جستجو
جستجو

دلایل تعمیر لپ تاپ

دلایل تعمیر لپ تاپ

میخواهیم راجع به دلایل تعمیر لپ تاپ سخن بگوییم همان طوریکه مستحضرید لپ تاپ ها بعد از مدتی استفاده دچار استهلاک و کندی میشوند. به صرفه ترین کار برای حل این نوع مشکلات در ابتدا تعمیر و ارتقا لپ تاپ است؛ که خود به دو بخش سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود. که اولویت با بخش نرم افزار است؛ در صورت رفع نشدن مشکل اقدام به ارتقا قطعات میکنیم و در نهایت در صورت عدم حصول موفقیت اقدام به تعویض لپ تاپ می کنیم.

لازم به ذکر است که بهترین  و روتین ترین کار در بخش نرم افزار عوض کردن ویندوز و نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط با آن  میباشد. همچنین بدانید در زمره دلایل تعمیر لپ تاپ سوختگی پی سی بی (PCB) مادر برد (MOTHER BOARD) هرگز ارزش تعمیر ندارد و در بیشتر مواقع شدنی نیست. باید توجه داشت که کار تعویض لپ تاپ باید آخرین راه در نظر همه افراد باشد به این دلیل که افراد را متحمل هزینه های سنگینی می کند. در این جا به چندین مشکل رایج لپ تاپ ها اشاره کرد و راه حل رفع آن ها را بیان خواهیم کرد.

به نقل از سایت budgetpcupgraderepair که راجع به اصلی ترین علت تعمیر لپ تاپ اینگونه شرح می دهد:

فکر می‌کنید لپ‌تاپ شما در آخرین پایه‌های خود است؟ قبل از اینکه بیرون بروید و یک مورد جدید بخرید، در عوض آن را تعمیر کنید. در بسیاری از موارد، هزینه تعمیر به مراتب کمتر از هزینه خرید یک لپ تاپ جدید خواهد بود. و اگر بتوانید خودتان تعمیر را انجام دهید، بسیار بهتر و به صرفه تر است.

1- گرمای بیش از حد

به طور کلی هر لپ تاپ و رایانه ای در صورت کار کردن با آن گرم می شود. اما در صورت وجود سیستم خنک کننده مناسب که درون هر لپ تاپی است که وظیفه آن به تعادل رساندن دمای لپ تاپ است مشکلی پیش نخواهد آمد و نیازمند تعمیر لپ تاپ نخواهیم بود. در صورت بروز ایراد در سیستم خنک کننده، دمای لپ تاپ بالا بیش از حد بالا رفته و عملکرد اجزای آن از جمله پردازنده اصلی (CPU) آن دچار اختلال می شود؛ ناگفته نماند گرمای بیش از حد می تواند به سایر اجزا نیز آسیب رسانده و شما را نیازمند بررسی سایر دلایل تعمیر لپ تاپ هم بکند؛ برای جلو گیری از این مشکل راه های متعددی وجود دارد:

1- تمیزی فیزیکی دستگاه

باید از تجمع گرد و غبار روی دریچه های هوا جلوگیری کرد. برای این کار باید با یک تکه پارچه مناسب دریچه های هوای لپ تاپ را مکررا تمیز کرد که راه خنک شدن و رد و بدل شدن هوا مختل نشود.

 همچنین میتوانید از یک قوطی اسپری هوای فشرده برای بیرون کشیدن گرد و خاک داخل لپ تاپ خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار را از محفظه لپ تاپ خارج می کنید و گرد و خاک دوباره به داخل لپ تاپ بر نمی‌گردد. به عنوان مثال، می توانید اسپری را به سمت دریچه های لپ تاپ خود بگیرید تا گرد و غبار از دریچه های خروجی لپ تاپ خارج کنید. در برخی موارد مشکل با این کار حل می شود و نیازمند تعمیر لپ تاپ چه از بعد سخت افزار و یا نرم افزار نخواهیم بود. این علت از جمله دلایل تعمیر لپ تاپ به حساب نمی آید، بهتر است تمیزی لوازم الکترونیک را رعایت کرد تا روند خرابی به مراتب به تاخیر بیفتد.

آپدیت نرم افزار بایوس لپ تاپ

2-آپدیت نرم افزار

باید بایوس (BIOS) سیستم خود را که سخت افزار لپ تاپ را کنترل میکند به روز کنید، اکثر سازندگان فایل نصبی را ارائه میکنند که فایل های بایوس را به طور خودکار به روزرسانی میکند. که در بیشتر مواقع به مدیریت گرما می‌پردازد. فقط حتما توجه داشته باشید که دستگاهتان هنگام به روز رسانی بایوس به منبع تغذیه متصل باشد. لازم به ذکر است اگر مشکل با این کار هم حل نشد باید اقدام به تعویض فن لپ تاپ کرد. همچنین باید توجه داشت برای تعمیر لپ تاپ و شناسایی علت خرابی راه حل نرم افزاری در بیشتر مواقع به سخت افزاری ارجعیت دارد.

 

تعویض باتری لپ تاپ

2-شارژ نشدن باتری یا دیر شارژ شدن و زود خالی شدن آن

باتری های لیتیومی پس از مدتی مستهلک و توانایی نگهداری شارژ را از دست میدهند. بهز این معنی که لپ تاپ شما در صورت قطع برق فقط چند دقیقه کار میکند یا حتی در برخی موارد اصلا روشن نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود. در این حالت بهترین راه برای رفع این مشکل تعویض آن است، تعویض باتری کار نسبتا ساده ای است و از جمله ساده ترین دلایل تعمیر لپ تاپ محسوب می شود در بیشتر مواقع از پایین یا پشت لپ تاپ بیرون می آید. سایت هایی مانند (batteries.com) در تعویض باتری لپ تاپ با قیمت مناسب تخصص دارند. و میتوانند شما را در خرید باتری با قیمتی مناسب یاری دهند.

کیبرد خیس شده نیازمند تعمیر لپ تاپ

3-صفحه کلید بد کار میکند

تعویض کیبرد شدنی، اما از جمله اذیت کننده ترین دلایل تعمیر لپ تاپ محسوب می شود. کیبرد به خاطر فشار دائمی روی آن در هنگام تایپ یا به خاطر احتمال ریختن مایعات حین کار، جزو آسیب‌پذیرترین قطعات لپ‌تاپ است؛ در نتیجه کلید های کیبرد به مرور زمان ممکن است اغلب از جای خود خارج یا فرسوده شوند. در این حالت باید صفحه کلید را تعویض کرد، برای جدا کردن صفحه کلید قدیمی معمولا فقط باید تعدادی پیچ را از پایین لپ تاپ بردارید و با یک دکمه یا مکانیزم گیره قفل صفحه کلید را باز کنید.

خوب است بدانید شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ در بخش پشتیبانی وب‌ سایت خود راهنمای کامل تعویض کیبرد را در اختیار کاربران می‌گذارند. برای دستیابی به چنین راهنمایی، می‌توانید عبارت «keyboard replacement» را در بخش جستجوی وب‌سایت شرکت مورد نظر جست و جو کنید.

هارد دیسک لپ تاپ

4-طولانی بودن زمان اجرای نرم افزار و کاهش سرعت انتقال اطلاعات

این مشکل مربوط به هارد دیسک (HARD DISK) است و اصطلاحا باید یکپارچه شود. پراکندگی اطلاعات در فضای هارد دیسک به دلیل نیازمندی به زمان بیشتر، برای وارسی داده‌های تکه‌تکه  و بد سکتور موجود در آن، می‌تواند باعث ضعف عملکرد سیستم شود، همچنین وجود بد سکتور در بخشی از درایو، باعث ناتوانی در خواندن و نوشتن در آن بخش از فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک خواهد شد.

 اگرچه این مشکل به‌سادگی قابل حل است اما فرایند یکپارچه سازی (defragment) بسته به وضعیت هارد دیسک کاربر و با استفاده از ابزار داخلی ویندوز 10 موسوم به (optimize drives) مدتی زمان می برد. کاربران به راحتی میتوانند با نوشتن عبارت (defragment and optimize drives) در کادر جستجوی کورتانا به این ابزار دسترسی داشته باشند؛ کاربران باید پس از اجرای ابزار یاد شده و انتخاب درایو مورد نظر، روی دکمه (analize) کلیک، و درصورت نیاز به یکپارچه کردن هارد دیسک دکمه (optimize) را بفشارند.

رم لپ تاپ

5-ضعف کارایی سیستم هنگام استفاده‌ی هم‌زمان از چندین نرم‌افزار، هنگ کردن متوالی سیستم، زمان بوت طولانی رایانه

برای حل این مشکل باید حافظه رم (RAM) ارتقا یابد همچنین میتوان از یک حافظه فلش یو اس بی (USB) با حالت (Ready boost) فعال برای افزایش میزان حافظه رم استفاده کرد. اگر زمان بالا آمدن سیستم یا به‌اصطلاح، زمان بوت لپ‌تاپ شما بسیار طولانی است، می‌توانید از ابزار مدیریت استارتاپ سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت بهره ببرید. برای این کار میتوانید پس از فشردن کلید های ترکیبی (Alt+Ctrl+Delete) و کلیک روی  (Task manager) به سربرگ (Startup) مراجعه کنید. در این برگه می‌توانید برنامه‌ های اضافه که سرعت راه‌اندازی و بالا آمدن ویندوز 10 را کند میکنند انتخاب و به حالت (Disable) درآورید.

اگر نیاز به خرید یک حافظه‌ی رم جدید دارید، شرکت‌های کینگستون (Kingston) و کورشیال (Curcial) در وب‌سایت‌های خود ابزاری برای تشخیص و تعیین محصول سازگار با لپ‌تاپ مورد نظر کاربر، در اختیار مشتریان گذاشته اند.

هارددیسک خراب و

6-ایجاد صداهای بلندی شبیه به کلیک در زمان دسترسی رایانه به یک داده (data) در هارد دیسک (HARD DISK)

 این موضوع مربوط به ایرادی جدی در (HARD DISK) هارد دیسک است برای حل این مشکل باید از دیتاها  به صورت آنلاین یا آفلاین پشتیبان گیری و سپس هارد دیسک جدید جایگزین کرد.

 

هارد دیسک متلاشی لپ تاپ

روش های پشتیبان گیری از دیتاها

 برای پشتیبان گیری به صورت آنلاین میتوان از نرم افزار هایی مثل وان درایو ماکروسافت (One drive Microsoft) و گوگل درایو (Google drive) استفاده کرد. همچنین برای پشتیبان گیری به صورت آفلاین میتوان از برنامه هایی همچون  (Norton save) استفاده کرد.

 در صورت ضروری بودن تعویض دیسک سخت، ابتدا تا جای ممکن از داده‌های خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید و سپس به هارد دیسک جدید جابه‌جا شوید. برای انجام این کار، می‌توان به راهکار های گام‌به‌گام تعویض دیسک سخت ارائه‌شده در بخش پشتیبانی وب‌سایت بیشتر شرکت‌های سازنده مراجعه کرد. برای مثال، شرکت لنوو ویدیویی از فرایند تعویض و جایگزینی هارد دیسک در وب‌سایت خود منتشر کرده است که میتوانید با جستجوی عبارت (replacement movie)  به آن دسترسی داشته باشید. به طور کلی این ایراد از رایج ترین دلایل تعمیر لپ تاپ به حساب می آید.

شبکه های بی سیم

7-عدم اتصال به شبکه اینترنت بی سیم

در صورتی که لپ تاپ شما به اینترنت وصل نمی شود یا در صورت اتصال دچار وفقه های مکرر یا قطع و وصلی است، در ابتدا سیم مودم و اتصالات آن را بررسی کنید؛ و ببیند آیا اتصالات محکم ومتناسب است، این مورد مربوط به لپ تاپ نیست و از دلایل تعمیر لپ تاپ به حساب نمی آید درصورت نبود مشکل در این بخش به بررسی نرم افزار های هوشمند خود لپ تاپ بپردازید؛ یعنی مطمعن شوید که روتر نام شبکه را پخش میکند.

 باید توجه داشت برخی لپ تاپ ها جدا از تنظیمات نرم افزار یک دکمه یا سوییچ خارجی، برای فعال کردن اتصال بی سیم دارند. همیشه مطمئن شوید که این کلید بی سیم روشن است همچنین مطمئن شوید که شبکه ای که به آن متصل میشوید نام شبکه یا (SSID) خود را پخش میکند. در نهایت اگر ترجیح می دهید به طور کلی از مشکلات خلاص شوید یک ابزار همه کاره مانند (network magic) را دانلود کنید.

محفظه یو اس بی لپ تاپ

8-لپ تاپ بوت نمی شود

اکثرمردم زمانی که لپ تاپشان از بوت شدن امتناع می ورزد وارد حالت وحشت می شوند با این حال اغلب اوقات مشکل به سادگی یک فایل سیستمی از دست رفته یا بخش بد در هارد دیسک است.

مشخص نمودن حالت هارددیسک

برای تعیین اینکه آیا چنین است می توانید هارد دیسک خود را با استفاده از دستورالعمل های سازنده جدا ، و درایو را در یک محفظه (USB) بگذارید این ها محفظه های خارجی برای سخت افزار داخلی اند؛ در مرحله بعد، کابل (USB) محفظه را به یک درگاه (USB) باز در رایانه شخصی متصل کنید اگر سیستم فایل  سالم باشد هارد دیسک باید به عنوان یک درایو خارجی نشان داده شود و به شما امکان می دهد داده ها را بین هارد و لپ تاپ جابجا کنید.

محفظه یو اس بی سالم

سپس، با باز کردن یک اعلان DOS (شروع/برنامه‌ها/لوازم جانبی/خط فرمان) و تایپ X: که در آن X حرف درایو خارجی شما است، (Checkdisk) را روی درایو اجرا، سپس (Enter) را بزنید. حالا (chkdsk /f) را تایپ کنید .ممکن است سیستم از شما بخواهد که درایو را جدا کنید، این بی اشکال است، پس Y را تایپ  و سپس (Enter) را بزنید. لپ تاپ شما اکنون برخی از اطلاعات مربوط به درایو شما، نوع سیستم فایل و شماره سریال را نمایش، و سپس درایو را اسکن، و خطاهایی را که با آن مواجه می شود برطرف و نهایتا یک گزارش خطا چاپ می شود، بنابراین می توانید ببینید چه تغییراتی در درایو ایجاد شده است.

ال سی دی خراب

9-ایراد در صفحه نمایش

هنگامی که پیکسل به رنگ قرمز یا سبز تغییر رنگ می دهد اگر تعداد و حجمش کم باشد فشار روی آن نقطه میتواند وضع را به حالت قبل بازگرداند؛ به گونه ای که یک ماده نرم مانند پارچه نمدی برداشته و به آرامی با حرکت دایره ای اطراف پیکسل گیر کرده بمالید؛ درصورت عدم حصول نتیجه و در حالتی که حجم پیکسل مرده زیاد باشد بهترین راه حل تعویض ال سی دی است. تعمیر آن هرگز پیشنهاد نمیشود.

عکس دفرمه در صفحه نمایشگر

10-عکس و ویدیو ها دچار اختلالاتی اند

 این مشکل اغلب از بازی‌ها و نرم‌ افزار های جدیدتر ناشی می‌شود، مشکلات ویدیویی شکایتی رایج در میان کاربران لپ تاپ است که برای کار کردن به آخرین درایورهای کارت گرافیک نیاز دارند بهترین راه برای حل این مشکل این است که آخرین درایور های ویندوز را دانلود کنید؛

 گرچه اکثر لپ‌تاپ‌ها با جدیدترین فایل‌های درایور عرضه می‌شوند؛ اما بعد از گذشتن زمانی قدیمی خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که درایورهای کارت گرافیک به طور مکرر به روز شود. گاهی اوقات ممکن است درایورهای صدا و شبکه نیز نیاز به به روز رسانی داشته باشند. بسیاری از سازندگان لپ تاپ بسته های نصبی را ارائه می دهند که آخرین درایورها را در اختیار افراد می گذارد. و ابزارهای خودکاری را برای به روز رسانی بقیه لپ تاپ ارائه می دهند.

درایور پک برای نصب ویندوز

معرفی برندی که فایل های درایو را ارائه می دهد

لنوو (lenovo) فایل های درایور خود را در (lenovo.com/support) ارائه می دهد. با این حال، اگر نتوانستید درایورها را در سایت سازنده لپ تاپ خود پیدا کنید، می توانید سازنده کارت گرافیک، معمولا (ATI) یا (Nvidia) را امتحان کنید. اگر سیستم شما دارای یک تراشه گرافیکی یکپارچه است از اینتل (INTEL) استفاده کنید، بهترین شرط شما وب سایت سازنده لپ تاپ است، اگرچه می توانید صفحه پشتیبانی و دانلود اینتل را نیز امتحان کنید.

 

درحال حاضر به صورت سر فصلی علایم عیب در هر بخش را باز گو میکنیم:

  • مادربردنصب نشدن ویندوز، روشن نشدن دستگاه، شارژ نشدن دستگاه، خاموش شدن دستگاه، کند شدن شدید دستگاه، عمل نکردن کلیدها، تصویر نداشتن دستگاه، ایجاد تصویر تنها درخروجی مانیتور، پرش و به هم ریختگی رنگ تصویر
  • هاردنصب نشدن ویندوز، از بین رفتن اطلاعات، سرعت پایین در بوت دستگاه، بوت نشدن دستگاه، هنگ دستگاه درمرحله اول بوت، ریست لحظه ای دستگاه
  • رم نصب نشدن ویندوز، اشکال در نصب نرم افزار ها، تصویر نداشتن دستگاه
  • کیبردعمل نکردن تمامی کلیدها و یا عده ای از آنها، جدا شدن یک کلید از صفحه، ایراد ظاهری در کلیدها به خاطر ضربه و یا حرارت
  • شارژرروشن نشدن دستگاه، شارژ نشدن دستگاه ، خاموش شدن دستگاه بعد از مدت زمان کمی
  • باتریروشن نشدن دستگاه حتی به همراه شارژر، شارژ نشدن دستگاه، خاموش شدن دستگاه بعد از زمان کمی
  • LCD : سوختگی پیکسل، ایجاد خط سیاه،  نداشتن نور 
  • LEDشکستگی کامل، روشن شدن لامپ و نداشتن data
  • وای فایمتصل نشدن به اینترنت، پیدا نکردن بوق تلفن، تصویر نداشتن دستگاه

دلایل تعمیر لپ تاپ

تمام موارد عنوان شده از عیوبی است که احتمالا در طول استفاده از لپ‌تاپ با آن مواجه شوید. در ابتدا  باید در نظر داشت تشخیص هر یک از این موارد کار متخصص این رشته است و از عهده‌ی شخص شما خارج است.

عواقب دخالت افراد نااگاه در تعمیرات

 همچنین ممکن است با روش‌های خودساخته باعث تشدید عیب در دستگاه شوند و این موضوع باعث خسارت و افزایش هزینه‌های تعمیری و حتی گاهی تا مرحله غیرقابل‌ مصرف کردن لپ‌ تاپ نیز پیش می رود. ناگفته نماند تعمیر و ارتقا لپ تاپ همیشه به تعویض آن ارجعیت دارد. زیرا باعث می شود در حالتی کاملا مقرون به صرفه به دستگاهی سالم و به روز دست پیدا کرد.

پیشنهاد ما به شما برای تعمیر و ارتقا لپتاپتان در به صرفه ترین حالت، شرکت آرتک است که به صورت کاملا تخصصی به رفع نقص لپ تاپ شما می پردازد.

اصلی ترین قطعه لپ تاپ مادربرد آن است که سایر قطعات روی آن سوار و به وسیله سیم کشی هایی (PCB) به هم متصل می شوند. از قطعات سوار بر روی برد مهم ترین آن پردازنده اصلی (CPU) است؛ که مسئولیت پردازش و اجرای دستورات را برعهده دارد و اصطلاحا به عنوان مغز دستگاه آن را می شناسند.بعد از موارد عنوان شده مخصوصا برای افرادی که کار های گرافیکی سنگینی میکنند از نظر درجه اهمیت می توان به کارت گرافیک و رم اشاره کرد.

تعمیر لپ تاپ می تواند علت های گوناگونی داشته باشد که به طور کلی از دو بعد سخت افزار و نرم افزار بررسی می شود. هنگام مواجهه با یک لپ تاپ دچار اختلال در وهله اول باید اطمینان حاصل کرد که عیب سخت افزاری است یا نرم افزاری به گونه ای که دستگاه های ضربه دیده و آب خورده معمولا از بعد سخت افزاری بررسی می شوند در غیر اینصورت معمولا ایراد نرم افزاری است که بیشتر اوقات با نصب ویندوز و تمام درایور های مرتبط با آن دیگر با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

بوت، یک حالتی است که معمولا برای نصب ویندوز، لپ تاپ باید به آن حالت برود. به گونه ای که هنگامی که دستگاه روشن است ریستارت، و قبل از بالا آمدن ویندوز در هر برندی متفاوت است مثلا در برند ایسوس (ASUS) با فشردن مکرر دکمه  اسکیپ (ESCAPE) دستگاه به حالت بوت (BOOT) می رود. یا مثلا در برند لنوو (LENOVO) با فشردن مکرر هم زمان دکمه های (Fn+F4) دستگاه به حالت بوت می رود.

هنگامی که اتصال لپ تاپ به اینترنت دچار اختلال است ممکن است تنظیم درایور وای فای (WIFI) به هم خورده باشد. که در این صورت باید مجددا ویندوز را به همراه تمام درایور ها نصب کرد. اگر با انجام این کار مشکل حل نشد احتمالا مشکل سخت افزاری است و باید چیپ وای فای عوض شود.

 برای حل این مشکل در وهله اول باید اقدام به نصب ویندوز جدید با تمام درایور های مرتبط با آن کرد. در صورت عدم حصول موفقیت می توان اقدام به ارتقا قطعات کرد. برای مثال تعویض هارد و استفاده از یک هارد اس اس دی به جای هارد قبلی می تواند سرعت لپ تاپ را تا 5 تا 10 برابر بیشتر می کند. لازم به ذکر است عیب ذکر شده از رایج ترین عیوب و از جمله مهم ترین دلایل تعمیر لپ تاپ است؛ به این دلیل که در صورت کندی دستگاه ، برای انجام هر کاری با مشکل مواجه خواهیم بود.

در حالتی که لپ تاپ اصلا هارد را نمی خواند و آیکونش در مای کامپیوتر (My computer) نمایش داده نمی شود این ایراد هرگز نرم افزاری نبوده و از جمله دلایل  سخت افزاری تعمیر لپ تاپ  محسوب می شود و اصطلاحا هارد باید جراحی شود.

به طور کلی جراحی هارد اقدامی تخصصی است. که باید در  محیطی ویژه و توسط متخصصین مجرب انجام شود. قطعات اصلی هارد عبارت اند از: 1-لنز 2-برد هارد 3- دیسک

برای کنترل دمای لپ تاپ، ساده ترین راه این است که دریچه های هوای لپ تاپ را تمیز نگه داشت. همچنین باید بایوس (BIOS) سیستم  به روز باشد. در صورت رفع نشدن مشکل باید اقدام به سرویس و نهایتا تعویض فن لپ تاپ کرد.

برای عمر طولانی باتری باید از لپ تاپ خود استفاده کنید تا شارژ آن، به صورت کامل به اتمام برسد. بعد از این که خاموش شد، دستگاه خود را  تا زمان کامل شارژ شدن (100%) به شارژ بگذارید. و بعد از کامل شدن دیگر در شارژ باقی نگذارید. در حین  مدت شارژ شدن از آن استفاده نکنید. همچنین بدانید تعمیر باتری لپ تاپ شدنی و از جمله دلایل تعمیر لپ تاپ محسوب می شود. ولی در بعضی مواقع نیازمند تعویض خواهیم بود.

این مشکل مربوط به عدم نصب صحیح یا به روز نبودن درایور گرافیک است.

 اولین راه برای فهمیدن این موضوع، بررسی برچسب روی باتری لپ تاپ است. این برچسب باید شماره مدل، ولتاژ، ظرفیت و تعداد سلول‌های آن را به شما بگوید. اگر برچسبی وجود ندارد یا نمی‌توانید آن را بخوانید، ، به بایوس لپ تاپ خود بروید و به اطلاعات باتری در آنجا نگاه کنید.

 

در سخت‌افزار کامپیوتر، یک پورت، جک یا اتصالی است. که برخی از دستگاه‌های جانبی دیگر را به لپ تاپ متصل می‌شوند. پورت ها برای اهدافی استاندارد تعبیه شده اند. برخی از پورت های رایج عبارتند از پورت های گذرگاه سریال جهانی

(USB – Universal Serial Bus)، پورت های USB-C، پورت های اترنت یا DisplayPort

رزولوشن واژه گسترده‌ای است و در حوزه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد. در صنعت کامپیوتر و رسانه اغلب به وضوح صفحه نمایش و تعداد عناصر تصویر (پیکسل یا نقطه) اشاره دارد. که می‌توانند توسط یک صفحه به صورت افقی و عمودی نمایش داده شوند. در دنیای کامپیوتر، رزولوشن به این موضوع اشاره می‌کند که صفحه نمایش توانایی تولید چه تعداد پیکسل را به صورت افقی و عمودی دارد.

خاموش کردن اجباری لپ تاپ

اگر گزینه شات داون (shut down) را زدید و لپ تاپ شما خاموش نشد، می توانید از روش خاموش کردن اجباری استفاده کنید. دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید تا سیستم خاموش شود. گاهی این اتفاق نمی افتد و دکمه پاور هم تاثیری در خاموش شدن لپ تاپ ندارد. در این صورت باتری را از دستگاه بیرون بیاورید. در صورت استفاده نکردن از باتری و اتصال مستقیم لپ تاپ به برق، جدایی دوشاخه از برق دستگاه را خاموش خواهد کرد. پس از گذشت چند دقیقه مجددا کابل برق را وصل کرده و یا باتری را داخل لپ تاپ قرار دهید. سپس آن را روشن کنید و خاموش شدنش به روش معمول را امتحان کنید.

غیر فعال کردن Hybrid Shutdown

جالب است بدانید که در صورت فعال بودن قابلیت Hybrid Shutdown در ویندوز، سیستم خاموش نمی شود. پس هرچه زودتر پوشه کنترل پنل (control panel) را باز و عبارت Power Options را در نوار جستجو وارد کنید. پس از پیدا کردن این پوشه آن را باز کرده و در منوی سمت چپ صفحه، گزینه Choose what the power button does را بزنید. سپس روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید. گزینه ( Turn on fast startup recommended) را غیر فعال کرده و پس از انتخاب گزینه Save و ذخیره تنظیمات، از این پوشه خارج شوید. به احتمال قوی، پس از انجام این کار سیستم به صورت عادی خاموش می شود.

بروز رسانی ویندوز

اگر لپ تاپ شما خاموش نمی شود، بد نیست سیستم عامل را آپدیت کنید. ممکن است باگ یا ایراد خاصی در ویندوز وجود داشته باشد که با بروز رسانی برطرف شود.

داغی بیش از حد لپ تاپ مسئله ی مشکل سازی است. که در خرابی رنگ نمایشگر لپ تاپ نیز دست دارد. پردازش های سنگین و نرم افزارهای در حال اجرای پس زمینه موجب داغی بیش از حد ساختار لپ تاپ می شوند. می توانید جدا از بستن این نرم افزارهای حجیم، از کول پد استفاده کنید. به هر حال باید پردازش هایی که در سیستم رایانه ای لپ تاپ انجام می دهید، متناسب با ظرفیت CPU باشند. ناهماهنگی هایی که در این زمینه رخ می دهد، بدون عوارض نخواهند بود.

 
طریقه بک آپ از اطلاعات لپ تاپ در ویندوز7:

بک آپ گرفتن از اطلاعات لپ تاپ در ویندوز 7 به راحتی با استفاده از قابلیت اتوماتیک خاصی تحت عنوان Backup & Restor قابل انجام است. برای اجرای این بخش از ویندوز 7 مراحل زیادی در پیش ندارید. کافی است مسیر Start | Control Panel | System and Maintenance | Backup and Restore را طی کنید و سپس بر روی گزینه ی Set up backup کلیک نمایید. تا پروسه ی بک آپ گرفتن شروع شود.به احتمال قوی ویندوز چند دقیقه ای را صرف شناسایی دقیق دیتاهای مورد نظر شما می کند. پس از آن باید محلی را برای ذخیره ی اطلاعات تعیین کنید. با انتخاب هارد جدید Next را بزنید و بر روی Change Schedule کلیک کنید. در مرحله ی آخر باید گزینه های Save Settings & Run Backup و Back Up Now را به ترتیب انتخاب کنید. تا بک آپ گیری کامل شود.

طریقه بک آپ از اطلاعات لپ تاپ در ویندوز 10:

در ویندوز 10 باید توسط نرم افزار جداگانه ای به اسم EaseUS Todo Backup Free پروسه ی بک آپ گرفتن از اطلاعات لپ تاپ را انجام دهید. استفاده از این برنامه کار چندان دشواری نیست. در صفحه اصلی برنامه ی مذکور گزینه هایی مثل Disk/Partition Backup, File Backup, System Backup, Smart Backup, Mail Backup, Clone, Create Emergency Disk, System Transfer, Browse to Recover, Tools وجود دارند. این گزینه ها برای تهیه ی بک آپ از انواع و اقسام دیتاهای مختلف یک رایانه کاربرد دارند. کافی است بنابر نیاز خود دیتاهای لپ تاپ را توسط این نرم افزار در هارد دیگری کپی کنید.

دانلود نکردن لپ تاپ در بیشتر موارد ناشی از یک ایراد نرم افزاری بوده و کمتر پیش می آید که به عوامل سخت افزاری یا خرابی قطعات مربوط باشد. یکی از راه های متداول، حل مشکل اینترنت است که باید برطرف شود. پیش از هر کاری مطمئن شوید که اینترنت وصل است و قطعی یا اختلالی در شبکه وجود ندارد. در این صورت باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید تا مشکل را حل کنند. همچنین اگر مودم ایراد دارد، آن را برطرف کرده و مجددا دانلود فایل را امتحان کنید. راه بعدی غیر فعال کردن آنتی ویروس است.  بد نیست در این شرایط یک بار آنتی ویروس را غیرفعال کرده و برای دانلود کردن فایل مورد نظرتان اقدام کنید.

در اکثر لپ تاپ ها کارت گرافیک آنبرد (on board) است و قابل ارتقا نیست. ولی میتوان با استفاده از بعضی دیوایس ها مانند رایزر برای لپتاپ هایی که قابلیت نصب دارند کارت گرافیک را روی رایزر نصب کرد و ارتقا داد.این امکان با توجه به مدل لپ تاپ و توجیه اقتصادی بودن آن امکان پذیر است.

خرابی کابل فلت لپ تاپ علائمی دارد که با مشاهده آنها می‌توان به خرابی این قطعه پی برد. برخی از شایع‌ترین علائم خرابی این قطعه عبارت است از:

روشن شدن لپ تاپ با صفحه نمایش مشکی (که ممکن است با تکان دادن لپ تاپ، صفحه نمایش شروع به کار کند)

سیاه و سفید شدن صفحه نمایش (که در اینصورت ممکن است لپ تاپ با با اتصال به یک مانیتور خارجی کار ‌کند) و در نهایت ظاهر شدن خطوط راه راه افقی و عمودی بر روی صفحه نمایش که این خطوط ممکن است با تکان دادن صفحه تغییر ‌کنند

4/5 - (1 امتیاز)
2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ در خدمتیم!
ارسال پیام