سوختن لپ تاپ

سوختن لپ تاپ

آیا شما هم با یک خاموشی همیشگی در لپ تاپ خود به رو شده اید؟ یا اینکه پس از خاموش کردن لپ تاپ، هیچوقت موفق به روشن کردن آن نشدید؟ اگر پاسختان به این پرسش‌ها مثبت است، احتمالا شما با سوختن لپ تاپ مواجه شده اید. با توجه مراکز متعدد تعمیرات لپ تاپ در تهران ، قیمت تعمیر لپ تاپ سوخته، در بازه گسترده‌ای از رده‌های قیمتی قرار دارد. از آنجایی که سوختن لپ تاپ، از آن دسته از ایراداتی نیست که برطرف کردن آن به این سادگی‌ها باشد، بهتر است برای تعمیر لپ تاپ خود به دنبال بهترین تعمیرکار لپ تاپ باشید. بسته به این که ما نیاز به تعویض ال سی دی لپ تاپ داشته باشیم یا در بخش های مادربرد لپ تاپ، باطری لپ تاپ، لولای لپ تاپ، تاچ پد لپ تاپ ، نیاز به عیب یابی سخت افزاری و یا تعمیرات داشته باشیم، هزینه و مدت زمان تعمیرات پس از سوختن لپ تاپ در بازه گسترده‌ای متغیر خواهد بود.

گرچه ایرادات نرم افزاری باعث خرابی لپ تاپ نخواهد شد اما مشکلات نرم افزاری نیز یکی از رایج ترین ایرادات در بین لپ تاپ ها میباشد. بسیار رایج است که به دلیل ویروسی شدن لپ تاپ، لپ تاپ ما به نصب آنتی ویروس، بک آپ گیری و ریستور ویندوز، نصب درایور، رفع کندی و هنگی سیستم، نیاز داشته باشد که تشخیص اینکه لپ تاپ ما ممکن است به کدام یک از خدمات بالا نیاز داشته باشد، بر عهده عیب یابی نرم افزاری است. به طوری کلی قدم اصلی در تعمیرات لپ تاپ با عیب یابی لپ تاپ آغاز میشود.

در این مقاله به بررسی عوامل سوختن لپ تاپ، و اینکه آیا تعمیر لپ تاپ سوخته ممکن است، هزینه تعمیر لپ تاپ سوخته، سوختن انواع بخش‌های لپ تاپ و دلایل آن، خواهیم پرداخت. نمایندگی لپ تاپ دل.

به نقل از وبسایت computertechnicians.com.au

تعداد زیادی از علائمی وجود دارد که نشان میدهد لپ تاپ شما در حال سوختن و خرابی است. از جمله این علائم میتوان به خطا‌های تصادفی، واکنش نشان ندادن، صدای فن بالا، داغ کردن، خشک شدن باطری و بیرون آمدن صدای هارد از درون دستگاه. به علاوه، در صورتی که سیستم بیار کند شده در صورتی که در انجام فعالیت‌های ساده همانند مرور در فضای وب نیز ناتوان است، این میتواند نشان دهنده یکی از علائم خرابی سخت افزاری باشد.

لپ تاپ خراب و سوخته

عوامل سوختن لپ تاپ

سوختن لپ تاپ با توجه به شرایط استفاده و نگه داری کاربران میتواند بسیار متفاوت باشد. تجهیزات و برد های الکترونیکی، در برابر عوامل محیطی و نوسانات برق بسیار آسیب پذیر و حساس هستند. این حسایست به شکلی است که نفوذ ذره‌ای آب و مایعات میتواند موجب خرابی آنان شود به طوری که تعمیر آن ممکن و یا به صرفه نباشد. برای اینکه بتوانیم از لپ تاپ خود مدت طولانی تری استفاده کرده و به این زودی ها ناچار به صرف هزینه‌ای گزاف برای خریداری لپ تاپ نشویم، بایستی تا حد ممکن دستگاه خود را از عواملی که باعث خرابی لپ تاپ میشود دور نگه داریم.

تقریبا تمامی عوامل سوختن لپ تاپ سخت افزاری بوده و عموما مربوط به ایرادات شارژر لپ تاپ و فن لپ تاپ میشود. گاهی عوامل نرم افزاری نیز میتواند شتاب دهنده فرآیند سوختن لپ تاپ به دلیل مشکلات سخت افزاری باشند. برای مثال در صورتی لپ تاپ ما به هر دلیل با مشکلی در پروسه خنک کاری رو به رو باشد، ویروسی شدن لپ تاپ و یا اجرای برنامه های سنگین میتواند به داغ شدن و یا سوختن چیپ گرافیک لپ تاپ و یا سی پی یو لپ تاپ منجر به شود. که در آن صورت ناچار به ریبال چیپ گرافیک و یا سی پی یو خواهیم بود. 

با همه این ها سوختن لپ تاپ دلایل چندان زیادی نداشته و در ادامه به بررسی هریک از عوامل و دلایل آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

سوختن لپ تاپ به دلیل نوسان

به طور کلی دو نوع جریان برق وجود دارد. جریان برق AC و DC جریان برق AC بسیار قوی تر از جریان DC است. و به محض ورود این جریان به سوکت شارژ لپ تاپ یا به طور کلی هرنوع دستگاه الکترونیکی، باعث آسیب جدی به دستگاه مذکور وارد خواهد شد.

در صورت ورود برق AC به لپ تاپ، با آسیب جدی به مادربرد لپ تاپ رو به رو خواهیم بود. این آسیب در حدی است که ممکن است تعمیر مادربرد لپ تاپ دیگر ممکن نباشد.

ممکن است به دلیل اخلال در عملکرد شارژر لپتاپ، ممکن است جریان 19 ولت DC در ولتاژ دچار نوسان شده و باعث خرابی مادربرد بشود.

متاسفانه راه های زیادی برای پیشکیری از این اتفاق وجود ندارد. اما به خاطر داشته باشید، یکی از عمده ترین علائم خرابی شارژر لپ تاپ، صدای نویز جریان برق از شارژر لپ تاپ است.

آبخوردگی و سوختن پ تاپ

سوختن لپ تاپ به دلیل آب خوردگی

آب خوردگی لپ تاپ یکی دیگر از دلایل شایع برای خرابی لپ تاپ هاست. ما در شرکت آرتک در هر دوره یک ماهه با تعداد نسبتا بالایی از آب خوردگی لپ تاپ رو به رو هستیم .

بیشترین خطر آبخوردگی لپ تاپ معمولا متعلق به قسمت کیبرد لپ تاپ و قاب زیرین یا همان شکاف‌های فن لپ تاپ است. حساسیت این نقاط به این دلیل است که هم کیبورد و هم قاب پشت منافذی به سمت خود مادربرد داشته و مایعات از طریق این منافذ به سادگی به سمت مادربرد جاری میشوند.

جدای از قسمت های بالا، دیگر قسمت‌های قاب لپ تاپ چندان حساسیتی نسبت به مایعات ندارند. البته که این موضوع به معنای بی‌احتیاطی در هنگام استفاده از لپ تاپ شما نخواهد بود. گفتنی است در صورت بروز آسیب در هر کدام از قسمت‌های قاب لپ تاپ بایستی هرچه سریع تر اقدام به ترمیم قاب لپ تاپ کرد. در غیر این صورت ناچار به تعویض کامل قاب لپ تاپ خواهیم بود.

سوختن لپ تاپ به دلیل نفوذ گرد و غبار

با توجه به وجود شکاف و منفذ در زیر قاب D لپ تاپ و قدرت مکش فن لپ تاپ، نفوذ گرد و غبار به درون لپ تاپ یک امر طبیعی است.

گرد و غبار یکی دیگر از دشمنان سر سخت لپ تاپ ماست. یکی از خطرات نفوذ گرد و غبار به درون لپ تاپ، ورود به محفظه فن و مسدود کردن مسیر کردن فن است. فن لپ تاپ وظیفه خنک کاری دو چیپ سی پی یو و گرافیک را دارد. در صورت مسدود شدن مسیر گردش فن و توقف پروسه خنک کاری، خرابی سی پی یو و گرافیک لپ تاپ بسیار محتمل است.

سوای از مسدود کردن مسیر فن و داغ کردن لپتاپ، نفوذ گرد و غبار به درون لپتاپ از طریق نشستن روی مادربرد، میتواند باعث سوختگی آن بشود. می تواند باعث اتصالی در مادربرد لپ تاپ و سوختگی شدید آن بشود.

پس برای پیشگیری از آسیب های بالا، به هیچ وجه از سرویس فن لپ تاپ خود غافل نشود. 

سوختن بخش‌های مختلف لپ تاپ 

زمانی که از این اصطلاح برای خرابی لپ تاپ استفاده میشود، با مجموعه گسترده ای از انواع آسیب دیدگی‌ها رو به رو خواهیم بود. برخی قطعات همانند وب کم لپ تاپ ، رم لپ تاپ و کابل فلت لپ تاپ معمولا قابل تعمیر نبوده و ناچار به تعویض آنان خواهیم بود. گاهی اوقات نیز به دلیل خرابی یک جزء کوچک از یک قطعه مانند سوکت هارد، در عملکرد تمامی آن جزء مهم و حیاتی اثرگذار خواهد بود. برخی قطعات همانند هیت سینک لپ تاپ با توجه به ساختار ساده خود معمولا با خرابی رو به رو نشده و عملکرد آنان همیشگی است. در ادامه این مقاله به بررسی برخی بخش‌های لپ تاپ که بیش از همه مالکان خود را به دردسر می اندازند، میپردازیم.

سوختن ال سی دی لپ تاپ

سوختگی ال سی دی

در حالی که در حوزه تعمیرات لپ تاپ، عموم صحبت‌ها حول محور سوختگی مادربرد و چیپ‌های آن است،  سوختگی و خرابی ال سی دی لپ تاپ یکی از رایج ترین انواع سوختن لپ تاپ هاست.

گرچه ضربه و فشار فیزیکی بر روی ال سی دی که یکی از رایج ترین دلایل خرابی ال سی دی هاست؛ اما رایج ترین دلیل سوختن ال سی دی لپ تاپ، نوسانات برقی است.

از علائم سوختن ال سی دی لپ تاپ میتوان به روشن نشدن نمایشگر لپ تاپ، خطوط عمودی و افقی بر روی نمایشگر لپ تاپ و تاریک بودن صفحه ال سی دی اشاره کرد.

 

سوختگی فن

فن های لپ تاپ، نقش ریه را در لپ تاپ ما دارند. پس از آب خوردگی، یکی از عمده ترین دلایل سوختن لپ تاپ ، ایراد در عملکرد فن لپ تاپ است. فن لپ تاپ وظیفه خنک کاری دو چیپ سی پی یو و گرافیک را دارد. این دو چیپ سخت ترین وظایف پردازشی لپ تاپ را بر عهده داشته و به همین دلیل گرم ترین چیپ‌های لپتاپ، این دو چیپ هستند. از کار افتادن فن لپ تاپ دلیل اصلی خرابی این دو چیپ است.

برای جلوگیری از این اتفاق، به هیچ وجه از سرویس فن لپ تاپ خود غافل نشوید. به مرور زمان و در اثر نفوذ گرد و غبار و آلودگی به درون محفظه فن لپ تاپ، خرابی فن لپ تاپ یک امر بدیهی است.

خرابی فن علائمی همانند صدا دادن فن لپ تاپ ، داغی و خاموش شدن های مکرر لپ تاپ را دارد. در صورت تشخیص به موقع خرابی فن لپ تاپ و رفع این ایراد، میتوان از سوختن لپ تاپ جلوگیری کرد.

سوختگی باطری

باطری های لپ تاپ از ماده ای شیمیایی به نام لیتیوم تشکیل شده است. این باطری ها برای عمر مفید خاصی طراحی شده اند. عمر مفید این باطری ها معمولا با شارژ و دشارژ شدن تعیین میشود. باطری های لپ تاپ معمولا برای حدود 500 بار شارژ و خالی شدن کامل طراحی میشوند. یکی دیگر از دلایل سوختن لپ تاپ میتواند بالا رفتن عمر باتری و از کار افتادن آن باشد. بر طبق تجربه کاربران لپ تاپ ها، لپ تاپ های میان‌رده معمولا از 8 تا 12 ماه پس از خرید شروع به افت کیفیت و عملکرد میکنند.

افت کیفیت باطری یک امر بدیهی و بوده و تا به حال توسط هیچیک از شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ انکار نشده است. اما چیزی که باعث خرابی لپ تاپ میشود، اصرار به ادامه استفاده از باطری های فرسوده و آسیب دیده است. این مورد در لپ تاپ‌هایی که باطری های آن ها به صورت داخلی و غیر قابل جداسازی درون آنان تعبیه شده بسیار پررنگ تر است.

دلیلی که باطری میتواند به خرابی لپ تاپ منجر شود آن است که باطری های فرسوده به مرور زمان داغ شده و با گرمای خود به مادربرد و دیگر اجزاء داخلی لپ تاپ آسیب میرسانند.

سوختگی هارد

همانند موارد قبلی، کلمه سوختن برای هارد لپ تاپ نیز تنها یک اصطلاح بوده و این کلمه به طور کلی به همه نوع خرابی‌های هارد اطلاق میشود. پس از خرابی هارد، اولین نگرانی هر کاربری، نجات اطلاعات خویش است. در میان تمامی موارد خرابی لپ تاپ، خرابی هارد لپ تاپ، نگرانی ها، دغدغه‌ها و اولیت‌های خاص خود را دارد.

در هنگام مواجهه با خرابی هارد اولین قدم برای ما در آرتک، ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد از طریق جراحی هارد خواهد بود. چرا که تمام ارزش هارد یک لپ تاپ، به اطلاعات موجود در آن است.

خرابی هارد لپ تاپ یک اتفاق بسیار نادر و غیر قابل پیشبینی است. و با توجه به نادر بودن این اتفاق نگرانی در این مورد نخواهد بود.

هزینه تعمیر لپ تاپ سوخته

قیمت تعمیر لپ تاپ بسته به نوع و قطعه نیازمند تعمیر، در بازه‌ای گسترده متغیر است. برای مثال تعمیر ال سی دی لپ تاپ دل، در دی ماه 1402 چیزی در بین 1،700،000 تا 4،000،000 تومان متغیر است. در حالی که اگر سوختگی مربوط به قسمت مادربرد لپ تاپ شما باشد، بسته به این که کدام قسمت از مادربرد لپ تاپ دچار خرابی شده است و یا اینکه لپ تاپ شما دچار چه نوع ایرادی شده است، قیمت تعمیر مادربرد لپ تاپ در دی ماه 1402 از 500،000 تومان آغاز شده و بسته به نوع و مدل لپ تاپ، این قیمت بالاتر خواهد رفت. و یا در مثالی دیگر، هزینه تعمیر و تعویض چیپ وای فای و شبکه لپ تاپ، در صورت خرابی این قطعه، از 600،000 تومان آغاز خواهد شد.  

نمی توان برای هریک از خدمات بالا، یک قیمت تمام شده و دقیق در نظر گرفت. دلیل این امر تنوع بالای انواع برندها و مدل‌های لپ تاپ موجود در بازار است که هر کدام نوع و برند مختص خود را برای تعمیرات دارد.

به طور کلی بدون عیب یابی لپ تاپ به صورت دقیق در مرکز آرتک، اعلام یک قیمت قطعی و دقیق ممکن نخواهدبود. با همه این ها در صورتی که تعمیرات لپ تاپ خود را در مرکز آرتک انجام میدهید، خیالتان از بابت قیمت تعمیر لپ تاپ آسوده باشد. چرا که سیاست ما در آرتک در جهت حفظ منافع مشترک با مشتری و تبدیل مشتریان جدید به مشریان وفادار است. چنین سیاستی ایجاب میکند تا رقابتی ترین و پائین ترین قیمت ممکن را به مشتریان عزیز خود اعلام کنیم.

پس میتوان از گفته های بالا نتیجه گرفت هزینه تعمیرات پس از سوختن لپ تاپ، با توجه به پارامتر های بسیاری متفاوت است. از همین رو تعیین قیمت قطعی و ثابت ممکن نیست.

هزینه تعمیر لپ تاپ سوخته

پس از سوختن لپ تاپ چه باید کرد

پس از مواجهه با سوختن لپ تاپ، بهترین و مهمترین کار، پرهیز از ناامیدی است. بسیاری از کاربران لپ تاپ در هنگام مواجهه با خرابی لپ تاپ، با توجه به قیمت بالای قطعات لپ تاپ، از انجام تعمیرات لپ تاپ ناامید میشوند. در این مورد بایستی گفت که چه بسیار تعمیرات لپ تاپ در نظر مالک پر هزینه برآورد شده در حالی که عیب مورد نظر با چند تغییر نرم افزاری ساده و نصب چند برنامه و درایور برطرف خواهد شد. در مقابل چه بسیار که انجام تعمیرات از نظر یک کاربر ساده و کم هزینه بوده در حالی که رفع عیب این لپ تاپ در واقع بسیار پیچیده و پر هزینه خواهد بود. 

در صورت مواجهه با سوختن لپ تاپ، سعی کنید در اولین فرصت لپ تاپ خود را به یک مرکز معتبر تعمیرات لپ تاپ منتقل کرده و منتظر تماس مرکز پس از عیب یابی لپ تاپ باشید. درمراکز تعمیرات لپ تاپ معمولا سیاست کلی بر این است تا حتی الامکان قطعات آسیب دیده را تعمیر کرده و در جهت جلوگیری از تحمیل هزینه مضاعف به مشتریان محترم، از تعویض آن جلوگیری کنیم.

گفتنی است، در صورتی که با سوختگی لپ تاپ خود مواجه شده‌اید، بهتر است تا جای ممکن از تلاش برای روشن کردن و استفاده مجدد جلوگیری کنید. چه بسیار که به دلیل آب خوردگی و یا نفوذ گرد و غبار مادربرد و یا برد های لپ تاپ ما در نقطه بسیار خطرناکی قرار داشته باشند. در چنین شرایطی، روشن کردن لپ تاپ می تواند به قیمت خرابی کامل آن تمام شود باشد.

 

اقداماتپس از سوختن لپ تاپ

سوختن لپ تاپ

با اینکه تاکید ما همیشه بر حفظ امید در هنگام مواجهه با خرابی لپ تاپ بوده است، اما گاهی نیز در موارد و قطعات خاصی، تعمیر لپ تاپ غیر ممکن به نظر میرسد. این مورد در سوختن لپ تاپ بیش از هر جای دیگری صدق میکند. چرا که برای مثال، تعمیر مادربرد و یا ال سی دی که دچار سوختگی شدید شده، ممکن نیست؛ و اگر این کار امکان پذیر هم باشد، با توجه به هزینه بالا، به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود. با این وجود هزینه تعمیرات لپ تاپ همانند قیمت تعمیر و تعویض باتری لپ تاپ و یا قیمت تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ، چندان قابل پیش بینی نیست. برای اطلاع دقیق از قیمت تعمیر لپ تاپ خود، میتوانید از سرویس عیب یابی رایگان آرتک استفاده کنید.

بهتر است در صورت سوختن لپ تاپ به هر تعمیرگاهی اعتماد نکرده و به دنبال نمایندگی رسمی برند لپ تاپ خود باشید. نمایندگی لپ تاپ دل، نمایندگی لپ تاپ توشیبا، نمایندگی لپ تاپ MSI، نمایندگی لپ تاپ hp، نمایندگی لپ تاپ سامسونگ، نمایندگی لپ تاپ سونی، همگی در ایران فعال هستند. در نتیجه میتوانید با مراجعه به این نمایندگی ها با خیال راحت،  منتظر تعمیر لپ تاپ خود به شکل اصولی و حرفه ای باشید. قیمت تعمیرات نیز همانند قیمت تعمیر و تعویض باتری لپ تاپ و یا قیمت تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ دارای مبلغی ثابت نبوده و با توجه به عوامل بسیاری در نوسان است.

سوالات متداول

قطعا بله؛ تعویض سلول‌های باطری لپ تاپ یکی از خدمات پر تقاضا در مجموعه ماست. برای اطلاع از قیمت تعمیر و تعویض سلول‌های باتری لپ تاپ، میتوانید با ما تماس بگیرید.

بهتر است در چنین شرایطی از روشن کردن مجدد لپ تاپ پرهیز کنید. با این حال احتمال سوختگی مادربرد وجود دارد. برای اطمینان از سالم بودن یا نبودن لپ تاپ خود، می توانید دستگاه خود را برای عیب یابی رایگان به شرکت آرتک بیاورید.

تعمیر ال سی دی لپ تاپ دل و به طور کلی تعمیر ال سی دی لپ تاپ ممکن نیست.  در صورت بروز ایرادی در ال سی دی لپ تاپ، ترجیح بر تعویض آن خواهد بود.

آداپتور شارژر لپ تاپ وظیفه تبدیل برق 220 ولت شهری را به برق 19 ولت مناسب برای لپ تاپ  دارد. این انتقال بسیار سخت و سنگین بوده به طوری که گاهی باعث داغی شدید و سوختن شارژر میشود.

برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون لپ تاپ، از قرار دادن لپ تاپ بر روی سطوح دارای الیاف، سطوح آلوده و خاک‌آلود و همچنین بر روی پارچه و لباس خودداری کنید.

به احمال زیاد خیر. 

سوختگی لپ تاپ معمولا به دلیل استفاده نادرست و بی احتیاطی در استفاده از آن است. در نتیجه فرسودگی معمولا باع سوختن لپ تاپ نخواهد شد.

در برخی موارد بله و در برخی دیگر خیر. پاسخ به این سوال بستگی به میزان خرابی در مادربرد لپ تاپ شما دارد.

بله. شرکت آرتک در مورد انتخاب قطعه مورد استفاه برای تعویض، مجموعه گسترده از انتخاب‌ها را به شما ارائه میدهد.

دلیل این امر، داغ کردن یکی از دو چیپ سی پی یو و گرافیک لپ تاپ است. این ایراد میتواند به دلیل مسدود شدن مسیر فن و یا خشک شدن خمیر سیلیکو اتفاق بیفتد.

این اتفاق معمولا به دلیل سوختن موتور الکتریکی فن اتفاق میفتد.

خرابی یا سوختن هارد لپ تاپ معمولا در کل ه دو نوع خرابی تقسیم میشود. خرابی دیسک هارد و یا خرابی محفظه هارد.

هر کدام از این نوع خرابی دلایل متنوع خود را دارد که توضیح آن در این مقال نمی گنجد.

برای اطلاع بیشتر در مورد هارد لپ تاپ، مب توانید مقاله هارد ما را مطالعه کنید.

در صورت بروز این اتفاق، چنانچه آسیبی به دیسک‌های هارد وارد نشده باشد، می توانیم با جراحی هارد، اطلاعات شما را با امنیت کامل خارج کنیم.

بله؛ بسیاری از مشتریان ما قطعات مورد تایید خود را از مراکز مورد اعتماد خود خریداری کرده و برای تعویض به ما واگذار میکنند.

به احتمال بالا بله؛ چرا که سفت شدن لولای لپ تاپ در صورت تعمیر نشدن میتواند موجب شکستگی قاب لپ تاپ خواهد شد.

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام