تمیز کردن فن لپ تاپ

می خواهیم راجع به تمیز کردن فن لپ تاپ سخن بگوییم. به طور کلی، تمیزی همه وسایل از جمله وسایل برقی و الکترونیکی بسیار با اهمیت است. وجود کثیفی و گرد و غبار در درون وسایل الکترونیکی از جمله لپ تاپ مانع عملکرد درست اجزای لپ تاپ مثل فن لپ تاپ که وظیفه خنک نگه داشتن دستگاه را بر عهده دارد می شود. گرمایی که درست کار نکردن فن ایجاد می‌کند، به قطعات سخت‌افزاری سیستم آسیب جدی وارد می‌کند. پس نتیجه می گیریم تمیز کردن فن لپ تاپ (سرویس فن لپ تاپ) بسیار با اهمیت است. و به طور متوسط هر 6 ماه یکبار با مراجعه به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ باید فن لپ تاپ را سرویس کرد.

به نقل از سایت hp که راجع به تمیزی لپ تاپ اینگونه شرح می دهد:

یادگیری نحوه تمیز کردن لپ‌تاپ یک مهارت مهم است چون مستلزم ظرافت خاصی است، با سخت‌افزار ظریفی سر و کار دارید که به راحتی می‌تواند خراب یا شکسته شود. پس باید موقع تمیز کردن بسیار به هوش باشید.  هنگامی که بیرون کامپیوتر خود را تمیز می کنید، به خاطر داشته باشید که تمیز کردن داخلی لپ تاپ از جمله تمیز کردن فن لپ تاپ شما نیز امکان پذیر است. فضاهای مجازی شما نیز باید مرتب و منظم نگه داشته شوند، به خصوص اگر فضای دیسک شما تمام شده است.

برای تمیزکردن فن لپ تاپ به طور کلی دو راه وجود دارد:

 

1- تمیز کردن فن لپ تاپ بدون باز کردن لپ تاپ و با استفاده از هوای فشرده:

1- لپ تاپ را خاموش کرده و از برق بکشید. قبل از انجام هر کاری، حتما  مطمئن باشید که لپ تاپ شما روشن نیست یا به یک پریز برق متصل نیست. این تضمین می کند که هنگام تمیز کردن لپ تاپ دچار برق گرفتگی نشوید. همچنین اگر باتری لپ تاپ شما خارجی است آن را خارج کنید.

نکته: برای تمیز کردن فن لپ تاپ، چه با باز کردن لپ تاپ یا باز نکردن آن حتما باید دستگاه را خاموش، و از برق بکشید.

تمیزی لپ تاپ بدون باز کردن آن 2

 2- نازل هوای فشرده را به سمت دریچه های هوای لپ تاپ هدایت کنید. دریچه‌ها معمولاً در قسمت زیرین لپ‌تاپ قرار دارند، اما بسته به نوع لپ‌تاپ شما ممکن است در مکان‌ های متفاوتی قرار داشته باشند. به دقت به لپ تاپ نگاه کنید تا ببینید دریچه‌ها در مدل لپ تاپ شما کجا قرار دارند. قوطی را به صورت عمودی با زاویه 90 درجه نگه دارید. اگر آن را به طرفین بچرخانید، هوای فشرده هیدروژن را بیرون می ریزد و اساساً به یخ تبدیل می شود و به جای هوا مایع می پاشد. اگر می توانید پره های فن را از طریق دریچه ها ببینید، نازل را مستقیماً به سمت آنها بگیرید.

3- هوای فشرده را به صورت سریع به داخل دریچه ها اسپری کنید. قرار دادن هوای مداوم در دریچه‌های ورودی می‌تواند باعث ایجاد تراکم در داخل لپ‌تاپ شود. برای جلوگیری از این امر، نازل را در 1 ثانیه فشار دهید تا هرگونه کثیفی و گرد و غبار از بین برود.

4- اگر دریچه های ورودی مسدود باشد، هوای فشرده را از طریق دریچه های خروجی وارد کنید. اگر لپ‌تاپ شما بیش از حد کثیف است، سعی کنید هوا را از طریق دریچه‌های کناری  لپ‌تاپ اسپری کنید. این می تواند به آزادسازی گرد و غبار به دام افتاده و فشار هوا از طریق دریچه های ورودی کمک کند.

تمیزی لپ تاپ با باز کردن آن 1

2- تمیز کردن فن لپ تاپ با با باز کردن لپ تاپ و بدون هوای فشرده:

 اگر پس از تمیز کردن دریچه ها همچنان لپ تاپ شما بیش از حد گرم می شود و دمای آن متعادل نیست، در این صورت باید برای تمیز کردن فن لپ تاپ، دستگاه را باز کنید تا تمیز شود. برای باز کردن لپ تاپ به مراحل زیر توجه نمایید:

1- لپ تاپ را خاموش کرده و همچنین آن را از برق بکشید و باتری آن را درآورید.

تمیزی لپ تاپ با باز کردن آن 2

2- پنل پایینی لپ تاپ را بردارید. پیچ های زیر لپ تاپ را پیدا کرده و باز کنید. از یک پیچ گوشتی مناسب استفاده کنید تا تمام پیچ ها را باز کرده و پشت آن را بردارید. همه پیچ‌ها را در جای مشخصی بگذارید زیرا بعداً برای بستن لپ تاپ هر پیچ باید در جای مشخصی قرار گیرد. به یک راهنمای disassemble برای مدل و برند لپ‌تاپ خود مراجعه کنید. سایت هایی مانند iFixit  توصیه هایی در مورد باز و بست انواع لپ تاپ ارائه می دهند.

تمیزی لپ تاپ با باز کردن آن 3

3- فن لپ تاپ را با یک پارچه بدون پرز پاک کنید. فن معمولاً در یکی از گوشه های پشتی قرار دارد، اما بسته به نوع و مدل لپ تاپ شما می تواند متفاوت باشد. از یک پارچه بدون پرز برای پاک کردن گرد و غبار قابل مشاهده روی فن استفاده کنید. بهتر است فن را با پیچ گوشتی از لپ تاپ جدا کنید تا کاملاً آن را پاک کنید. اگر هوای فشرده را در دست دارید در این مرحله نیز می توان استفاده کرد. به سادگی انفجارهای کوچک را به فن و قسمت های متصل به آن اسپری کنید.

تمیزی لپ تاپ با باز کردن آن 4

4- از یک برس تمیز کننده لپ تاپ برای تمیز کردن گوشه ها و سوراخ های فن استفاده کنید. برس را با دقت در امتداد پره های فن و زیر صفحه محافظ بلغزانید. اگر چیزی روی تیغه‌ ها ماسیده است، مسواک زدن احتمالاً تنها گزینه برای برداشتن آن است. اسپری کردن هوا موثر نیست و مشکل را حل نمی کند.

مرحله نهایی تمیزی

5- مراحل رفته را بازگردید و دوباره لپ تاپ را سر هم کنید. اگر فن را جدا کردید، آن را دوباره جمع کنید و در جای خود قرار دهید. پشتی لپ تاپ را روی لپ‌تاپ قرار دهید و سوراخ‌های پیچ را ردیف کنید. از پیچ گوشتی خود برای بستن پیچ ها استفاده کنید، مطمئن باشید که پیچ ها محکم در جای خود قرار دارند تا در حین استفاده از لپ تاپ باز نشود.

  تمیز کردن سایر اجزای لپ تاپ:

تمیزی بدنه

تمیزی بدنه لپ تاپ:

اولین مرحله ی پاکسازی لپ تاپ با بستن درب آن و تمیز کردن بدنه شکل می گیرد. با یک دستمال مایکروفایبر نسبتا مرطوب بدنه ی لپ تاپ را تمیز کنید. در هنگام تمیز کردن بدنه، پارچه را به شکل دورانی روی بدنه حرکت دهید. بدین شکل هم لکه‌ها بهتر پاک می‌شود و هم فشار زیادی به لپ تاپ وارد نخواهد شد. دقت کنید که این کار را بدون فشار کف دست انجام دهید.

تمیزی پورت

تمیزی پورت های لپ تاپ:

یکی دیگر از مهم ترین مراحل تمیز کردن لپ تاپ مرتبط با پاکسازی پورت های سیستم است. معمولا پس از چند سال استفاده از لپ تاپ آلودگی زیادی داخل پورت ها جمع می شود. اسپری هوای فشرده در این بخش نیز کاربرد دارد. اگر این اسپری در دسترس نباشد، می توان توسط گوش پاک کن تمامی پورت ها و درگاه های ورودی لپ تاپ را تمیز کرد.

تمیزی کیبرد

تمیزی کیبرد و پد لمسی لپ تاپ:

کیبرد یکی از آلوده ترین بخش های لپ تاپ است که در تماس مستقیم با دست کاربر قرار می گیرد. گاهی ممکن است از یک لپ تاپ چند نفر استفاده کنند که در این صورت حتما باید صفحه کلید لپ تاپ و نیز پد لمسی آن مرتبا تمیز شود. برای تمیز کردن فاصله ی میان کلیدها، بهترین روش استفاده از اسپری هوای فشرده است. اما سطح کلیدها را باید با محلول های تمیز کننده و یا محلول الکل و آب ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن لپ تاپ در این قسمت، محلول یا الکل را روی پنبه یا دستمال اسپری کنید و پارچه را به آرامی روی سطح دکمه ها حرکت دهید.

تمیزی صفحه نمایشگر

تمیزی صفحه نمایش لپ تاپ:

معمولا پس از کیبرد صفحه ی نمایش بیشترین آلودگی حاصل از گرد و خاک را به خود جذب می کند. برای  تکمیل شدن مراحل تمیز کردن لپ تاپ و پاکسازی ال سی دی سیستم، از دستمال نرم و بدون پرزی استفاده کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان نباید آب یا محلول پاک کننده را بر روی سطح ال سی دی نمایشگر لپ تاپ بپاشید. با این کار می توانید باعث نفوذ رطوبت به داخل صفحه ی نمایش شده و اختلالات فراوانی را به بار آورید.

حال می خواهیم راجع به وسیله خنک کننده دیگری به نام کول پد صحبت کرده، همچنین معایب و محاسن آن را بیان کنیم. کول پد انواع مختلفی دارد که می خواهیم راجع به چند تا از معروف ترین آن ها به اختصار سخن بگوییم:

cooler master

1-cooler master notepal:

کولر مستر با استفاده از یک فن بزرگ 230 میلی متری، یکی از انواع سیستم خنک کننده لپ تاپ است که دارای یک کنترل کننده سرعت فن است و برای انواع لپ تاپ کاربرد دارد. در واقع، مقدار قابل توجهی  هوا را که معادل 89.8 فوت مکعب در دقیقه است را جابجا می‌کند، سطح بسیار خنک کننده این دستگاه همچنین از طراحی ارگونومیک بهره می‌برد و هدف ایجاد بهترین زاویه برای استفاده از صفحه کلید لپ تاپ شما، همراه با پایه‌ های لغزنده برای پایداری هنگام قرارگیری روی یک سطح است. notepal قادر است لپ تا هایی با ابعاد 17 اینچ را در خود نگه دارد.

-thermaltake massive 20 rgb

2-thermaltake massive 20 rgb:

اگر به یک کول پد مناسب برای یک سیستم سنگین نیاز دارید، این محصول Thermaltake همانطور که از نامش برمی‌آید. برای شما مناسب است. حتی می‌تواند میزبان لپ تاپ‌های بزرگتر مخصوص بازی 19 اینچی باشد. این مدل کول پد از پلاستیک ساخته شده است و کیفیت ساخت آن شاید بهترین چیزی نباشد که در دنیای کول پد با آن روبرو می‌شوید، اما به اندازه کافی محکم است که می‌تواند کار پشتیبانی از یک لپ تاپ گیمینگ سنگین را انجام دهد.

3-targus chill mat:

3-targus chill mat:

برای کسانی که می‌خواهند کول پد خود قابلیت اتصال به وسایل جانبی دیگر را فراهم کند، Targus Chill Mat را که کمی‌شبیه پایه لپ تاپ است و از طریق یک محلول خنک کننده کار می کند، مناسب است.

Chill Mat دارای یک‌هاب USB 4 با پورت USB 2.0 است و از طریق یک جفت فن خنک کننده کار می کند. این یک دستگاه خوش ساخت و یکی از انواع سیستم خنک کننده کامپیوتر است که به طرز چشمگیری باریک بوده و می‌تواند بین چهار سطح مختلف ارتفاع تنظیم شود. برای کسانی که دارای لپ تاپ با تعداد  پورت USB کمی ‌هستند، این می‌تواند یک راه حل مفید باشد.

4-tree new bee colling pad:

اگر می‌خواهید یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای خنک کردن لپ تاپ داشته باشید، این گزینه جواب شماست. محصول Tree New Bee با چهار فن 110 میلی متری با سرعت قابل تنظیم، اجرا می‌شود (با کاهش سرعت چراغ‌های LED کم نور می‌شوند و در صورت تمایل می‌توانید دو فن را نیز خاموش کنید).

نقطه ضعف این مدل از انواع کول پد لپ تاپ این است که فقط یک تنظیم ارتفاع وجود دارد، و ممکن است برای بعضی‌ها، یک شیب کافی نباشد. همانطور که احتمالاً مشاهده کرده اید، اکثر محصولات طیف وسیعی از ارتفاع متفاوت را ارائه می‌دهند. با این وجود، این مانع از نمی‌شود که Tree New Bee Cooling Pad یک تعادل قابل تحسین بین قیمت و عملکرد نداشته باشد.

5-teck net n8 laptop cooling pad:

5-teck net n8 laptop cooling pad:

اگر می‌خواهید کمترین هزینه را برای یک کول پد لپ تاپ انجام دهید، TeckNet یک گزینه عالی است که با  قیمتی مناسب، یک محصول خوب خریداری کنید. n8 دارای سه فن خنک کننده 118 میلی متری است که سطح خنک کننده مناسبی را فراهم می‌کند، به علاوه دستگاه از طراحی بسیار باریک و قابل حمل نیز بهره مند است. یک جفت پایه دارد که می‌تواند برای بلند کردن آن کشیده شود، و یک پورت USB برای اتصال به یک دستگاه اضافی دارد. n8 به طرز چشمگیری آرام است و کاملاً ساده کار را انجام می‌دهد.

6-cooler master notepal xslim:

اگر می‌خواهید یکی از انواع کول پد لپ تاپ را داشته باشید که به راحتی قابل حمل باشد تا بتواند با خود حمل کنید، X-Slim مناسب است. ابعاد آن در باریکترین نقطه 27.5 میلی متر است، و با وزن 700 گرم بسیار سبک است. توانایی کنار آمدن با لپ تاپ‌هایی با ابعاد 17 اینچ را دارد و فن 160 میلیمتری که دارد جریان هوا را بسیار عالی و بدون صدا جا به جا می‌کند.. X-Slim از امکانات مناسب مدیریت کابل نیز برای مرتب نگه داشتن همه چیز و همچنین قابل حمل بودن بهره می‌برد.

تمیز کردن اجزای لپ تاپ

با گذشت زمان شاهد افزایش کثیفی لپ تاپ خواهید بود. این موضوع می تواند آسیب های جدی به دستگاه وارد کند. با این که کثیف شدن لپ تاپ به سادگی اتفاق می افتد؛ اما بدانید که تمیز کردن آن می تواند سختی های خاص خود را داشته باشد. مواردی که در بالا ذکر شد چند روش کاربردی و خوب برای تمیز کردن لپ تاپتان است بدون آنکه آسیبی به آن وارد شود. باید توجه داشت تمیز کردن لپ تاپ در صورتی که با فاصله زمانی زیادی این کار را انجام دهید، بسیار بیشتر طول ‌می‌کشد. بنابراین در وقت خود صرفه جویی کنید و همیشه به صورت منظم این کار را انجام دهید.

 برای تمیز کردن لپ تاپ به مواردی احتیاج است که بتوان تمام سطوح و بخش های مختلف لپ تاپ رو تمیز کرد. برای انجام این کار از اسپری هوای فشرده، دستمال‌ های مایکروفایبر (دستمال عینک)، محلول های ضدعفونی کننده مخصوص لپ تاپ و گوش پاک کن استفاده کنید.

یک دستمال مایکروفایبر نسبتا مرطوب را به صورت دورانی  روی بدنه لپ تاپ حرکت دهید. همچنین مراقب باشید این کار بدون فشار کف دست انجام شود.

آلوده ترین بخش لپ تاپ کیبرد آن است، زیرا در تماس مستقیم با دست کاربر است. برای تمیز کردن فاصله میان کلید ها بهترین روش استفاده از اسپری هوای فشرده است. همچنین سطح کلید ها را با الکل و آب تمیز کنید.

در این صورت باید دستگاه را باز، و آن را تمیز کرد. همچنین می توان با مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیر موبایل دستگاه را به کمک پمپ باد سرویس کرد.

برای تمیز کردن صفحه نمایش باید دستمال نرم و بدون پرز را که اندکی نم و آغشته به محلول ضد عفونی کننده است را به آرامی روی صفحه نمایشگر لپ تاپ بکشید. اصلا نباید محلول را به صفحه نمایشگر بپاشید زیرا باعث می شود رطوبت به داخل دستگاه نفوذ کند و اختلالات فراوانی به وجود آورد.

کولر مستر یکی از انواع سیستم خنک کننده لپ تاپ است که دارای یک فن بزرگ 230 میلی متری و یک کنترل کننده سرعت  فن است. مقدار قابل توجهی هوا را که معادل 89.8 فوت مکعب در دقیقه است را جا به جا می کند. و برای انواع لپ تاپ کاربرد دارد.

قابلیت اتصال به وسایل جانبی دیگر را دارد. دارای یک هاب USB4 با پورت USB2 است. همچنین از طریق محلول خنک کننده و یک جفت فن کار می کند.

این کول پد برای سیستم های سنگینی مثل گیمینگ مناسب است. از پلاستیک ساخته شده است و به اندازه کافی محکم است. برای لپ تاپ های 19 اینچی هم کاربرد دارد.

ابعاد آن در باریک ترین نقطه 27.5 میلی متر است. وزنش بسیار مناسب و معادل 700 گرم است و دارای یک فن 160 میلی متری است و جریان هوا را بسیار عالی و بدون صدا جا به جا می کند.

می توان از اسپری هوای فشرده برای تمیزی پورت ها اضافه کرد. در صورت در دسترس نبودن هوای فشرده میتوان از گوش پاک کن استفاده کرد.

قوطی را به صورت عمودی با زاویه 90 درجه نگه دارید. اگر آن را به طرفین بچرخانید، هوای فشرده هیدروژن را بیرون می ریزد و اساساً به یخ تبدیل، و به جای هوا مایع می پاشید.

از طراحی بسیار باریک و قابل حمل بهره مند است. یک جفت پایه دارد که می تواند برای بلند کردن آن استفاده شود و یک پورت USB برای اتصال به یک دستگاه اضافی دارد.

با چهار فن 110 میلی متری با سرعت قابل تنظیم کار انجام می دهد. و فقط دارای یک تنظیم ارتفاع است.

قبل از شروع تمیزی حتما باید دستگاه را خاموش و از برق بکشید. همچنین در صورت خارجی بودن باتری آن را خارج  کنید.

بله، در پاره ای از موارد حتی با باز کردن لپ تاپ توسط خود کاربر مطابق روش های مذکور، دستگاه به درستی تمیز نمی شود و باید با مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیر موبایل به کمک پمپ باد دستگاه را تمیز کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام