک سطح صاف و پایدار قرار داد و بعد از برگرداندن لپ تاپ آن را درون کیس جدید قرار دهید، مطمئن شوید که پورت های USB و باقی پورت ها به درستی تنظیم شده و در امتداد سوراخ ها قرار گرفته اند، به آرامی کمی فشار به سمت پایین وارد کرده تا دستگاه داخل کیس جا بی افتد، در مرحله آخر پیچ ها را ببندید و تمام.

 

پورت usb لپ تاپ

8- تعویض پورت:

با پیشرفت تکنولوژی و باریک تر شدن لپ تاپ ها، ناگزیر تغییراتی نیز در فناوری های آن ها صورت گرفته است. یکی از این تغییرات حذف درایو DVD و استفاده بیشتر از انواع پورت USB بوده است. با توجه به استفاده تمام کاربران از حافظه های فلش، هارد های اکسترنال و همچنین موس های بی سیم ، این روز ها تعداد پورت های لپ تاپ مخصوصا پورت USB برای خریداران اهمیت زیادی داشته و داشتن پورت های بیشتر برای دستگاه یک مزیت محسوب می شود.

دلایل از کار افتادن پورت USB:

تعویض پورت لپ تاپ

هنگامی که پورت USB از کار میفتد این موضوع میتواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. البته قبل از بررسی هر کدام از این دو بعد ابتدا باید مطمئن شوید که وسیله جانبی متصل شده به پورت سالم است یا خیر؟ برای این کار این وسیله جانبی را به پورت دیگری در همان دستگاه یا در دستگاه دیگری متصل می کنید اگر وسیله جانبی متصل شده به پورت دیگر، کار نکرد عیب از خود وسیله جانبی است. اگر کار کرد عیب از پورت اول است و درصدد تعمیر آن برمیاییم. در ابتدا باید درایور usb را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که نصب است یا خیر، اگر نصب نبود آن را نصب کنیم. در صورت نصب بودن درایور، عیب به احتمال قوی سخت افزاری است و باید بررسی شود.

چیپ گرافیک لپ تاپ

9- تعمیر چیپ گرافیک:

کارت گرافیک لپ‌تاپ مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی است که اصلی‌ترین قسمت آن چیپ گرافیک است. چیپ گرافیک وظیفه‌ی تبدیل اطلاعات صفر و یک به تصویر و به طور کلی پردازش تصاویر را به عهده دارد. البته در لپ‌تاپ مجموعه‌ای از قطعات نیز بر روی کارت وظیفه وجود دارند که تأمین ولتاژ مورد نیاز بر عهده آنهاست. نکته پایانی آنکه کارت گرافیک در یک شکافی قرار می گیرد که به آن اسلات می گویند (البته در لپ تاپ های قدیمی) از همین رو تعویض آن به سادگی امکان پذیر است.

در اغلب لپ‌تاپ‌ های امروزی، به جای کارت گرافیک مجزا، کلیه اجزایی که وظیفه پردازش گرافیکی را دارند، روی مادر برد لپ‌تاپ بصورت ثابت مستقر هستند و لحیم شده اند. ازاین رو ارتقا آن ها به سادگی امکان پذیر نیست.

تعمیر چیپ گرافیک لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما در پردازش تصویر اختلال دارد ابتدا به بررسی موارد زیر بپردازید و سپس درصدد تعمیر یا تعویض کارت گرافیک برایید.

1- از کارکرد درست فن مطمئن شوید.

2- از قرار گرفتن صحیح کارت گرافیک در Slot مربوطه اطمینان حاصل کنید.

3- آپدیت درایور ها را بررسی کنید.

4-لحیم سردی پورت‌های خروجی کارت گرافیک را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

در نهایت در صورت عدم دریافت تصویر درست اقدام به تعمیر یا تعویض کارت گرافیک کنید.

اگر کارت گرافیک قلع مردگی داشته باشد یا پایه از چیپ بلند شده باشد اصطلاحا آن را ریبال میکنند و قابل تعمیر است. در غیر اینصورت باید تعویض شود.

اسپیکر خراب لپ تاپ

10- تعمیر اسپیکر:

خرابی اسپیکر لپ تاپ میتواند ناراحتی و دردسر های بسیاری را با خود به همراه آورد. تصور کنید لپ تاپی که صدای خروجی از آن، قطع شده و یا بی کیفیت باشد، چقدر این موضوع می تواند کاربر را در هنگام کار با دستگاه دچار مشکل کند. اصلی ترین و بارز ترین نشانه خرابی اسپیکر یا بلند گوی لپ تاپ قطع صدای خروجی از آن است. باید توجه داشت که این موضوع همیشه  مربوط به ناکارآمدی خود بلندگو نمی باشد و ممکن است به عواملی دیگر از جمله خرابی کارت صدا، اختلال در درایور اسپیکر یا اتصالات اسپیکر مربوط باشد.

بعد از بررسی عوامل فوق و درصورت رفع آن ها اگر با مشکلاتی از قبیل شنیدن صدای خش خش از اسپیکر لپ تاپ، خروج صدای غیر طبیعی یا خیلی ضعیف شنیدن و یا اصلا نشنیدن صدا از دستگاه، مواجه بودیم. اقدام به تعمیر یا تعویض اسپیکر لپ تاپ می کنیم. در حال حاضر روند تعویض اسپیکر لپ تاپ را بررسی می کنیم:
  1. ابتدا باید لپ تاپ خود را خاموش کرده، آن را از برق بکشید و باتری آن را خارج کنید.
  2. در مرحله بعدی باید تمام پیچ های پشتی را باز کنید و با کمک یک پیک فلزی قاب پشتی را جدا کنید.
  3. در این مرحله بلندگوهای لپ تاپ و پیچ های دو طرف آن ها قابل مشاهده هستند.
  4. پس از باز کردن پیچ های اسپیکرها، باید سیم متصل کننده آن ها به مادربرد را نیز قطع کنید.
  5. در این مرحله از تعویض اسپیکر لپ تاپ  باید بلندگوی جدید را جایگزین بلندگوی آسیب دیده کنید.
  6. حال تمام مراحل را از آخر به اول انجام دهید و در آخرین مرحله نیز باتری لپ تاپ را به محل خود بازگردانید.
شارژر لپ تاپ

11- تعمیر یا تعویض شارژر لپ تاپ:

شارژر وسیله‌ای برای تزریق انرژی به باتری‌های قابل شارژ است. هر دستگاه لپ تاپ در هنگام خرید، یک عدد شارژر همراه خود دارد که به آن شارژر اورجینال آن لپ تاپ می گویند. معمولا مشخصات شارژر های لپ تاپ روی آن چسبانده شده است. این مشخصات شامل اطلاعات مختلف از جمله آمپر و ولتاژ ورودی و خروجی هستند. مهم‌ترین اطلاعات، آمپر و ولتاژ در قسمت خروجی (Output) هستند که برای تعویض یک شارژر جدید به آن نیاز پیدا می‌کنید. شارژری که تعویض می‌کنید باید مشخصاتش مطابق همان شارژر اورجینال خود لپ تاپ تان باشد.

سوکت شارژ لپ تاپ

12- سوکت شارژ لپ تاپ:

بخش اتصال دهنده سیم شارژر به لپ تاپ (نوع سوکت) بسیار اهمیت دارد و عدم توجه به نوع سوکت در هنگام خرید شارژر لپ تاپ، باعث می‌شود نتوانید شارژر خریداری شده را به لپ تاپ متصل کنید.
در اکثر مدل‌های شارژر لپ تاپ، سوکت خروجی به شکل دایره‌ای است و تنها در برخی از مدل‌ها این سوکت به صورت مستطیلی و مشابه سوکت USB  می‌باشد.
اما دایره‌ای شکل یا مستطیلی بودن سوکت به تنهایی تعیین کننده سازگاری سوکت شارژر با لپ تاپ شما نبوده و هر کدام از این دو حالت تنوع بسیار بالایی از بابت اندازه و قرارگیری پین‌ها دارند.

وب کم لپ تاپ

13- تعویض وب کم لپ تاپ:

در صورت بروز ایراد در سیستم وب کم اول باید درایور آن را بررسی کرد، در صورت نصب و به روز بودن درایور وب کم، اگر وب کم شما کار نمی کند به احتمال قوی، مشکل سخت افزاری است. مشکلات سخت افزاری وب کم معمولا مربوط به ضربه و آسیب های فیزیکی است  که به قاب و بدنه لپ تاپ وارد می شود. که باعث می شود وب کم از کار بیفتد. اکثر مواقع در صورت بروز این آسیب های فیزیکی، تنها با عوض کردن وب کم لپ تاپ می توان مشکل را برطرف کرد.

تعویض کیبرد لپ تاپ

14- تعویض کیبرد:

همان طور که می دانید کیبرد یا همان صفحه کلید رایج ترین دستگاه ورودی لپ تاپ است. کیبرد متشکل از کلیدهای متعددی است که کاربر با فشار دادن هر یک از آنها می تواند پیغام یا دستور مورد نظر خود را به لپ تاپ ارسال کند. به طور کلی تعمیر کیبرد پیشنهاد نمی شود و بهتر است کاربران آن را تعویض کنند. مخصوصا زمانی که کلیدهای کیبرد  از کار بیفتند یا رطوبت، مدارهای داخلی را از کار بیندازد، امکان تعمیر کیبرد لپ تاپ وجود ندارد و باید تعویض شود.

برای تعویض کیبرد به مراحل زیر توجه نمایید:

1-باید دستگاه خاموش شده و باتری از آن خارج شود.

2-پیچ های صفحه کلید باز، و خارها  با دقت جدا شوند.

3- باید فلت کیبرد باز شده و جدا گردد.

4-نهایتا، صفحه کلید جدید نصب شده و اتصالات مطابق قبل بسته می شوند.

مادر برد لپ تاپ 2

15-تعمیر یا تعویض مادر برد:

مادربرد یا برد مادر، برد مدار چاپی است که بخش‌های گوناگون لپ تاپ مانند واحد پردازنده مرکزی (cpu) و ریزپردازنده، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و غیره بر روی آن سوار می‌شوند و قطعه‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته‌اند.

مادربرد اصلی‌ترین بخش یک لپ تاپ است و سپس بعد از آن CPU اصلی‌ترین بخش یک لپ تاپ است. کار مادر برد کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر، و همچنین ارتباط سایر قسمت ها باهم از طریق سیم کشی هایی به نام pcb می باشد.

مادر برد واضح لپ تاپ

حال می خواهیم به چند عیب رایج لپ تاپ ها در رابطه با مادربرد اشاره کنیم:

1- جریان کشیدگی:

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی مادربرد جریان کشیدگی هست. ساختار مادربرد طوری طراحی می شود که قابلیت اتصال وسایل متعددی به خود را دارد برای این منظور، چندتا درگاه مختلف روی مادربرد تعبیه شده که هر کدام از آنها، توان مشخصی را ارائه میدهد. گاهی وسیله ی جانبی که به مادربرد متصل می شود، نیاز به توان بیشتری دارد و یا ممکن است ایراد یا اختلالی داشته باشد. این مساله باعث میشود جریان بیشتری از مین برد کشیده شود و در نتیجه، مادربرد دچار جریان زدگی شود. مثلا وقتی شما از فن، حافظه های جانبی یا کارت های غیر مجاز و بی کیفیت توی لپ تاپ یا کامپیوترتون استفاده می کنین، ممکن است چنین مشکلی به وجود بیاید. جریان زدگی باعث میشود که مادربرد از کار بیفتد.

قطعه پریدگی مادر برد لپ تاپ
2-قطعه پریدگی:

در اثر عدم دقت در اسمبل کردن سیستم، باز کردن سیستم یا Disassemble، اجزای مادربرد از جای خود جدا میشن. همچنین کارشناس های تعمیر motherboard، وقتی برد مدار چاپی (PCB) آسیب میبیند نظرشان بر این است که مادربرد دچار قطعه پریدگی شده است.

3-قطعه سوختگی:

یکی از دلایل اصلی این مشکل، استفاده از منابع تغذیه غیر استاندارد و یا غیر متناسب با دستگاه می باشد. همچنین وسایل جانبی به درگاه های IEE1394 ,USB و شیارهای گسترش میتوانند به چیپست اصلی صدمه وارد کنند.

 

ویندوز جدید

16- نصب ویندوز و درایور های آن:

هنگامی که سرعت پردازش اطلاعات یا به طور کلی عملکرد لپ تاپتان کند است، در وهله اول بهترین کار صرف نظر از ارتقا سخت افزاری قطعات، نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط با آن می باشد. دو نوع فرمت برای هر نسخه ویندوز 7، 10 و 11 وجود دارد  که به آن ها mbr و gpt گفته می شود باید توجه داشت که ویندوز جدید روی ویندوز قبلی نصب می شود پس فرمت ویندوز جدید باید مثل فرمت ویندوز قبلی باشد.

همچنین بدانید که فرمت ویندوز با نسخه یا شماره ویندوز متفاوت است به طور مثال اگر در دستگاهی ویندوز 10 mbr نصب است، میتوان ویندوز 11 را روی آن نصب کرد اما فرمت آن باید مثل قبل یعنی mbr باشد در رابطه با فرمت ویندوز به نسل پردازشگر مرکزی (cpu) توجه نمایید. فرمت gpt برای دستگاه های نسل 5 و 5 به بالا مناسب است و  برای دستگاه های زیر نسل 5 فرمت mbr کارایی دارد.

ویندوزززز 10

برای نسخه (شماره) ویندوز به اندازه حافظه تصادفی (ram) توجه نمایید. برای دستگاه های 4 گیگ و 4 گیگ به بالا ویندوز 10 و 11 مناسب است. مورد دیگر در رابطه با نصب ویندوز، پشتیبان گیری از اطلاعات است چون بعد از نصب ویندوز جدید تمامی اطلاعات حذف میشوند پس باید از آن ها پشتیبان گیری کرد. ساده ترین راه حل این است که مطالب موجود در درایو c را به درایو دیگری مثل e یا f منتقل کنیم (چون ویندوز جدید در درایو c نصب می شود و اطلاعات روی درایو c پاک میشود پس اطلاعات آن را روی درایو دیگری می ریزیم) 

برای نصب ویندوز به مراحل زیر توجه نمایید:
بوت دستگاه لپ تاپ

1- یک فلش یا سی دی بوت شده ویندوز، نسخه و فرمتی از ویندوز که با دستگاهتان مناسب است، تهیه کنید.

2- سی دی یا فلش را در دستگاه قرار داده و ریستارت کنید قبل از بالا آمدن، در هر برندی متفاوت است به طور مثال در برند لنوو با فشردن دکمه های  f10 و یا f12 دستگاه به حالت بوت می رود. یا در برند ایسوس با فشردن دکمه esc و یا f8 دستگاه به حالت بوت می رود.

نکته: در قسمت  boot device priority اولویت بوت را روی سی دی یا فلش قرار دهید اگر فلش بوت شده دارید اولویت اول باید فلش باشد اگر سی دی بوت شده دارید اولویت اول باید سی دی باشد.

3- بعد از انتخاب فلش یا سی دی در منوی بوت، نصب ویندوز شروع می شود، بعد از چند ثانیه صفحه ای مطابق روبرو ظاهر می شود. در این مرحله بدون اینکه فیلدی را تغییر دهید، روی Next کلیک کنید.

install now

4- روی  install now کلیک کنید.

نوع ویندوز

5- نوع ویندوز خود را بر اساس سیستم انتخاب کنید. برای ویندوز 7، بیشتر کاربران از windows 7 professional استفاده می کنند. برای ویندوز 10 یا 11 بیشتر کاربران از windows 10 pro یا windows 11 pro استفاده میکنند.

accept the license

6- در این مرحله تیک گزینه I accept the license terms را بزنید.

 

کاستوم ویندوز

7- در این مرحله صفحه که برای شما باز می شود دارای دو گزینه است برای ارتقا ویندوز قبلی به ویندوز ۷ گزینه اول را انتخاب کنید و این گزینه فقط زمانی در دسترس هست که یک نسخه از ویندوز در کامپیوتر شما نصب شده باشد. اما در صورتی که می خواهید ویندوز قبلی را پاک کرده و ویندوز جدیدی نصب کنید بر روی گزینه Custom کلیک کنید.

8-در این مرحله اگر هاردی که قرار است ویندوز روی آن نصب شود هارد نو باشد باید از قسمت Drive Options بر روی گزینه New کلیک کنید و ظرفیت درایو C خود را به گیگابایت انتخاب کنید.

اما اگر از قبل روی هارد دیسک شما ویندوز نصب شده باشد، بر روی گزینه Load Drive کلیک کرده و از گزینه هایی که در اختیار شما قرار می گیرد گزینه Format را زده و بعد از آن بر روی کلید Next کلیک کنید.

9- نصب و راه اندازی ویندوز شروع میشود. منتظر باشید تا این مرحله به پایان برسد.

آغاز ویندوز

10- پس از ری استارت شدن، نام کاربری خود را وارد و بعد از آن بر روی کلید Next کلیک کنید.

 

رمز گذاری لپ تاپ

11- در این مرحله اگر بخواهید از سیستم و اطلاعات آن حافظت کنید، رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید.

 

کامپیوتر لوکیشن

12- در پنجره ای که برای شما باز می شود سه گزینه مشاهده می کنید:

گزینه اول: آپدیت های جدید از طریق اینترنت بر روی لپ تاپ شما نصب می شود.

گزینه دوم: فقط آپدیت های مهم بر روی لپ تاپ شما نصب می شود

گزینه سوم: هیچ آپدیتی روی ویندوز شما انجام نشود.

13- اگر سیستم عامل ویندوز ۷ خود را به صورت اورجینال خریداری کرده اید که یک شماره سریال به شما داده می شود که باید در کادر مربوطه در این مرحله وارد کنید و اگر هم به صورت دانلودی یا از فروشگاه های نرم افزاری خریداری کردید که دوباره یک سریال نامبر در یک فایل TXT یا متنی به شما داده می شود که باید در این کارد وارد کنید. و در نهایت گزینه NEXT را بزنید.

 

تنظیمات زمان لپ تاپ

14- در این قسمت، لازم است که تنظیمات زبان و زمان خود را وارد کنید. زمانی که این قسمت را انجام دادید، بر روی گزینه ی Next کلیک نمایید.

 

15- این مرحله با انتخاب شبکه ای که به آن متصل هستید، تنظیمات اطلاعات موجود در کامپیوتر شما با سطوح مختلف امنیتی انجام می‌شود این سه گزینه از بالا به پایین شبکه موجود در خانه، محل کار و اماکن عمومی می‌باشد. روی گزینه Home network کلیک کنید.

 

پایان کار نصب ویندوز لپ تاپ

۱6- کمی صبر کنید تا تنظیمات اعمال شوند.

شیک لپ تاپ

۱7- پس از اینکه مرحله قبل به پایان رسید شما میتوانید مشاهده کنید که ویندوز با موفقیت نصب شده و آماده برای نصب درایورهای کارت گرافیک و مادربرد است.

درایور پک

حال می خواهیم راجع به درایور ها سخن بگوییم. برای نصب درایور های ویندوز راه های متعددی وجود دارد که بر حسب اولویت خدمتتان عرض می شود:

1-سی دی های درایور پک: در ابتدا برای نصب درایور سراغ پک های درایور که معمولا به صورت سی دی است می رویم و از ورژن های پایه و پایین شروع می کنیم. بعد از نصب درایور پک به سراغ درایور ها می رویم اگر همگی نصب بودند کار تمام است در غیر اینصورت به سراغ ورژن های بالاتر یا راه های بعدی می رویم.

 

ON LINEEEE

2-درایور پک آنلاین (drp): پس از جستجوی عبارت (drp) در موتور سرچر گوگل روی گزینه اول کلیک کنید و بعد از دانلود فایل اقدام به نصب آن می کنیم.

ویندوز آپدیت

ویندوز آپدیت: بعد از سرچ ویندوز آپدیت در منوی start روی windows update setting کلیک کرده و در صفحه باز شده در بالا سمت راست روی check for update کلیک کرده و آپدیت درایور ها شروع می شود تا 100% شدن همگی صبر کرده و دستگاه را ریستارت می کنیم.

در نهایت باید با کلیک راست روی this pc و کلیک روی  manage و سپس روی device manager از نصب بودن تمامی درایور ها اطمینان حاصل نمایید اگر درایوری نصب نباشد با کلیک بر روی آن گزینه unknown device مشاهده می شود.

تعمیرات تخصصی لپ تاپ

تمام موارد عنوان شده از جمله خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ محسوب می شود. کارشناسان مرکز تعمیرات آرتک با ارائه مشاوره و عیب یابی رایگاه دستگاه شما، در صورت رضایتتان با به کارگیری قطعات اورجینال همراه با قوی ترین سرویس روند تعمیر دستگاهتان را آغاز خواهند کرد. هنگامی که لپ تاپ از هر بعد سخت افزار یا نرم افزار دچار عیب می شود پیدا کردن یک مرکز تخصصی تعمیر لپ تاپ هم به دلیل کیفیت کار و هم به دلیل امنیت اطلاعات لپ تاپ بسیار اهمیت دارد، پیشنهاد به شما مرکز تعمیرات آرتک است که به صورت کاملا تخصصی به رفع عیب دستگاه شما می پردازد.

اصلی ترین قطعه لپ تاپ مادر برد نام دارد که سایر اجزا از قبیل پردازنده مرکزی و حافظه تصادفی وغیره روی آن سوار شده و به وسیله سیم کشی هایی به نام pcb به هم متصل می شوند.

باید توجه شود جراحی هارد مختص زمانی است که دستگاه هارد را نمی خواند یعنی پس از اتصال هارد به دستگاه آیکون آن در this pc نمایش داده نمی شود. ناگفته نماند جراحی هارد از جمله تخصصی ترین خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ به حساب می آید و باید در محیطی ویژه و عاری از گرد غبار انجام شود.

اطلاعات در ابتدا در هارد (حافظه انتخاب شونده) در جاهایی مشخص (اصطلاحا سکتور های مشخص) هستند؛ سپس به رم (حافظه تصادفی) در جاهایی غیر مشخص و به صورت رندوم  و مقطعی، یعنی کوتاه مدت ذخیره می شوند و سپس به پردازنده رفته و دچار تغییر و تحول شده و مجددا به حافظه تصادفی بازگشته و در صورت ذخیره کاربر به حافظه انتخاب شونده باز می گردد.

اختلالات وارد برچیپست گرافیکی، خرابی اتصالات فلت، باز و بسته کردن بیش از حد و نوسانات برق از جمله مهم ترین عوامل آسیب دیدگی صفحه نمایشگر لپ تاپ به حساب می آیند. قابل توجه است به دلیل افتادن و شکستگی، تعویض صفحه نمایشگر از پرکابرد ترین خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ محسوب میشود.

برای حل این مشکل ابتدا سراغ راه حل نرم افزاری می رویم یعنی با پشتیبان گیری از اطلاعات اقدام به نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط می کنیم؛ در صورت عدم حصول نتیجه اقدام به ارتقا قطعات می کنیم، به طور مثال حافظه انتخاب شونده (هارد) را با یک هارد ssd تعویض می کنیم. همچنین میتوان حافظه تصادفی (رم) را ارتقا داد.

ناگفته نماند مادر برد  لپ تاپ یک برد الکترونیکی بزرگ چند لایه از جنس سیلیسیوم و  درصد کمی چوب است؛ که بقیه قطعات از جمله پردازشگر اصلی و رم، خازن، ترانزیستور، مقاومت و آی سی روی آن سوار شده و به وسیله سیم کشی هایی به نام pcb به هم متصل می شوند هنگامی که تعمیر کاران لپ تاپ می گویند مادر برد خراب شده معمولا خود برد الکترونیکی سالم است ولی ممکن است سیم کشی های pcb دچار اتصالی شده و خراب شده اند یا مثلا بعضی قطعات روی برد از قبیل چیپ جنوب (south bridge) دچار سوختگی شده که ارزش تعمیر ندارند و به طور کلی گفته می شود مادر برد خراب است که بهترین راه برای حل این مشکل تعویض مادر برد است. تعویض مادربرد از جمله گران ترین خدمات تعمیر لپ تاپ به حساب می آید.

وجود اختلال در سیستم تهویه باعث می شود دمای لپ تاپ بیش از حد بالا رفته و از حالت تعادل خارج شود. این موضوع عملکرد اجزای لپ تاپ به خصوص پردازنده مرکزی و حافظه انتخاب شونده را دچار اختلال می کند. همچنین در مواردی منجر به خاموشی مکرر لپ تاپ بعد از چند دقیقه شده و اجازه استفاده از لپ تاپ را به کابر نمی دهد.

پردازنده های مرکزی در چندین سال اخیر به صورتی تولید می شوند که روی برد هستند که اصطلاحا به آن، آنبرد گفته می شود و قابل جدایی و ارتقا نیستند. اما درگذشته روی یک اسلات جداگانه طراحی و قابل جدایی و ارتقا بودند.

به طور کلی نشانه های خرابی کارت گرافیک علائمی از جمله وجود خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین روی مانیتور، کند بودن تصویر لپ تاپ و یا با وجود روشن بودن دستگاه تصویری بر روی مانیتور دیده نمی شود، را دارد.

ایجاد اختلال در صدای خروجی از لپ تاپ در بعضی مواقع مربوط به ناکار آمدی خود بلند گو است. در بعضی اوقات مربوط به اتصالات اسپیکر است همچنین ممکن است مربوط به خرابی کارت صدا یا اختلال در درایور اسپیکر باشد.

بسیاری از کاربران با شارژ مداوم به باتری ضربه می زنند و برخی دیگر با مصرف تا حد آخر شارژ، به نوع دیگری باعث کاهش طول عمر باتری خواهند شد. در نظر داشته باشید دستگاه شما نباید مدام به شارژ باشد، هنگام 100% شدن آن را از شارژ بکشید همچنین نگذارید شارژ باتری به زیر 10% برسد. با رعایت موارد فوق فشار کمتری به باتری وارد و طول عمر آن افزایش می یابد.

اتصال به اینترنت جز از طریق کارت شبکه لپ تاپ امکان‌پذیر نیست. همین موضوع سبب شده تا کارت شبکه لپ تاپ حیاتی‌ترین جزء در اتصال کاربر لپ تاپ به دنیای اینترنت گردد. اصولاً کارت شبکه لپ تاپ چیزی برای خراب شدن ندارد. اشکالات پیش آمده در این بخش معمولاً یا به دلیل بروز خطا در اتصالات و یا به دلیل وجود ایراد در سیستم عامل دستگاه است. که معمولا با نصب ویندوز (سیستم عامل) جدید و تمام درایور های مرتبط از جمله درایور wifi مشکل حل خواهد شد.

اصلی ترین دلیل روشن نشدن لپ تاپ خرابی و یا خوابیدن باتری و یا سوکت شارژ و یا خرابی شارژر است. همچنین ممکن است دکمه پاور دچار خرابی شده باشد. بعد از بررسی عوامل فوق و در صورت عدم حصول نتیجه احتمالا عیب از یکی از اجزای مادر برد مثل سیم کشی های pcb است که ممکن است دچار سوختگی شده باشند.

چهار نوع در لپ تاپ وجود دارد: قابA (پشت صفحه نمایشگر)، قاب B (بدنه اصلی قسمت بالا یا قاب مانیتور)، قاب C (بدنه اصلی قسمت پایین یا قاب کیبرد)، قاب D (قاب کف یا زیر کیبرد)

این اتفاق زمانی می افتد که سیستم عامل (ویندوز) شدیدا به بد افزار یا ویروس آلوده شود. برای حل این مشکل باید با پشتیبان گیری از داده ها ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط را نصب کرد. همچنین میتوان از نرم افزار های امنیتی و آنتی ویروس استفاده کرد (حتما بعد از نصب ویندوز جدید) البته باید توجه کرد که ویندوز 10 و11 خودشان آنتی ویروس دارند و در صورت نصب آنتی ویروس دیگری مثل eset یا kaspersky باید آنتی ویروس خود ویندوز را حتما غیر فعال کنید. چون در صورت فعال بودن هر دو، همدیگر را  ویروس می شناسند و ممکن است در روند کار کاربر با ویندوز ایجاد اختلال شود.

ساده ترین علت این موضوع میتواند به دلیل وجود گرد و غبار در مسیر ورودی و خروجی هوا و  جلوگیری از خنک نگه داشتن لپ تاپ و درنتیجه داغی بیش از حد دستگاه باشد. همچنین عدم تطابق سخت‌افزاری رم و یا دستگاه‌های متصل از طریق پورت USB می‌تواند باعث مشاهده صفحه آبی مرگ و ریستارت شدن ناگهانی لپ ‌تاپ شود. و یا حتی بروز مشکلات سخت افزاری در BIOS، مادربرد و منبع تغذیه نیز نتایج مشابهی را در بر خواهد‌ داشت. در پاره ای از موارد ویروسی بودن سیستم عامل و یا اعمال به روز رسانی سیستم عامل و یا نرم افزار ها ممکن است با راه اندازی مجدد (ریستارت) دستگاه شما همراه باشد برای  از بین بردن ویروس میتوان اقدام به نصب ویندوز جدید کرد همچنین میتوان آپدیت های خودکار ویندوز و نرم افزار ها را بست تا با ریستارت ناگهانی مواجه نشویم.

ممکن است این مشکل مربوط به درایور ها باشد یعنی عدم تطابق درایور ها با نسخه ویندوز منجر به این اختلال شود. که برای حل این مشکل باید مجددا درایور ها را نصب کنید. یا مثلا ممکن است که تاچ پد در تنظیمات بایوس سیستم شما غیر فعال شده باشد. برای رفع این مشکل باید تاچ پد لپ تاپ را در بایوس فعال کنید. برای این منظور شما باید تنظیمات بایوس را روی سیستم خود باز کنید در تنظیمات بایوس، شما فقط باید به بخش Advanced بروید و از آنجا Touchpad یا Internal Pointing Device یا تنظیمات مشابه را پیدا کنید که بتوانید در آنجا بررسی کنید، آیا گزینه touchpad فعال است یا خیر. اگر این گزینه غیر فعال است آن را به حالت Enable تغییر دهید و تنظیمات بایوس را ذخیره کرده و خارج شوید.

امکان دارد که تاچ پد لپ تاپ خود را از طریق کلیدهای فیزیکی موجود در صفحه کلید غیر فعال کرده باشید. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد و شما می‌توانید تاچ پد لپ تاپ را به اشتباه و سهوا غیر فعال کنید. مدل‌های مختلف لپ تاپ ممکن است برای فعال کردن یا غیر فعال کردن تاچ پد از کلیدهای میانبر متفاوتی پشتیبانی کنند. به عنوان مثال در لپ تاپ دل می‌توانید با استفاده از کلید Fn+F3 در لپ تاپ‌های لنوو با کلیدهای Fn+F8 تاچ پد لپ تاپ خود را فعال کنید. کلید Fn صفحه کلید لپ تاپ خود را فشار دهید و کلیدهای F1 تا F12 را امتحان کنید.

در ویندوز های خانواده مایکروسافت گاهی با صفحه ای آبی مواجه می شوید. زمانی صفحه آبی مرگ در ویندوز را می بینید که یک خطای اساسی رخ می دهد و سیستم قادر به پردازش و ترمیم خودکار نیست. معمولاً این صفحه هنگام بروزرسانی به نسخه جدید ویندوز، هنگام بالا آمدن ویندوز یا به طور ناگهانی هنگام استفاده از رایانه نمایش داده می شود

به فرایند جایگزین کردن و تعویض توپ های قلعی چیپ های bga ریبال کردن یا ریبال bga می گوییم. این توپ های قلعی در حقیقت اتصال دهنده چیپ به برد گوشی هستند و در صورتی که به هر دلیلی این اتصالات خراب شود یا این که بخواهیم آی سی جدیدی را جایگزین آی سی قبلی کنیم، باید تمام توپ های قلعی قبلی را پاک کرده و از طریق ریبال کردن چیپ، توپ های قلعی جدید را جایگزین کنیم.

bga یا Ball Grid Array که به معنای آرایه شبکه توپی است، یکی از انواع بسته بندی آی سی است که شامل توپ های ریز قلعی (یا ساخته شده از آلیاژ های مختلف) می شود که به شکل یک شبکه چیده شده اند. این توپ ها به برد مدار الکتریکی لحیم شده و بین آی سی و برد اتصال ایجاد می کنند.

به طور کلی هنگام مواجهه با یک لپ تاپ دچار اختلال راه حل نرم افزاری به سخت افزاری ارجعیت دارد. یعنی اول باید با بررسی تنظیمات دستگاه اقدام به حل مشکل کرد در صورت عدم حصول موفقیت باید اقدام به نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط با آن کرد. در صورت عدم حصول نتیجه اقدام به بررسی سخت افزاری می کنیم این به شرطی است که دستگاه ضربه خورده یا آب خورده نباشد در صورت آب خوردگی و ضربه خوردگی مخصوصا زمانی که دستگاه روشن نمی شود باید از منظر سخت افزاری دستگاه را مورد بررسی قرار داد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
امتیاز دهید
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام